Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:56

Hallo allemaal,


Via Facebook stuitte ik op een artikel over bloedboerderijen in zuid Amerika. Hier worden merries drachtig gemaakt waarna er bloed wordt afgetapt. In het bloed van de drachtige merries zitten hormonen die door Nederlandse veehouders gebruikt worden om de vruchtbaarheid van hun vee te vergroten.

Ik ben hier erg van geschrokken. We misbruiken dus dieren om andere dieren te kunnen misbruiken zodat we nog meer dieren kunnen kweken en die ook te misbruiken. Ik word er misselijk van. Wat vinden jullie hiervan?

De link naar het artikel: https://www.trouw.nl/home/zuid-amerikaa ... ~a5d0c20f/

Naast het artikel was er ook een filmpje met undercoverbeelden; (kan als schokkend worden ervaren)

https://m.youtube.com/watch?v=G185RehT7 ... m12wURsnmw


Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:07

Daar hoef je niet voor naar Zuid-Amerika hoor!

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:14

vaag artikel:
er wordt voor miljoenen dollars bloedplasma geëxporteerd naar Europa, maar hoeveel en hoe vaak het hormoon gebruikt wordt is niet bekend?
Dat iemand van Dier & Recht varkensboeren en schapenhouders kent die 'het' standaard gebruiken zegt mij persoonlijk net zoveel als iemand beweert dat de aarde plat is :D
Als het gebruikt wordt is het blijkbaar toegestaan, er zijn tig controles bij veehouders.
Neemt niet weg dat mochten die beelden kloppen, die toko onmiddellijk gesloten moet worden en de mensen daarachter flink bestraft.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:19

De vleesindustrie hangt van schandalen en smerigheid aan elkaar.
De enige manier om daar concreeg iets tegen te doen is de vleesconsumptie minderen.

Zolang het almaar meer én goedkoper moet kunnen we wel iedere keer in shock zijn, maar dat helpt die dieren geen zak, hoor.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:24

Dat deze hormonen ook ingezet worden bij vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en bij onze merries als het ei niet snel genoeg wil rijpen vergeten ze erbij te zetten. Wijzen met de vinger naar de veehouderij gaat altijd zo makkelijk, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor deze hormonen.
Ook in Nederland zijn/waren bloedfokkerijen. Kantjes New Forest was een heel bekende.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:26

Scheelt dat ik ook tegen al die kunstmatige bevruchtingen ben. :)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:28

Dit wordt inderdaad in de schapenhouderij zeker niet standaard gebruikt. Geeft mij al een beeld van de organisatie die achter dat bericht zit. Bij dit soort beelden heb ik wel vragen. Over welke periode is dit gefilmd? De paarden waar niets mee gebeurd op de filmpjes lijken ook niet bang te zijn, dus hoe vaak worden ze geslagen? natuurlijk is iedere keer een dier zo behandelen teveel! En die verwondingen; over hoeveel paarden hebben we het die op zo'n bedrijf lopen? Zou het niet kunnen dat ze daar met een paar 100 op een paar 100 hectare lopen voor het grootste gedeelte van het jaar, en dus verwondingen hierdoor bij paarden onderling ontstaan en ze gewoon tegen een bepaalde periode van het jaar allemaal bijeengedreven worden en dan pas de verwoningen ook gezien worden? Ik heb niet genoeg kennis hierover. Maar ik weet wel hoe het eraan toe gaat op veel veeteelt bedrijven, en hoe dit soort organisaties dit vervolgens naar buiten brengen. Ze laten veelal over een lange periode en heel veel dieren de alder ergste beelden zien, die geen beeld meer geven van de realiteit. En vaak is het ook een deel onwetendheid van de mensen die de filmpjes zien, die snappen niet waarom sommige dingen zo gebeuren.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:35

Citaat:
Hier worden merries drachtig gemaakt waarna er bloed wordt afgetapt. In het bloed van de drachtige merries zitten hormonen die door Nederlandse veehouders gebruikt worden om de vruchtbaarheid van hun vee te vergroten.

Ik ben hier erg van geschrokken. We misbruiken dus dieren om andere dieren te kunnen misbruiken zodat we nog meer dieren kunnen kweken en die ook te misbruiken.

Bedoel je nou dat elke vorm waarop dit gebeurt onder misbruik valt volgens jou?

Ik ben geen voorstander van hoe wij ons vee houden, maar om nu te zeggen dat de veeteelt per definitie onder misbruik valt vind ik erover.

koeien op de weg...

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:44

GDG dieren fokken met het doel ze te doden noem ik eigenlijk wel misbruik.

secricible

Berichten: 25685
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:26

suffie schreef:
Dat deze hormonen ook ingezet worden bij vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en bij onze merries als het ei niet snel genoeg wil rijpen vergeten ze erbij te zetten. Wijzen met de vinger naar de veehouderij gaat altijd zo makkelijk, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor deze hormonen.
Ook in Nederland zijn/waren bloedfokkerijen. Kantjes New Forest was een heel bekende.


Ehm, nee?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:28

Palmera schreef:
GDG dieren fokken met het doel ze te doden noem ik eigenlijk wel misbruik.

Wat bedoel je precies met fokken om te doden? Is dat het fokken voor vlees? Want fokken om te doden doen we volgens mij niet.
En waar ligt dan de grens? Bij het fokken voor vlees? Of ook fokken voor melk? Of paarden om op te rijden? Of honden om in huis te houden?

koeien op de weg...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:45

Verschrikkelijk filmpje. En dan met name de omgang met de paarden (slaan op het hoofd met een stok, met een stok van achter penetreren lijkt het zelfs) en de staat waarin ze verkeren (ernstige wonden, mager).

Het bloedtappen op zich vind ik dan niet eens zo schokkend, mits het normale hoeveelheden waardoor de merrie niet verzwakt raakt. Nu begrijp ik dat ze op die farms dermate grote hoeveelheden tappen dat ze er wel erg door verzwakken. Je krijgt alleen dat ze enkel bloed van drachtige merries kunnen gebruiken en dat ze daardoor waarschijnlijk aan de lopende band door drachtig zijn. Dat vind ik ook niet acceptabel, helemaal aangezien ze geen veulens krijgen maar er steeds een miskraam/vroeggeboorte wordt opgewekt om maar van het veulen af te zijn en de merrie weer te laten dekken.


Ik eet vlees. Ik vind op zich niets mis met vlees eten, maar het liefst wel van dieren die de ruimte hebben gehad. Daar kies ik het vlees wel op uit. Ook pak ik regelmatig biologisch vlees.
Laatst alleen wel de filmpjes gezien van de wantoestanden bij de slacht. Nu dit weer. Ik ga me steeds vaker afvragen of ik nog wel vlees wil eten.

In mijn ogen kan dieren voor voedsel houden en slachten echt wel samen met respect en een bepaalde vorm van dierwelzijn. Ik word de laatste tijd zo verdrietig van dit soort berichten en filmpjes.
Ik eet wel nog bewuster vlees. Dus naast biologisch vlees of vlees waarvan ik weet waar het vandaan komt (in mijn woonplaats is er een slachter die op kleine schaal runderen slacht die lekker buiten gelopen hebben met soortgenoten) eet ik ook steeds minder vlees.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:17

Vroeger toen ik nog jong en naief was heb ik ook op een ponyfokkerij meegeholpen met bloedtap. Ze hadden eigen hengsten en een hoop merries. Merries werden drachtig en dan 6 weken getapt. Guist gespoten, weer gedekt en weer getapt. Dat veulen mochten ze dan houden en het jaar erop begon het weer.

Verhaal was toen dat het hormoon gebruikt werd voor middel om zwangerschap bij vrouwen te helpen en het bloed voor make-up werd gebruikt. Of dat werkelijk zo was weet ik niet. Ik was toendertijd 16.
Ik hielp dan de vaatjes vast te houden/vullen en de pony's te voeren. Ik vond het zielig dus tapte minder en gaf meer voer.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:50

cissy schreef:
Vroeger toen ik nog jong en naief was heb ik ook op een ponyfokkerij meegeholpen met bloedtap. Ze hadden eigen hengsten en een hoop merries. Merries werden drachtig en dan 6 weken getapt. Guist gespoten, weer gedekt en weer getapt. Dat veulen mochten ze dan houden en het jaar erop begon het weer.

Verhaal was toen dat het hormoon gebruikt werd voor middel om zwangerschap bij vrouwen te helpen en het bloed voor make-up werd gebruikt. Of dat werkelijk zo was weet ik niet. Ik was toendertijd 16.
Ik hielp dan de vaatjes vast te houden/vullen en de pony's te voeren. Ik vond het zielig dus tapte minder en gaf meer voer.


Maar misschien werd er bij deze merries minder bloed afgenomen waardoor ze niet verzwakt raakten? Als je zelf bloed geeft wordt er ook best wat bloed ''getapt''. Als daar rekening mee wordt gehouden (niet te vaak en niet te veel) en ze worden goed behandeld en verzorgd, heb ik daar minder moeite mee.

Wat betekend eigenlijk ''guist gespoten''?

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:08

Nederlandse en EU wetgeving zijn veel strenger op dit gebied en daardoor zijn deze bedrijven uit Europa vertrokken/verboden. Dat stopt de vraag niet en dus hier het resultaat : wantoestanden waar daar geen wetgeving voor bestaat. Wetgeving hier er tegen is uit kortzichtige diervriendelijkheid er door gelobbyd.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

newt

Berichten: 2040
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:40

Delphi schreef:
Wat betekend eigenlijk ''guist gespoten''?


Ik denk dat ze bedoeld gust ipv guist. Gust spuiten is dat ze het embryo weer uit de baarmoeder spuiten waardoor de merrie weer gust (leeg) is en opnieuw gedekt kan worden.

Normaliter moet je wanneer je fokt met paarden aan het eind van het dek seizoen een gust verklaring inleveren wanneer de dekking niet gelukt is waarbij je (bij b.v KWPN) niet het volle pond dekgeld hoeft te betalen.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:02

GDG schreef:
Palmera schreef:
GDG dieren fokken met het doel ze te doden noem ik eigenlijk wel misbruik.

Wat bedoel je precies met fokken om te doden? Is dat het fokken voor vlees? Want fokken om te doden doen we volgens mij niet.
En waar ligt dan de grens? Bij het fokken voor vlees? Of ook fokken voor melk? Of paarden om op te rijden? Of honden om in huis te houden?

Fokken om te doden is fokken voor vlees. En dat gebeurt wel degelijk.

Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden. Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect. Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.

De dag dat mijn honden niet mee willen lopen mogen ze thuis blijven zonder consequenties. Dat zou ook voor paarden gelden. Het moet met respect gaan. Zat paarden en honden die met plezier meedoen met de baas. Als er geweld gebruikt moet worden bereiken we een grens die ik afkeur

In de grootschalige vleesindustrie is geen respect. En daarom keur ik dat af. En dus eet ik geen vlees.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:38

Maar je honden, dieren die je voor eigen genot hebt, laat je dan dus wel vlees eten.
Vind die redenering echt krom. En vlees voor hondenvoer is nu niet bepaald t beste vlees.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:52

Delphi schreef:
cissy schreef:
Vroeger toen ik nog jong en naief was heb ik ook op een ponyfokkerij meegeholpen met bloedtap. Ze hadden eigen hengsten en een hoop merries. Merries werden drachtig en dan 6 weken getapt. Guist gespoten, weer gedekt en weer getapt. Dat veulen mochten ze dan houden en het jaar erop begon het weer.

Verhaal was toen dat het hormoon gebruikt werd voor middel om zwangerschap bij vrouwen te helpen en het bloed voor make-up werd gebruikt. Of dat werkelijk zo was weet ik niet. Ik was toendertijd 16.
Ik hielp dan de vaatjes vast te houden/vullen en de pony's te voeren. Ik vond het zielig dus tapte minder en gaf meer voer.


Maar misschien werd er bij deze merries minder bloed afgenomen waardoor ze niet verzwakt raakten? Als je zelf bloed geeft wordt er ook best wat bloed ''getapt''. Als daar rekening mee wordt gehouden (niet te vaak en niet te veel) en ze worden goed behandeld en verzorgd, heb ik daar minder moeite mee.

Wat betekend eigenlijk ''guist gespoten''?

Guist is gust inderdaad. Uitleg is al gegeven.

Er werd bij deze merries twee keer per week zo'n 4 liter getapt dus dat is best veel. Waren van die jerrycans waar je ook siroop in kunt kopen. Ze verzwakten behoorlijk ervan vandaar dat ik minder tapte en meer voer gaf.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:20

suffie schreef:
Dat deze hormonen ook ingezet worden bij vrouwen die moeite hebben met zwanger worden en bij onze merries als het ei niet snel genoeg wil rijpen vergeten ze erbij te zetten. Wijzen met de vinger naar de veehouderij gaat altijd zo makkelijk, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor deze hormonen.
Ook in Nederland zijn/waren bloedfokkerijen. Kantjes New Forest was een heel bekende.

Wat?! Ik dacht dat de Newforesters met de naam "Kantje"en nog wat erachteraan,juist van goede afstamming zouden zijn!Weer wat geleerd dan!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:26

Tja, niks nieuws onder de zon helaas. Ook in Nederland zijn dergelijke tapperijen (geweest).
Als je niet wil dat dieren misbruikt worden op welke wijze dan ook, zal je er niet voor moeten betalen.
Het is simpelweg marktwerking; Waar vraag is, komt aanbod.

Er zijn gelukkig tal van mensen die ook wakker schrikken en tot de realisatie komen dat het misbruiken van dieren in 2018 niet alleen moreel verwerpelijk is, maar ook absoluut niet nodig is en ongezond voor mens, milieu en dier. Veganisme is dus het antwoord. :)

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Nikass

Berichten: 16553
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 14:50

Palmera schreef:
Fokken om te doden is fokken voor vlees. En dat gebeurt wel degelijk.

Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden. Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect. Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.

De dag dat mijn honden niet mee willen lopen mogen ze thuis blijven zonder consequenties. Dat zou ook voor paarden gelden. Het moet met respect gaan. Zat paarden en honden die met plezier meedoen met de baas. Als er geweld gebruikt moet worden bereiken we een grens die ik afkeur

In de grootschalige vleesindustrie is geen respect. En daarom keur ik dat af. En dus eet ik geen vlees.


Palmera ik ben het weer eens met je eens ;)

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:27

romyloverrr schreef:
Maar je honden, dieren die je voor eigen genot hebt, laat je dan dus wel vlees eten.
Vind die redenering echt krom. En vlees voor hondenvoer is nu niet bepaald t beste vlees.

Nee. Als we het gebit en de maag/darmhuishouding van de hond bekijken zien we dat van een carnivoor.
In tegenstelling tot de mens. Die best kan overleven op andere dingen, zou vlees dus kunnen verminderen, maar verdomt dat gewoon.

Verder eet een hond als hij zelf jaagt iets wat a) in de buurt is en b) wat hij met zijn kracht aankan.
Ze zijn dus niet zo flauw als de mens door loodzware kadavers de hele wereld over te laten vliegen wat ook nog een extra rondje vervuiling geeft.

Wat dat betreft is de mens fouter bezig dan de hond.
En om onze tenenkrommende voedselindustrie in de schoenen van de hond te schuiven gaat echt een brug te ver. Daar zijn wij verantwoordelijk voor en niemand anders!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:40

Palmera schreef:
Fokken om te doden is fokken voor vlees. En dat gebeurt wel degelijk.

Nee, daar zit je mis. Fokken voor vlees is gewoonweg níet hetzelfde als fokken om te doden.


Palmera schreef:
Waar ligt de grens? Om te beginnen ligt die al bij het doden.

Dus zodra we een dier doden gaan we de grens over? Of iets het misschien tóch handiger om je stellingen ook maar een beetje te nuanceren? Dat het jouw gaat om doden op jonge leeftijd? Of tel je ook het doden van melkkoeien op (wat) latere leeftijd mee? Of het doden van een ziek dier? Je zieke huisdier dat aan het eind van zijn leven zit?


Palmera schreef:
Daarnaast mag er wat gevraagd worden van een dier, mits dat gebeurd op vrijblijvende wijze en met respect.

Hoe zit het met jouw huisdieren dan? Die hoeven niet op je terrein te blijven? Of zich te gedragen op een manier die het leven bij en met jou leefbaar maakt?


Palmera schreef:
Ik koop bv eieren bij een dame die haar kippen heeft lopen in een enorme ren. Omgeschat een dikke vierkante meter per kip. Die kippen hebben stokken, zand om in te baderen, er staan struiken, ze krijgen naast brok HTK afval, en als ze wat slechter leggen word mij nee verkocht en wachten we tot ze wel leggen. Daar kan ik prima mee leven! Met legbatterijen en de hier gebruikte kooikippen niet. Dan eet ik geen ei.

Dat is heel mooi +:)+ . Hoe zit het eigenlijk met haar zieke of oude kippen, mag ze die doden?


Palmera schreef:
De dag dat mijn honden niet mee willen lopen mogen ze thuis blijven zonder consequenties. Dat zou ook voor paarden gelden. Het moet met respect gaan. Zat paarden en honden die met plezier meedoen met de baas. Als er geweld gebruikt moet worden bereiken we een grens die ik afkeur

Er zit niets tussen 'vrijblijvend' en 'met geweld'? Wat een ontzettend beperkte kijk op zaken.


Palmera schreef:
In de grootschalige vleesindustrie is geen respect. En daarom keur ik dat af. En dus eet ik geen vlees.

Daar ben ik het grorendeels mee eens.

koeien op de weg...

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Bloedboerderijen in Zuid Amerika t.b.v Nederlandse veeteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:06

Aangezien geen dier levend word gegeten is fokken voor vlees fokken om te doden.
Daar kan jij anders tegenaan kijken dan ik, maar ik zie het zo.

Ik vind het persoonlijk krankzinnig dat een kip/koe dood moet als de productie omlaag gaat. Dus dan ben ik ook tegen doden, ja.
Als we ieder mens dat niet naat behoren functioneerd mogen afschieten zijn we snel van die plaag af. :+

Bij onnodig lijden ligt het anders, ik snap niet dat je dat nog vraagt en mij vervolgens verwijt een beperkte kijk te hebben.

Oh, en mbt mijn eigen honden: die hebben een heel vrij leven in de tuin. Ze mogen doen wat ze willen.
Ze hoeven dus niet plas ophoudend in een bench te wachten tot ik thuiskom. ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Raineri, Zwerte en 5 bezoekers