Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:27

Er loopt hier een bokje van april 2018 rond, leuk beest. Komt altijd bij je en houdt van aandacht.
Maar, omdat hij hier alleen zal worden verkocht voor de fok, blijft zijn korte leventje erg kort.. Zijn hoofdje is niet mooi genoeg.. Helemaal gezond, niets mis mee maar dan toch moet hij naar de slacht.

Ik weet dat dit veel gebeurd, maar ik kan het niét over mijn hart verkrijgen. Van alles geprobeerd: marktplaats, Facebook, opvangcentrums, maar ik weet het niet meer..
Nog geen antwoord van de opvangcentrums maar verwacht er niet heel veel van. En de datum waarop hij weg moet komt steeds dichterbij.

Ik zou hem graag nog een leuk huisje gunnen, hij heeft nog zo'n lang leven voor hem, als hij niet weg zou moeten.
Maar waar kan ik het nog proberen? Het is een landgeiten bok dus voor een kinderboerderij zal hij wel te groot worden denk ik.
Welke opties heb ik nog?
Alvast bedankt! Namens Sierk en mij


Moderatoropmerking:
Er staat hier een moderatoropmerking, lees deze eerst goed door voordat je reageert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-18 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"


ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:33

Waar woon je?
En waar loopt het bokje nu dan,castreren is geen optie?
Meestal helpt het wel als je een deel actie op face book zet.
Foto,verhaal er bij en dan wil iemand hem wel hebben,maar wie weet lukt het ook via bokt
:j

Zoe_97

Berichten: 9448
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:39

Neem eens contact op met Dimitri van Forrest and friends. Misschien wat ver maar hij weet misschien wel iets.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:42

ellepel schreef:
Waar woon je?
En waar loopt het bokje nu dan,castreren is geen optie?
Meestal helpt het wel als je een deel actie op face book zet.
Foto,verhaal er bij en dan wil iemand hem wel hebben,maar wie weet lukt het ook via bokt
:j

Hij staat in Friesland, ze kunnen hem hier er niet bij hebben helaas.. Deel actie is inderdaad ook nog een optie ja! :) Ik heb een advertentie op bokt staan, maar wil niet echt vlotten
Zoe_97 schreef:
Neem eens contact op met Dimitri van Forrest and friends. Misschien wat ver maar hij weet misschien wel iets.

Ik zal eens googlen bedankt!

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Jolien87

Berichten: 17401
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:53

Waar is 'hier'?
Bij jullie thuis of op je werk?

Is er niet een kinderboerderij die een plekje voor hem heeft?

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 00:01

Jolien87 schreef:
Waar is 'hier'?
Bij jullie thuis of op je werk?

Is er niet een kinderboerderij die een plekje voor hem heeft?

Hier is bij een familielid ben er regelmatig te vinden, vandaar. Het is een landgeiten bok, dus hij wordt vrij groot. Misschien geen probleem maar meestal zie je dwerggeitjes.

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"


te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 00:03

Afbeelding

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:04

Stamboek benaderen!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:08

Bij ons op de kinderboerderij hebben ze wel aardig grote geiten hoor (geen idee welk soort maar echt wel groot en met van die hangoren) Niet alleen dwergjes. Je kan het wellicht proberen.

Ik zou het ook niet over mn hart verkrijgen :(

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:10

Wellicht Akka's ganzenparadijs? http://www.ganzenparadijs.nl
Ik denk dan wel zelf het bokje kopen en brengen naar een van de opvanglocaties als hij daar al terecht zou mogen. Misschien wel eerst laten castreren.
Anders het beest schenken aan kinderboerderijen door deze te vragen of ze een gecastreerd mooi bokje willen die lief is. Alleen wat doe je met als er weer een nieuw bokje komt die ook weer naar de slacht moet?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 12-08-18 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 00:15

Secretly schreef:
Stamboek benaderen!

Ik weet niet precies hoe dat zit, maar zal morgen even verder uitzoeken.
Sabri schreef:
Wellicht Akka's ganzenparadijs? http://www.ganzenparadijs.nl
Ik denk dan wel zelf het bokje kopen en brengen naar een van de opvanglocaties als hij daar al terecht zou mogen.
Anders het beest schenken aan kinderboerderijen door deze te vragen. Alleen wat doe je met als er weer een nieuw bokje komt die ook weer naar de slacht moet?

Ik kan het wellicht altijd proberen, er komen geen nieuwe bokjes meer, als het goed is, was dit de laatste keer fokken.
SavannahNx schreef:
Bij ons op de kinderboerderij hebben ze wel aardig grote geiten hoor (geen idee welk soort maar echt wel groot en met van die hangoren) Niet alleen dwergjes. Je kan het wellicht proberen.

Ik zou het ook niet over mn hart verkrijgen :(

Nee precies ik ook niet! Zie het al helemaal voor me, weet ook niet wat ik moet doen die dag, als ik hem niet kan verkopen... Ik zou altijd een poging bij de kinderboerderij kunnen wagen natuurlijk

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:24

Je kunt hem in uiterste nood altijd nog zelf overkopen en wat geld per maand betalen voor onderhoud. Hij mag daar vast nog wel even blijven staan. Als je echt aan dier gehecht bent zal ik dat doen. Zo heel duur kan het beest niet zijn en dan heb je wat meer tijd om eea te regelen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 12-08-18 00:50, in het totaal 2 keer bewerkt

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 00:29

Sabri schreef:
Je kunt hem in uiterste nood altijd nog zelf overkopen en wat geld per maand betalen voor onderhoud. Hij mag daar vast nog wel even blijven staan. Als je echt aan dier gehecht bent zal ik dat doen. Zo heel duur kan het beest niet zijn en dan heb je wat meer tijd om eea te regelen.

Dat is wel een goed idee! Heb ik het wel voor over..
Heb inmiddels met meerder (kinder)boerderijen contact op genomen en nu ook contact met een opvangcentrum, dus ben benieuwd of daar wat uit komt

"Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow"

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:50


tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:04

Ongecastreerd zullen ze hem in elk geval niet willen, intacte bokken stinken een uur in de wind.

Overschot aan mannetjes en zeker van grotere rassen/diersoorten is altijd lastig plek voor te vinden. Lief dat jij het probeert, maar het is wel netjes dat deze mensen hun verantwoordelijkheid nemen en zelf laten slachten ipv dat er mee gesleept wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 02:13

"Niet mooi genoeg" Als we toch ieder mens gingen afmaken dat niet mooi genoeg is hadden we geen menselijke plaag op deze wereld. ;)

Succes TS, ik snap je frustratie en hoop dat je tot een oplossing kunt komen. Castratie is absoluut noodzaak ivm de zeer onaangename geur. Misschien kun jij die kosten op je nemen voor een onderdak bij bv een kinderboerderij.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 02:44

Wat is er mis met het bokje kopen, castratie kosten op je nemen en je familielid elke maand geld geven zodat het bokje daar kan blijven?

Naomie

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:19

Tsja, zo werkt het nou eenmaal... wie zegt dat ze het dier willen blijven houden als zij hem castreert en betaalt? Hij neemt de plek in van een ander dier...

Goedgekeurd onderschrift :)

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:30

Ik weet zeker dat die gecastreerd heel erg welkom is op Swiffers Hoeve (in Nieuwe Wetering, Zuid-Holland). SH vangt zieke en gewonde dieren, maar ook herplaatsers op. Het is een kleine kinderboerderij én een mobiele dierenboerderij. Dit houdt in dat wij regelmatig (momenteel zover aanvragen dat we gemiddeld 2 keer per week gaan) een aantal dieren inladen en dan een verzorgingshuis (met oa demente ouderen), zorginstellingen (oa mensen met een berekening) en basisscholen bezoeken.

Het opvangen en herplaatsen doen we oa voor aankomende bewoners van het hospice dat een paar 100 meter verderop gaat komen, voor mensen die door langdurige ziekte tijdelijk niet meer voor hun dier kunnen zorgen of om de familie te ontzien op het moment dat iemand overleden is, het asiel geen uitkomst biedt (wat in onze regio vaak gebeurt door teveel asieldieren) of het dier nergens bij familie terecht kan.

Maar hij moet dus wel echt gecastreerd worden (ivm de geitjes die er al lopen), gebracht worden naar Nieuwe Wetering en een donatie voor de verbouwing van de schuur...

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:36

Zet hem even op de landgeiten facebookpagina. :) Wie weet is er iemand die toevallig wel wat in hem ziet. Eventueel zou je kunnen vragen of je hem kan kopen en hem daar in zijn onderhoud kan voorzien, maar een bok alleen is niets, en volgend jaar komen er ongetwijfeld weer bokjes ter wereld die óók een plekje zoeken.

Maar eerlijk is eerlijk, er zijn gewoon weinig mensen die zelf een bok/bokken willen/kunnen hebben, dus ze zijn geen drol waard. Ze stinken een stuk meer dan de dames, en mensen blijven om de een of andere reden het idee hebben dat bokken gevaarlijk zouden zijn dus ze willen ze niet als hobbydier. Ik heb net een nieuwe aangekocht van hetzelfde ras, en die was met z'n 50 euro behoorlijk prijzig. :P

Er zijn ook her en der begrazingskuddes die volledig uit landgeitbokken bestaan. Die zou je ook even aan kunnen schrijven.
Of de Breugelse bokken. Dat is een opfokbedrijf voor bokken, die laat ze opgroeien om pas daarna geslacht te worden.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

beert
Berichten: 2413
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:08

Een kinderboerderij is geen opvangplek voor zielige dieren. Veel boerderijen worden overspoeld met aanbod van 'gratis vee'. Ook gratis paarden (van 20 jaar oud waar niet meer op gereden mag worden, maar hij is wel héél lief). Lieve dieren, zeker bokjes, kunnen ze overal wel vandaan halen.

Belangrijk op veel kinderboerderijen is dat het dier ook ziektevrij is bijvoorbeeld (CL cae) of geschikt is voor de fok. Een landgeit heeft niet zozeer als nadeel dat hij groot is, maar wel gehoornd. Zeker bokken van landgeiten krijgen enorme hoorns en je wil gewoon niet dat die in de ogen van kinderen prikken. Dus om die reden zitten kinderboerderijen er lang niet altijd op te wachten, zeker ongecastreerde bokken niet. Die kun je in het fokseizoen nou niet bepaald bij kinderen laten, want die stinken en pissen alles onder..

Dus nee, verwacht niet dat een kinderboerderij op een ongecastreerde bok zit te wachten. Gecastreerd kun je een bok makkelijker herplaatsen. Ook een opvang zou hem dan eerst moeten castreren voor die herplaatst kan worden. Dus dan jaag je die opvang alleen op kosten, omdat jij het dier zo leuk vindt. Ik weet niet of dat dat helemaal eerlijk is?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:21

Billy schreef:
Tsja, zo werkt het nou eenmaal... wie zegt dat ze het dier willen blijven houden als zij hem castreert en betaalt? Hij neemt de plek in van een ander dier...

Ze stoppen met de fok en je kan het altijd vragen toch :)

Naomie

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:09

Ik denk dat De Bokkenbunker hem ook wel wil. Zij leidt de bokken op voor teambuilding activiteiten, leert ze kunstjes enzo. Lydia heet ze.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Bokje naar de slacht, wat kan ik nog doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:50

Probeer eens schaapskuddes, die hebben meestal ook een paar geiten en bokken in de be grazing. Op het moment hebben wij 6 gecastreerde bokken dus het kan wel.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:56

Kinderboerderijen met geitjes hebben meestal ook schattige jonkies elke lente, maar toch geen overbevolking of een wei vol stinkende bokjes (behalve 1 voor de dek en die gaat flink wat jaren mee). Hoe denken jullie dat dat komt??

Precies, die doen de bokjes ook naar de slacht. Maar dan wel aan het einde vh seizoen en stiekem om de zachte hartjes van de bezoekers te sparen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: onpaard en 141 bezoekers