Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:32

Hooi bokkertjes,

ik woon nu in een ruime bovenwoning die van binnen op instorten staat. Huisbaas wil me eruit hebben maar momenteel heb ik simpelweg de financiën, noch de baan/diploma's om hier zomaar even te vertrekken.

Toch ben ik stiekem aan het rondkijken, voor een woning, weg uit het Gooi en richting Overijsel/Drenthe nabij de A28/A37 zodat ik toch mobiel blijf.

Alleen val ik dus eigenlijk elke keer op OF koopwoningen die ik van zijn langzalzeleven niet zal kunnen betalen of bungalow-achtige woningen die te koop of te huur staan. Nou lijkt jij dat echt ideaal, lekker in the middle of nowhere, je buren zitten ergens achter de bosjes, lekker rust en vrede, maar ik weet dat niet elke gemeente het jaar rond wonen toestaat in zo'n woning. Toch ben ik benieuwd naar mensen die dit wil kunnen doen. In welke gemeentes kan en mag dit? En hoe ervaren jullie dit? Hoe pakken jullie dit aan? Wat zijn de voor- en nadelen? En zijn er nog alternatieven op mijn idee? Mijn max. Huurprijs ligt rond de 650-700 euro maar ik zit bij voorkeur onder de 600.

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:35

Hihi, ik heb zo'n droomhuis, in the middle of nowhere, ontzettend veel grond om de deur en vooral.. heel veel rust. Héérlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alleen wel een koophuis ipv een huurhuis (hypotheek is 700 euro pm).

DearLove
Berichten: 1553
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:44


maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:44

Je zou je kunnen inschrijven bij een woningstichting waar jij zou willen wonen. Dan kun je ook op huizen reageren. Tenminste zo werkt het hier.

Er zijn hier geloof ik wel huizen in die prijsklasse die jij noemt. (Wij wonen al jaren in een huur huis dus geen idee hoe dat met de prijzen nu zit)

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:47

Oh wauw Matheno :~ :~

Dat lijkt me echt zo heerlijk, wonen in alle rust, zonder overlast van buren.

Alleen dat soort woningen kopen dat lukt met mijn budget alleen maar in het hoge noorden
volgens mij. En tja dat wordt weer erg lastig met werken ben ik bang -O-

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 14:50

@Matheno, inderdaad! Heerlijk plekje! Helaas kan ik in mijn huidige situatie maar 71000 euro lenen bij de bank :') terwijl ik die 700 euro prima kan missen. Beetje krom allemaal maar is niet anders.

En DearLove, ik heb inderdaad in de omgeving Dwingeloo lopen kijken, ik kwam daar ook deze tegen: https://www.funda.nl/huur/drijber/huis- ... l-oz-9-69/ heerlijk lijkt me dat...

Ik dacht eigenlijk dat zomaar inschrijven bij een woningstichting moeilijk was als je niet uit de omgeving kwam dus liep te neuzen bij Funda. Het dorp opzich maakt me niet zo heel erg uit, voor mij is van belang dat ik enigzins in de buurt van de snelweg woon maar wel afgelegen van de bewoonde wereld en nabij een natuurgebied.

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:52

Je kunt altijd eens proberen. Heb eigenlijk geen idee. Zou toch moeten kunnen als je hier heen wil verhuizen lijkt mij

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:53

Ik woon dus in Espel, landelijk, afgelegen, groen en rustig, máár ik ben wel binnen 10 minuten op de A6.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 19:04

Ohja dat is heerlijk Matheno!

Ja als ik ga verhuizen dan woon ik ergens tussen mijn familie (het gooi) en mijn vrienden (drenthe/groningen) in, ik wil dus wel mobiel zijn om niet helemaal te vereenzamen zegmaar, ookal vind ik het heerlijk om alleen te zijn :p. Het moet gewoon wel praktisch blijven.

Anyways, inderdaad, ik blijf gewoon rondneuzen, even mijn zaakjes hier op orde, autotje en misschien een dealtje sluiten met mijn huisbaas, die wilt mij uiteindelijk ook zo snel mogelijk kwijt...

Wel even vraagje: Hoe zit het bij die bungalows eigenlijk met internet, post, vuilnis etc etc? Gemeentebelasting enzovoorts.

