Pijn/artrose bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 21:03

Hey bokkertjes,

ik heb een waanzinnig lieve poes van zo'n 14 jaartjes oud. Ze is ondanks haar leeftijd nog steeds lekker actief, heeft haar gekke momenten en is fitter als je zou mogen verwachten van een kat van 14. Perfecte tanden, 1,5 jaar geleden nog een bloedtestje laten doen die perfect in orde was, dus eigenlijk een gezond katje, los van het feit dat ze mankt.

Nu begon dit 2 jaar geleden, alleen in de winter en als ze een tijd had geslapen en van de bank sprong oid. Nu 2 jaartjes verder loopt ze eigenlijk altijd mank als ze net wakker wordt, weer of geen weer. Inmiddels overgestapt op JD-voer, dit leek aanvankelijk te helpen maar nah, nu een paar maandjes later toch vaak mank. Ze gebruikt beide voorpoten gewoon, springt ermee, vecht ermee, speelt ermee, ze loopt alleen onregelmatig.

Nu heb ik hier meloxidyl staan, voor noodgevallen (niesziekte en stoppen met eten) maar ik heb genoeg gelezen over het middel om er niet echt fan van te zijn. Ik gebruik het dus enkel als ze zo enorm ziek is dat ze nog weigert te eten (niesziekte moet ze immers uitzieken is mij verteld, en als meloxidyl niet werkt dan zou ze aan het infuus moeten) anyhow, niet relevant nu, ze heeft nergens last van, maar meloxidyl wordt toch vaak voorgeschreven met pijn en reuma-achtige klachten en ik gebruik het liever gewoon niet. Zijn er alternatieven? Wat gebruiken jullie?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:06

Onsior is veilig voor de nieren, wel een tablet en niet elke kat is daar geschikt voor om t zomaar te zeggen ;-)

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:10

Katten van deze leeftijd hebben 9 van 10 keer atrose, vooral in de achterhand/heupen. Voor aan wat manken zie je minder. Maar geef eens gewoon mensentabletjes glucosamine , heeft vaak een goed effect.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:11

duivelsklauw kun je proberen. Gewoon potjes van de drogist of online even kijken wat er beschikbaar is.

Eventueel glucosamine en een spiersupplement bijvoeren(bijv van puur)

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 21:12

Oh thanks, die van mij is makkelijk om de tuin te leiden met wat natvoer, dus dat zou een optie kunnen zijn :+.

En ik zal eens kijken naar glucosamine, stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, ik adviseerde het vroeger altijd in de dierenwinkel voor honden met artrose :+ kan je dat niet overdoseren?

En thanks mbt de duivelsklauw, genoeg opties in ieder geval zie ik!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:21

Onze hond van 10 heeft dit ook. Die krijgt dagelijks een lage dosis pijnstilling. En ze mag geen hele gekke dingen meer doen. Zoals 15 km wandelen of meer dan 3x apporteren. :)

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 21:27

Merk je verschil?

Tsja ik zal mijn katje vast niet kunnen weerhouden van bonje met de buren :+ of als een idioot wegsjeesen als ik beweeg... De trap op... En af... Of klimmen >;)... Ben stiekem wat bang dat medicijnen ook niet gaan werken simpelweg omdat ze dan waarschijnlijk weer actiever gaat worden waardoor ze meer klachten krijgt :') maar wil het op zijn minst proberen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:32

WillemYntJee schreef:
Onsior is veilig voor de nieren, wel een tablet en niet elke kat is daar geschikt voor om t zomaar te zeggen ;-)


Andere pijnstillers zijn niet per definitie schadelijk voor de nieren. Onsior mag je maar kort geven (zie bijsluiter) en dat is dan niet het geschikte preparaat om te pakken bij artrose. Bij veel medicijnen kan er wel toegewerkt worden naar een LED (lowest effective dose) waardoor er gezocht word naar een lage effectieve dosering.
Van Glucosamine alleen is er bij de kat geen wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het werkt..plus je geeft nu al j/d waar extra Glucosamine inzit.
Ik zou eerst zeker willen weten dat het artrose is en dan met een dierenarts de mogelijkheden bespreken.

leer van gister, droom van morgen maar leef vandaag!
Riva

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:33

Laatst bijgewerkt door _Aine op 11-08-18 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt


MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:36

Manken op oudere leeftijd is heel vaak artrose. En artrose is niet alleen slijtage in je gewrichten, maar ook onsteking door de slijtage en dus continue 'prikkeling' in je gewrichten. Glucosamine bij geven voor het (nog bestaande) kraakbeen is een heel goed idee, het haalt echter de ontsteking niet weg.

Metacam/meloxidyl/onsior zijn goede en ja, ook echt veilige onstekingsremmers en een hele goede pijnstilling. Ik zou haar dus wél er standaard op zetten. Het voorkomt namelijk ook verslechtering door die onsteking tegen te gaan. Bijwerkingen van metacam waar mensen zo bang voor zijn zijn nierproblemen, maar als de kat goed drinkt ( en dus goede spoeling van de nieren) en de nierfunctie is goed (wat bleek uit bloedonderzoek) is het echt niet erg dit te geven. Ben je er toch bang voor? Dan de onsior pakken, deze wordt meer afgebroken in de lever.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:42

Riviera elke nsaid zoals metacam, meloxidyl etc is slechter dan onsior. Zie ook malaq haar reactie. En in elke bijsluiter staat dat je t niet langdurig mag gebruiken, dat staat zelfs op dieetvoeding, maar soms kun je niet anders. Ik zou de kat dus ook net als malaq aangeeft wel standaard wat gaan geven, net zoals bij paarden rust roest. Dus als ze zich daardoor beter gaat voelen, gaat ze inderdaad meer bewegen wat de gewrichten alleen maar weer soepel houdt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:40

MalaQ schreef:
Manken op oudere leeftijd is heel vaak artrose. En artrose is niet alleen slijtage in je gewrichten, maar ook onsteking door de slijtage en dus continue 'prikkeling' in je gewrichten. Glucosamine bij geven voor het (nog bestaande) kraakbeen is een heel goed idee, het haalt echter de ontsteking niet weg.

Metacam/meloxidyl/onsior zijn goede en ja, ook echt veilige onstekingsremmers en een hele goede pijnstilling. Ik zou haar dus wél er standaard op zetten. Het voorkomt namelijk ook verslechtering door die onsteking tegen te gaan. Bijwerkingen van metacam waar mensen zo bang voor zijn zijn nierproblemen, maar als de kat goed drinkt ( en dus goede spoeling van de nieren) en de nierfunctie is goed (wat bleek uit bloedonderzoek) is het echt niet erg dit te geven. Ben je er toch bang voor? Dan de onsior pakken, deze wordt meer afgebroken in de lever.

Helemaal mee eens. Daarnaast kun je veel beter de kwaliteit van leven verhogen door pijnstilling dan het leven verlengen terwijl ze pijn heeft.

koeien op de weg...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:42

En niet vergeten wat aanpassingen te doen, kan ook al hopen schelen. Schuin plankje met stukje tapijt er op hier en daar, net even een tussenstapje bij de plekken die ze vroeger normaal sprong. Hebben ze snel genoeg door hoor.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 23:16

Haha ze voelt zo oud nu :') terwijl ze eigenlijk alles nog doet zoals voorheen, los van het onregelmatige loopje. Aanpassingen doe ik zeker, al blijft ze nog steeds plekken vinden waar ik nog geen aanpassing voor heb kunnen maken (moet mijn huis maar converteren naar bejaardentehuis denk ik) massages doe ik ook, ik merk de laatste tijd wat knopen op net achter haar schouderbladen, zal wel van het compenseren zijn. Tis geen echte knuffelkat maar daar gaat ze wel echt voor zit-lig-zit-lig-zit en weer liggen. Die ontsteking zit me inderdaad ook niet lekker, dat is alleen maar degeneratief, ik baal er van dat de voeding niet naar wens werkt, ik bedoel, ze is nu nog heel actief en veel mensen denken dat ze een jaar of 5 oud is, zo ziet haar bloedbeeld en haar tanden er overigens ook uit, (tanden zelfs nog beter) dus ik mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat ze voorlopig echt nog wel mee gaat. Dus een oplossing moet er zeker komen, eentje die op lange termijn werkt zonder (teveel) schade aan te richten... Comfort gaat uiteraard boven leven met pijn, maar ik wil haar leven niet inkorten waar dat niet nodig is puur omwille van medicijnen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:15

@ts, we merken verschil. Maar deze hond is altijd al vrij rustig en makkelijk geweest. Ze slaapt veel etc. Maar ze mankt niet meer zo erg als ze heeft liggen slapen. Altijd even afwachten hoe ze in de winter het gaat doen. Ze krijgt geloof ik metacam.

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:54

WillemYntJee schreef:
Riviera elke nsaid zoals metacam, meloxidyl etc is slechter dan onsior. Zie ook malaq haar reactie. En in elke bijsluiter staat dat je t niet langdurig mag gebruiken, dat staat zelfs op dieetvoeding, maar soms kun je niet anders. Ik zou de kat dus ook net als malaq aangeeft wel standaard wat gaan geven, net zoals bij paarden rust roest. Dus als ze zich daardoor beter gaat voelen, gaat ze inderdaad meer bewegen wat de gewrichten alleen maar weer soepel houdt.


Het is niet waar dat andere nsaids slechter zijn dan onsior. Cox preparaten (zoals onsior) kunnen door katten slecht(er) afgebroken worden, dat is ook de reden dat het volgens bijsluiter maar 2 weken gegeven mag worden (en er maar 1 op de markt is) Meloxicam is werkzame stof kan bv geoxideerd worden en daardoor is de belasting van de organen heel anders. Zoals maraQ aangeeft, alle nsaids zijn schadelijk als de kat uitdroogt. Dat heeft er mee te maken dat het lichaam normaal gesproken via de nieren een escape mechanisme inzet dat zorgt voor vaatverwijding richting de nieren waardoor ze bij uitdroging nog wel voldoende aanvoer krijgen. Echter door een nsaid te geven wordt dit escape mechanisme ook geremd.

Maar dat terzijde, ik ben het eens dat deze kat een ondersteunend preparaat moet krijgen maar geef simpel aan dat ik dat protocol op zou stellen in samenwerking met een dierenarts.

leer van gister, droom van morgen maar leef vandaag!
Riva

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:02

Atrosan van A Vogel werkt goed.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Pijn/artrose bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:07

Hier goede ervaring met het 10+ voer van Concept for Life, halen we bij Zooplus. Sinds we dat voeren is de onregelmatigheid bij onze kat (nu tien jaar) weg en hij doet het er verder ook goed op, eerste voer dat we onbeperkt kunnen geven en hij echt naar behoefte eet, hij was altijd veel te dik wat artrose ook niet makkelijker maakt.
Hier zit iig glucosamine in, en zalmolie uit mijn hoofd. Losse toevoegingen krijg ik er hier niet in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers