Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 12:00

Hoi hoi :)

Ik weet dat er al veel topics zijn over hoefijzer waarom wel en waarom niet..
Maar mijn vraag is:
De stand van de hoeven van mijn merrie zijn niet top.
de osteopaat heeft laatst aangegeven dat hij niet goed af kan rollen omdat haar stand niet goed is.
Nu ben ik hier al lang mee bezig met de hoefsmid en hij zegt dat als hij te veel veranderd ze kreupel loopt dit heb ik al een aantal keer gehad met een andere smid.
Zouden ze de stand wel aan kunnen passen als ik er ijzers onder laat zetten?
En hoelang kan ik met ijzers doen?

Bedankt alvast
Sorry als het een rare vraag is maar ik laat er niet zomaar ijzers onder zetten als het niet nodig is :o

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:03

Wat ik ooit gehoord heb, is dat je het iets kan verbeteren, maar het ook niet teveel moet doen omdat ze anders andere spieren en pezen moeten gebruiken en dat ze die dan overbelasten.

Maar ik weet het niet precies zeker. Wat zegt je hoefsmid?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:03

Heb je 'n foto ?
Denk eerlijk gezegd dat je hoefsmid gelijk heeft. Hoeven groeien altijd naar de beenstand. Hier wil je met een volwassen paard niets aan gaan veranderen. Brengt enkel ellende :7

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 12:19

sterreke98 schreef:
Wat ik ooit gehoord heb, is dat je het iets kan verbeteren, maar het ook niet teveel moet doen omdat ze anders andere spieren en pezen moeten gebruiken en dat ze die dan overbelasten.

Maar ik weet het niet precies zeker. Wat zegt je hoefsmid?

Ik heb nu een hoefsmid die alleen bekapt en meer als hobby hij is niet fulltime hoefsmid.
Ik moet nu opzoek naar een andere omdat ik per 1 september naar een andere stal ga.
Hij bekapt ook alleen en slaat er geen hoefijzers onder dus vind het lastig pijlen bij hem.

Pandora2 schreef:
Heb je 'n foto ?
Denk eerlijk gezegd dat je hoefsmid gelijk heeft. Hoeven groeien altijd naar de beenstand. Hier wil je met een volwassen paard niets aan gaan veranderen. Brengt enkel ellende :7


Ja
Afbeelding

Afbeelding
Even 2 verschillende foto’s gepakt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:25

Volgens mij kunnen ijzers an sich de stand van de voet niet veranderen.

Smid moet gewoon heel regelmatig komen om het stukje bij beetje te corrigeren.
Met ijzers een prijzig verhaal natuurlijk. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je paard niet goed kan afrollen, een mooi gerond ijzer hierin wel heel erg goed kan helpen om het proces te versnellen. Zodat je paard gaandeweg het proces wel goed kan afrollen en zo de belasting van de hoef een beetje verandert. Waardoor de smid niet constant weer vanaf 0 hoeft te beginnen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:25

Een goed opgeleide hoefsmid kan best wat aan de hoefstand veranderen maar dat moet echt langzaam... en dan moet je ook echt om de 6-8 weken de smid erbij zodat ze echt goed blijven controleren. Of er dan ook echt een ijzertje aan te pas moetkomen kan die hoefsmid dan wel inschatten.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:28

Zonder foto van de onderkant en zijkant valt er weinig over te zeggen, behalve dat de teen inderdaad veel te lang is. Het zou kunnen dat ze ondergeschoven staat, maar daarvoor zijn dus foto's nodig.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:03

Ik zie gewoon goeie hoeven met een te lange teen ( vandaar ook dat barstje vooraan ) en iets ondergeschoven hielen.
Valt prima te bekappen zodat ze makkelijker over de teen rolt. Ik zou hier zeker geen ijzers voor gaan gebruiken.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:21

Ik zie platvoetjes die wel een stuk steiler mogen. Dit om de druk van de pezen en banden te halen.
Een beetje hulp van een ijzer kan geen kwaad hoor. Je hoeft er niet gelijk bananen ijzers onder te doen batuurlijk.

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:23

Moeilijk, soms bellemmer je een paard er alleen maar mee, een andere keer werkt het. Ik zou het er gewoon met een prof over hebben.

Anoniem

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:29

Inderdaad lange tenen (en ondergeschoven hielen?) maakt dat een paard niet goed af kan rollen.
Mijn advies is geen ijzers onder zetten maar eem smid of bekapper zoeken die wel de stand kan veranderen met enkel bekappen.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 17:20

Dankjewel!
Ga op die nieuwe stal ook meteen even een goede smid erbij halen om te vragen wat ik het beste kan doen.
Bedankt voor jullie tips!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:11

Denk dat een goede smid dit ook wel netjes te bekappen is :j
Een ijzer kan een mooi hulp middel zijn. Ook omdat ze in alle soorten en maten zijn.
Ik heb mijn wedstrijd paard rondom op ijzers en die gaat standaard om de 8 weken, soms 9 als ik dat weekend geen concour heb.
Mijn 3 jarige staat enkel voor op een ijzertje. Die gaat als het nodig is, kan soms langer dan 8 weken. Maar dat kijk ik aan

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:26

Als stukje bij beetje de teen wat korter gemaakt kan worden zal het afrollen makkelijker gaan

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:38

Die je nu hebt mag de naam smid niet voeren zeg, wat een beroerd bepakte hoeven ;(

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 10:47

Dankjewel! Ik moet zeggen dat ik er ook niet super veel verstand van heb wanneer er nu goed of slecht bekapt is maar laatst zij een stal genootje die voor mij mijn paard vast hield bij de smid omdat ik er niet bij kon zijn dat het niet goed bekapt was dus mede daarom wil ik een andere smid.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:50

Niet te geloven dat een " smid" niet zelf ziet dat deze hoeven veel te lang zijn. Logisch dat hij niet kan afrollen. De teen moet echt korter en goed afgerond. En eigenlijk zou je hoeven die de neiging hebben zo snel " plat" te worden iedere 2 tot 4 weken bij moeten houden. Zo blijft de stand hetzelfde en loopt je paard altijd goed. Een ijzer blijft meestal 8 tot 10 weken zitten. Soms nog langer. En dan staat hij met een veel te lange teemn en waarschijnlijk wat ondergeschoven hielen. En als hij dan weer gekapt wordt veranderd de stand veel meer omdat hij dan weer rechterop gezet wordt als het goed is. Dat is slecht voor de banden en pezen. Omdat ik zelf helaas niet meer tevreden was over verschillende smeden hier, (ze lieten de teen te lang waardoor ze steeds platter kwamen te staan) ben ik van de ijzers afgestapt en ben ik het zelf gaan doen. Goede hulp gehad van een bekapper, en indien nodig nog steeds beschikbaar voor tips. Dat is nu 4 jaar geleden. Pony's lopen perfect, hebben echt nooit scheurtjes of wat dan ook. En de stand is altijd hetzelfde. Ik zou zeker geen ijzers doen en een goede bekapper zoeken met verstand van zaken.
Misschien dat lennard denkhaus in jouw buurt komt. Zit in gelderland en is echt een hele goede bekapper !

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:59

Dit zou prima op te lossen moeten zijn. Steeds iets bij de toon weg, eventueel de hielen even niet te kort maken.

Met ijzers is dit inderdaad ook wat op te vangen, om iets meer afronding op de toon te geven. Ijzers zijn in jouw geval echter- zoals ik het van hieruit zie- hooguit een tijdelijk hulpmiddel.

Ijzers zijn absoluut niet de permanente oplossing. Correct en met kleine beetjes tegelijk bijwerken wel.

Zoals de smid zegt, als je dit nu rigoreus bijwerkt, kan je paard even kreupel raken. Veel in 1 keer bijwerken dus niet doen, wel in fases steeds iets.

Het kan altijd zijn dat de stand van je paard gedeeltelijk wat ongunstig is. Op deze foto's zie ik echter iets waar sowieso verbetering in aan te brengen is

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 07:59

Mooi om te horen!
Ik ga zowiezo opzoek naar een andere smid ben heel erg benieuwd wat die er van vind

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:30

Ik zou er geen ijzer onder slaan om de stand te veranderen, imo krijg je dan juist meer druk op de pezen/ banden en grotere kans op blessures.

Wat ik wel zou doen is inderdaad een goede hoefsmid erbij halen en die wat eerder laten komen, dus bijv. een jaar lang strikt om de 5/6 weken zodat hij goed de tenen bij kan werken en op die manier geleidelijk de stand iets kan verbeteren. Op zich lijkt het me dat je geen verkeerde smid hebt want hij is zich er van bewust dat de stand in een keer veranderen niet kan.

In ieder geval, houd in je achterhoofd dat als je de stand wilt verbeteren dat je heel veel tijd en geduld nodig hebt. Kan wel een paar jaar duren en het zal nooit perfect worden.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:53

sterreke98 schreef:
Wat ik ooit gehoord heb, is dat je het iets kan verbeteren, maar het ook niet teveel moet doen omdat ze anders andere spieren en pezen moeten gebruiken en dat ze die dan overbelasten.

Maar ik weet het niet precies zeker. Wat zegt je hoefsmid?




Precies dit.
Mijn paard precies zelfde probleem stond ontzettend stijl ook.
Nu al een paar jaar op ijzers en is ontzettend verbeterd! Ik zou het zeker aanraden maar wel een hoefsmid die er echt werkelijk verstand van heeft.. eventueel met zooltjes werken.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:42

Je kan de stand van de hoeven wel degelijk verbeter met hoefijzers, maar dan moet je een enorm goede smid hebben, die weet waarmee hij bezig is. Wij hadden enkele van onze paardjes, die niet zo een mooie stand hadden en dat is volledig weggewerkt nu. Ook bvb het biljarten (naar buiten gooien van de benen) kan voorkomen worden door ijzers er onder te plaatsen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:45

Abso_Beauty: dat noemt men biljarderen i.p.v. biljarten...

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:48

Lees je in www.paardenhoeven.info en kijk samen met een goede smid, want de tenen zijn te lang, en worden niet korter met alleen een ijzer

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefijzers om stand van de hoef te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:41

Persoonlijk denk ik dat je op zoek moet naar een goede smid , die kijkt naar de stand van jou paard ook tijdens bewegen .op wat ik op de foto's zie gaat een ijzer niet helpen , tenen zijn gewoon te lang .