Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 18:22

Een zeer belangrijke ( :+ ) zondagse vraag haha.

Van huis uit (lees 5 persoons huishouden) ben ik altijd gewend om de was zo veel mogelijk te sorteren op materiaal, kleur en temperatuur, de trommel was altijd wel vol.

Nu met zijn tweeën merk ik vaak dat die indeling wat royaal is waardoor de trommel soms nog niet eens voor de helft gevuld is, wat natuurlijk weer zonde is. Maar als mijn vriend en ik het opsparen hebben we een lege kast (we zouden natuurlijk meer kleren kunnen shoppen).

Ik heb dan zojuist ook voor het eerst shirtjes die ik eigenlijk op 30 graden doe, meegedaan met de zelfde kleuren op 40 graden en dat vind ik best wel spannend. Anders had ik 2 trommels met maar iets van 6 shirtjes...

Hoe doen jullie dat? :)


manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:25

Wij hebben handdoeken, gekleurde was en donkere was. Soms een witte met spullen van de kleine.
Donker en gekleurd op 40 graden. Rest meestal op 60 graden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:25

Ik sorteer zo veel mogelijk donkerbont en lichtbont. Maar was soms bewust een 30 graden half uurs wasje.machine gebruikt dan weinig water. Zou in mijn eentje hooguit een volle machine per week hebben anders als ik alles door elkaar zou gooien. Dan maar kort wasje als niet te vies is,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 18:26

karuna schreef:
Ik sorteer zo veel mogelijk donkerbont en lichtbont. Maar was soms bewust een 30 graden half uurs wasje.machine gebruikt dan weinig water. Zou in mijn eentje hooguit een volle machine per week hebben anders als ik alles door elkaar zou gooien. Dan maar kort wasje als niet te vies is,


Die stand heb ik inderdaad ook, wilde ik ook eens proberen voor de echte weinig wasjes zoals een incidentele wollen vest bijvoorbeeld. :j

Thanks!

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:27

Handdoeken en ondergoed gaan samen met wasmiddel voor witte was ookal zijn de handdoeken in alle kleuren behalve wit. Dan de rest samen met kleur wasmiddel.
Zo heb ik van elk ongeveer 1 trommel per week.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:27

Wij dragen eigenlijk alleen maar donkere kleding, dat scheelt enorm _O-

Wij gooien alleen kleren bij elkaar. Dat gaat op 30C. Alle onderbroeken, sokken, washandjes etc gaan op 60C. Handdoeken hebben allang hun mooie, witte of lichtgrijze kleur niet meer maar ach, echt geen zin om te sorteren :=

Als we eens iets wits dragen zoek ik de meeste witte handdoeken uit en gooi ik die erbij. Maar dat is tot nu toe twee keer gebeurd in +-2 jaar.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:28

Wij hebben altijd een witte was, bonte was en een donkere was.
Sommige dingen durven we ook gewoon door elkaar te gooien, waar we van weten dar het niet afgeeft bijvoorbeeld.
Donkere en bonte was gaan geregeld door elkaar.

Ik was altijd op de laagste temperatuur die aangegeven wordt. Dus geen shirtjes op 40 graden als er 30 graden op staat. Andersom maakt niet veel uit.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:29

Ik was beddengoed en de lichte handdoeken bewust met een wat legere machine eens per maand/6 weken op kookwas om machine ook goed te houden. Gooi er dan ook wasmiddel voor wit bij en speciaal spul nog. Daarmee voorkom ik erg verkleuren omdat het anders bij de licht bonte was gaat

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Schuur_

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:30

Handdoeken en ondergoed gaat samen op 60 en al de rest op 40. Zo had ik destijds 2 machines per week.

Nu 1 machine want ik gooi alles samen en elke 2 weken 1 machine extra met beddengoed.

Het mag duidelijk zijn dat ik geen witte kleren heb. Voor de rest eigenlijk nooit gehad dat iets af gaf, ook al zat er wel eens iets lichter tussen. Hen bv ook kleren met witte strepen die nog gewoon wit zijn, ondanks samengooien met jeans. Heb ook geen zwarte kleren eigenlijk.

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:31

Veel donkere kleding. Nette kleding gaat in een was, werkkleding van mijn man is een was per week en dan een handdoekenwas. Beddengoed gaat apart En de honden hebben hun eigen wasje.
Alles gaay met kleurenwasmiddel

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:37

1x bont, 1x donker, 1x handdoeken en dweiltjes en eens in de 2 weken beddengoed + witte was. Scheelt dat zowel mijn vriend als ik meerdere keren per week sporten, dus best wat wasgoed.

Nu we met zijn 3en zijn heb ik er een extra was met beddengoed bij en een extra handdoeken was.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 18:38

Ik heb dus:
- beddengoed op 60 graden;
- handdoeken en ondergoed op 60 graden en met regelmaat alleen handdoeken op 95 graden (meestal toch wel 2x per week, we gebruiken best wat handdoeken);
- shirtjes en vesten onderverdeeld op kleur en temperatuur (die wil ik nu wat proberen bij elkaar te doen);
- broeken op 40 graden (vriend heeft voor het werk dagelijks een schone broek, trommel is zo vol).

We hebben best veel shirtjes die op 30 graden moeten maar nu ik een tijdje mantelzorg verleen vraag ik mij dus af hoe groot het verschil tussen 30 en 40 eigenlijk is voor de was. Bij het andere huishouden gaat het goed namelijk.

En jeetje dat jullie maar 1 a 2 trommels per week hebben, knap!
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-08-18 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:39

Alles bij elkaar en nooit problemen. Ik doe handdoeken en beddengoed wel apart. Maar sorteer nooit op kleur.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:41

Om het nog handiger te maken, ik ben alleen :Y) :')

Witte was (beddengoed, witte sokken, licht ondergoed en handdoeken) gaan op wit wasmiddel met vooras met biotex op 60 graden.

Zwart of hele donkere kleding en donker ondergoed en sokken met zwart wasmiddel op 40 graden.

Lichtbonte was (m.n. Shirtjes gaan op 40 graden met bont wasmiddel) en dan nog de gekleurde was met uiteraard kleurwasmiddel op 40 graden.

Wel geregeld de eco knop aan maar was eigenlijk nooit op 30 graden. Mijn kleding wordt echt niet schoon dan. En dan heb ik een fijne (pas een jaar oude) Miele wasmachine en al verschillende soorten wasmiddel geprobeert.

Mijn witte was wordt zonder biotex ook echt niet wit, sokken blijven bijvoorbeeld donker aan de onderkant (loop zowat altijd op blove voeten of sokken).

Alleen de Lichtbonte was is vaak hooguit maar een halve wasmachine en vaak nog minder. Maar die draai ik ook hooguit eens per maand.


dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:42

Hier ook alles samen, ga geen tijd verspillen aan sorteren.

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:43

Ik doe kleur op 40 graden en wit op 60. Tot nu toe heeft alles het overleefd, ook rijbroeken en ondergoed enzo. Doe 't al 14 jaar zo. Ik heb een éénpersoonshuishouden, weet je hoe lang het duurt voordat ik anders een trommel vol heb :')

Enige wat ik op 30 graden was zijn dekens van de paarden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:43

Hier handdoeken met ondergoed 60 graden.
Bonte was en lichte was 40 graden.
En beddengoed gaat in 1 was.
En een was met mijn man's werkkleding 60 graden.

Dingen opfrissen een snelwasje.

Als je bang bent voor kleurdoorloop, zijn doekjes voor.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Unicornetto
Berichten: 2382
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:43

Amaranth7 schreef:
Alles bij elkaar en nooit problemen. Ik doe handdoeken en beddengoed wel apart. Maar sorteer nooit op kleur.


Hier ook!

Meestal 1x in de week handdoeken en 1x in de week beddengoed. Deze gaan beide op 60 graden.

Qua kleding ligt het eraan hoe vaak het moet. Als er een week veel gesport wordt moet het natuurlijk vaker. Door de sportkleding die ertussen zit doe ik het altijd op 30 graden.

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:44

Ik was alleen voor mezelf, ik gooi alles bij elkaar := Alleen de witte was (hooguit een bh) neem ik mee naar huis, mag mijn moeder mooi mee wassen :P Ik was best vaak door werkkleding (en die zijn écht vies na een dag, broeken wil ik wel wat langer mee doen) en dat moet op 40 graden. Eens in de zoveel tijd was ik de onderbroeken, sokken ed op 60 graden, vind ik een hygiënisch idee :P

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:44

Ik gooi vrij veel door elkaar. Gaat eigenlijk altijd goed. Maar ik koop ook niet snel erg kwetsbare stofjes. Grofweg onderscheid ik:

Bont bijna alles bij elkaar op 40
Beddengoed en handdoeken (op 60 ivm allergie)
Uitzonderingen: zoals een 90 graden was voor doeken en dweilen. Fijne was voor mooi kwetsbaar kledingstuk. Aparte was voor nieuwe zeer donkere kleding.

Maar die laatste categorie draai ik niet wekelijks. Dat ligt soms even te wachten of doe ik tussendoor.

Met twee personen kan ik best in twee of drie wasbeurten de week door.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:45

Hier sparen wij alles op elke 2 weken, nu hebben wij dus genoeg kleding om dat te doen _O- en dan heb ik een 30 machine, 40 machine en 90 voor handoeken en ondergoed en zo :j

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sannens
Berichten: 1397
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:47

Ik draai altijd 3 soorten was, in een 2 persoonhuishouden:

- Ondergoed/handdoeken/beddengoed: Allemaal 40 graden. Af en toe, een in de paar maanden een handdoeken was op het heetste voor de wasmachine
- Donkere was, broeken, shirts, hemdjes, truien: 30 graden
- Lichte was, broeken, shirts, hemden, bloezen: 30 graden

De lichte was moet ik echt opsparen, want die kleding hebben we nauwelijks. De donkere was en de handdoeken was draai ik beide eens per week. Gaat perfect!

Selina

Berichten: 14248
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:48

We deden eerst kleding 30 graden - witte kleding 30 graden - handdoeken en ondergoed 60 graden - beddengoed 60 graden.
Maar de witte kleding gooien we nu gewoon bij de kleuren. Dus maar 3 verschillende wassen. 2-3 keer per week wassen. Deed eerst paardrijkleding op handwasfunctie omdat ik ze te duur vond voor bij de rest, maar gooi die er nu ook gewoon bij.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Aranel
Berichten: 20196
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:52

Ik gooi alle kleuren bij elkaar behalve wit. Shirts, broeken, bh's en andere kleding gaat op 40 graden.
Ondergoed, handdoeken, beddengoed, theedoeken enz op 60 graden.
Eens in de zoveel tijd laat ik de wasmachine een kort programma op 90 graden draaien met schoonmaakazijn of wasmachinereiniger erin. Dat werkt hier prima :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:54

Bijna alles gaat op 40 graden wolwas programma. Die is 56 minuten en machine past hoeveeheid water aan aan het gewicht dat erin zit. Af en toe een 60 was bij lichtbont als het vies is met biologische vlekken programma en extra spoelen en intensief wassen. Was wordt netjes schoon blijft op kleur pilt niet.

Centrifugeer op 1000 toeren waardoor boel ook minder kreukelt. Is dus minder strijkwas. Gebruik simpel poeder met echt zeep erin.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers