Vliegende wissel probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 16:39

Hoi bokkers,

Mijn paard heeft ontzettend veel moeite met de vliegende wissels. Toen ik het hem 1,5 jaar geleden begon aan te leren, was het helemaal drama. Hij begreep totaal niet wat ik van hem wou, raakte helemaal in de stress en reageerde vaak overdreven op mijn hulp met bokkesprongen, uitslaan, zodanig scheef springen dat hij bijna dubbelplooide, ...

Nu zijn we al zover dat hij een beheerste, rustige wissel springt op mijn hulp, zonder vreemde capriolen. Het scheefspringen is ook al ontzettend verbeterd. Maar wat hij bijna elke wissel doet, is zijn kontje in de lucht gooien. Hij springt ze dus niet goed door van achter naar voor. Het voelt voor mij heel vreemd (als een mini-bokje, waarbij hij me ook vaak uit het zadel trekt) en bovendien zet hij dan zijn achterbenen tegelijk neer of springt hij achterna. Ik probeer in de galoppassen voorafgaand aan de wissel extra te letten op impuls, het snel maken van het achterbeen en om voldoende de bergop te rijden, maar vooralsnog met weinig resultaat.. -O-

Even ter info: ik heb in het verleden al met paarden gereden die de wissels konden. Dit paard is klinisch nagekeken door een dierenarts (icl. de rug) en er komt geregeld een osteopaat langs. Ik sta onder begeleiding van een deskundige instructrice en volgens haar zijn alle basisvoorwaarden voldaan om correcte wissels te springen. De juryleden zijn het daar blijkbaar mee eens, want in het Z2 haal ik hele mooie cijfers, op de wissels na dan. Mijn instructrice vreest een beetje dat het er gewoon niet inzit en dat het voor altijd een probleem zal blijven. Ook bij mij begint de moed in de schoenen te zakken. We zijn er nu immers al anderhalf jaar bezig..

Hebben jullie een gouden tip? Is het gewoon kwestie van kilometers maken en niet opgeven? Of denken jullie dat er paarden bestaan die het gewoon nooit aangeleerd krijgen?

A horse is a poetry in motion


Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:54

Klinkt alaof hij het bekken niet fijn kan kantelen. Zeg maar, het rollen van de heupen wat nodig is van links maar rechts (of andersom) te springen.. voorafgaand veel achterhand plaatsen in galop (achterha nd naar binnen en buiten op de volte), achterwaarts, travers met temposchakelingen...?

Geef je voldoende vrijheid voor?
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 12-08-18 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:55

Rijd er wel eens iemand anders kundig op dit paard en vertoont hij dit gedrag dan ook? wat ik regelmatig tegenkom zijn ruiters die op veel paarden wegkomen met een lichte inbalans in hun zit die veel paarden hen vergeven. maar sommige paarden niet waardoor je dit soort problemen kan krijgen. kijk of je een ruiter kunt vinden die echt vanuit zijn zit wissels kan springen. als hij het daar wel mee kan weet je dat het aan jou ligt. lukt het daar ook niet mee kan je naar andere dingen gaan kijken, zoals kan hij in stilstand makkelijk van links naar rechts en terug buigen om je benen zonder dat je aan de teugels komt terwijl hij op het punt dat hij recht is zijn rug opbolt, ipv laat zakken? als hij dit in stilstand niet kan lukt het in galop zeker niet. Dit is simpel te oefenen en uit te testen.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl


Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:59

Dat zijn al hele goede tips waar ik zeker wat mee kan! Nog iemand suggesties? Zijn er bokkers bij die het uiteindelijk hebben moeten opgeven omdat het gewoon niet wou lukken? Of is er voor elk probleem uiteindelijk wel een oplossing?

A horse is a poetry in motion

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:04

Heb je al eens een andere instructie geprobeerd die je misschien op dit onderdeel net even verder kan helpen? Ik was met mijn vorige paard ook al een jaar bezig met de wissels. Door toeval kwam ik een keer bij Johan Hamminga in de baan en na 10 minuten sprong het paard een goede wissel. Hij had net even een andere aanpak waardoor het opeens wel goed ging. Daarna nog 2 keer bij hem wezen lessen en toen sprong hij al een beginnende serie.

Cilinco Inter 2 + 1
Harrewar Grand prix + 1
Bling Bling B ZZL "eindstand"
Dowan Z2 + 7 "eindstand"

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:07

Hoe springt je paard een wissel zonder ruiter? Bijvoorbeeld in de wei of aan de longe?

Edit: verder weet ik er niets vanaf hoor, maar vroeg me dit af!

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:15

Simbaa schreef:
Hoe springt je paard een wissel zonder ruiter? Bijvoorbeeld in de wei of aan de longe?

Edit: verder weet ik er niets vanaf hoor, maar vroeg me dit af!


Dat is inderdaad een goeie vraag. Ook de weinige wissels die ik gezien heb in de wei zijn achterna gesprongen of met zijn kont omhoog. Ik ga er de komende tijd eens extra op letten wanneer hij in de wei galoppeert!

A horse is a poetry in motion

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:16

Voor sommige paarden kan het een drama zijn, die vliegende wissels.
...zo zijn er dieren die liever contragalop doen en dieren die spontaan een wissel springen.

Hoe heb jij/ hebben jullie het destijds aangepakt...?

Ik rijd een temperamentvolle merrie die we de wissels met een slimmigheid hebben aangeleerd - veel 'korte' slangevoltes in galop (niet naar de hoefslag) en op de AC lijn stap.
Op gegeven moment had ze geen zin om te stappen en kwam de wissel 'spontaan' en werd ze nog beloond ook...
(Na een tijdje moesten we de overgang galop-stap wel weer inoefenen - het zij zo.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:17

Noor17 schreef:
Heb je al eens een andere instructie geprobeerd die je misschien op dit onderdeel net even verder kan helpen? Ik was met mijn vorige paard ook al een jaar bezig met de wissels. Door toeval kwam ik een keer bij Johan Hamminga in de baan en na 10 minuten sprong het paard een goede wissel. Hij had net even een andere aanpak waardoor het opeens wel goed ging. Daarna nog 2 keer bij hem wezen lessen en toen sprong hij al een beginnende serie.


Wauw, echt waar? Dan moet ik dat mss maar eens proberen inderdaad! Johan Hamminga is wel ver weg voor mij (woon in België). Wat was er zo anders aan zijn aanpak? Waar legde hij de nadruk op?

A horse is a poetry in motion

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:18

Kan je mij een PBtje sturen van wie je nu les krijgt? Ik ken iemand die hetzelfde probleem had en ook in jouw buurt woont. Bij haar werd het probleem ook opgelost bij een andere instructrice :)

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:24

Ik heb zelf dan geen paard die ze lastig springt, maar ken je gevoel van met de kont omhoog springen wel. Bij ons komt dat voort uit het te veel 'terug' denken, hier kwam ik achter toen ik in de springles eens moest verzamelen in de hoek, op de diagonaal richting middengalop en dan wissel. Toen deed die het ineens niet(het kontje omhoog). Misschien eens proberen voor het springen van de wissel iets meer uit de verzameling weg te rijden en in dit wegrijden de wissel, als hij op dat moment op de juiste manier vertrekt vanuit achter naar de middegalop zou die in de wissel alleen maar netjes met de nieuwe achterbeen onder moeten komen en is het kontje omhoog niet meer 'mogelijk'.

De suggestie om eens een andere instructie mee te laten kijken bij dit probleem is sowieso niet zo een slechte. Ik ken een hoop paarden die door een (tijdelijke) instructie switch dit soort problemen achter zich konden laten.

Opgeven lijkt mij pas aan de orde op het moment dat je er met meerdere personen niet uit komt.

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:36

Janneke2 schreef:
Voor sommige paarden kan het een drama zijn, die vliegende wissels.
...zo zijn er dieren die liever contragalop doen en dieren die spontaan een wissel springen.

Hoe heb jij/ hebben jullie het destijds aangepakt...?

Ik rijd een temperamentvolle merrie die we de wissels met een slimmigheid hebben aangeleerd - veel 'korte' slangevoltes in galop (niet naar de hoefslag) en op de AC lijn stap.
Op gegeven moment had ze geen zin om te stappen en kwam de wissel 'spontaan' en werd ze nog beloond ook...
(Na een tijdje moesten we de overgang galop-stap wel weer inoefenen - het zij zo.)


In het begin hebben we even moeten zoeken wat de beste manier was om het kwartje te doen vallen; vanuit de contra, slangevoltes, eenvoudige wissel met steeds minder stap, vanuit een appuyement, ... Paard is pas ingereden op zijn 12j en is nu 17j, dus zijn leeftijd zal ook wel een rol spelen bij het aanleren van nieuwe oefeningen.

Maar goed, het is niet zo dat hij ze niet springt. Maar hij springt niet van achter naar voor met de bijhorende konijnenspringen en achterna springen. Heb je daar misschien nog tips voor?

A horse is a poetry in motion

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:37

Ik had het probleem dat hij vaak bokte of achter na sprong. Hoe hij het precies heeft opgelost kan ik je niet zo goed uitleggen maar hij maakte het heel eenvoudig. Misschien een andere instructie bij jou in de buurt? Soms heb je net even een andere kijk op een probleem nodig waardoor het daarna wel goed gaat.

Cilinco Inter 2 + 1
Harrewar Grand prix + 1
Bling Bling B ZZL "eindstand"
Dowan Z2 + 7 "eindstand"

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:38

M_Vainqueur schreef:
Ik heb zelf dan geen paard die ze lastig springt, maar ken je gevoel van met de kont omhoog springen wel. Bij ons komt dat voort uit het te veel 'terug' denken, hier kwam ik achter toen ik in de springles eens moest verzamelen in de hoek, op de diagonaal richting middengalop en dan wissel. Toen deed die het ineens niet(het kontje omhoog). Misschien eens proberen voor het springen van de wissel iets meer uit de verzameling weg te rijden en in dit wegrijden de wissel, als hij op dat moment op de juiste manier vertrekt vanuit achter naar de middegalop zou die in de wissel alleen maar netjes met de nieuwe achterbeen onder moeten komen en is het kontje omhoog niet meer 'mogelijk'.

De suggestie om eens een andere instructie mee te laten kijken bij dit probleem is sowieso niet zo een slechte. Ik ken een hoop paarden die door een (tijdelijke) instructie switch dit soort problemen achter zich konden laten.

Opgeven lijkt mij pas aan de orde op het moment dat je er met meerdere personen niet uit komt.


Dat is inderdaad ook een goede tip! Vanuit de middengalop heb ik al wel eens geprobeerd, maar toen werd hij redelijk heet en kwam de stress die hij in het begin van het aanleren had weer naar boven. Maar misschien is dat toch de sleutel en moet ik hem daar weer rustiger in zien te krijgen...

A horse is a poetry in motion

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:39

Noor17 schreef:
Ik had het probleem dat hij vaak bokte of achter na sprong. Hoe hij het precies heeft opgelost kan ik je niet zo goed uitleggen maar hij maakte het heel eenvoudig. Misschien een andere instructie bij jou in de buurt? Soms heb je net even een andere kijk op een probleem nodig waardoor het daarna wel goed gaat.


Bedankt! Klinkt een beetje gelijkaardig aan mijn probleem. Ik zal inderdaad eens proberen met een andere instructie

A horse is a poetry in motion

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:42

Misschien komt het antwoord van dr. Reiner Klimke (de vader van Ingrid)

"kracht".

Reiner Klimke kwam uit de eventing, die toen nog military heette en militair zwaar was. Zijn inschatting was dat veel dressuurpaarden te weinig kracht hadden.
Dressuur is gymnastiek en gymnastiek is ten dele lenigheid, maar kijk maar naar de krantefoto's van Epke Zonderland: spierbundels om U tegen te zeggen.

En de wissels zijn zogezegd meer een krachtoefening dan een kwestie van lenigheid.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:48

Ik durf niet te zeggen of het in jouw geval ook zo is, maar vaak zit niet eens het probleem van achter al lijkt het zo. Heb er een gehad die wissels zo sprong zoals jij omschrijft en kregen het maar niet opgelost. Snel maken, impuls, andere ruiter etc etc. Het werkte niet...Wat bleek, het paard was in feite niet traag achter, maar te snel met de voorbenen. Door heel simpel de buitenteugel meer aan te nemen was een probleem van 2 jaar in een minuut opgelost := . In plaats dat er toen 1/10 goed ging gingen ineens 9/10 goed.

De 10/10 is het geworden sinds dat we series zijn gaan doen, daar is hij gigantisch gaan verbeteren! Stukje kracht ontwikkeling, soepelheid van wisselen en coördinatie. Ik zie series altijd een beetje als het balkjes draven van de galop :')

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:07

Orlinapaard schreef:
M_Vainqueur schreef:
Ik heb zelf dan geen paard die ze lastig springt, maar ken je gevoel van met de kont omhoog springen wel. Bij ons komt dat voort uit het te veel 'terug' denken, hier kwam ik achter toen ik in de springles eens moest verzamelen in de hoek, op de diagonaal richting middengalop en dan wissel. Toen deed die het ineens niet(het kontje omhoog). Misschien eens proberen voor het springen van de wissel iets meer uit de verzameling weg te rijden en in dit wegrijden de wissel, als hij op dat moment op de juiste manier vertrekt vanuit achter naar de middegalop zou die in de wissel alleen maar netjes met de nieuwe achterbeen onder moeten komen en is het kontje omhoog niet meer 'mogelijk'.

De suggestie om eens een andere instructie mee te laten kijken bij dit probleem is sowieso niet zo een slechte. Ik ken een hoop paarden die door een (tijdelijke) instructie switch dit soort problemen achter zich konden laten.

Opgeven lijkt mij pas aan de orde op het moment dat je er met meerdere personen niet uit komt.


Dat is inderdaad ook een goede tip! Vanuit de middengalop heb ik al wel eens geprobeerd, maar toen werd hij redelijk heet en kwam de stress die hij in het begin van het aanleren had weer naar boven. Maar misschien is dat toch de sleutel en moet ik hem daar weer rustiger in zien te krijgen...


Probeer dan niet pas de wissel te rijden op het moment dat je vol in de middengalop zit (dan kan je ook weer terug zijn op het punt van voor de middengalop = steady state). Het meeste doortreden is in het 'vertrekken',dus je maakt aanstalten naar middengalop en dus eigenlijk al heel snel (Op dat moment ga je dus echt niet aanzienlijk harder dan ervoor) geef je de hulp voor een wissel. En wees op dat punt heel duidelijk in je hulp...Anders gaat die ineens ook bij midden/uitgestrekte galop wissels springen ;)

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:54

Goede tip hierboven! mijn ervaring met dit soort wisselproblemen is ook dat het paard meestal net niet genoeg van achter naar voren loopt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 11:12

Lieve bokkers,

Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en voor jullie uitstekende tips! Ik was na 1,5j proberen de wanhoop echt nabij... Stond op het punt om het op te geven... En door enkele simpele tips, op bokt nota bene (!), gaat het nu ineens veel beter! Nooit gedacht of durven hopen! Ik dacht de eerste keer oefenen dat het toeval was, maar echt elke training gaan ze nu beter en beter. Vandaag sprong hij gewoon 9/10 correcte wissels! :D

Dé gouden tip kwam van Sewri _/-\o_ Blijkbaar is mijn paard eenzelfde gevalletje van niet traag van achter, maar te snel vanvoor. Buitenteugel meer aannemen en plots is het kontje opgooien gedaan en springt hij ze bijna elke keer in 1x!
Ook de tip van M_Vainquer heeft veel geholpen; denken aan/aanstalten maken voor de middengalop en dan al snel wisselen. Nu springt hij ze veel beter door van achter naar voor!

Zelfs op wedstrijd pluk ik er al de vruchten van! Afgelopen weekend werden we 1ste met 68,6%! :)
Op wedstrijd gaan ze natuurlijk nog niet zo mooi zoals thuis, maar ik heb er nu alle vertrouwen in dat dat ook wel weer goed komt. Dus bokkers: dankjulliewel!!! :D _/-\o_

Hebben jullie misschien nog tips om de wissels te rijden bij A of C vanuit de contra? :o Vind dat echt zoveel moeilijker dan op de diagonaal of op de lange zijde :=

A horse is a poetry in motion

sh4e
Berichten: 115
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:11

Ik lees even mee. Heb hetzelfde probleem.
Bij meer buitenteugel, dat is je "oude" buitenteugel neem ik aan? Blokkeer je dan niet juist het achterbeen? Want dat is dan toch het been wat dan als eerste weer naar voren moet?

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 12:28

sh4e schreef:
Ik lees even mee. Heb hetzelfde probleem.
Bij meer buitenteugel, dat is je "oude" buitenteugel neem ik aan? Blokkeer je dan niet juist het achterbeen? Want dat is dan toch het been wat dan als eerste weer naar voren moet?


Nee, de nieuwe buitenteugel! Weet niet of Sewri dat zo bedoelde.. :o Maar dat is wel wat werkt bij mij! :)

A horse is a poetry in motion

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:37

Noor17 schreef:
Heb je al eens een andere instructie geprobeerd die je misschien op dit onderdeel net even verder kan helpen? Ik was met mijn vorige paard ook al een jaar bezig met de wissels. Door toeval kwam ik een keer bij Johan Hamminga in de baan en na 10 minuten sprong het paard een goede wissel. Hij had net even een andere aanpak waardoor het opeens wel goed ging. Daarna nog 2 keer bij hem wezen lessen en toen sprong hij al een beginnende serie.

idem hier, maanden gesleuteld aan 'konijnenwissels' en dan maar overgestapt op een andere trainer. Binnen de 2 maanden sprong mijn paard correcte wissels op beide kanten :)

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Vliegende wissel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:40

Wat goed om te horen dat je uit het dal bent gekomen en nu de wissels veel fijner kan rijden! Leuk ook dat je even een update doet in het topic ;) Zo blijkt bokt toch nog behulpzaam en nuttig :) En blijkt dat je je paard dus keurig voor elkaar hebt maar dat alleen de afstemming even geoptimaliseerd moest worden. Super! En gefeliciteerd met je punten!

Wat betreft je wissel vanuit de contra...rijdt deze is 'gewoon' precies zoals dat je hem zou doen op een diagonaal. Waarschijnlijk wring je iets te veel en hapert het daardoor, maar door je wissel 'simpel' te maken en dus precies hetzelfde te vragen als altijd...zou die eigenlijk zeker ook hetzelfde moeten gaan doen.

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:04

Orlinapaard schreef:
Lieve bokkers,

Ik wil jullie bedanken voor het meedenken en voor jullie uitstekende tips! Ik was na 1,5j proberen de wanhoop echt nabij... Stond op het punt om het op te geven... En door enkele simpele tips, op bokt nota bene (!), gaat het nu ineens veel beter! Nooit gedacht of durven hopen! Ik dacht de eerste keer oefenen dat het toeval was, maar echt elke training gaan ze nu beter en beter. Vandaag sprong hij gewoon 9/10 correcte wissels! :D

Dé gouden tip kwam van Sewri _/-\o_ Blijkbaar is mijn paard eenzelfde gevalletje van niet traag van achter, maar te snel vanvoor. Buitenteugel meer aannemen en plots is het kontje opgooien gedaan en springt hij ze bijna elke keer in 1x!
Ook de tip van M_Vainquer heeft veel geholpen; denken aan/aanstalten maken voor de middengalop en dan al snel wisselen. Nu springt hij ze veel beter door van achter naar voor!

Zelfs op wedstrijd pluk ik er al de vruchten van! Afgelopen weekend werden we 1ste met 68,6%! :)
Op wedstrijd gaan ze natuurlijk nog niet zo mooi zoals thuis, maar ik heb er nu alle vertrouwen in dat dat ook wel weer goed komt. Dus bokkers: dankjulliewel!!! :D _/-\o_

Hebben jullie misschien nog tips om de wissels te rijden bij A of C vanuit de contra? :o Vind dat echt zoveel moeilijker dan op de diagonaal of op de lange zijde :=


Ah top dat het heeft geholpen! Zo leuk om te horen :j Het is net of ik mezelf maar dan een paar jaar geleden zie typen :') Super ook je eerste plaats en die score, gaaf!

En inderdaad bedoelde ik je nieuwe buitenteugel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers