.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt


Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:19

Oooh, zo herkenbaar dit!
Hier is het ook bijna altijd een rommeltje. Ik weet ook wel dat het zo is, maar wil het niet meer zien. Rommelblindheid noem ik het. :')
Afwas stapelt zich op, schone was blijft in de mand liggen.. En stofzuigen moet ook vaker gebeuren want heb ook twee katten. :P
En eens in de zoveel tijd ga ik als een bezetene te keer met opruimen en schoonmaken en is het weer netjes. Maar daar tussen in... Tja, dan is het gewoon wat rommeliger. :P

Dus je leest het al, heb geen tips voor je, haha. Maar ik lees wel even mee.

Toby =^.^= Mara

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:21

Je hebt kans dat het straks als je weer een dagprogramma hebt, allemaal juist wat makkelijker wordt. Nu kun je uitstellen want je zit thuis, dus wat je nu niet doet kan ook over een uurtje. Straks moet alles in de beperkte tijd die je vrij bent. Voor mij werkte het vaak goed om op een bepaald moment 's avonds op een vaste tijd even iets te doen. Du bijvoorbeeld na het avondeten 30 minuten. Afwas, was in de wasmachine, plantjes water, was vouwen, doekje door (een deel van) het huis. Het maakt niet uit wat, als je maar iets nuttigs doet. En verder dingen logisch combineren. Ik leeg bijvoorbeeld de vuilnisbakjes in toilet en badkamer wekelijks op een moment dat ik ook de kattenbak uitschep. Dat laatste doe ik dagelijks, maar eens in de week doe ik daarbij met dezelfde zak een rondje vuilnisbakjes. De vaatwasser uitruimen kan mooi tijdens het koken of als de katten eten - daar moet ik toch bij blijven om te voorkomen dat ze elkaars eten jatten. En ik hoor van veel mensen dat ze tijdens het douchen (bijv als je wacht omdat je haren vol shampoo zitten) even een sponsje over de douchewanden halen.

En als het allemaal teveel is dan kun je altijd nog opzoek naar een schoonmaakster :Y) Dat en de robotstofzuiger zijn hier de redding _/-\o_

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:23

Vreselijk en heel herkenbaar.
Ik kan prima opruimen maar een ritme houd ik een paar weken vol en dan is het meteen weer een zooitje.

Wat echt helpt is bij houden, vaste momenten plannen waarop ik "iets" doe en dan zorgen dat de was meteen in de kast gaat enzo. Dan houd ik het het langste bij, maar als ik om wat voor rede dan ook de stapel te groot laat worden geef ik het meteen helemaal op :o
Laatst bijgewerkt door Azmay op 12-08-18 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:25

Ik lees ook even mee, hier blijft het er ook vaak bij.. Rommeltjes qua plastic, blikjes, papiertjes enzovoorts gooi ik wel gelijk weg, maar dingen als de afwas en inderdaad de schone was kan ik mij niet altijd even goed toe zetten. :')

Moet nu ook nog van alles doen voordat ik morgen op vakantie ga, drama. Maar zoals je zegt, lijstjes werken hier ook niet. Als iemand de gouden tip heeft, graag!

Karin_deB

Berichten: 8241
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:28

Een schoonmaakster nemen?
Dat doet hier wonderen en brengt veel rust :D

I love you to the moon and back

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:29

Hier ook herkenbaar.
Meestal is zondag onze huishouddag maar na een zeer gebroken (onverklaarbare) nachtrust gaan we alleen de was doen. Morgen misschien de rest. Ik moe thet toilet boven schoonmaken en de was vouwen. Vriendlief zn taak is stofzuigen en de was draaien en ophangen.
Ik doe de keuken van de week als ik zin heb. Pfff zo ondankbaar werk.
We willen graag beginnen aan een pup en willen allebei dat we wel in een hygienisch huis kunnen blijven lveven met al die haren. Daarom zijn we nu al opzoek naar een snoerloze stofzuiger die we gewoon hier innde woonkamer neerzetten. Die pak je veel makkelijker even snel dan de grote stofzuiger.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:29

Er zit in jouw buurt vast wel een opruim coach :j
Is iemand die je helpt om je huis en huishouden te organiseren en bij te houden
Voorbeeldje
http://www.opruimcoach-groningen.nl

Denk dat je even wat op google moet gaan zoeken,naar iemand die bij jou past

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:42

Dagritme van school vast aanwennen , wekker op zeven uur. Ontbijten en dan de dingen doen die je straks moet doen voor je naar school gaat. Zoals douchen en katten verzorgen. Meteen aanrecht opruimen. En dan elke dag een klus doen zodat je huisje schoon is wanneer ke werkelijk naar school gaat want anders word je chaos nog groter. Ondanks de chaos in ke hoofd en ke beperkingen weet je het wel duidelijk te omschrijven dus nu actief worden scheelt straks veel gedoe.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:49

Vaak mensen uitnodigen! Dat werkt voor ons wel heel goed, want ik wil geen mensen over de vloer hebben terwijl het een rommel is... Daarnaast is het verschrikkelijk als je huis een bende is en je moet snel alles opruimen.. Kan je het beter een beetje bijhouden elke dag, desnoods even een kwartiertje.

Opruimvideos op youtube kijken inspireert mij ook wel vaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:02

Ok geen geld snap ik,maar dan blijft het dus wel zo dat je wel zelf een keer moet gaan beginnen als je geen hulp in huis kunt krijgen.
Hier staan ook wat tips
https://www.dehuishoudcoach.nl/opruimtips/

En niet gaan uitstellen.
niet zeggen van he ik ga straks naar school,dan zit ik in een ritme....dan ga ik het allemaal doen! :D
Want alles wat je nu niet doet ligt er dan ook nog en dan ben je moe van school en blijft het weer liggen.
Neem jezelf voor, "elke dag een klusje"
Kan handig zijn om elke dag een hoekje te doen, een stapeltje post weg werken, de wc schoon.
De dag erna weer een ander klein klusje....

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:02

amyblub schreef:
Opruimvideos op youtube kijken inspireert mij ook wel vaak

Wat voor videos bedoel je dan? Want vaak gaat 'hulp' bij opruimen over hoe je dat moet doen, maar dat weet ik heus wel. Ik doe het alleen niet. :o

Ik heb het al van kinds af aan en weet niet hoe het komt. Ik heb juist het idee dat ik heel goed tegen chaos kan en het me daarom niet boeit dat het een chaos is. Ja, tegenover andere mensen wel, maar voor mezelf niet. Ik word er ook niet onrustig van ofzo. Was dat maar zo. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:15

Soms moet je ook gewoon beginnen maar wel klein, neem je voor om elke dag twee klusjes te doen. Grotere klussen aanpakken in etappes want niets is zo vervelend als je iets voornemen en dan afhaken. Daardoor zakt de motivatie om weer opnieuw te beginnen. En echt, een opgeruimd huis is echt een opgeruimder hoofd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:17

LindyH schreef:
amyblub schreef:
Opruimvideos op youtube kijken inspireert mij ook wel vaak

Wat voor videos bedoel je dan? Want vaak gaat 'hulp' bij opruimen over hoe je dat moet doen, maar dat weet ik heus wel. Ik doe het alleen niet. :o

Ik heb het al van kinds af aan en weet niet hoe het komt. Ik heb juist het idee dat ik heel goed tegen chaos kan en het me daarom niet boeit dat het een chaos is. Ja, tegenover andere mensen wel, maar voor mezelf niet. Ik word er ook niet onrustig van ofzo. Was dat maar zo. :D


Eigenlijk gewoon mensen die laten zien hoe ze opruimen, het klinkt eigenlijk super belachelijk als ik het zo zeg *D Maar ik kijk bijvoorbeeld veel vlogs en als ze dan zo'n opruimdagje hebben dan heb ik er gelijk wel zin in! *\o/*

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:29

Oke, bedankt. Moet ik ook eens proberen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt


spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:09

Poeh ik lees even mee, ben een huisvrouw van niks en daar baal ik best van...
Mijn vriend werkt meer dan fulltime, ik maar 2 dagen per week, meer dan voldoende tijd voor het huishouden dus maar ik doe t gewoon niet.
Heb momenteel ook niet echt een ritme, ben veel bij m’n paarden te vinden en verder hobby ik een beetje aan.
Het is niet zo dat het hier echt smerig is, maar er mag wel met meer regelmaat een stofzuiger doorheen en met een poetsedoek rond...

Dit topic schud me wel weer meteen even wakker, dus ga maar even een paar kleine dingen vast doen die ik van de week al gepland had... van uitstel komt afstel...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:13

* Steekt vinger op * :+
Aangezien ik zo langzamerhand al een ouwe taart ben, verwacht ik geen beterschap voor mezelf hierin. :')
Ik mis net dat stukje DNA denk ik :=

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:34

Wat mij helpt is 's morgens een lijstje maken met dingen die ik die dag gedaan moet hebben van mezelf, bijv. was vouwen, oprit vegen en stofzuigen. En dan heel kinderachtig mezelf een beloning in het vooruitzicht stellen. Dus ik begin met was vouwen en mag pas wat te drinken pakken als ik minstens 20 dingen gevouwen heb.
Voor ik naar bed ga moeten de vaste rommelplekken leeg zijn, dwz het aanrecht, vensterbank en bureau.

Veel dingen blijven hier doordeweeks liggen, zaterdagmorgen ga ik dan wat grotere klussen doen.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:24

Wat ik mijzelf vooral voorhoud is dat ik nooit een echt schoon en opgeruimd huis zal hebben en daar dus niet naar moet streven. Wat ik wel graag wil, is leren meer discipline te hebben om belangrijke huishoudelijke taken niet tot het allerlaatste moment uit te stellen. In plaats van de vaat laten opstapelen en een uur afwassen en er heel erg tegenop zien, iedere avond vijf tot tien minuutjes met mijn handen in het sop. En dat kost tijd en moeite en lukt lang niet altijd, maar ik blijf proberen en krijg er gelukkig begeleiding bij nu. Misschien hebben onderstaande topics nog een nuttige bijdrage voor je.

[MWS] AD(H)D, lotgenoten & tips?
[HTT] Hoe ritme krijgen in huishouden??

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:47

Hier nog iemand die het huishouden niet of slechts met pijn en moeite op orde krijgt. Ik ben begin van dit jaar flink overspannen geweest en heb op het randje van een burn out gezeten. Hierdoor mijn prioriteiten op orde gezet en mijn huishouden kwam ergens ver onderaan op de lijstje. Tegenwoordig zit ik een stuk beter in mijn vel en heb ik mijn prioriteiten weer aardig op orde. Het enige waar ik mee blijf sukkelen is mijn huishouden. Ik heb een eigen huis maar woon alleen met mijn twee katten. Ik werk 32u en heb daarnaast nog mijn eigen paard waar ik minimaal 5 dagen in de week naartoe ga. Maandag en dinsdag (zwaarste dagen op mijn werk) heb ik een verzorger. Ik ben rond half zeven thuis (heb dan al gegeten) en probeer dan tot acht uur wat klusjes te doen (opruimen, afwas, kattenbak etc) en mijn administratie. Woensdag en vrijdag doe ik niets in mijn huishouden omdat ik dan na het werk naar stal ga. Op mijn vrije dag maak ik een to do lijst met wat er moet gebeuren en begin dit af te werken. Zo probeer ik de ene week de bovenverdieping geheel te doen, de andere week de onderverdieping (en op ma/di dan bijwerken indien nodig). Op dit moment (en nog steeds hersteld zijnde van de overspanning) werkt dit het beste voor mij. Ik heb geleerd om structuur en planning in te brengen. Wat ook belangrijk is, is een stukje beloning. Op het moment dat ik mijn (realistisch) to do lijste af gewerkt heb, mag ik iets ontspannends doen/lui zijn :-)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Amazonbot, GrapeshotBot en 76 bezoekers