Negeren van zweep tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gydja

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 14:33

Ik wil mijn shetlander wat meer gaan longeren omdat ze te dik is. Vanmiddag startte het goed en reageerde goed op het aan draven en terug nemen van stap, voornamelijk stem commando's. Toen wou ik haar aan laten galopperen maar ze viel telkens te snel terug dus geef een tikje bij met de zweep en na nog een keer terugvallen naar draf gaat ze in de staking. Ze gaat stil staan en reageert nergens meer op. Ik kan klikken met mijn tong maar ze doet niks, de zweep negeert ze compleet. Ze lijkt zich compleet af te sluiten van alles en doet niks waar ze geen zin in heeft. Wat moet ik hier mee aan? Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan.



A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:07

Ik verplaats dit topic naar trainen vanaf de grond :)

Dancyy
Berichten: 2696
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:15

Jij longeert haar en jij wil dat ze galoppeerd dus dan heeft ze dat maar te doen. Als jij haar dan lekker laat stilstaan geef je haar dr zin en dan gaat ze dat op een gegeven moment gewoon lekker altijd doen, logisch want ik zou ook liever stilstaan dan aan het werk gaan.

Geef in plaats van een tikje dan maar eens een mep en verhef je stem, als ze 1 of 2 keer ziet dat ze er niet mee weg komt is het meestal gauw klaar.

Gydja

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 15:22

TerraHowrse schreef:
Jij longeert haar en jij wil dat ze galoppeerd dus dan heeft ze dat maar te doen. Als jij haar dan lekker laat stilstaan geef je haar dr zin en dan gaat ze dat op een gegeven moment gewoon lekker altijd doen, logisch want ik zou ook liever stilstaan dan aan het werk gaan.

Geef in plaats van een tikje dan maar eens een mep en verhef je stem, als ze 1 of 2 keer ziet dat ze er niet mee weg komt is het meestal gauw klaar.


Ja ik heb haar ook een paar rake meppen gegeven met de zweep. Maar het hele probleem is dat ze helemaal nergens meer op reageert. Ik kan haar bijwijze van dood slaan en ze geeft geen reactie... En er op bijven raggen lijkt me ook geen optie -O- dat lijkt me niet de juiste manier om dit op te lossen.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:28

Ik zou kijken of iemand jou kan filmen tijdens het longeren. Dus dat die persoon ruimschoots buiten de cirkel staat en dan filmt. Dit soort problemen willen nogal eens voort komen uit de positie die je inneemt ten opzichte van het paard.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:30

Snapt ze het? Beloon je haar ook wanneer ze het goed gedaan heeft? Heeft ze niet teveel gedaan dat ze pijn heeft?

Klinkt als een pony die in de war is, en zich dus compleet afsluit.. maar das vanaf hier natuurlijk lastig te beoordelen.

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:33

Er zijn paarden die totaal blokkeren en die je inderdaad dan bij wijze van kan doodslaan. Het heeft dan ook totáál geen zin om dan nog tikken te verkopen.

Don't take anything for granted

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:37

Sta je wel goed? Vorm je een driehoek met lijn en zweep? Heb je een goed lange zweep met slag? En sta je op de drijvende positie?

Heb je een geschikte paddock of longeerbak? Drijf je paardje dan eens op zonder lijn. Dan heb je zelf geen lijn in handen die belemmert en je hebt meer bewegingsvrijheid.

Gebruik een actieve lichaamshouding als je wilt dat ze galopeert, je stem en je zweep.

Tot slot, beloon een goed stukje galop door terug te nemen naar draf en je stem. Ik zou niet gelijk stappen of stilstaan na galop want dan beloon je het verkeerde gedrag al snel. Maar galopeer nog een keer aan.

Bouw ook aan conditie, als ze moe zijn is het logisch dat ze stilvallen.

En probeer daarna weer met longeerlijn. Bouw de duur en hoeveelheid galop uit. En altijd eerst draven na je galop voor je stopt. Succes!

Gaan ze echt in de ezel stand, ofwel 0 reactie terwijl jij correct je hulp geeft. Geef dan eerst een andere opdracht, bijvoorbeeld achteruit of zijwaarts drijven/zetten. Vaak haal je ze daarmee uit de bubbel en krijg je weer reactie.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Gydja

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 15:38

Mizora schreef:
Ik zou kijken of iemand jou kan filmen tijdens het longeren. Dus dat die persoon ruimschoots buiten de cirkel staat en dan filmt. Dit soort problemen willen nogal eens voort komen uit de positie die je inneemt ten opzichte van het paard.

Wel een goede maar denk dat ik dan ook hulp van iemand erbij nodig heb die me er op wijst wat ik anders moet doen. Want met mijn IJslander is er niks aan de hand en ik heb dit ook nog nooit gehad bij andere paarden. Voorheen ging het met de shetlander ook gewoon goed.

Marocje schreef:
Snapt ze het? Beloon je haar ook wanneer ze het goed gedaan heeft? Heeft ze niet teveel gedaan dat ze pijn heeft?

Klinkt als een pony die in de war is, en zich dus compleet afsluit.. maar das vanaf hier natuurlijk lastig te beoordelen.

Ik longeer haar al een aantal jaar en ze snapt dus. Het is een pony die erg gevoelig is voor beloningen en zich inderdaad al snel verzet als je te streng bent. Ik richt me dus voornamelijk op het belonen van goede dingen en probeer zo min mogelijk af te straffen, natuurlijk wel waar nodig. Maar hier is het probleem dat ik niet kan belonen omdat ze weigert te doen wat ze moet doen en ik het niet voor elkaar krijg om haar te laten doen wat ze moet doen. Dan kan ik wel "boos" op haar worden maar dat doet haar niks.

Ze heeft een tijd stil gestaan omdat ik 4 maanden in Japan gestudeerd heb. Ik ben nu een weekje terug en ze is nu nog dikker dan ze al was. Dus ik denk niet dat ze te veel gedaan heeft waardoor ze pijn heeft.

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:44

Ik krijg het idee dat je misschien teveel in een keer heb gewild..ze heeft een tijdje stil gestaan en ze is te dik. Dus bouw rustig op, doe de eerste paar weken alleen 10/15 min stap en draf en ga daarna weer eens een keertje de galop meepakken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:44

Misschien ga je te snel en vind ze het galopperen moeilijk. Ze heeft een hele tijd niks gedaan. Longeren is lichamelijk erg intensief. Ik zou het voorlopig alleen bij stappen en draven houden zodat ze het ook leuk blijft vinden. Voor het afvallen is galop niet nodig. Van buiten kan het lijken alsof ze niet reageert maar van binnen kunnen ze best beschadigd raken als je door blijft vragen. Succes:)

Maks :+:

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:45

Als het voorheen wel goed ging is er ergens een mogelijkheid ontstaan om zonder veel problemen jouw hulpen te negeren. Jij laat waarschijnlijk ergens een gaatje ontstaan waardoor ze kan afremmen en staken.

Goed voorwaarts houden dus, en liever kort maar kordaat longeren dan lang en inconsequent. Het stappen maar even aan de hand doen, het risico op stoppen aan de longe is in stap vrij groot.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

hesterve

Berichten: 1923
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:46

galloppeerd is in de wei wel? Niet per ongeluk een rare smak gemaakt waardoor galoperen nu pijnlijk is? of is ze zo uit conditie dat t er teveel was? Als je zo streng/duidelijk bent als je overkomt zou ik bovenstaande uitsluiten. Ben zelf een paard aan het trainen met een moeilijke galop en haar hielp het om de longeerlijn wat hoger aan de longeersingel vast te maken en ik moet zelf ervoor waken dat ik teveel aan haar voorkant sta bij het galoperen. Om goed ritme te krijgen moest ik haar ook langer dan mn gevoel zei laten galoperen. We zijn nu een week of 6 verder en de galop is al aanzienlijk verbeterd.
Hopelijk vind je de oplossing!

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:46

Je kunt het filmpje hier plaatsen om mee te laten kijken, maar er zijn ook trainers die kunnen helpen. In jouw omgeving weet ik persoonlijk niemand, maar van de e-quine.com -opleiding (paard en gedrag) zitten er hoogstwaarschijnlijk wel studenten of afgestudeerden in de buurt die je hiermee kunnen helpen. Dit is één van de punten waar ze ontzettend goed in zijn, lichaamstaal van begeleider in combinatie met de lichaamstaal van het paard bekijken. https://www.facebook.com/equinecomonline/

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:50

Ik zou haar iig uit de bevriezing (zoals ik het nu maar even noem) weg halen. Desnoods door naar haar toe te gaan en dan mee te laten lopen al voor je haar dan weer longeert. Dan als het goed gaat afsluiten.
Wat ik zelf vermoed is dat je te veel in 1 keer wilt.
Probeer dit moment voor te zien, doet ze het na een kwartier dan bij 10 minuten afsluiten.
Voordat het een ingebakken gewoonte gaat worden

Gydja

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 15:57

Het kan zijn dat ik te veel gevraagd heb. Dat idee heb ik niet, maar de mogelijkheid is er wel. Ik heb naar mijn idee niet meer gevraagd dan dat ik normaal zou doen. Ik wou een rondje galop er in doen voor de afwisseling. Het is niet zo dat ik haar veel rondes wilde laten galopperen. Ik ben ongeveer 15 min met haar bezig geweest. Daarna heb ik haar aan de hand uitgestapt.

Het zou mij overigens niks verbazen als de meisjes die de pony verzorgen niet consequent genoeg zijn geweest met de pony. (ingeving van mijn ouders) Ik weet dit natuurlijk niet zeker en kan ze er wel naar vragen maar wil ze er ook niet van beschuldigen. Ik weet niet precies wat er de afgelopen 4 maand dat ik weg ben geweest is gebeurd. (de algemene zorg zo als voeren, hoefsmid, dierenarts enzo hebben mijn ouders en oma gedaan)


edit: ik denk dat ik komende dagen maar ga beginnen met maar 10 min stappen en draven. En dan kunnen we dan wel zien of het echt te veel is wat ik vraag.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:12

In principe weet een paard vrij snel wie er aan het longeren is en hoe consequent.

Is ze in stap goed voorwaarts? Mijn ervaring is dat paarden sneller uitbreken /stoppen /omdraaien of staken als je stapt. Omdat voorwaarts drijven dan wat minder goed lukt.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:01

Kan het liggen aan de positie waar jij staat? Want sommige mensen gaan te veel naar voren staat als ze hun pony/paard harder willen laten gaan. Terwijl sommige erg gevoelig zijn op lichaamstaal, en er dan dus niks meer van begrijpen. :) geen idee of je hier iets aan hebt, maar t viel te proberen. :Y)

Horses are like dreams, but better.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:19

Dit klinkt belachelijk, maar probeer eens een waterpistool en schiet er mee op haar poep. Ons heeft het geholpen een paard op de trailer te krijgen die er niet meer op wou.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:25

Poep? Ik neem aan dat dat geen zin heeft :+ of ben jij van belgie? In nederland noemen we dat gewoon dr kont.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:25

En dat lijkt me ook helemaal geen passende en lange termijn oplossing. Je werkt samen met je paard in vertrouwen, niet tegen. Een paard wat absoluut niet in galop wilt probeerd iets te zeggen, dat is niet om stout te doen.

Maks :+:

Gydja

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 14:40

Waterpistool lijkt me ook niet de oplossing. Ik heb ook bericht gehad van een grondwerkinstructeur en bewegingstherapeut en daar mee ga ik binnenkort met de pony aan het werk. De pony heeft wel eerder gehad dat ze zich afsluit zodra je haar aanpakt. Het is nog al een pony met een gebruiksaanwijzing wat betreft belonen en corrigeren. Maar dit heeft ze in al die jaren nog niet met het longeren gedaan. Dus werd er behoorlijk door verrast. Ik hoop er samen met de grondwerkinstructeur achter te komen wat er aan de hand is waarom ze dit doet.

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Re: Negeren van zweep tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:45

Bij de merrie die ik een tijdje reed, had ik dit probleem ook. Ik kon alles doen wat ik wilde, het maakte gewoon geen indruk op haar. Bij de buurman (eigenaar) deed ze dit niet. Ik heb toen een tijd samen met hem gekeken wat ik fout deed en uiteindelijk ben ik er uit gekomen. Is het voor jou ook een optie samen met iemand anders te kijken wat je fout doet?

These violent Delights have violent Ends

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:49

Ik heb net zo’n pony thuis. Geweldige shet, doet altijd zijn best tot hij in zijn bevriezing komt. Dan kun je alles zeggen of met hem contact proberen te krijgen maar hij gaat dan hangen in het halster en heel hard galopperen, dit houdt hij rustig een kwartier vol.

Ik probeer eerst die blokkade te doorbreken. Rustig praten, ik blijf zelf ook staan en in jouw geval, loop er even naartoe. Praat even, maak even contact en ga dan weer verder. Als ze eenmaal in die blokkade zitten kun je doen wat je wilt maar dan kom je toch niet aan :)

Verder tijdens het werk veel contact houden, ik weet nu precies wanneer mijn pony bijna in de blokkade gaat. Probeer het patroon te vinden.

Mijne heeft een gebruiksaanwijzing, eentje van 130 pagina`s in het Chinees :+ maar nu we samen werken begrijpen we elkaar steeds beter. Overigens laten longeren door een ander is geen optie. Of ik moet helpen.

Goed dat je hulp hebt gezocht en als het niet lukt en je woont in de buurt, hier een ervaringsdeskundige die je altijd even wil helpen :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers