Mening en eventueel fokadvies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:34

Ik ben opzoek naar meningen van andere mensen over deze 2 merries.

Gucci Top v. Negro
7 jaar
M/Z niveau
Afbeelding

Ze staat zelf nog niet op horsetelex.

Dit is de link naar horsetelex van haar moeder;
https://www.horsetelex.com/horses/pedig ... 45/satinka

Paar foto's van de merrie.
http://www.mwimages.com/equestrian2016/ ... stone/408/


Afbeelding

Echt goede foto's heb ik (nog) niet van haar.

Ik snap dat het moeilijk is om een mening te geven op basis van deze foto's.


Voor deze merrie ben ik benieuwd naar een eventueel fokadvies.
Nashira
+- 1.55
7 jaar
Groen beleerd

afstamming is onbekend (trakhener bloed)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook al slechte foto's :+

https://www.youtube.com/watch?v=-pyc7sH ... e=youtu.be

Beide merries staan in Canada, in de regio waar ik woon is de laatste merrie al een uitzondering. Veel warmbloeden zijn hier niet en de paar die er zijn zijn uit nederland geimporteerd (en onbetaalbaar). De eerste merrie is nog niet van mij. Ik heb de mogenlijkheid haar vrij goedkoop te kopen omdat ze een cyste op haar pees heeft gehaad en met zwaar werk nog onregelmatig loopt. Van mijzelf merk ik dat ik er al met een canadees oog tegen aan kijk dus ik zou eens willen horen wat bokt er over heeft te zeggen! :)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:42

mijn eerste vraag is wat is je doel met de fokproducten? houden? verkoop? dressuur mee in? springen? Sperma over laten vliegen zal het probleem niet zijn maar zonder goede standfoto's en een fokdoel denk ik dat er maar weinig mensen iets zinnigs kunnen zeggen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 16:51

Sas_Mon schreef:
mijn eerste vraag is wat is je doel met de fokproducten? houden? verkoop? dressuur mee in? springen? Sperma over laten vliegen zal het probleem niet zijn maar zonder goede standfoto's en een fokdoel denk ik dat er maar weinig mensen iets zinnigs kunnen zeggen.


Verkoop maar aangezien niemand de markt hier kent maakt dat alsnog niet uit.

Mijn doel met dit topic is om te weten te komen wat andere mensen van deze Merrie's denken. De meningen van de mensen hier weet ik al. Maar ik weet dat mensen er in nederland anders tegen aan zullen kijken en naar die mening ben ik benieuwd. Vandaar dat ik er nog niet bij heb gezegd wat ik nou eigenlijk wil.

Simpel als jij deze Merrie's zou hebben staan, wat zou jij doen?

Daarbij vraag ik op dit moment niet om een fokadvies voor de eerste merrie. Maar meer om een mening van wat andere van haar vinden.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:06

Die onderste bruine vind ik heel onvoordelig kwa bovenlijn. In combinatie met gebrek aan papier gaat daar vooral geld in en komt er waarschijnlijk
weinig geld uit.
Heb je betere foto‘s van de bovenste? Op basis van papier is ze bij mij al favoriet (heerlijk klassiek veelzijdig gefokt) maar ook in het buitenland zijn ze vaak sceptisch over uniform bloed en dan nog 2x Ferro dicht op elkaar is een flinke bak Amor zullen we maar zeggen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 17:25

Sizzle schreef:
Die onderste bruine vind ik heel onvoordelig kwa bovenlijn. In combinatie met gebrek aan papier gaat daar vooral geld in en komt er waarschijnlijk
weinig geld uit.
Heb je betere foto‘s van de bovenste? Op basis van papier is ze bij mij al favoriet (heerlijk klassiek veelzijdig gefokt) maar ook in het buitenland zijn ze vaak sceptisch over uniform bloed en dan nog 2x Ferro dicht op elkaar is een flinke bak Amor zullen we maar zeggen.



Ik heb op dit moment geen betere foto's ze staat hier op 14 uur rijden vandaan dus dat gaat even duren. De merrie is erg braaf aan de hand maar kan wat fris zijn onder het zadel. Ze is als young rider paard aan geschaft en verschrikkelijk veel geld voor betaald. Wat ik er voor zou betalen in voor mij nog steeds veel en voordat ik er echt heen ga wil ik wat meningen van andere horen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:34

Ik zou in ieder geval eerder fokken met de eerste dan met de 2de. Papierloos veulen zit denk ik bijna niemand op te wachten, en zo op het oog lijkt de 1e merrie gewoon kwalitatief beter. Zou bij mij ook wel afhangen van de prijs. Heb zelf een Negro merrie gekocht om mee te fokken, maar die was vanwege oude peesblessure gunstig geprijsd, daar hebben we geen rijpaarden prijs voor betaald.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 17:44

Eef_Bam schreef:
Ik zou in ieder geval eerder fokken met de eerste dan met de 2de. Papierloos veulen zit denk ik bijna niemand op te wachten, en zo op het oog lijkt de 1e merrie gewoon kwalitatief beter. Zou bij mij ook wel afhangen van de prijs. Heb zelf een Negro merrie gekocht om mee te fokken, maar die was vanwege oude peesblessure gunstig geprijsd, daar hebben we geen rijpaarden prijs voor betaald.


Er word 8500USD (7500 euro) voor gevraagd
Ze heeft als 3 jarige 30-40.000 gekost als young riders paard.
Ik vind het teveel en we zijn ondertussen op een prijs die ik redelijk vind. Daarbij komt nog transport en ik zal er ook heen moeten.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:08

__Elizabeth schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik zou in ieder geval eerder fokken met de eerste dan met de 2de. Papierloos veulen zit denk ik bijna niemand op te wachten, en zo op het oog lijkt de 1e merrie gewoon kwalitatief beter. Zou bij mij ook wel afhangen van de prijs. Heb zelf een Negro merrie gekocht om mee te fokken, maar die was vanwege oude peesblessure gunstig geprijsd, daar hebben we geen rijpaarden prijs voor betaald.


Er word 8500USD (7500 euro) voor gevraagd
Ze heeft als 3 jarige 30-40.000 gekost als young riders paard.
Ik vind het teveel en we zijn ondertussen op een prijs die ik redelijk vind. Daarbij komt nog transport en ik zal er ook heen moeten.


Dat is voor Nederlands begrippen heel veel geld, maar snap dat de prijzen daar anders zijn, omdat dit soort paarden zeldzamer zijn. Zou voor jezelf kijken wat je denkt dat je kwijt bent aan de merrie, transport, dekgeld, veeartkosten e.d. tot er een veulen naast staat. Staat dat bedrag in verhouding tot wat een veulen (of meerdere veulens)verwacht op te leveren bij verkoop? Hoeveel gezonde veulens moet je fokken om uit de kosten te komen?
Uiteraard heb je geen garantie dat er in 1 keer een gezond veulen naast staat, dat is een risico wat je moet nemen. Met een beetje mazzel kan je er nog meerdere leuke veulens uit fokken.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 18:24

Eef_Bam schreef:
__Elizabeth schreef:


Er word 8500USD (7500 euro) voor gevraagd
Ze heeft als 3 jarige 30-40.000 gekost als young riders paard.
Ik vind het teveel en we zijn ondertussen op een prijs die ik redelijk vind. Daarbij komt nog transport en ik zal er ook heen moeten.


Dat is voor Nederlands begrippen heel veel geld, maar snap dat de prijzen daar anders zijn, omdat dit soort paarden zeldzamer zijn. Zou voor jezelf kijken wat je denkt dat je kwijt bent aan de merrie, transport, dekgeld, veeartkosten e.d. tot er een veulen naast staat. Staat dat bedrag in verhouding tot wat een veulen (of meerdere veulens)verwacht op te leveren bij verkoop? Hoeveel gezonde veulens moet je fokken om uit de kosten te komen?
Uiteraard heb je geen garantie dat er in 1 keer een gezond veulen naast staat, dat is een risico wat je moet nemen. Met een beetje mazzel kan je er nog meerdere leuke veulens uit fokken.


Ja het eerste veulen zal al het dubbele opbrengen van de kosten. Maar ik heb geen garantie dat de merrie drachtig word, ze is nooit gedekt. Het voelt een beetje als een buitenkans maar is dat wel zo? Hoe is deze merrie vergeleken met de nederlandse kwpn merries. Dat beeld ben ik na 9 jaar een beetje kwijt.


Qua prijzen liggen die inderdaad anders hier. Ook de tweede merrie kan ik hier verkopen voor omgerekend 2000euro.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:25

Waarom niet een fokadvies aanvragen bij het KWPN?

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 18:28

_lotteeee schreef:
Waarom niet een fokadvies aanvragen bij het KWPN?


Ik ben nog niet opzoek naar een fokadvies voor de eerste merrie? De tweede is geen merrie daarvoor neem ik aan.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:54

Persoonlijk zou ik niet teveel waarde hechten aan hoe de merrie in Nederland in de markt zou liggen. In de Nederlands markt zou winst maken als amateurfokker op 1 veulen al lastig zijn, dan moet het echt een goede beweger zijn uit een merrie met predicaten. Negro is fijn maar toch wel wat klassiek bloed. Maar als jij er daar het dubbele aan investeringskosten voor kan vangen puur op basis van papier en "zeldzaamheid", zou ik dat risico wel durven nemen. Merrie is nog jong, dus een redelijke kans dat ze gewoon drachtig kan worden.

Tweede merrie zou in Nederland absoluut niet interessant zijn voor de fok, maar misschien is dat daar wel zo. Hoewel ik de indruk heb dat er in noord-amerika ook wel veel waarde wordt gehecht aan papier.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:32

De Negro merrie vind ik heel niet verkeerd. Daar kan je met de juiste hengst een leuk veulen uit fokken. Moederlijn is niet commercieel...maar ok.

De tweede merrie zou ik qua fokmerrie fris laten staan. Het achterbeen is echt niet correct gesteld. Het is lang, staat achter de massa en heeft een reebeen of ingestoken pijp(moet je in het echt zien) Het achterbeen is in ieder geval erg sterk gebogen. Ze heeft een korte sterk helende croupe en lijkt week op de lendenen, stijle schouder.

Dat zal misschien wat heftig klinken. Wellicht compenseert ze enorm in beweging en karakter. Zal voor jouw een toppertje kunnen zijn.

Maar in de fokkerij wil je een gezond mogelijk paard fokken. En dat begint met een zo correct mogelijk exterieur.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 20:32

Ik bedoelde niet zozeer de nederlandse markt maar meer het het nederlandse oog. Ik weet niet hoe ik het precies moet uitleggen.

Heftig is niet erg hoor! Ik weet hoe de bouw van mijn merrie is en ben het eigenlijk over alles met julie eens. Ze kan redelijk goed bewegen.
Ik denk er over na omdat ze hier blijft en ik heb volgend jaar niet veel tijd voor haar.

Het is niet voor niets dat ik kijk naar de eerste merrie om te kopen.

Dankjewel allemaal trouwens voor de reacties. Ik vind het erg leuk om julie meningen te horen! Een frisse blik is nooit erg.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:39

Is die 2de merrie daadwerkelijk zonder papier/afstamming? Of weet jij en de eigenaren het niet?
Ik weet dat er best wat paarden de plas over zijn gegaan waarbij de papieren nog in Nederland liggen omdat veel mensen bij jou er niets om geven. Je zou via het chipnr het kunnen achterhalen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 20:56

Careri18 schreef:
Is die 2de merrie daadwerkelijk zonder papier/afstamming? Of weet jij en de eigenaren het niet?
Ik weet dat er best wat paarden de plas over zijn gegaan waarbij de papieren nog in Nederland liggen omdat veel mensen bij jou er niets om geven. Je zou via het chipnr het kunnen achterhalen.


Nee de merrie is hier gefokt en naar zeggen zit er een trakehner hengst achter maar ook daar is zover ik weet niets van bekend. Ik gok dat ze uit een quarter merrie komt.
Er zit geen chip in in vrijwel geen enkel paard hier.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:43

Dat zou ik die merrie maar lekker laten staan en gewoon een fijn veulen kopen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 01:16

Careri18 schreef:
Dat zou ik die merrie maar lekker laten staan en gewoon een fijn veulen kopen.


Als ik in nederland zou wonen zou ik dat inderdaad doen ;)
Ik heb jammer genoeg geen $10-15000 liggen om een veulen te kopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 01:21

Maar om dan met een merrie te fokken met een minder fijn exterieur (beenstand en ruglijn is echt niet fijn) is toch ook geen optie?

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 01:44

Nee dat klopt met dus word het waarschijnlijk geen van beide. Ik was opzoek naar een mening van iemand die er met een open blik tegenaan kijkt.
Er is een reden dat ik er aan twijfelde en die is nu bevestigd. Ik hoef niet perse een veulen te fokken alleen als het zin heeft.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 02:30

Is een Amerikaans oog ook goed? :P
Ik zit net over de grens in WA ;)

Een papierloze merrie moet je niet mee fokken. Er zijn al zat ongewenste paarden hier. Daarbij vind ik dit ook geen voordelige merrie. Dus mijn mening zou zijn, niet mee fokken en verkopen.

De eerste merrie zou je wel mee kunnen fokken, maar is het je doel om paarden te fokken, of wil je eigenlijk gewoon een fijn rijpaard?

Want als je eigenlijk gewoon een paard wilt om op te gaan rijden, zou ik zeggen koop een veulen. ( Ik heb nog wel een leuke staan op afbetaling ;) )

Als je echt wilt gaan fokken, zal je die merrie eerst nog mee naar de keuring moeten nemen want ze is nog VB. Daarnaast geen denderende moederlijn. Zou proberen of ze in ieder geval opgenomen kan worden in het stamboek.
Verder zou je een breeding exam moeten laten doen door een goede veearts.

Voor een eerste veulen zou ik kijken voor vers sperma en niet frozen. Als je toch diepvries wilt zou ik zorgen dat je een 2yr contract hebt ipv per dose.

Toen ik graag een paard wilde en geen warmbloed kon betalen, heb ik een "broodmare lease" gedaan, waarbij de merrie gratis bij mij mocht staan in ruil voor het laten dekken. Ik heb dus 18 maanden lang board betaald, en de dekkking, collection en veearts kosten, en toen had ik eindelijk mijn eerste warmbloed :D dus dat is ook nog een optie!

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 06:53

Mijn vraag is wrm is paard 1 zoveel gedaald in waarde niet te rijden of een blessure?

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:26

Blessure

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mening en eventueel fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:33

Staat idd gewoon in de tekst.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 13:40

Libera schreef:
Is een Amerikaans oog ook goed? :P
Ik zit net over de grens in WA ;)

Een papierloze merrie moet je niet mee fokken. Er zijn al zat ongewenste paarden hier. Daarbij vind ik dit ook geen voordelige merrie. Dus mijn mening zou zijn, niet mee fokken en verkopen.

De eerste merrie zou je wel mee kunnen fokken, maar is het je doel om paarden te fokken, of wil je eigenlijk gewoon een fijn rijpaard?

Want als je eigenlijk gewoon een paard wilt om op te gaan rijden, zou ik zeggen koop een veulen. ( Ik heb nog wel een leuke staan op afbetaling ;) )

Als je echt wilt gaan fokken, zal je die merrie eerst nog mee naar de keuring moeten nemen want ze is nog VB. Daarnaast geen denderende moederlijn. Zou proberen of ze in ieder geval opgenomen kan worden in het stamboek.
Verder zou je een breeding exam moeten laten doen door een goede veearts.

Voor een eerste veulen zou ik kijken voor vers sperma en niet frozen. Als je toch diepvries wilt zou ik zorgen dat je een 2yr contract hebt ipv per dose.

Toen ik graag een paard wilde en geen warmbloed kon betalen, heb ik een "broodmare lease" gedaan, waarbij de merrie gratis bij mij mocht staan in ruil voor het laten dekken. Ik heb dus 18 maanden lang board betaald, en de dekkking, collection en veearts kosten, en toen had ik eindelijk mijn eerste warmbloed :D dus dat is ook nog een optie!


Ok zit in een iets ander gebied als jij ;) ongeveer 5000km de andere kant op.
Al die opties heb ik al naar gekeken maar dat doen ze niet op 1500km afstand. Ik zeg ook niet dat het allemaal moet maar ik heb de opties en iedereen hier heeft er niet heel veel verstand van dus die meningen zijn heel anders.
Dus ik ben erg blij met deze reacties en ik kijk gewoon lekker verder. Ik heb geen haast.