Help buikgriep of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 04:21

Soort noodkreet hier O:)

Ik lag tot een uurtje geleden in bed met mijn vriend. Hij stond op omdat hij naar het toilet moest en valt neer op de grond, het werd zwart voor zijn ogen zei hij. Hij liep daarna een stukje verder en het gebeurde weer. Ik heb mijn moeder gehaald om naar hem toe te gaan en toen ze terug kwam, zei ze dat ik beter niet terug kon. Hij had namelijk overgegeven en ik hem erge last van emetofobie.. ;(

December 2017 had hij wel buikgriep en dat was erg besmettelijk..

Het verhaal is misschien een beetje wazig ben nu namelijk erg bang dat het buikgriep is en dat hij mij besmet heeft. Ik lig op de bank beneden en hoe graag ik ook naar hem toe wil om er voor hem te zijn, ik kan het niet ;(

Hij voelt zich nu overigens niet slecht, is net in bad geweest en geeft aan dat het anders voelt dan december...
Kan iemand me gerust stellen of is het echt afwachten?

Excuses als het topic verkeerd staat

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 04:31

Hoeft geen buikgriep te zijn.
Hij kan ook prima een keer overgegeven hebben door het flauwvallen.
En het flauwvallen kan bv ook komen door een bloeddrukdaling door het opstaan.

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 04:38

Ok, dat stelt wel wat gerust.
Wat we bedacht hadden is dat hij wel het andere toilet blijft gebruiken en dat ik beneden blijf. Morgenmiddag even kijken hoe het dan gaat. Maar als hij zich dan beter voelt, kan het natuurlijk alsnog buikgriep zijn geweest.
Mijn zusje slaapt hier trouwens ook op de bank, heeft ook emetofobie..

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:07

Flauwvallen is niet echt een symptoom van buikgriep. Dus ik denk niet dat je daar een verband tussen moet zoeken. Buikgriep is trouwens vaak wel langduriger dan 1x overgeven, dus als hij echt buikgriep heeft zal hij zich vanmiddag niet ineens veel beter voelen. Dan ben je echt wel een aantal uren (of zelfs dagen) flink beroerd, dus misschien is het gewoon wat onschuldigs geweest.

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 09:00

Pistasche schreef:
Flauwvallen is niet echt een symptoom van buikgriep. Dus ik denk niet dat je daar een verband tussen moet zoeken. Buikgriep is trouwens vaak wel langduriger dan 1x overgeven, dus als hij echt buikgriep heeft zal hij zich vanmiddag niet ineens veel beter voelen. Dan ben je echt wel een aantal uren (of zelfs dagen) flink beroerd, dus misschien is het gewoon wat onschuldigs geweest.

In december had hij voor het eerst buikgriep gehad(zei hij). En toen was het wel maar 1x... en voelde hij zich daarna ook niet heel slecht meer.
Ben net wakker en lig nu alweer te trillen, vind het gewoon zo eng!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:20

Hee Dalena,

Wat een rotte situatie. Hoe voelt je vriend zich nu? Was er een aanleiding dat hij naar de wc ging? Het kan natuurlijk zijn geweest dat hij zich niet lekker voelde, te snel opgestaan is en daardoor flauwgevallen!
Bedenk je goed dat als hij zegt dat hij zich beter voelt, hij niet moet overgeven. Ik ben een ex-emetofoob en ik heb tijdens therapie ook geleerd dat overgeven altijd met een waarschuwing komt. Hij zal zich eerst misselijk en niet lekker voelen. En als hij jou op de hoogte stelt daarvan kun je bij hem weggaan. Zo kun je hem toch zien. ;)

Verder klinkt dit niet als buikgriep. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was. Succes! Ik weet hoe rot het is.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:27

Heeft hij last van zijn buik diaree e.d?

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 10:52

Pikkepor schreef:
Hee Dalena,

Wat een rotte situatie. Hoe voelt je vriend zich nu? Was er een aanleiding dat hij naar de wc ging? Het kan natuurlijk zijn geweest dat hij zich niet lekker voelde, te snel opgestaan is en daardoor flauwgevallen!
Bedenk je goed dat als hij zegt dat hij zich beter voelt, hij niet moet overgeven. Ik ben een ex-emetofoob en ik heb tijdens therapie ook geleerd dat overgeven altijd met een waarschuwing komt. Hij zal zich eerst misselijk en niet lekker voelen. En als hij jou op de hoogte stelt daarvan kun je bij hem weggaan. Zo kun je hem toch zien. ;)

Verder klinkt dit niet als buikgriep. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was. Succes! Ik weet hoe rot het is.

Bedankt voor je bericht :)
Nee, hij voelde zich toen nog niet slecht. Het kwam echt opeens! Als ik zeker zou weten dat het niet besmettelijk is, zou ik ook wel bij hem zijn nu. En dan inderdaad weglopen als er iets is. Maar puur omdat ik bang ben dat ik zelf ziek word, durf ik het niet (klinkt zo egoistisch dit ;( ) hoe hij zich nu voelt weet ik niet. Hij slaapt nog steeds.
Misschien dat ik je nog een pb stuur als dat mag. Ik wil namelijk ook in therapie hiervoor gaan

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:46

Eerlijk gezegd zou ik echt niet bang zijn dat het besmettelijke buikgriep is.

Ik heb die buikgriep tot twee keer toe gehad, de zwaar besmettelijke. Nou geloof mij, dan was ik zó enorm ziek. Dan was ik echt helemaal niks meer waard. Vanaf het moment dat ik toen de eerste keer de wc zag was ik echt 3/4 dagen hondsberoerd. Zonder tussenstop, geen seconde voelde ik me ook maar iets beter :+ Dat kon ik zowel bijna niet eten als drinken. Het is heel vervelend dat je vriend zich niet lekker voelt maar ik denk echt dat je niet bang hoeft te zijn voor buikgriep met de symptomen die je noemt. Je vriend zal zich best niet lekker voelen maar echt, aan deze symptomen te horen zou het ook heel goed iets anders kunnen zijn wat minder hardnekkig is.

Ik hoop vooral dat jij je ook snel comfortabeler voelt.

Edit: overigens, bedenk ik me net. Beide keren was ik ruim een week ziek maar ik heb op dat moment nooit iemand in mijn gezin ziek gemaakt. Dus dat gebeurt ook niet zomaar!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:51

Laat hem maar eens zoeken op mictiesyncope om te zien of het lijkt op wat hem overkwam. Mijn vriendin heeft dit met haar zoon mee gemaakt, 's nachts opstaan om te plassen en vervolgens flauw vallen. Schijnt vaker voor te komen.

Deze vrij veel voorkomende aandoening treedt op vanwege een ernstige daling van de bloeddruk waardoor de hersenen onvoldoende zuurstof ontvangen. Mictiesyncope komt het meest voor bij mannen en gebeurt meestal 's nachts na een diepe slaap

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:58

Pistasche Jeetje, dan had jij het flink te pakken!
Zo erg had hij het niet, toen niet en nu ook niet. Ik begin me alleen een beetje zorgen te maken omdat ik niks meer van hem heb gehoord(via whatsapp)
Nou is het ook nog zo dat we morgen met mijn broertje, zusje en vader een midweekje weggaan! Maar wat we nu daarmee gaan doen weten we nog niet...

Grit, ik zal het tegen hem zeggen! Nog nooit van gehoord namelijk. Ik zal zelf ook eens kijken

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:24

Of het buikgriep is of niet, kun je aan de hand van 1x overgeven en flauw vallen niet zeggen. Bij echte buikgriep ben je vaak een aantal uur/dagen echt wel ziek en heb je vaak dat je dan meerdere keren moet overgeven en diarree hebt.
Om besmetting te voorkomen is het belangrijk te weten dat je van een paar virusdeeltjes al ziek wordt, dat is de reden dat je zo snel besmet wordt. Maar je kunt besmetting wel voorkomen. En is het niet nu, dan voor een eventuele volgende keer ;)
- minimaal 30 sec je handen wassen (en dat is langer dan je denkt) na elk toiletbezoek. Dit geldt zeker voor de zieke, maar ook voor degene die niet ziek willen worden.
- chloor doodt het virus, dagelijks de wc, deurklink, lichtknop en eventueel wastafeltje goed schoonmaken en daarna weer goed je handen wassen.
- zorg dat hij 3 dagen geen eten klaar maakt voor anderen, want zo wordt iedereen het snelst besmet. Drink ook niet uit hetzelfde glas/lepel/bakje ed.
Zo kun je dus voorkomen dat jij besmet raakt. Als hij zich vandaag nu goed voelt, denk ik persoonlijk niet dat hij buikgriep heeft. Kan ook zijn dat het eten niet goed gevallen is of dat hij te snel is opgestaan. Dan kun je morgen met een gerust hart weg hoor, kan hij gewoon lekker mee.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:32

Het kan ook ‘gewoon’ zijn dat hij uit bed kwam, door te snel opstaan een te lage bloeddruk had en daarbij flauw is gevallen. Daar kunnen mensen ook van gaan braken en niet lekker worden. Als hij zich nu weer helemaal oke voelt kan dat heel goed!

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 12:33

Bedankt voor jullie berichten, stelt me echt al gerust! De meeste dingen hou ik me al aan. Soms een beetje te erg. Als in, na elke deurklink mijn handen willen reinigen, een aparte handdoek etc.

Hij appt me net dat hij wakker is en zich goed voelt

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 12:35

Tanya schreef:
Het kan ook ‘gewoon’ zijn dat hij uit bed kwam, door te snel opstaan een te lage bloeddruk had en daarbij flauw is gevallen. Daar kunnen mensen ook van gaan braken en niet lekker worden. Als hij zich nu weer helemaal oke voelt kan dat heel goed!


Hij voelt zich oke zegt hij! Alleen was dat na de buikgriep laatst ook al vrij snel het geval.. Daarom zit ik nu toch nog een beetje in angst.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:46

Misschien was dat ook geen buikgriep toen ;). Misschien gewoon iets verkeerds gegeten, kan ook. Anyway, als hij zich goed voelt, niet braakt en geen diarree heeft kan hij je ook niet besmetten :)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:48

Hoe dan ook, je bent inmiddels toch al aangestoken dus je kunt gewoon bij elkaar in de buurt zijn.

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 12:49

Diddykong schreef:
Misschien was dat ook geen buikgriep toen ;). Misschien gewoon iets verkeerds gegeten, kan ook. Anyway, als hij zich goed voelt, niet braakt en geen diarree heeft kan hij je ook niet besmetten :)


Nou aangezien daarna iedereen ziek werd, lijkt het me wel!
En moet daar dan geen 72 uur ofzo tussen zitten?

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 12:49

DiantaM schreef:
Hoe dan ook, je bent inmiddels toch al aangestoken dus je kunt gewoon bij elkaar in de buurt zijn.

Ok dat helpt niet |(
Edit; en het gaat er dan ook om dat hij de rest niet aan gaat steken, als het zo is

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:00

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken! En laat je vooral niet teveel meeslepen in alle voorzorgsmaatregelen, straks wordt dat nog dwangmatig.

Ik heb trouwens ook emetofobie gehad, maar dan alleen voor mijzelf. Was er vanaf toen ik een keer wel buikgriep kreeg en over mijn nek ging :') toen dacht ik van ‘oh, maakte ik me hier nou zo druk om?’

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:18

Ga je dat midweekje weg in een huisje? Ik denk eigenlijk dat je meer risico loopt op zaken als buikgriep als je buiten de deur onder de mensen komt (want daar hangen sowieso meer dan genoeg ziektekiemen) dan thuis van je vriend.

Gewoon zorgen dat je regelmatig je handen wast en dat je zelf gezond bent. Dus gezond eten en veel water drinken, eventueel extra vitamines en vooral vitamine C want dat is een echte topper om ziektes al te overwinnen voordat ze je vellen :)

Misschien kan je iets afspreken met je vriend van een snel teken (handgebaar) dat hij kan geven als hij voelt dat zijn maag raar doet en hij denkt dat hij gaat spugen? Dan kan jij maken dat je weg komt en hoef je niet constant bang te zijn om het te zien gebeuren.

dalena

Berichten: 3119
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 13:31

pmarena schreef:
Ga je dat midweekje weg in een huisje? Ik denk eigenlijk dat je meer risico loopt op zaken als buikgriep als je buiten de deur onder de mensen komt (want daar hangen sowieso meer dan genoeg ziektekiemen) dan thuis van je vriend.

Gewoon zorgen dat je regelmatig je handen wast en dat je zelf gezond bent. Dus gezond eten en veel water drinken, eventueel extra vitamines en vooral vitamine C want dat is een echte topper om ziektes al te overwinnen voordat ze je vellen :)

Misschien kan je iets afspreken met je vriend van een snel teken (handgebaar) dat hij kan geven als hij voelt dat zijn maag raar doet en hij denkt dat hij gaat spugen? Dan kan jij maken dat je weg komt en hoef je niet constant bang te zijn om het te zien gebeuren.


Daarom durfde ik een aantal jaar geleden niet eens het huis meer uit. Nu inmiddels gaat dat wel gewoon goed, alleen kermissen ontwijk ik wel. Ik denk dat ik niet weer terug moet naar zo'n angst en juist wel naar het huisje moet gaan!
Dat laatste is wel echt een goeie tip en dat gaan we doen! Bedankt :)

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Help buikgriep of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:44

Ja sowieso is het wel handig om dergelijke angsten te overwinnen anders durf je niks meer te doen!

Denk maar zo: ziek worden kan je overal, dan kan je beter een beetje plezier hebben in je leven en je er niet al teveel zorgen over maken want dat helpt toch niet.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:46

dalena schreef:
Diddykong schreef:
Misschien was dat ook geen buikgriep toen ;). Misschien gewoon iets verkeerds gegeten, kan ook. Anyway, als hij zich goed voelt, niet braakt en geen diarree heeft kan hij je ook niet besmetten :)


Nou aangezien daarna iedereen ziek werd, lijkt het me wel!
En moet daar dan geen 72 uur ofzo tussen zitten?


Kan eventueel ook nog zijn dat iedereen iets gegeten had wat bedorven was, maar als er inderdaad een paar dagen tussen zit dan lijkt me dat niet. Je vriend is geen 72u besmettelijk, wel kan het 72 uur duren voordat je merkt dat je besmet bent zeg maar. Je bent vooral besmettelijk zolang je braakt en/of diarree hebt. Als die klachten voorbij zijn, is de kans om iemand ziek te maken heel klein. Dus of je besmet bent is even afwachten, maar je hoeft niet bang te zijn op nieuwe besmetting.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:46

Als jij heel de nacht naast je vriend hebt gelegen, dan ben je allang in contact geweest met het virus, mocht hij die uberhaupt hebben. Dat wil niet zeggen dat je ziek gaat worden, misschien heb je al antistoffen opgebouwd.
Dus volgens mij maak je je iets te druk om zelf om niet ziek te worden ipv dat je bezorgt bent om je vriend die ziek is.
Ik zou namelijk niet zo amused zijn als ik ziek was en mijn vriend ergens anders gaat zitten om maar niet ziek te worden van mij.

En wat anderen ook al zeggen, als je je gaat afsluiten van dingen gaat het nooit beter worden. Gewoon goed en gezond eten, handen wassen zo nu en dan (niet te overdreven want dan gaan ook de goede bacterien weg en heb je juist minder weerstand).
Maar ook als je juist jezelf opsluit zal je niet meer weerstand opbouwen. Je kan namelijk in contact komen met een virus zonder er erg ziek van te worden en juist antistoffen opbouwen tegen het virus zodat je er niet meer vattelijk voor bent.