Paard vermagert ondanks bijvoeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:36

Na al jaren mee te lezen op bokt, heb ik besloten een account aan te maken en het volgende in de groep te gooien;

Mijn merrie is de afgelopen maanden verslechterd in conditie. Na de winter is het begonnen. Toen ze de
volle weide op ging had ze last van veel vocht aan het hoofd. Er ontstond een vochtbult bij de kin/kaak, welke af en toe terug kwam. Dit trok echter binnen een dag weer weg. De dierenarts is er toen bij geweest, maar gaf aan dat het niet de moeite waard was om onderzoek te doen. Hart was goed, paard maakte een gezonde en vitale indruk. De afgelopen 2 maand is dit weg geweest, doordat er vanwege de droogte geen vers gras was. Sinds gisteren op een nieuw stuk land en voila; Het is weer terug.

Ook is ze vermagert, heeft ze ondanks 3/4 keer in de week rijden last van spierafbouw en heeft ze een doffe vacht. Ze begint er uit te zien als een ouder paard.

Ze wordt bijgevoerd met PAVO sportbrok, daarnaast krijgt ze een vitamine/mineralenbrok erbij Equilin Balancer. Ze staat 24/7 buiten, ze heeft onbeperkt gras of hooi. De rest van de kudde is goed op gewicht.

Sandclear is nu besteld, ondanks dat er geen zand in de mest is gevonden. Morgen wordt bloed getrokken; Maar waar zou je nou op kunnen testen?

Tandarts is vorige maand geweest en wormen zijn ook uitgesloten.
Laatst bijgewerkt door _paaaarden op 12-08-18 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:37

Behalve aan zand zou ik ook denken aan wormen en het gebit.

Als je paard afvalt nu, zou ik minder (fanatiek) trainen tot je het afvallen hebt opgelost.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 12-08-18 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:38

Goed dat je het zegt; Wormen en tanden zijn uitgesloten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:39

Door breedspectrum en voor voldoende gewicht te ontwormen en de tanden door een echte tandarts en paard onder verdoving?

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:39

Welkom op bokt :)

Hoe oud is ze?

Lever en milt zijn in orde?

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:44

Waarom zijn wormen uitgesloten?
Élk paard heeft wormen en met mestonderzoek komen niet alle soorten wormen aan het licht.

Is er (algemeen) bloedonderzoek gedaan?
Lees net dat dat morgen gedaan word.
Je kunt beginnen met een algemeen bloed onderzoek. Eventueel naar de lever en milt omdat je paard afvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:48

Ik zou ook bloedonderzoek laten doen. De mijne viel ook heel erg af en schuurde zich daarnaast helemaal kapot. Bleek verhoogde leverwaarden en wormenbesmetting te hebben. Zij had leverbot opgelopen en die zie je niet in de mest en pak je ook niet met ontworming voor paarden.

Met een bloedonderzoek kan je in ieder geval zien in welke richting je moet zoeken.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:48

Dankjewel!
Er is nog geen bloedonderzoek gedaan, dat laat ik morgen doen.
Er wordt normaliter dmv mestonderzoek ontwormd, maar een aantal weken geleden preventief ontwormd.
Ze is tien jaar en ze heeft voorheen geen klachten gehad mbt lever/milt. Ik zal hier naar vragen als ik morgen contact met de dierenarts heb.

Wat als er niks uit een algemeen bloedonderzoek komt?

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:51

_paaaarden schreef:
Wat als er niks uit een algemeen bloedonderzoek komt?

Verder zoeken :Y) Je zult de eerste niet zijn die jaren aan het zoeken is wat een paard heeft.

Maar ik hoop dat je morgen wat duidelijkheid krijgt.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:56

Toont ze happy? Mijn paard is ooit beginnen invallen/doffe vacht en de aanleiding was een mentaal probleem (hij was verplaatst naar een weide met enkel shetlanders en dat was duidelijk niet voldoende gezelschap voor hem, we hebben hem naar een andere stal verplaatst met speelmaatjes en het was meteen in orde).

Ik lees dat ze in een kudde staat en ze beweging krijgt, dus ik kan niet meteen aan aanleiding afleiden uit je post, maar ik vraag het toch maar even, wie weet is er wat gebeurd en weet jij ervan.

Verder ben ik erg nuchter en denk ik idd dat je vooral het bloed en dergelijke moet nakijken, maar ik wilde het gewoon even delen, moest je dat aspect over het hoofd zien.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 15:59

Bedankt voor jullie reacties

qua gedrag kan ik niets anders aan haar merken. Ze is vrolijk, zowel aan de hand als onder het zadel.
Eerst morgen afwachten dus, en anders inderdaad verder zoeken!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:09

Heeft de tandarts ook gekeken naar de kaakholtes en of er aanwijzingen zijn voor een ontsteking van een tandwortel?

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:15

De symptomen komen me bekend voor. Bij mijn paard was het leverbot, dus een parasiet die leeft in de galwegen van de lever. Gewone ontwormingsmiddelen helpen hier niet tegen en je ziet er ook geen sporen van in de mest. Een bloedonderzoek kan meer duidelijkheid brengen, want daar kan het wel uit afgeleid worden a.h.v. de leverwaarden.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:37

Hoewel 10 jaar jong is denk ik bij spierverlies en een slechte vacht aan PPID/Cushing.
Als je toch bloed laat onderzoeken vraag dan of ze dat ook mee willen nemen. De afgelopen jaren was de test in augustus en september gratis, je dierenarts weet of dat dit jaar ook weer zo is.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:38

Hier het zelfde probleem.
Zal me niks verbazen als eruit de bloedtest eiwit te kort komt!!

Succes

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:46

Inderdaad eiwit te kort kan wel een grote rol spelen! Je moet je paard niet extra voederen, maar gebalanceerd voederen. Soms is het een proces van jaren voor je het goede maaltijden plan gevonden hebt voor je paard. Kijk wat er uit het bloedonderzoek komt. Veel succes!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:10

Zonder gras was het weg, dus het moet aan het gras liggen. In gras zit best wel wat suiker, zeker het gras op dit moment. Wellicht kan ze niet tegen de suiker. Hoe is haar mest? Is ze gevoelig op buik of achterhand?

Is ze in de twee maanden dat er weinig/geen gras was zo ingevallen? Dan zou het inderdaad eiwittekort kunnen zijn. Of was het al eerder aan de gang?

Hoe lang krijgt ze de pavo brok al en hoeveel?

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 17:41

Ze is altijd al wat lastig op gewicht te houden in de winter. Zomers eerder te dik dan te dun. Bij ons is veel land, dus ze hebben pas de laatste drie weken weinig gras gehad en toen zijn ze bijgevoerd. Dus ik leg zelf moeilijk een link tussen het gras en de vermagering. De mest is prima, niet anders dan de rest van de kudde. Toch doen ze ook nog een extra mestonderzoek nu. Deze week hoor ik meer.

De brok krijgt ze sinds februari, doordat ik toen de training wat oppakte. Ze krijgt een kilo per dag. Daarnaast voer ik sinds 2 weken luzerne bij. Trainen doe ik normaliter 3 keer in de week. Voornamelijk naar buiten en verschild van 4 km tot max. 1 keer per week eens een grotere ronde van 12 km.

Iemand gaf aan dat het wellicht niet handig is om te rijden voordat je weet wat er aan de hand is. Daar ben ik het helemaal mee eens! De gezondheid gaat natuurlijk voor rijplezier.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 16:06

Even een update: Uit de bloeduitslagen kwam niks geks, enkel wat laag op eiwit zoals mensen hier al vermoeden. Ze wordt op dit moment bijgevoerd met merriebrok en vit. en mineralen supplementen. Inmiddels valt ze dan ook niet meer af. Het is nog te vroeg om echt te kunnen zeggen dat ze al aan komt.

Ik heb geprobeerd om spirulina te voeren. Dit krijg ik echt niet weg. Zowel door slobber als brok of appel/appelmoes niet. Heeft iemand nog ideeën hoe ik haar dit toch laat eten? Of evt alternatieven voor de spirulina?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:14

Oplossen en in een spuit en dan in de mond?

Heb je haar al laten testen op cushing?

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:55


Anoniem

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:24


_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:11

Ik heb er eentje met cushing lopen. Zowel dierenarts als ik denken niet dat het bij deze het geval is. Laat haar toch even testen deze week.

Bedankt voor de tip, de tabletjes zijn besteld!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard vermagert ondanks bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:23

Cushing was ook iets waar ik meteen aan dacht. Ik zou volgende week testen en niet nog vandaag, vanaf 1 september zijn de testen weer gratis ;) .

Ik heb er 2 met cushing, en een 3e gehad. Alle 3 totaal andere symptomen, alle 3 niet zoals uit de boekjes (1 mager, 2 goed in hun spek / 1 niet voor uit te branden, 2 gewoon fit in het werk / 1 een rare plakvacht, 2 lang in het vlassig haar). En alle 3 goed opgeknapt van een pilletje.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:35

_paaaarden schreef:
Even een update: Uit de bloeduitslagen kwam niks geks, enkel wat laag op eiwit zoals mensen hier al vermoeden. Ze wordt op dit moment bijgevoerd met merriebrok en vit. en mineralen supplementen. Inmiddels valt ze dan ook niet meer af. Het is nog te vroeg om echt te kunnen zeggen dat ze al aan komt.

Ik heb geprobeerd om spirulina te voeren. Dit krijg ik echt niet weg. Zowel door slobber als brok of appel/appelmoes niet. Heeft iemand nog ideeën hoe ik haar dit toch laat eten? Of evt alternatieven voor de spirulina?



Vanwaar de spirulina?
Maar die hoeft er niet perse bij
Als je iets wil om jogef in eiwtten te komen zitten kun je ook nog kijken naar de pavo 18 plus.
Die heert meer eiwitten dan de merrie brok.
Of bijvoorbeeld een subli atleet bij gaan voeren.
Heel hoog,in eiwit en je hoeft er maar weinig van bij te geven