Wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 22:43

Hey bokkers!

Ik en mijn fjord zijn wijken aan het leren. Het gaat opzich wel goed, maar de laatste tijd zit er geen vooruitgang in.

Het probleem zit hem voornamelijk in dat ze meer op mijn handen dan mijn been reageert. Dus als ik een klein beetje stelling met de binnenteugel vraag en met mijn binnenbeen druk geef gaat ze nauwelijks een meter opzij.

Als ze opzij gaat neemt ze haar achterhand niet mee, dus ze draaft eigenlijk normaal naar hoefslag. En ik heb geprobeerd om haar dan te helpen om een klein tikje tegen haar kont te geven. Alleen merk ik dat ik dan geen mooie stelling meer kan vragen.

Ook doe ik vaak oefeningen zoals voltes kleiner en weer groter maken alleen met beenhulpen, en dat gaat de laatste tijd veel beter.

En ik vroeg me dus laatst af hoelang we al met wijken bezig zijn, blijkt dus dat we al bijna een half jaar met hetzelfde probleem struggelen!

Ik hoop dat iemand tips heeft

Groetjes!

Durkje is the best pony ever! Love for Shawn Mendes <3


Tessaaaaaaaa
Berichten: 72
Geregistreerd: 22-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:02

Misschien eens proberen als je afwend om je paard naar binnen te stellen ( rond je binnenbeen ) dan over te nemen met je buiten teugel en zo naar buiten duwen met je binnen benen maar voldoende begrenzen met je buiten been en voldoende 'druk' op de buiten teugel. Het kan ook helpen om vanuit de schouderbinnenwaarts te wijken

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:20

Tessaaaaaaaa schreef:
Misschien eens proberen als je afwend om je paard naar binnen te stellen ( rond je binnenbeen ) dan over te nemen met je buiten teugel en zo naar buiten duwen met je binnen benen maar voldoende begrenzen met je buiten been en voldoende 'druk' op de buiten teugel. Het kan ook helpen om vanuit de schouderbinnenwaarts te wijken


Ik zou echt willen zeggen dat ik begrijp waf je bedoeld maar ik snap er niks van :+ lastig uitleggen zo op internet he? -O-

Ik doe ook een poging! Het is belangrijk dat je paard in eerste instantie weet hoe ze moet reageren op een 2 zijdige kuitdruk (voorwaarts, gewoon been geven dus), en vervolgens wat er verwacht word van een eenzijdige kuitdruk (opzij voor dat been).
Eigenlijk heb je in dat stukje je hand nieteens nodig. Ga maar eens stilstaan op het midden en spoor aan met je linkerbeen. Wijkt jou paard dan voor je linker been door de achterhand naar rechts te draaien? Zorg eerst dat het duidelijk is voor je paard wat jij bedoeld met een eenzijdige kuitdruk, daarna kun je verder.

Als dit goed gaat kan je het eens in stap proberen en vervolgens in draf. Ik ben van mening dat het in het begin helemaal niet uitmaakt hoe je paard op die eenzijdige druk reageert, als het maar de juiste reactie geeft. Daarna kun je het gaan verbeteren.

Ik weet niet hoe oud je paard is, en of het wijken er al op dat voor dat jij haar kreeg, maar het kan ook dat je simpelweg niet de juiste hulp geeft. Als een ander net zijn been meer naar achter had dan jou, zou je paard daad niet direct op reageren.
Mijn bijrijdpaard hebben we nu eindelijk redelijk rechtgericht en nu moet ze leren buigen om mijn been. Dit gaat opzich heel goed. Ik hoef niet mijn been naar achter te leggen oid. Het paard dat ik op de manege veel rijd, moet ik echt even zoeken naar het 'knopje' dat ik moet indrukken om die achterhand om te zetten.

Ik krijg het idee dat jij, TS, begint met stelling aan de voorkant, en daarna het paard vraagt opzij te lopen. Wat ik begrijp loopt het paard dan over de schouder weg. Probeer eens af te wenden op de AC lijn, rechtuit, wijken voor het linker been, linkerbeen eraan, gaat achterhand opzij? Dan stel je de voorkant erbij (voorkant zet je dus voor de achterhand) doet je paard 1 goede pas wijken? Belonen! Mag je weer rechtuit. 2 goede passen? Belonen! En zo ga je verder.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


Tessaaaaaaaa
Berichten: 72
Geregistreerd: 22-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:29

LoveUggs schreef:
Tessaaaaaaaa schreef:
Misschien eens proberen als je afwend om je paard naar binnen te stellen ( rond je binnenbeen ) dan over te nemen met je buiten teugel en zo naar buiten duwen met je binnen benen maar voldoende begrenzen met je buiten been en voldoende 'druk' op de buiten teugel. Het kan ook helpen om vanuit de schouderbinnenwaarts te wijken


Ik zou echt willen zeggen dat ik begrijp waf je bedoeld maar ik snap er niks van :+ lastig uitleggen zo op internet he? -O-

Ik doe ook een poging! Het is belangrijk dat je paard in eerste instantie weet hoe ze moet reageren op een 2 zijdige kuitdruk (voorwaarts, gewoon been geven dus), en vervolgens wat er verwacht word van een eenzijdige kuitdruk (opzij voor dat been).
Eigenlijk heb je in dat stukje je hand nieteens nodig. Ga maar eens stilstaan op het midden en spoor aan met je linkerbeen. Wijkt jou paard dan voor je linker been door de achterhand naar rechts te draaien? Zorg eerst dat het duidelijk is voor je paard wat jij bedoeld met een eenzijdige kuitdruk, daarna kun je verder.

Als dit goed gaat kan je het eens in stap proberen en vervolgens in draf. Ik ben van mening dat het in het begin helemaal niet uitmaakt hoe je paard op die eenzijdige druk reageert, als het maar de juiste reactie geeft. Daarna kun je het gaan verbeteren.

Ik weet niet hoe oud je paard is, en of het wijken er al op dat voor dat jij haar kreeg, maar het kan ook dat je simpelweg niet de juiste hulp geeft. Als een ander net zijn been meer naar achter had dan jou, zou je paard daad niet direct op reageren.
Mijn bijrijdpaard hebben we nu eindelijk redelijk rechtgericht en nu moet ze leren buigen om mijn been. Dit gaat opzich heel goed. Ik hoef niet mijn been naar achter te leggen oid. Het paard dat ik op de manege veel rijd, moet ik echt even zoeken naar het 'knopje' dat ik moet indrukken om die achterhand om te zetten.

Ik krijg het idee dat jij, TS, begint met stelling aan de voorkant, en daarna het paard vraagt opzij te lopen. Wat ik begrijp loopt het paard dan over de schouder weg. Probeer eens af te wenden op de AC lijn, rechtuit, wijken voor het linker been, linkerbeen eraan, gaat achterhand opzij? Dan stel je de voorkant erbij (voorkant zet je dus voor de achterhand) doet je paard 1 goede pas wijken? Belonen! Mag je weer rechtuit. 2 goede passen? Belonen! En zo ga je verder.



haha in mijn hoofd ga ik alle stappen af die ik doe met mijn paard :p maar kan begrijpen dat dit niet voor iedereen duidelijk is. Ik denk als het paard wijken kent, haar buiten teugel niet voldoende gebruikt. Kort samengevat :p

durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:33

LoveUggs schreef:
Tessaaaaaaaa schreef:
Misschien eens proberen als je afwend om je paard naar binnen te stellen ( rond je binnenbeen ) dan over te nemen met je buiten teugel en zo naar buiten duwen met je binnen benen maar voldoende begrenzen met je buiten been en voldoende 'druk' op de buiten teugel. Het kan ook helpen om vanuit de schouderbinnenwaarts te wijken


Ik zou echt willen zeggen dat ik begrijp waf je bedoeld maar ik snap er niks van :+ lastig uitleggen zo op internet he? -O-

Ik doe ook een poging! Het is belangrijk dat je paard in eerste instantie weet hoe ze moet reageren op een 2 zijdige kuitdruk (voorwaarts, gewoon been geven dus), en vervolgens wat er verwacht word van een eenzijdige kuitdruk (opzij voor dat been).
Eigenlijk heb je in dat stukje je hand nieteens nodig. Ga maar eens stilstaan op het midden en spoor aan met je linkerbeen. Wijkt jou paard dan voor je linker been door de achterhand naar rechts te draaien? Zorg eerst dat het duidelijk is voor je paard wat jij bedoeld met een eenzijdige kuitdruk, daarna kun je verder.

Als dit goed gaat kan je het eens in stap proberen en vervolgens in draf. Ik ben van mening dat het in het begin helemaal niet uitmaakt hoe je paard op die eenzijdige druk reageert, als het maar de juiste reactie geeft. Daarna kun je het gaan verbeteren.

Ik weet niet hoe oud je paard is, en of het wijken er al op dat voor dat jij haar kreeg, maar het kan ook dat je simpelweg niet de juiste hulp geeft. Als een ander net zijn been meer naar achter had dan jou, zou je paard daad niet direct op reageren.
Mijn bijrijdpaard hebben we nu eindelijk redelijk rechtgericht en nu moet ze leren buigen om mijn been. Dit gaat opzich heel goed. Ik hoef niet mijn been naar achter te leggen oid. Het paard dat ik op de manege veel rijd, moet ik echt even zoeken naar het 'knopje' dat ik moet indrukken om die achterhand om te zetten.

Ik krijg het idee dat jij, TS, begint met stelling aan de voorkant, en daarna het paard vraagt opzij te lopen. Wat ik begrijp loopt het paard dan over de schouder weg. Probeer eens af te wenden op de AC lijn, rechtuit, wijken voor het linker been, linkerbeen eraan, gaat achterhand opzij? Dan stel je de voorkant erbij (voorkant zet je dus voor de achterhand) doet je paard 1 goede pas wijken? Belonen! Mag je weer rechtuit. 2 goede passen? Belonen! En zo ga je verder.


Super bedankt voor de tips! Hier ga ik echt wat mee doen. Alleen hoe bedoel je de voorkant erbij stellen?

Durkje is the best pony ever! Love for Shawn Mendes <3

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:45

Daarmee bedoel ik dat je de voorkant voor de achterkant plaatst ipv de achterkant achter de voorkant.

Mijn bijrijdpaard liep/loopt erg scheef. Met lessen zijn we haar gaan rechtrichten. Ik deed altijd precies het tegenovergestelde. Bijv paard liep met billen naar binnen, ik probeerde dan haar billen naar buiten te drukken met mijn been zodat achterbenen achter de voorbenen kwamen. Met lessen deden we precies andersom. Paard loopt met billen naar binnen, dus we maken haar recht door mijn buitenhand opzij te zetten zodat paard recht in haar lichaam werd. Dan komt ze in een rechte lijn en gaat ze rechter lopen. (Gewoon even een simpel voorbeeld die vast niet 100% klopt, maar het is wel om even duidelijk te maken wat ik bedoel :+ )

Dus ipv billen achter de voorkant plakken, moet je de voorkant voor de achterkant plakken :+ snap je dat nog?

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:03

Ik zou teruggaan naar de basis en het eerst aan de hand bevestigen. Het kan zijn dat je paard het lastig vind om balans te houden met jou erop. Je kunt zo ook veel beter zien wat je paard doet. Op youtube is genoeg te vinden hoe wijken aan te leren aan de hand (in mijn ogen is aan de hand aanleren altijd stap 1, maar niet iedereen is bekend met werken aan de hand. Sinds ik dit ken is het alleen maar logischer geworden haha)

Maks :+:

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:16

Wijken draait om schoudercontrole en het tussen je 2 benen houden van je paard. Ze hoeven niet eens echt veel voor je binnenbeen opzij, zolang je de buitenschouder maar kan controleren. Kan je een volte rijden zonder bij te sturen op je binnenteugel? Kan je een slangenvolte maken zonder dat ze in het omstellen over de schouder valt? Kan je een volte kleiner en groter maken zonder dat je paard bepaalt hoe snel ze naar buiten of binnen gaat? Dat zijn allemaal dingen die in orde moeten zijn voor je met wijken begint.

Nog 2 extra tips, vooral in het begin is het heel belangrijk dat je je paard duidelijk opvangt als je het wijken inzet. Zolang je hem door laat lopen naar voren toe is het fysiek onmogelijk om ook zijwaarts te gaan, dan gebruikt hij namelijk alle beenlengte die hij heeft om vooruit te bewegen. Je gaat in het wijken per pas minder ver naar voren omdat je ook opzij gaat, de paslengte blijft in principe gelijk maar verandert van richting. Niet naar voren weg laten lopen dus en liever iets meer opvangen om duidelijk te maken dat je echt van richting wil veranderen.

En de 2e, voor een paard is wijken in draf veel makkelijker dan in stap. Qua beenzetting is dat makkelijker omdat hij diagonaal beweegt en daarbij heb je een grotere paslengte die zijwaarts gaan en het been onder zich doorzetten makkelijker maakt.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:23

Soms kan het helpen om te oefenen met de keertwending om de voorhand.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:31

Hoe ik wijk:

Beide handen een fractie richting de kant waarheen je wijkt.

Binnenbeen lang, pompend in het ritme meenemen. Niet duwen.

Desnoods binnenland openen.

Kijk naar voor.


Eigenlijk werkt dit altijd bij mij.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:36

Macs schreef:
Ik zou teruggaan naar de basis en het eerst aan de hand bevestigen. Het kan zijn dat je paard het lastig vind om balans te houden met jou erop. Je kunt zo ook veel beter zien wat je paard doet. Op youtube is genoeg te vinden hoe wijken aan te leren aan de hand (in mijn ogen is aan de hand aanleren altijd stap 1, maar niet iedereen is bekend met werken aan de hand. Sinds ik dit ken is het alleen maar logischer geworden haha)


Voor mij is dat ook de meest logische (en eigenlijk ook echt de enige) volgorde :j

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:04

durkje2007 schreef:
Hey bokkers!

Ik en mijn fjord zijn wijken aan het leren. Het gaat opzich wel goed, maar de laatste tijd zit er geen vooruitgang in.

Het probleem zit hem voornamelijk in dat ze meer op mijn handen dan mijn been reageert. Dus als ik een klein beetje stelling met de binnenteugel vraag en met mijn binnenbeen druk geef gaat ze nauwelijks een meter opzij.

Als ze opzij gaat neemt ze haar achterhand niet mee, dus ze draaft eigenlijk normaal naar hoefslag. En ik heb geprobeerd om haar dan te helpen om een klein tikje tegen haar kont te geven. Alleen merk ik dat ik dan geen mooie stelling meer kan vragen.

Ook doe ik vaak oefeningen zoals voltes kleiner en weer groter maken alleen met beenhulpen, en dat gaat de laatste tijd veel beter.

En ik vroeg me dus laatst af hoelang we al met wijken bezig zijn, blijkt dus dat we al bijna een half jaar met hetzelfde probleem struggelen!

Ik hoop dat iemand tips heeft

Groetjes!


Loopt je fjord wel voldoende nageeflijk? want als dat niet zo is dan kun je de schouder niet goed begrenzen en dan krijg je dit soort dingen dus.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:25

geeft je fjord wel buiging op de volte om je binnen been? Ik zou proberen te wijken vanaf de hoefslag en paar pasjes maar, zo heeft paard nog wat steun aan de bakrand en is het makkelijker voor jou om hem recht te zetten met wijken, gaat ie dan nog niet opzij met achterkant kun je een klein tikje achter je hak geven met de zweep om hem wakker te maken opzij zeg maar. Maar zoals eerder gezegd ik weet niet of hij het wijken al kent want op deze manier leer ik het jonge paarden meestal. Als dit goed gaat dan ga ik met voorbij a of c afwenden en dan naar hoefslag wijken maar ook echt paar pasjes, zo breid je het dan uit zeg maar. Met alle oefeningen klein beginnen.

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:40

Soms lijkt het ook alsof ze niet snappen wat ze moeten doen met al die benen. Zelf heb ik het door middel van grondwerk (rechtrichten) aangeleerd. Zodra hij het aan de hand vloeiend kon, deed hij het ook direct onder het zadel. Alles wat aan de hand wordt aangeleerd, is daarna veel makkelijker te doen tijdens het rijden. Daarbij kun je vanaf de grond ook beter bijsturen en aanwijzingen geven. Probeer dat eens!

Hier staat het wel een beetje uitgelegd: http://www.basisrijkunst.nl/rijkunst/ba ... r-de-kuit/

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:59

LoveUggs schreef:
Ik krijg het idee dat jij, TS, begint met stelling aan de voorkant, en daarna het paard vraagt opzij te lopen. Wat ik begrijp loopt het paard dan over de schouder weg. Probeer eens af te wenden op de AC lijn, rechtuit, wijken voor het linker been, linkerbeen eraan, gaat achterhand opzij? Dan stel je de voorkant erbij (voorkant zet je dus voor de achterhand) doet je paard 1 goede pas wijken? Belonen! Mag je weer rechtuit. 2 goede passen? Belonen! En zo ga je verder.


Heel kernachtig!

Ik heb jaren het wijken maar gelaten voor wat het was, omdat ik in feite de instructie kreeg om het dier over de buitenschouder weg te laten lopen (en daar zie ik weinig nut of heil van).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:35

Ik heb het beginsel aan de hand geleerd.

Daarna ben ik in stelling gaan rijden op de volte BE en het paard naar buiten gaan duwen. Elke keer als ik merkte dat paard opzij ging voor mijn been en dus de volte vergrootte beloonde ik hem.

Daarna ben ik gaan oefenen met wijken vanaf de binnen hoefslag. Net ver genoeg dat er wel echt geweken moest worden maar dicht bij genoeg om heel erg graag naar de hoefslag te willen voor steun van de zijwand.
En belonen als er een pasje opzij gegaan werd.


Ik ben de afstand steeds een stukje groter gaan maken.

Nu wijk ik gewoon vanaf de hoefslag tot de ac lijn of vanaf de ac lijn tot de hoefslag.

In stap en draf.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:43

Zoeterbraake schreef:
Goed met je buitenland begrenzen en misschien een spoortje?


Een spoortje is om de hulpen te verfijnen. Ik geloof niet dat TS en haar paard al op dit punt zijn. (Niet l*llig naar TS bedoeld)
Een spoor is dus totaal niet nodig in dit geval.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers