'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 23:30

Allereerst: voor mij de eerste keer te maken met een peesblessure, dierenarts is geweest en heb daarvoor overlegd met een vriendin dierenartassistente.

Paardlief maandag 16 juli kreupel aangetroffen, in stap gewoon rad en in draf zakte hij duidelijk door links achter. Vanaf dinsdag begonnen met traumeel pilletjes en zalf.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


18 juli toch maar de dierenarts erbij, die heeft met een tang de hoefzool gedrukt/gevoeld maar dat was het niet. Duidelijk de pees, zat ook een klein wondje dus vermoedelijk een trap. DA vond her een typisch voorbeeld van peesklap maar benoemde wel dat hij geen schade voelde aan de diepe buiger. Peesschede overvuld. Advies 6 weken stalrust en dan verder kijken. Satlrust is geen optie, dan draait hij zichzelf gek.
Paard heeft sinds die maandag gewoon 6 a 8 uur weidegang gehad en vanaf donderdag 2x daags 20 min koelen + sochtends traumeel en savonds compagel.


Dit was vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Rechts is vandaag, links is de eerste week.
Afbeelding
Het been is duidelijk droger en na het stappen is er nauwelijks vocht te voelen. De bult die aan de rechterkant van de pees zit blijft echter hard, iets kleiner dan een pingpongbal.

Paard is de eerste 2 weken kreupel geweest in draf, nooit in stap. Hieronder een filmpje van draf vorige week.



Wie herkent dit beeld en wat was de diagnose/revalidatie? Paardlief is érg vervelend omdat hij niet mag werken.. Wil maandag de DA bellen voor overleg en eventueel scannen/echo.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:55

Laat ik voorop stellen dat ik geen medische ervaring heb en mijn paard zelden kreupel loopt. Dus heb er niet heel veel oog voor en ervaring.

Wat ik wel ervaren heb, is dat mijne zich linksvoor aangetikt heeft zonder ijzers, tijdens de les. Aan de binnenkant van zijn been onder de knie. Hij heeft geen pas kreupel gelopen. Later op de dag ontdekte ik ineens een bult op die plek, keihard.. Gelijk iemand laten kijken.. Voelde niet warm. Haar "diagnose" was een "schieffel".. Kan zijn dat de spelling niet klopt. Dus mijn dierenarts gebeld en dit voorgelegd en ook zij vermoedde aan de hand van mijn verhaal ditzelfde.. Dit bultje gaat dus niet meer weg, heel misschien als ik geluk heb met de jaren.. Het is een verharding in de vorm van bot geworden. Dit kun je alleen tegen gaan op het moment dat het gebeurd, je gelijk gaat koelen E n smeren met gel.. Inmiddels was er bij mij al teveel tijd over gegaan. De plek waarop deze zit, stoort hem niet in zijn beweging. Moet enkel opletten met peeskapjes, dat deze qua rand niet net erop gaan zitten. Hij loopt er nu al 3 jaar mee. Naar mijn idee lijkt hij iets kleiner geworden te zijn.. Maar kan goed gezichtsbedrog zijn..

Dat is het enige wat ik uit ervaring heb meegemaakt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:06

Mijn inmiddels overleden paard heeft ook een peesklap gehad. De peesschede van zijn linkervoorbeen was ook dik, maar hij heeft er misschien maar een dag kreupel op gelopen. Daarna was er in geen enkele gang iets aan te zien.
Hij heeft 4 weken rust gehad (waarbij 3 keer per dag been afspuiten). Hij kwam overigens gewoon buiten want hij was heel rustig in de wei. Daarna 3 keer per dag aan de hand stappen op het harde. Na 4 maanden weer rustig opbouwen onder het zadel.
De peesschede is altijd wat overvuld gebleven trouwens. Op de echo was wel mooi te zien dat het geheeld was.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:33

Als eerste kan ik je aanraden om een scan te laten maken, dan kun je pas echt zien of het om een peesblessure gaat en hoe groot de schade is, revalidatie prognose etc.

Daarnaast is een bult bij een peesblessure heel normaal, als je geluk hebt trekt het nog weg naarmate het genezingsproces vordert maar het kan ook zijn dat het blijft zitten, terwijl het gat wel gewoon mooi dichtgroeit.

Het ligt vaak aan de plek/ ernst van de blessure in hoeverre ze kreupel lopen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:28

Je bent nu dus ruim 2 van de aanbevolen 6 weken stappen verder? Zeker gewoon geduld hebben nog en niet te vroeg al gaan draven oid om te kijken of hij weer rad is. Neem de tijd, pees kan nogsteeds beschadigd zijn en te vroeg beginnen richt alleen maar meer schade aan. Wel zou ik als het mijn paard was een echo laten maken van het been, dan kan je echt pas goed zien wat er beschadigd is en hoe ver het nu in het genezingsproces is. Mijn DA heeft een mobiele echo en die doet dus al gelijk gewoon op stal een scan maken. Maar als dat bij jullie niet in de buurt is zou ik zeker even langs een kliniek rijden. Better save than sorry!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 16:15

Thanks voor jullie ervaringen! Maandag ga ik inderdaad vragen of er gescand kan worden.

SuperZodia nee ik kreeg het 'welbekende' advies 6 weken complete rust en dan pas kijken of stappen een optie was. Gaan we dus niet doen :) Hij loopt gewoon rustig op de weide, draafde ook niet de eerste 2 weken en daarna wel weer een paar passen. Vandaar dat ik hem heb laten draven om te kijken hoe en wat.

Het been is naar mijn verbazing goed geslonken, maak me alleen wat zorgen om de bult die blijft. Ben benieuwd of er maandag gescand kan worden en of het echt peesschade is.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:59

Heb je met de DA al overlegd of een griffelbeenbreuk mogelijk is?
Heeft die van mij dit jaar gehad, beetje hetzelfde beeld, hebben helaas 3 maand gedokterd eer DA nummer 3 dit opperde. Had veel miserie en kosten bespaard als nummer 1 dat meteen gevonden had.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 13:31

xLes schreef:
Heb je met de DA al overlegd of een griffelbeenbreuk mogelijk is?
Heeft die van mij dit jaar gehad, beetje hetzelfde beeld, hebben helaas 3 maand gedokterd eer DA nummer 3 dit opperde. Had veel miserie en kosten bespaard als nummer 1 dat meteen gevonden had.

Maar de bult zit op/naast de pees, ongeveer een handbreedte boven de koot. Is dat niet te hoog voor een griffelbeenbreuk? Geen idee hoor haha.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:28

Bij die van mij was de breuk een handbreedte onder de knie. Dat was wel erg hoog hoor, meestal is het lager (volledige griffelbeen is weggehaald ipv enkel een deel, wat gebruikelijk is).
Ik wil je geen angst aanjagen, maar misschien wel iets om even na te vragen? Als onze DA's (we hebben meerdere laten kijken) er sneller aan hadden gedacht, had mijn paard maar 3 dagen op de kliniek gestaan. Nu 33 dagen daar gelogeerd en de kosten waren meer dan verdubbeld...

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 20:05

oliebol, ik google nu en zie een ernstig overeenkomende foto.. Bedankt voor de tip, ga hier morgenvroeg direct over bellen!! :x

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 10:46

We zijn doorverwezen naar de Watermolen in Haaksbergen. DA uit Winterswijk zei dat het wel positief was dat hij niet meer kreupel is.
Vrijdag ochtend staat de afspraak.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:38

Succes, ik duim voor jullie!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:01

Verstandig! hopelijk valt het mee.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:04

Goed dat je laat scannen en/of een foto laat maken. Dan pas weet je wat de echte schade is en kan je je revalidatie daar aan aanpassen. Succes.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 15:14

Nou t is duidelijk een peesblessure helaas.. Op de plek van het bultje is duidelijk beschadiging te zien. Wel al herstellende dus advies is 6 weken stalrust en 2x per dag stappen, opbouwend per week met 5 minuten. 6 weken en dan terug voor controle..

Duimen dat het voorspoedig verloopt! Hij kan niet alleen op stal blijven dus dit weekend even overleggen of er een klein weitje gemaakt kan worden..

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:11

Nou fijn dat je het toch nog even extra heb laten checken, nu weet je iig hoe het ervoor staat. Succes deze periode!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:22

Inderdaad goed dat je het hebt laten checken, valt nog mee qua hersteltijd.

Volgens mij is in een klein weitje staan ook veel fijner en beter voor het paard.

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:29

MerleSimone schreef:
We zijn doorverwezen naar de Watermolen in Haaksbergen. DA uit Winterswijk zei dat het wel positief was dat hij niet meer kreupel is.
Vrijdag ochtend staat de afspraak.



Haaksbergen is een super kliniek!
Heel vriendelijk allemaal en kundige en lieve artsen.
Je bent daar in goede handen!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 14:32

Elisa2 schreef:
Inderdaad goed dat je het hebt laten checken, valt nog mee qua hersteltijd.

Volgens mij is in een klein weitje staan ook veel fijner en beter voor het paard.


Scheelt dat het door trauma kwam en niet dat het al een zwakke pees was. Het is de afgelopen maand al iets gaan herstellen in de wei :j

Heb overlegd met de stalhouder maar we gaan het toch eerst op stal proberen. Als hij hooi heeft staat die namelijk best rustig. Even een week aankijken en anders zien we wel weer verder. Even 6 weken doorbijten :(:)

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:46

Nu weet je wel wat er aan de hand is. Hopelijk gaat het goed op stal en geneest hij goed!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 19:42

Pff we zitten in de 6e week stappen inmiddels.. 30 minuten en het is bijna niet te doen. 2 weken geleden is hij in totaal 3x mee naar buiten geweest onder het zadel maar hij ontplofte de 3e keer echt bijna. Geen optie dus..

Gisteren op t erf aan de hand zelfs bokken dus vraag me echt af hoe we deze week door komen. Ga morgen bellen voor een afspraak bij de kliniek maar hou mn hart vast. Zit nog steeds een bult. Was dat bij jullie peesblessures ook? Bleef je het altijd voelen?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:02

Hoe koel je? Mijn ervaring is dat de bult compleet weg was. Ik koelde met water of koelbeschermers en daarna nog koelende klei erop.

Je ziet en voelt er helemaal niets meer van.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: 'Peesklap', been dun maar bultje blijft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:11

Ik heb inmiddels begrepen dat 50% geen bult heeft en 50% wel. Mijn merrie is 22 met peesblessure en heeft nog wel de bult, ofwel littekenweefsel. Alles gedaan wat een ander paard met zelfde blessure ook heeft gedaan en die heeft wel een glad been destijds eraan overgehouden.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:07

Balen dat hij niet braaf is met stappen! Anders aan de DA "muisjes" vragen? Dat is lichte verdoving waardoor ze net ff wat makkelijker te handelen zijn. Niet ideaal maar beter dan dat hij de pees verder beschadigd omdat hij alle kanten op stuitert.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:54

Voer je nog krachtvoer?
Je kunt het beste alles wat energie geeft naast ruwvoer eraf halen. Dan liever alleen een vitaminebrokje.
Daarnaast bestaan er verschillende supplementen om je paard wat rustiger te houden. Of inderdaad ‘muisjes’ in overleg met de dierenarts.