Lid worden van een vakbond?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 14:28

Hoi,

Ik ben mij aan het verdiepen in het lid worden van een vakbond. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Zijn jullie lid geworden van een vakbond, zo ja waarom ? En welke heb gekozen, en waarom ?

Dank je wel alvast !


Renee1991

Berichten: 5963
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Lid worden van een vakbond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:30

Ja, ik ben lid van de vereniging voor psychodiagnostisch werkenden. Voordeel vind ik dat je veel van elkaar leert op bijeenkomsten, over hoe bepaalde tests worden afgenomen, hoe men dingen aanpakt etc etc. Maar ook als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan zit je meestal vooraan.
Buiten dat veel kortingen op congressen en symposia. Ik vind het een toegevoegde waarde hebben.

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:30

Ik lees even mee.. Ben ook al een tijd aan t twijfelen.. Ben zelf werkzaam in de detailhandel..

<3 Sneakers <3

Cowboy55
Berichten: 8420
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:31

Renee1991 schreef:
Ja, ik ben lid van de vereniging voor psychodiagnostisch werkenden. Voordeel vind ik dat je veel van elkaar leert op bijeenkomsten, over hoe bepaalde tests worden afgenomen, hoe men dingen aanpakt etc etc. Maar ook als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan zit je meestal vooraan.
Buiten dat veel kortingen op congressen en symposia. Ik vind het een toegevoegde waarde hebben.


Is dat echt een vakbond? Of een beroepsgroep/-vereniging?

EDIT: ben zelf geen lid van een vakbond. Uit hoofde van mijn funktie en positie zit ik meer aan de werkgeverskant, dus dat past niet wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 10-08-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Renee1991

Berichten: 5963
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:34

Cowboy55 schreef:
Renee1991 schreef:
Ja, ik ben lid van de vereniging voor psychodiagnostisch werkenden. Voordeel vind ik dat je veel van elkaar leert op bijeenkomsten, over hoe bepaalde tests worden afgenomen, hoe men dingen aanpakt etc etc. Maar ook als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan zit je meestal vooraan.
Buiten dat veel kortingen op congressen en symposia. Ik vind het een toegevoegde waarde hebben.


Is dat echt een vakbond? Of een beroepsgroep/-vereniging?


God, daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan, wat stom! Het is een vereniging inderdaad.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:01

Waarom wil je lid worden? Voor juridische ondersteuning of om inspraak te krijgen over (nieuwe) zaken op het gebied van je werk?

Door een hele grote en ingrijpende reorganisatie bij één van mijn vorige werkgevers lid geworden van de Abvakabo. Zij waren toen erg goed op de hoogte wat er speelde bij het COA. Lid gebleven toen ik bij een andere werkgever ging werken. Het werd op een gegeven moment FNV en daar heb ik diverse cursussen gevolgd die voor leden gratis waren. Ook een loopbaan advies gekregen waar ik veel aan heb gehad.

De paar keer dat ik ze nodig had voor werkgerelateerde zaken had ik er twee keer niets aan. Bij een best heftige ontslagprocedure heb ik het uiteindelijk alleen moeten doen. Toen ik vooraf belde zeiden ze dat ze alleen de vaststellingsovereenkomst konden beoordelen, tips hadden ze niet en de onderhandelingen moest ik maar lekker zelf doen. Bleek dat ze zich daar niet aan durfden te branden. Het was namelijk een groot advocatenkantoor waar ik toen werkte en er moest onderhandeld worden met het senior bestuurslid arbeidsrecht. De jurist van FNV heeft uiteindelijk alleen de vaststellingsovereenkomst nog even nagekeken. Vooral of ik met deze overeenkomst wel ww kreeg. Ik kreeg de complimenten van de jurist, hij had het zelf niet beter kunnen doen. Het viel hem op dat mijn werkgever wel erg coulant was met de 3 maanden opzegtermijn terwijl ze me maar 2 hadden hoeven geven. Toen ik aangaf dat ik daar zelf over onderhandeld had omdat ik door die extra maand meteen een extra half jaar vergoeding te pakken had, zei hij eerlijk dat hij daar helemaal niet bij stil had gestaan (werkgever ook niet :D *\o/* ) . Ik heb de transitievergoeding van bruto naar netto gekregen door te dreigen om het ontslag door het UWV te laten beoordelen. Dat vond hij wel erg gedurfd en zou hij nooit geadviseerd hebben. Ben uiteindelijk blij dat ze het niet aandurfden en ik het zelf heb gedaan. Heb er zo veel meer uit kunnen slepen.

Mijn conclusie: voor juridische ondersteuning bij werkgerelateerde zaken kun je beter een verzekering afsluiten dan lid worden van een vakbond

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 21:57

Juridische ondersteuning was 1 van de hoofdredenen inderdaad :')

Ik ben onlangs gestopt met een vaststellingsovereenkomst met mijn werkgever. Dit is overigens heel correct en zeer netjes gegaan. Ik besefte mij alleen dat dit uiteraard dus ook anders kan verlopen. Maar ja, als het dan weinig zin heeft..

tita

Berichten: 19742
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:59

Ik had rechtsbijstand. Mijn ervaring is sparen voor eigen advocaat.
Bijstand of vakbonden moet je zelf veel aandragen, regelen en stimuleren.

Advocaat gaat sneller je bent cliënt ipv nummer en een target die gehaald moet worden.

30-11-2015
03-07-2018

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:58

Ik ben lid van de FNV, eigenlijk vooral voor ondersteuning in geval van een arbeidsconflict. Daarbij kunnen zulke nare situaties ontstaan.
Verder heb ik ook nadat ik door een reorganisatie bij mijn voorlaatste werkgever was vertrokken, bij FNV een werken-aan-werk traject gevolgd, met een begeleider en allerlei workshops die je kunt volgen. Dat heeft er wel aan bijgedragen dat ik snel weer een nieuwe baan had denk ik.

Maar ik ben wel een beetje tegen wil en dank lid van FNV. Van een christelijke vakbond wil ik geen lid van worden, dus CNV valt af, en de Unie vind ik nogal elitair. Veel meer keuze heb je niet. Toch vind ik het wel belangrijk dat er vakbonden zijn, dus ik blijf maar braaf lid.

Van de hulp van rechtsbijstandverzekeringen hoor ik ook niet alleen maar goede dingen. Je moet het toch maar net treffen met een advocaat denk ik.

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:34

Wat veel mensen vergeten, is dat de vakbond een belangrijke bijdrage levert aan o.a. cao-onderhandelingen. Zij zijn het tegenwicht van de werkgever. Zij zijn belangrijk voor de onderhandelingen van salarissen, maar ook over afspraken tijdens arbeidsongeschiktheid, verlof enz. die vastgelegd worden in een cao. Hoe groter het aantal leden, hoe groter de inspraak/macht van de vakbond.
Bij reorganisaties wordt het sociaal plan met de vakbonden afgesproken.
En zij ondersteunen bij arbeidsconflicten. Ik heb hele goede en helaas ook minder goede bezwaarschriften gezien van de vakbond. Je moet het een beetje treffen met de jurist die jouw zaak behandeld, maar dat geldt ook voor een rechtsbijstandverzekering.

Sommige werkgevers vergoeden een deel van de contributie, of het bedrag kan fiscaal verrekend worden met een deel van het salaris of bijzondere beloning. Ik betaal € 196 netto per jaar aan contributie en in december wordt dit bedrag fiscaal verrekend met mijn eindejaarsuitkering. Het lidmaatschap kost mij daarom nog geen € 100 per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:23

Electra63 schreef:
Wat veel mensen vergeten, is dat de vakbond een belangrijke bijdrage levert aan o.a. cao-onderhandelingen. Zij zijn het tegenwicht van de werkgever. Zij zijn belangrijk voor de onderhandelingen van salarissen, maar ook over afspraken tijdens arbeidsongeschiktheid, verlof enz. die vastgelegd worden in een cao. Hoe groter het aantal leden, hoe groter de inspraak/macht van de vakbond.
Bij reorganisaties wordt het sociaal plan met de vakbonden afgesproken.
En zij ondersteunen bij arbeidsconflicten. Ik heb hele goede en helaas ook minder goede bezwaarschriften gezien van de vakbond. Je moet het een beetje treffen met de jurist die jouw zaak behandeld, maar dat geldt ook voor een rechtsbijstandverzekering.

Sommige werkgevers vergoeden een deel van de contributie, of het bedrag kan fiscaal verrekend worden met een deel van het salaris of bijzondere beloning. Ik betaal € 196 netto per jaar aan contributie en in december wordt dit bedrag fiscaal verrekend met mijn eindejaarsuitkering. Het lidmaatschap kost mij daarom nog geen € 100 per jaar.

Daar was ik nou juist best teleurgesteld over, de inzet bij de cao-onderhandelingen. Bij de banken hebben de vakbonden imo teveel ingezet op loon en niet op behoud van banen in Nederland. Banken hebben veel werk naar lagelonenlanden als de Filipijnen verplaatst, terwijl ze belachelijk veel winst maken. Tegelijkertijd zijn de lonen in de financiële sector in nl gedurende de hele crisis gewoon gestegen. Terwijl die van ambtenaren bijvoorbeeld jaren op de nullijn zaten.

Ik heb een flink bedrag meegekregen toen ik vertrok en vind het ook niet erg voor mezelf. Maar ik vind het schandalig dat er zoveel mensen op straat zijn gezet en de vakbonden zich daar wat mij betreft veel te weinig hebben laten horen. Heel teleurstellend.

Achterom
Berichten: 22981
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:34

De eerste paar jaar dat ik werkte ben ik lid geweest van een vakbond, de FNV. Alleen merkte ik na een tijdje dat ik mij totaal niet vertegenwoordigd voelde door hen.
Op zich niet zo heel vreemd, ik heb een staffunctie, in mijn sector richten zij zich vooral op degenen in het primair proces. Maar ik ging me ook steeds meer ergeren aan het ongefundeerde geroeptoeter.
En dan is het lidmaatschap toch ineens wel een klap geld, want waar betaal ik dan eigenlijk voor?
De cursussen vond ik ook niet echt boeiend en ik had er geen vertrouwen in dat ze mij goed zouden vertegenwoordigen mocht ik in een arbeidsconflict terecht komen.
Stel dat mijn werkgever zou gaan reorganiseren, dan staan ze niet voor mijn belang. Ze zien mensen zoals ik eerder als de vijand lijkt het wel.
Bovendien zie je in het pensioenakkoord bijvoorbeeld ook dat ze vooral de belangen van de oudere leden vertegenwoordigen.

Voor mij had het dus eigenlijk geen meerwaarde, dan sponsor ik liever een goed doel ofzo.

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:35

Ja klopt. Ik werk in de ggz en ik ben ook niet heel tevreden over se behaalde resultaten van de cao-onderhandelingen. Maar hoe minder leden, hoe minder de bonden een vuist kunnen maken.

Mijn man heeft een (kleine) bedrijfs cao. Er was nog geen 10% lid van een bond. De arbeidsvoorwaarden werden letterlijk uitgekleed. Zijn werkgever wilde de bond ook buitenspel zetten, omdat er zo weinig lid waren. Daarna heeft 90% zich aangemeld bij de bond en is er een goede nieuwe cao afgesproken.
Daar profiteren natuurlijk wel alle medewerkers van.
Ik ben lid voornamelijk uit solidariteit en de cao-afspraken.
Ik heb zelf HBO Arbeidsrecht en een rechtsbijstandverzekering, dus voor een arbeidsconflict heb ik ze niet echt nodig.

janouk
Blogger

Berichten: 17809
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:43

In veel bedrijven hebben de ondernemingsraden een veel grotere rol dan de vakbonden. Een sterke, goed functionerende OR kan veel meer betekenen voor de medewerkers in een bedrijf dan de vakbonden.
En in bedrijven met kleine vakbondsinbreng en zonder bindende CAO onderhandelen de ondernemingsraden over de arbeidsvoorwaarden.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

_Nelleke_

Berichten: 8048
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:53

Ik ben wel lid van de vakbond. Onze vakbond heeft een grote stem in de CAO onderhandelingen en daar ben ik erg blij mee. Daarnaast kan ik altijd bij de vakbond terecht met vragen over of iets wel of niet mag, bijvoorbeeld roostertechnisch of qua vrije dagen/vakantie. Vind het altijd fijn dat ik er dan niet alleen voor sta.

Nu is het bij ons wel gebruikelijk dat je bij de vakbond gaat omdat zij een hoop in te brengen hebben en actief zijn voor de medewerkers. Ik geloof dat ongeveer 70/80% van het personeel is lid.


Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:21

janouk schreef:
In veel bedrijven hebben de ondernemingsraden een veel grotere rol dan de vakbonden. Een sterke, goed functionerende OR kan veel meer betekenen voor de medewerkers in een bedrijf dan de vakbonden.
En in bedrijven met kleine vakbondsinbreng en zonder bindende CAO onderhandelen de ondernemingsraden over de arbeidsvoorwaarden.


Met de OR heb ik dan wel minder goede ervaring. Die zitten er vaak voor eigen gewin (ontslagbescherming) en laten zich soms zand in de ogen strooien door bestuurder/directie

Olikea

Berichten: 5446
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:35

Een jaar of 8 geleden was er een flinke ontslag ronde in het ziekenhuis waar ik werkte, ik ben toen lid geworden van Nu91. hele fijne vakbond, ben nu nog steeds lid, als ik vragen heb kan ik gewoon bellen, en ik word altijd keurig te woord gestaan en goed geholpen.

In mijn werkgebied (zorg) vind ik het ook belangrijk om lid te zijn, deze mensen doen heel er hun best om onze cao en dergelijke zo goed mogelijk te maken voor ons, en dat wil ik steunen.

Julius <3

janouk
Blogger

Berichten: 17809
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:52

Electra63 schreef:
janouk schreef:
In veel bedrijven hebben de ondernemingsraden een veel grotere rol dan de vakbonden. Een sterke, goed functionerende OR kan veel meer betekenen voor de medewerkers in een bedrijf dan de vakbonden.
En in bedrijven met kleine vakbondsinbreng en zonder bindende CAO onderhandelen de ondernemingsraden over de arbeidsvoorwaarden.


Met de OR heb ik dan wel minder goede ervaring. Die zitten er vaak voor eigen gewin (ontslagbescherming) en laten zich soms zand in de ogen strooien door bestuurder/directie




Daar ben je als medewerker zelf bij, want de OR is gekozen
door en uit de medewerkers..
Iedereen in dienst van de onderneming kan gekozen worden in de OR.

Ik werk als ambtelijk secretaris bij diverse ondernemingsraden en ik ken hele sterke ondernemingsraden, die veel meer voor elkaar krijgen dan de vakbonden, omdat ze deel uit maken van de onderneming en net als alle medewerkers een direct belang hebben in de onderneming.

En de ontslagbescherming geldt alleen bij conflicten tussen or lid en directie, anders zou de OR nooit onafhankelijk kunnen optreden.
Een OR lid kan ook bij een reorganisatie ontslagen worden, net als andere medewerkers, daarbij geldt geen ontslagbescherming.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:55

Ik ben niet lid van een vakbond. In mijn vakgebied zijn ze volgens mij ook niet heel actief. Salarisonderhandelingen zin bij ons niet nodig(bedrijf met betere voorwaarden ben ik in mijn tak van sport nog niet tegen gekomen) en als er een arbeidsconflict is dan kan ik gebruikmaken van een zeer goede arbeidsrechtadvokaat. Dat is een vriend van mijn man. En een kennis van ons is hoogleraar arbeidsrecht( en een vriend van de arbeidsrechtadvokaat)
Daar heb ik de vakbond dus ook niet voor nodig.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:09

Electra63 schreef:
janouk schreef:
In veel bedrijven hebben de ondernemingsraden een veel grotere rol dan de vakbonden. Een sterke, goed functionerende OR kan veel meer betekenen voor de medewerkers in een bedrijf dan de vakbonden.
En in bedrijven met kleine vakbondsinbreng en zonder bindende CAO onderhandelen de ondernemingsraden over de arbeidsvoorwaarden.


Met de OR heb ik dan wel minder goede ervaring. Die zitten er vaak voor eigen gewin (ontslagbescherming) en laten zich soms zand in de ogen strooien door bestuurder/directie


Zeker oneens..
Ben zelf OR lid en zoals Janouk al aangaf, geldt ontslagbescherming alleen bij een direct conflict tussen OR en directie..

Als ik mag spreken voor onze OR, dan zijn wij binnen ons bedrijf een sterke partij tussen zaken van ons personeel en onze directie.. Onze directie werkt goed en graag met ons samen en hecht waarde aan onze mening, zoals wij waarde hechten aan hun mening (al delen wij die niet altijd :)) ) ..

Als OR moet je het belang van het personeel, alswel van het bedrijf beide meewegen in eventuele adviezen en conflicten..

<3 Sneakers <3

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Lid worden van een vakbond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:00

Nine1987,
Dat weet ik, maar mijn ervaring is anders. Zeker als er sprake is van een reorganisatie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, germie, Molfre, xmirax en 12 bezoekers