voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 10:09

Hallo allemaaal!

Al een langere tijd spookt het door mijn hoofd om er misschien een tweede paardje bij te kopen. Mijn vraag aan jullie is: hoe ervaren jullie het om meerdere paarden te hebben? zit er veeel meer tijd in dan dat je gewend was? wil je niet meer anders of baal je juist dat je het niet bij één paard gehouden hebt? Wat is er het meest veranderd?

Alle ervaringen, voordelen en nadelen zou ik graag willen horen :)


Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:17

Ik heb er 2 en ben met beide erg gek, maar ik zou het graag bij 1 gehouden hebben achteraf. Er kruipt echt veel tijd in. Een dagje stal en 2 paarden rijden ben ik in totaal toch zomaar ineens 3 tot 4 uur verder. En nu ben ik absoluut niet de snelste hoor, maar ik wil me ook niet haasten als ik bij m'n paarden ben. Dat is tenslotte ook mijn ontspanning. Daarnaast kost het ook gewoon meer geld. Verzorgingsproducten gaan 2x zo snel op, je hoefsmid, entingen etc x2. En dan de keuze, er is een clinic op stal waar je graag aan mee wil doen, maar welk paard pak je? Al met al vind ik 1 paard wel makkelijker.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Peelie

Berichten: 13391
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:18

Ik heb er ook 2 en soms zou ik ook willen dat ik er maar 1 had.

Not gonna lie

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:20

Ik heb er 2 gehad, maar zou er niet meer voor kiezen.
Een wijze man zei mij ooit eens: als men goed paarden wil houden (op pension dan wel te verstaan) moet je het bij 1 houden. Dat ene paard wordt volledig in de watten gelegd en ontbreekt het aan niets!
En natuurlijk is dat voor iedereen verschillend, maar ik vind dat hij gelijk heeft.

Jessix

Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:23

Ik heb twee paarden en twee ponies. Ik heb ze thuis staan, dus heb ze ook voor elkaar genomen. Voor mezelf zou één rijpaard genoeg zijn. Ik zou er geen één willen missen hoor, ben gek op allemaal. En kan echt genieten van het plezier ze met elkaar hebben. Maar het is wel 4x zoveel werk en dan hoef ik op de ponies niet eens te rijden... Ook de kosten zijn natuurlijk hoger.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:27

Ik heb drie paarden en vond het bij de wisselingen van één naar twee en van twee naar drie erg aanpassen (met soms inderdaad spijt en tranen) maar nu zou ik niet anders meer willen. Ik vind het erg leuk om ze samen op de wei te kunnen zetten, ze meer te kunnen bieden omdat ik meer op stal ben en verschillende types te kunnen rijden. Daarnaast zit je niet zo vast wanneer het met één paard minder goed gaat of op wedstrijd wat minder loopt. Het kost veel tijd, maar ik heb vaker het idee dat ik bijna net zoveel tijd kwijt was met één paard omdat je efficiënter wordt en minder hoeft te wachten.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 10:27

Peelie schreef:
Ik heb er ook 2 en soms zou ik ook willen dat ik er maar 1 had.

Not gonna lie


mag ik vragen waarom? :)

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:37

Helaas niet mijn eigen paarden dus net wat anders, maar ik rijd er twee en dat vind ik veel fijner dan één.
Het kost wel wat meer tijd maar als je dan toch al op stal bent, is het andere paard ook nog doen zo gedaan :). Daarnaast is ieder paard weer heel verschillend en vind ik het leerzaam meerdere paarden te rijden.
Als het mijn eigen paarden zouden zijn, zou ik wel goed nadenken over de kosten.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:42

Hier staan er 4, inmiddels aan huis en daarvoor in eigen beheer dus heel veel werk er omheen.
In het begin waren het er 2 op pension. Dat was goed te doen. Nu zijn ze nog steeds niet zadelmak dus aan rijden kom ik niet toe maar 2 vind ik heerlijk. 4 is wel veel werk en vaak denk ik "waren het er nog maar 2".

De afwisseling is leuk. Als je 2 erg verschillende rassen/type paarden hebt dan wordt je zelf ook gestimuleerd meer variatie in de training/omgang aan te brengen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:47

Ik heb ook 2 paarden(een fjord en een tinker). Wel in eigen beheer dus goedkoper dan 2 op pensio n staan denk ik.

Ik zit ook vaak te denken zal ik er niet 1 weg doen, zodat ik ook beter kan sparen, maar kan ze denk echt niet missen.

Ik rijd als ik zin heb 2 op een dag, maar vaak maar 1. Of neem mijn tinker mee als handpaard, die is nog maar 6 en rijd ik daarom ook nog niet veel.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:49

Ik had er drie, nu nog maar twee (merrie vorig jaar ingeslapen). De twee jongste reed ik, de oudste niet meer. Nu heb ik enkel nog mijn 'original superstar' die ik dus van in het begin al had om te rijden en dan de oudere merrie waar we eigenlijk niet meer mee rijden. Dus qua tijd is dat voor mij te doen maar ik sta nu ook wel op een stal waar veel wordt overgenomen: stallen worden gedaan, paarden worden op en af de weide gedaan, voeren doen ze allemaal, etc... De oudere merrie hebben we twee jaar geleden erbij gekocht en daar hebben we geen spijt van qua tijd/werk. Op andere vlakken ook niet hoor haha! Maar zoals ik al zei, de stal doet veel zelf. Ik zou geen tijd hebben voor twee eigen sportpaarden bijvoorbeeld, eentje is nu al ruim zat. Ik zou echter wel tijd hebben om er een in training te nemen die ik enkel moet rijden en niet verzorgen en dergelijken. Want ik stop nogal veel tijd in de verzorging. Ik heb ook gewoon nog tijd om lesklanten te hebben dus twee paarden is niet zo'n groot verschil met eentje voor mij.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:54

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:54

Ik ben van 1 rijpaard met 5 shetten doorgegroeid naar 3 rijpaarden en 2 shetten en inmiddels terug naar 1 rijpaard met pensionpony's. 1 paard om op te rijden bevalt het allerbest.

We hebben het allemaal druk en in mijn drukke leven verloor ik het plezier met meerdere rijpaarden. Met eentje hebben zowel paard als ik meer plezier en is mijn hobby weer echt ontspanning i.p.v. moeten.

Hou het bij 1 rijpaard, een weidemaatje ernaast is goed te doen, maar meer rijpaarden is alleen leuk als je veel tijd hebt.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:55

Ik heb er 2 op pension staan, 1tje is mijn lichte tour/Young Riders paard dus die vereist best veel training en daar ligt dus de nadruk wel op. Mijn 2e paard is mijn gepensioneerde paard van 22 jaar, ondanks dat die heel weinig gereden word omdat hij niet te veel kan doen heb ik toch af en toe het gevoel dat hij iets te weinig aandacht krijgt. Meestal ben ik nog meer dan 3u op stal en dan heeft hij vaak enkel buiten gestaan, in de zomer ga ik er ook alleen af en toe mee wandelen en verder staat hij enkel buiten. Toch kost het best veel extra tijd ook al rijd ik hem dus amper, gewoon dekens wisselen of voeren kost best wat meer tijd als je het 2x moet doen. In de winter loopt hij nog wat meer onder zadel of aan de longe en dan is het echt kijken dat ik dat doe op de dagen dat mijn rijpaard licht getraind wordt of vrij heeft anders ben ik op 3u nog niet klaar := Nu doe ik natuurlijk wel veel met dat andere paard (meer dan gemiddeld) maar ik zou 1tje de volle aandacht kunnen geven toch wel een meerwaarde vinden, aangezien die van mij ook echt vinden dat een aai voor de ene ook een aai voor de andere moet zijn etc :+

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:58

Ik heb er ook over zitten denken om een tweede te nemen. Mijn paard nu wordt al wat ouder en bepaalde dingen ( springen of lange buitenritten) kan ze niet meer. Niet getreurd, dan doen we korte ritjes en springen doen we niet. Vorig jaar mocht ik een week lang op het paard van een stalgenootje passen. Was echt super leuk, een fijne lange buitenrit gemaakt. Maar toen, ik kwam ontzettend in de knoei qua tijd. Ik redde dat gewoon niet. Dus ook nog 2 dagen samen gereden met mijn dochter. Ik wilde beide paarden niet afraffelen, dus voor beide genoeg tijd inplannen. Ik moest ook een stal extra doen. Toen kwam ik erachter dat ik het maar uit mijn hoofd moest zetten. dat 2 paarden even niet haalbaar was. En ik denk financieel dat het ook niet helemaal goed zou komen. Dus voorlopig hou ik het gewoon bij 1 paard.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:59

