Nog mensen met emetofobie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:08

Bij mij is het vroeger ontstaan: we zaten in de klas in de kring en een jongetje begon uit het niets vreselijk over te geven.
Dat dat 'zomaar' kon gebeuren, was bij mij de trigger denk ik. Controle.

Heb ook emdr gehad, paar jaar geleden. De angst is zeker voor 70% verminderd.
Het is erger als ik zelf niet lekker in mijn vel zit, sta ik er meer bij stil.
Maar emdr vind ik echt een aanrader.

Succes!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:15

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wanneer het bij mij ontstaan is.
De 1e keer een paniek aanval kan ik me goed herinneren, maar adh van advies van een holistisch arts eens met mijn ouders gepraat; en het blijkt dat ik als kind ook altijd al klaagde over 'buikpijn'.

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:09

Ik kon even geen recenter topic vinden. Ik meld me ook met emetofobie. Heb het al erg lang maar weet nog niet zo lang dat er daadwerkelijk een naam voor was!

Ben zeer benieuwd hoe het gegaan is Matheno! En stoer dat je dat durfde!

Ik heb zelf een topic geopend en ik weet dat ik iets met mijn fobie moet gaan doen, maar het is niet zo in een keer weg.. Als dat zo zou zijn was het veel makkelijker natuurlijk....
Ik ben al een tijdje geleden met dit probleem hulp gaan vragen voor therapie, door vakantie is daar nog even niks van gekomen. En ja ik wil er van af, maar wel op mijn eigen tempo. Ik snap de reacties in mijn topic maar ik heb er helemaal niks aan. (Link [MWS] Help buikgriep of niet? )
Op dit moment zoek ik vooral afleiding door serie te kijken. Maar het blijft spoken in mijn hoofd

Hoe gaat het met de rest hier? :o

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:31

dalena schreef:
(...)ik weet dat ik iets met mijn fobie moet gaan doen, maar het is niet zo in een keer weg..


Ik kan niet geranderen dat jij het met 3 sessies emdr kwijt bent, maar dit kan wel degelijk.

Hopelijk krijg je na de vakantie een goede therapeut.

Citaat:
En ja ik wil er van af, maar wel op mijn eigen tempo.

Groot gelijk, zo gaat het in elke goede therapie.

Citaat:
Op dit moment zoek ik vooral afleiding door serie te kijken. Maar het blijft spoken in mijn hoofd.

Je alarmsysteem dat buiten je wil om werkt staat 'aan'.
(Dwz: alarm! Gevaar!! Doe iets! NU!!!)
Vaak werkt het het beste om je lichaam haar zin te geven.
(De mindere goden onder de cognitieve gedragspsychologen roepen dan 'daarmee bevestig je dat het eng is'. Nu, terwijl je series kijkt is het OOK eng... 'Het blijft spoken'.)

Even hollen, boksen, hard fietsen, schoppen - dingen die lijken op hetzij vechten, hetzij vluchten.

Daarna 'denkt' jouw alarmsysteem "Ha, gelukkig, ze heeft het begrepen, ze doet iets" -
en komt het alarmsysteem tot rust.

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:58

Janneke2 schreef:
Ik kan niet geranderen dat jij het met 3 sessies emdr kwijt bent, maar dit kan wel degelijk.

Hopelijk krijg je na de vakantie een goede therapeut.


Je alarmsysteem dat buiten je wil om werkt staat 'aan'.
(Dwz: alarm! Gevaar!! Doe iets! NU!!!)
Vaak werkt het het beste om je lichaam haar zin te geven.
(De mindere goden onder de cognitieve gedragspsychologen roepen dan 'daarmee bevestig je dat het eng is'. Nu, terwijl je series kijkt is het OOK eng... 'Het blijft spoken'.)

Even hollen, boksen, hard fietsen, schoppen - dingen die lijken op hetzij vechten, hetzij vluchten.

Daarna 'denkt' jouw alarmsysteem "Ha, gelukkig, ze heeft het begrepen, ze doet iets" -
en komt het alarmsysteem tot rust.


Sorry beetje vaag, ik doelde op het andere topic. Als ik nu naar mijn vriend zou gaan om hem te knuffelen.
En dat laatste, zo heb ik er nooit naar gekeken. Zeker iets om te onthouden. Op dit moment gaat het wel weer wat beter. Maar als het aanhoudt zal ik er wat mee gaan doen. Heel erg bedankt :o

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:11

Ik kan zeggen dat ik met enkele emdr sessies er een heel stuk beter van ben geworden!! Mijn leven wordt er niet meer door beheerst.
Laatst was ik aan het werk achter de bar en na sluitingstijd had iemand voor de deur overgegeven en ik voelde NIKS! Een jaar geleden (vergelijkbare situatie) raakte ik volledig in paniek.
Geen enkele situatie is fijn, maar ik krijg in ieder geval geen paniekaanvallen meer. :)

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:19

Macs schreef:
Ik kan zeggen dat ik met enkele emdr sessies er een heel stuk beter van ben geworden!! Mijn leven wordt er niet meer door beheerst.
Laatst was ik aan het werk achter de bar en na sluitingstijd had iemand voor de deur overgegeven en ik voelde NIKS! Een jaar geleden (vergelijkbare situatie) raakte ik volledig in paniek.
Geen enkele situatie is fijn, maar ik krijg in ieder geval geen paniekaanvallen meer. :)


Wauw dat klinkt super! Alleen maar meer motivatie voor mij om daadwerkelijk een afspraak te maken :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:11

dalena schreef:
Ben zeer benieuwd hoe het gegaan is Matheno! En stoer dat je dat durfde!


Eigenlijk heel erg goed!! Het is écht een aanrader!
Ik voelde me ook meteen op mijn gemak bij Jeff, en hij legde goed uit stap voor stap hoe en wat.

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:31

Matheno schreef:
dalena schreef:
Ben zeer benieuwd hoe het gegaan is Matheno! En stoer dat je dat durfde!


Eigenlijk heel erg goed!! Het is écht een aanrader!
Ik voelde me ook meteen op mijn gemak bij Jeff, en hij legde goed uit stap voor stap hoe en wat.


Super! :D
En hoe is het dan nu met de emetofobie?

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:01

dalena schreef:
Super! :D
En hoe is het dan nu met de emetofobie?


Eigenlijk nagenoeg geen last meer van. Voorheen begon ik meteen te hyperventileren bij het zien van zieke mensen of elk afwijkend gevoel in mijn maagstreek, en nu... niet!

Afgelopen weekend ontzettend misselijk geweest na het eten van voedsel wat waarschijnlijk niet goed was, wel opgelucht dat het alleen 'aan de onderkant' eruit kwam, maar geen blinde paniek.

dalena

Berichten: 3117
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:49

Ik ga dan niet hyperventileren maar ik ben wel echt bang en wil zo ver mogelijk blijven.
Maar klinkt wel echt goed. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik afspraak heb gemaakt :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:54

dalena schreef:
Ik ga dan niet hyperventileren maar ik ben wel echt bang en wil zo ver mogelijk blijven.
Maar klinkt wel echt goed. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik afspraak heb gemaakt :)


Ik werd dus weer misselijk door de hyperventilatie en kwam toen in een vicieuze cirkel terecht.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:51

@matheno, ik vond het in het begin altijd een beetje onwennig. Zo van; ik weet dat ik nu normaal weg zou lopen, maar ik voel het niet?

Inmiddels worden die gedachten ook steeds een beetje minder!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:27

Hey een topic voor mij! Dankzij het topic “dingen die je je afvraagt” waarin ik de vraag stelde hoe het kwam dat ik ging trillen, hartkloppingen kreeg en hyperventilatie wanneer een ander gaat overgeven. Iemand zei me toen dat ik dit had.

Wanneer ik zelf misselijk ben, raak ik nog niet heel erg in paniek, ik kan misselijk gewoon misselijk onderscheiden van de misselijkheid die ik heb als ik moet overgeven. Ik stel het overgeven zo lang mogelijk uit, omdat ik alleen al bij het idee ga hyperventileren. Ik heb in februari buikgriep gehad, en heb 12 uur lang wakker gelegen misselijk te zijn om mn maaginhoud in mn maag te houden totdat ik het niet meer hield en het eruit moest..

Ik heb er het meest last van als ik een ander zie of hoor spugen of als mn vriend zegt dat ie misselijk is of moet overgeven. Zodra hij het zegt slaat mn hart wel 3 keer zo snel, en elke beweging die hij dan maakt schiet ik omhoog en hou hem constant in de gaten. Ik ga ook helemaal trillen. Eigenlijk complete paniek.

Zo moest er laatst iemand op mn werk overgeven en dat deed ze midden in de winkel en met een halve paniekaanval ben ik even naar de kantine gerent. Ik vind het echt vervelend maar zo vaak heb ik niet te maken met mensen die overgeven dus therapie of behandelingen vind ik ook zo wat..

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:46

Pikkepor schreef:
@matheno, ik vond het in het begin altijd een beetje onwennig. Zo van; ik weet dat ik nu normaal weg zou lopen, maar ik voel het niet?

Inmiddels worden die gedachten ook steeds een beetje minder!


Haha dat ja!

"Normaal zou ik nu een paniekaanval krijgen.. Wacht.. Maar.. Ik voel niks?"

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:24

Ja dat komt me bekend voor. Ik verwacht op zo'n moment paniek. Maar de paniek komt gewoon niet. Dat is echt vreemd en onwennig. Ik vond ook dat ik nog heel veel exposure moest doen, en de therapeut vroeg waarom. Het beheerst mijn dagelijks leven niet meer. Bleek ik veel te streng voor mezelf te zijn. :o ik mag de fobie en het werken aan de fobie dus loslaten, en dat is gek als je daar jaren druk mee bent geweest.

Savannah veel mensen komen niet dagelijk in aanraking met mensen die overgeven, ik ook niet. Maar de gedachten deden dat bij mij wel. En toen begon ik ook in te beelden dat mensen die bukten om hun veters te strikken ook moesten overgeven en dat gaf mij al lichte paniek en heeel veel stress. Daar ben ik nu vanaf en ik ben daardoor veel minder vermoeid en minder gestrest.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 21:57

Waauw, toch een paar mensen die echt baat hebben gehad bij een behandeling.

Ik heb er al jaren last van, maar het is gelukkig al wel wat beter dan een aantal jaar geleden. Eigenlijk zou ik echt baat hebben bij een behandeling, maar ik maak mezelf wijs dat ik prima zonder kan. Het idee dat ik erover moet praten alleen al :o

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 00:17

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is gewoon doen. Ik heb jaren met dat idee gelopen maar "het kwam nooit uit". Ik had het jaren eerder moeten doen. Ik ben jong en heb me teveel druk gemaakt en teveel leuke feestjes enzo gemist vanwege mijn angst.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:06

Macs schreef:
Ja dat komt me bekend voor. Ik verwacht op zo'n moment paniek. Maar de paniek komt gewoon niet. Dat is echt vreemd en onwennig. Ik vond ook dat ik nog heel veel exposure moest doen, en de therapeut vroeg waarom. Het beheerst mijn dagelijks leven niet meer. Bleek ik veel te streng voor mezelf te zijn. :o ik mag de fobie en het werken aan de fobie dus loslaten, en dat is gek als je daar jaren druk mee bent geweest.

Savannah veel mensen komen niet dagelijk in aanraking met mensen die overgeven, ik ook niet. Maar de gedachten deden dat bij mij wel. En toen begon ik ook in te beelden dat mensen die bukten om hun veters te strikken ook moesten overgeven en dat gaf mij al lichte paniek en heeel veel stress. Daar ben ik nu vanaf en ik ben daardoor veel minder vermoeid en minder gestrest.


Dit inderdaad! Nu is het anderhalf jaar geleden dat ik therapie gehad heb en ik voel me prima. Maar vanaf november ga ik op stage en daar verwacht ik toch wel een aantal 'uitdagingen' tegen te komen... Ik had zelf ook al bedacht om het voor mezelf allemaal nog eens door te nemen om me voor te bereiden. :+
Maar hoe bereid ik me voor? Ik ben best bang dat als ik daar sta, op het moment suprême waar ik al jaren naar uit kijkt (Ik studeer verloskunde, dream come true. Ik sta te springen voor mijn eerste bevalling) en dat ik dan verstijfd van angst. Of erger, weg ren.
Die situatie heb ik nog niet meegemaakt...

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:54

Bij emdr zou je nu al een sessie kunnen doen op 'dadelijk sta ik daar als gloednieuwe verloskundige en gaat er van alles mis...!'

Dwz: emdr kent 'acht stappen' per sessie, eerst werk je aan heden en verleden, is dat klaar kun je werken aan de toekomst.

En het effect van emdr treedt automatisch op (net als de angst zelf) - je hoeft dus geen G- schema's te doen terwijl je aan het werk bent.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:20

Eline91 schreef:
Waauw, toch een paar mensen die echt baat hebben gehad bij een behandeling.

Ik heb er al jaren last van, maar het is gelukkig al wel wat beter dan een aantal jaar geleden. Eigenlijk zou ik echt baat hebben bij een behandeling, maar ik maak mezelf wijs dat ik prima zonder kan. Het idee dat ik erover moet praten alleen al :o


Bij hypnotherapie hoef je er niet echt over te praten!
Doe het maar gewoon, je bent zoveel vrijer en blijer erna!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:06

Janneke2 schreef:
Bij emdr zou je nu al een sessie kunnen doen op 'dadelijk sta ik daar als gloednieuwe verloskundige en gaat er van alles mis...!'

Dwz: emdr kent 'acht stappen' per sessie, eerst werk je aan heden en verleden, is dat klaar kun je werken aan de toekomst.

En het effect van emdr treedt automatisch op (net als de angst zelf) - je hoeft dus geen G- schema's te doen terwijl je aan het werk bent.


Ik heb járen geleden EMDR gehad voor de emetofobie en ik was geen grote van van naalden en spuiten.
Dat laatste is succesvol geweest! Maar voor de emetofobie heeft het toen weinig geholpen. Exposure therapie icm cognitieve gedragstherapie deed het wel voor mij.
Ik ben gewoon een beetje in twijfel of ik het niet gewoon moet gaan ervaren ipv er nu al vanuit te gaan dat ik bang ga zijn, terwijl ik het gewoon niet weet.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:51

Iemand tips waar ik therapie kan volgen voor emetofobie? Weet even niet waar ik moet beginnen...

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:16

Je kan een verwijzing bij de huisarts vragen. :j

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:29

Macs schreef:
Je kan een verwijzing bij de huisarts vragen. :j

Ja ga dat inderdaad denk ik maar doen... pfff t is zo lastig :’(