Anoniem

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:21

Het woord recreatiewoning zegt het vaak al; je mag daar niet het hele jaar wonen en verblijven en dan is inschrijven ook niet mogelijk. Dat zul je dus per woning of park moeten navragen wat er daar mogelijk is?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 19:26

Ja, het wisselt nogal per gemeente, dus daar zou ik me dan in aan moeten passen met mijn keuze. Een recreatiewoning ben ik natuurlijk niet naar op zoek, ik zoek iets dat geschikt is om permanent te bewonen. Dus het moet dan wel toegestaan zijn.

Anoniem

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:43

Ga niet naar een recreatiezone, zelfs als het mag. Heb ooit zo gewoond, in het midden van een bos. Wij hadden een uitdovend woonrecht en mochten dus blijven. Doch, toen besliste men om onze zone om te vormen naar natuur en wij konden oprotten. Ik zou dus nooit meer voor zo'n woonsituatie kiezen, je hebt nooit de zekerheid dat men de situatie niet omdraait en dan sta je daar.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:48

ik ben hier ook al een tijdje naar aan het kijken, wel een andere regio, maar kom even volgen voor eventuele ideeën

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 19:49

Ja daar was ik inderdaad ook bang voor, dat soort addertjes onder het gras. Goed om te weten, dank je voor de waarschuwing SVRL!

En welkom Dani, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:57

Ik volg! Ik woon dan al wel in een dorp in Drenthe, maar ik wil graag meer buitenaf wonen.
Een betaalbaar koophuisje met een beetje grond, aan een rustig straatje... Ik hoop dat het volgend jaar gaat lukken!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 20:02

Hey Mlies, koophuisjes zijn wel lekker afgelegen te vinden! Ik heb vandaag nog lopen zoeken via trovit en funda op huizen in Drenthe en Overijssel, veel huisjes lijken toch wel wat te lijden onder achterstallig onderhoud, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 20:03

Misschien moeten we met zijn allen gewoon maar een paar kavels opkopen, zetten we elk een eigen hut neer en laten elkaar vooral helemaal met rust :+ paardjes in het midden _O- Ik kan me er wel in vinden :')

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:07

Ik weet niet hoe groot je zoekt, maar een bakhuisje is misschien een optie ?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:13

Er staan ook wel eens boerderijen in de anti kraak sector.Zeker in deze tijd, heb je best kans dat je daar nog lang kunt wonen.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:14

Xyris schreef:
Hey Mlies, koophuisjes zijn wel lekker afgelegen te vinden! Ik heb vandaag nog lopen zoeken via trovit en funda op huizen in Drenthe en Overijssel, veel huisjes lijken toch wel wat te lijden onder achterstallig onderhoud, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn!


Hihi klopt, maar ik ben amper bekomen van het geklus in m'n huidige woning, dus daar heb ik ff geen zin in. :D
Ik ben alleen en heb helaas geen handige partner, dan was het misschien anders geweest. :)

Ik ga Funda maar weer eens bekijken.. ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:14

Misschien is een Tiny house wel wat voor jou. :)

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Ik wil: Wonen in een hutje op de heide! Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 21:11

Ik hoor inderdaas net over Tiny house, ik ga daar toch eens naar zoeken, maar tiny klink wel heel tiny.

Wat ik nodig heb (ik werk namelijk deels vanuit huis) is als volgt:
Woon/werkkamer (kan gecombineerd worden als de woonkamer groot genoeg is) 2 slaapkamers (voor mezelf en logé) 3e kamer is mooi meegenomen maar geen must. Badkamer, keuken, opslag. Wellicht wat groot voor een Tiny House? En een bakhuis? Ook niet helemaal zeker wat dat precies is.

Wbt opknapwoningen: Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, met 'begeleiding' kom ik een heel eind maar ik acht mezelf niet echt handig ofzo :') creatief, dat dan weer wel, maar daar zet je geen deur mee :=.

Anti-Kraak zou wellicht kunnen, maar ben wel graag verzekerd van mijn woonplek. Ik moet er echt wel kunnen settelen. Ik weet niet of dat gaat bij anti-kraak?

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:16

Net over de grens in duitsland misschien?
Wij wonen hier heerlijk zonder buren en paardjes aan huis
ons uitzicht vanaf partyraum

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 13-08-18 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:18

Net over de grens in Duitsland wat gaan huren?

edit: missanita84 was me net voor :)
Laatst bijgewerkt door zigranta op 13-08-18 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:18

zigranta schreef:
Net over de grens in Duitsland wat gaan huren?


Ook dat kan