Wij hebben er 5 :))

1 van mijzelf, een is van Arno zelf maar mag, wanneer hij weer Goed is, weer lesjes meelopen.
En dan nog 3 welke we voor lessen en demonstraties hebben.

Het is veel werk, we hebben ze dan wel in eigen beheer maar het scheelt dat ze 24/7 buiten staan en zelf kunnen schuilen.
We hebben meerdere grote netten, dus kunnen onbeperkt hooi voeren en een flink aantal waterbakken zodat ze nooit zonder water staan.
Rijden doen we zo veel als mogelijk, scheelt bij een les gebruiken we meerdere paarden tegelijk natuurlijk.

Héél soms zou ik er wel weer gewoon 2 willen hebben, maar ik zou geen van de 5 nu kunnen missen. Dus ook al stoppen we met boogschieten te paard les geven, blijven ze allemaal.

*en dan ook nog 4 verschillende rassen;
1 KWPN, 2 dravers, 1 Tinker x ?(waarschijnlijk Ardenner oid) en 1 Vlaams paard x Comtois.
Variatie genoeg! :=

We always try to do our best for our horses :)

Anoniem

Re: voordelen, nadelen en ervaringen tweede paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:03

Ik heb ze thuis en moet alle verzorging zelf doen.
Had er eerst 1 (op pension) een oudje waar ik niet zoveel meer mee deed, af en toe mennen.
Nu is daar een jonkie bijgekomen van 4. Het rijden vind ik super, want op de oude pony kan dat niet meer.
Maar ik merk wel dat ik het soms erg lastig vind de aandacht (eerlijk) te verdelen. Ook kost het een stuk meer, niet alleen spullen maar vooral enting x2, hoefsmid x2, tandarts x2 etc etc.

Spijt? Soms wel ja :o

pol013

Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:05

Ik heb 2 rijpaarden en het heeft voordelen en nadelen. Het is 'door omstandigheden' ontstaan maar ik zou er beter maar 1 hebben. Ik heb toen mijn 1e rijpaard 19 werd een 2,5 jarige opvolger gekocht met het idee die rustig zadelmak te maken en dan tegen 4 of 5 jaar oud de eerste met pensioen te doen. Maar die oude is nu 22 en véél te fit om aan de kant te zetten.

Voordeel:
- het is leerzaam, waar je met de één aan zit te prutsen kun je op de ander eens uitproberen

Nadeel:
-het kost echt heel veel tijd, als het weer en mijn planning mee zitten is dat nét te doen maar als er iets mis loopt, loop je echt weer zo gruwelijk achter de feiten aan. Bijvoorbeeld met dat hete weer. Normaal kan ik wel een dag vinden waarop ik er 2 kan rijden. Maar dat haal ik nu niet vanwege de hitte. Dat betekend dat ik er al weken om 6 uur uit kom (incl weekend) om eerst 1 te rijden, 7 dagen per week. En dan moet dat maar net kunnen met je werk etc.
Op wedstrijd met 1? Dan toch kijken of je de ander niet toch ook kunt rijden op die dag er voor of er na omdat die anders weer 3 dagen niets staat te doen.
- ik vind het lastig mijn aandacht verdelen. Beide houden nogal van hun aandacht en werk en ik voel me dan 'schuldig'
- geld. Alles x 2 is toch even slikken. Inentingen, hoefsmid, vliegendekens etc
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-08-18 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13064
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:12

Ik heb er twee.Maar 1 is onze hobbelruin van 23 en hij kan rustig een week stil staan.En mijn dame van 35 is grasmaaier.Ze staan aan huis 24/7 buiten.Dus niet veel werk aan.S'morgens hooi en meusli en s'avonds ook.En in de zomer nog minder natuurlijk.Dat is natuurlijk een groot verschil als je jonge paarden hebt.En ik ben hele dagen thuis.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:21

Ik heb er twee op pension en rijd af en toe nog een ander pensionpaard bij.

Qua kosten zou ik het nooit meer opnieuw doen! Heb er wel veel plezier aan. Eentje is 13 en wedstrijdpaard. De ander is 3,5 en wordt beleerd dus qua tijd is het te doen. Idee is ook dat de oudste uitbolt als de jongste meer tijd gaat kosten.

Voordeel is dat je zelf sneller en meer leert door verschillende paarden

Nadeel vind ik dat ik op weekdagen soms wel moet rushen terwijl ik daar een hekel aan heb

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:27

Ik heb er ook 2 waarvan er 1 geblesseerd is en ik af toe pak met mooi weer en een bosrit maak maar meer niet. Dus eigenlijk maar 1 paard waar ik op rij. Ik zou er dan ook NOOIT 2 willen die ik zou moeten rijden trainen etc. Je wilt toch ook nog een sociaal leven? Een schoon huis? schone kleren aan? booschappen doen? koken? lijkt mij... Ze zijn mijn lust en mijn leven en een leven zonder paardrijden/paarden zie ik dan ook nooit gebeuren. Dit weet ik omdat ik anderhalf jaar niet heb kunnen rijden op mijn geblesseerde paard vandaar de keuze voor een tweede. Maar vergis je niet in de tijd die erin gaat zitten en de kosten die het met zich meebrengt.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:30

Wat een interessant topic! Ik heb een pony die geblesseerd is waar ik eigenlijk niet echt meer mee kan doen wat het plan was. Moest het financieel mogelijk zijn, zou ik zeker een tweede pony bijnemen. Jammer genoeg is dit nu geen optie maar ik vind het zeer interessant om jullie reacties te lezen. In mijn geval zou ik een 'sport'pony bijnemen en mijn pony op pensioen zetten met elke dag de nodige knuffels en een wandelingetje op zijn tijd. Ik denk wel dat ik toch een schuldgevoel zou hebben ten opzichte van mijn huidige pony. Twee paarden die vol in't werk staan en full time werken en twee honden lijkt mij moeilijk haalbaar.

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:33

Ik heb er jaren 2 gehad nu 3. Ik vind het toch wel prettig, al ben ik ook haast obsessief in mijn hobby.

Ik vind het erg prettig dat ik nooit van andere afhankelijk was wbt maatjes voor mijn paard. Ik kon gaan en staan waar ik wilde zonder dat ze alleen zouden staan, helemaal met 1sociaal moeilijk paard is die stabiliteit wel fijn.
Daarnaast is nummer één nogal een pechvogel (en achteraf stuk, dus niet fair te verkopen), dus was het een verademing om er 1gezonde en harde bij te hebben.
De afwisseling vind ik ook fijn, als het met de ene even niet zo lekker loopt dan blijft het leuk omdat de andere dan vaak nog wel lekker gaat. En in activiteiten varieer je ook wat meer omdat ze verschillende dingen leuk vinden.
Als kleine bonus kan je soms het ene paard gebruiken om de ander te ondersteunen in de training of kan je er samen op uit met iemand.
Ik heb liever geen twee (zware) trainingen achter elkaar, dus dat wisselde ik gewoon per dag af. Dus ene paard trainen, andere vrij of wat licht werk. En dat ging prima.

Nu 3 omdat de ene met pensioen is en nummer 3 nog een jaarling. Dus niet meer werk tov twee in training.


Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:33

Nu ik mijn paarden hobby weer opgepakt heb ben ik van 0 naar 2 gegaan. Ik moet zelf opletten dat ik mijn aandacht goed verdeel. De ene vraagt uit zichzelf veel meer. Maar millie geniet er ook zichtbaar van. Dus is nog even puzzelen.

Julius <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:36

Niet helemaal hetzelfde want wij hebben 1 paard en sinds mei een pony voor onze dochter. Op 2 verschillende plekken, wel dicht bij elkaar. Maar het kost dus wel 2 keer zoveel tijd zeker. Ik vond alles makkelijker te plannen toen we alleen nog het paard hadden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, Slmt9, tienus63 en 39 bezoekers