Huis kopen met energielabel F?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:30

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen gaan verhuizen maar er komt steeds niet echt wat op ons pad. Nu hebben we een best leuk huis gevonden van bouwjaar 1960 met energielabel F.

Dit is iets wat mij totaal niet lekker zit, er zit namelijk dubbele beglazing in het huis en ook nieuwe dakisolatie. Daarom komen bij mij juist de vraagtekens, hoe kan het dat dit huis zoveel energie verbruikt?

Het huis zelf is leuk, alles is hagelnieuw van binnen en buiten. Maar die Energielabel staat mij enorm tegen. Als het nou een oude boerderij was geweest dan had ik het begrepen maar hier heb ik toch vraagtekens bij.

Wat denken jullie afblijven of het misschien toch nog een kans geven?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:35

Is het energielabel misschien nog van de oude situatie? Zou het kunnen dat ze vergeten zijn het aan te passen?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:36

Staat er specifiek beschreven dat álle beglazing dubbel glas is? Vaak staat er namelijk dat er dubbele beglazing is maar dan blijken dat slechts een paar raampjes te zijn en is de rest enkel glas. Voor de dakisolatie hetzelfde, dat is misschien maar een deel van het dak? Verder maakt muurisolatie ook wel heel erg veel uit, dus gebrek daaraan heeft behoorlijk invloed op het label.

Je kunt gewoon gaan kijken of eerst nog informatie opvragen over de exacte gegevens waarop het label gebaseerd is.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:36

Is het niet toevallig een voorlopig energielabel?
Dat wordt gegeven op basis van het bouwjaar en de in dat jaar gebruikelijke isolatiemethodes.
Toen wij ons huis verkochten konden wij ook het energielabel updaten, je moet dan bewijsstukken aanvoeren (bv rekening van nieuwe CV, dubbel glas, dakisolatie etc).
Deden we dat niet dan bleef het (ongunstigere) voorlopig energielabel staan.
Zou het kunnen dat de huidige eigenaar het label niet heeft geüpdate?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:40

Voor zover wij weten is gewoon alles goed geïsoleerd..

Het zou natuurlijk kunnen dan de eigenaren het niet geüpdate hebben, maar daar ga ik eigenlijk niet helemaal vanuit als je een huis te koop zet gezien dat negatieve reclame is.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:42

Deze vraag bij de verkopende partij stellen.....

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 23:44

Gillbo schreef:
Deze vraag bij de verkopende partij stellen.....

Uiteraard!

Maar het is wel handig om een beetje te weten waar je het over hebt.

Zo dacht ik namelijk dat wat op Funda staat gewoon recentelijk is, maar blijkbaar kunnen dat ook nog oude gegevens zijn van voor de isolatie.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:48

Petrichor schreef:
Voor zover wij weten is gewoon alles goed geïsoleerd..

Maar dat is dus mijn vraag: staat dat ook letterlijk in de tekst, dat alles goed geïsoleerd is?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:50

Het is verplicht om bij de verkoop van je huis een energielabel op te vragen. Dit wordt gecontroleerd op basis van wat de verkoper heeft ingevuld.
Het energielabel F zal dus wel recent moeten zijn.

De verkoper krijgt een soort meerkeuze vragen waar je ja of nee op moet invullen. Ook het bouwjaar van de cv ketel telt hier in best zwaar mee.
Een uitgebreide verklaring voor het label valt vaak op te vragen bij de verkopende makelaar.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 00:02

GDG schreef:
Petrichor schreef:
Voor zover wij weten is gewoon alles goed geïsoleerd..

Maar dat is dus mijn vraag: staat dat ook letterlijk in de tekst, dat alles goed geïsoleerd is?

Er staat:

- Geheel voorzien van isolerende beglazing en dakisolatie.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:08

Ik verplaats je topic naar Huis, Tuin en Techniek, daar past het beter. :)

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 00:08

Hanmar schreef:
Ik verplaats je topic naar Huis, Tuin en Techniek, daar past het beter. :)

Sorry dat had ik kunnen weten!

tienus63

Berichten: 12053
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:13

Verbruiksoverzichten van de afgelopen 5 jaar vragen bij verkoper.
Dan heb je redelijk goed beeld van verbruik.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:19

Zijn de muren en de vloer geïsoleerd? En inderdaad van welk jaar is de ketel?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:22

Petrichor schreef:
Er staat:

- Geheel voorzien van isolerende beglazing en dakisolatie.

Dan lijkt dat voor ramen en dak inderdaad op te gaan. Maar muren en vloer lijken me dan niet geïsoleerd, anders had dat er wel bij gestaan.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:48

Wij hebben toevallig onze boerderij verkocht en wij moesten het voorlopig energielabel definitief maken. Ons huis is van 1860 en voorzien van dubbelglas, op sommige plaatsen zelfs tripple glas.
Een CV ketel van 8 jaar. Vloeren en muren niet geïsoleerd. Geen zonnepanelen (hebben we wel, maar niet op het huis en dan telt het niet mee).
Het dak is wel met een dunne plaat geïsoleerd, maar we hebben het opgegeven als niet-geïsoleerd. Geen idee wat dat voor verschil had gemaakt, maar ik neem aan dat we dan minimaal G hadden gehad. Bij ons kwam er ook F uit.


Overigens maakt het geisoleerde dak en dubbel glas weinig uit hier. Kou komt in de winter echt door de muren heen.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:17

Beste even contact opnemen met verkopende partij. Bij ons zijn de gegevens op funda ook niet aangepast en staat op energielabel f ipv b. Funda is behoorlijk lastig met gegevens aanpassen, en soms zelfs de eigen makelaar die nalatig is bij het aanpassen van gegevens.
Het zou jammer zijn als je een leuk huis zou laten staan daardoor.

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:23

Toen wij ons huis op Funda hadden staan, stond daar een voorlopig energielabel bij. Pas na de verkoop moesten wij zorgen voor het definitieve label. Dat moet je officieel aanvragen, dan krijg je vragenlijsten die je moet invullen. De instantie (Weet even niet meer hoe die heet) bepaalt dan het definitieve label.

Overigens is ons nieuwe huis ook uit 1960. Wij hadden overal dubbele beglazing, maar bij sommige ramen was deze beglazing erg oud. Het draairaam kierde en de ijzige wind waaide gewoon naar binnen, brrr. Daarnaast was onze voordeur heel erg oud en hield niks aan kou tegen. Inmiddels hebben we nieuwe kozijnen en deur, en binnenkort gaan we de muren laten isoleren. Dus ik hoop dat we een aangename winter gaan beleven.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:29

Echt even navragen. Mijn huis (bouwjaar 1840, net verkocht) kwam op Funda ook met (voorlopig) energielabel G, terwijl ik daarvoor de hele procedure was doorgegaan om het definitieve energielabel aan te vragen (kwam toen geloof ik op D uit). Blijkt dat de makelaar idd nogal wat moeite moet doen om dit er goed op te krijgen (en daar had die schijnbaar geen zin in :D ). Bij de verdere info over het huis werden alle isolatiemaatregelen wel aangegeven en ik heb bij de info voor de geïnteresseerden ook een kopie van het definitieve label gedaan. Maar vond het zelf erg jammer dat na de moeite op Funda toch nog het 'oude' label stond.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:35

Coconut schreef:
Het is verplicht om bij de verkoop van je huis een energielabel op te vragen. Dit wordt gecontroleerd op basis van wat de verkoper heeft ingevuld.
Het energielabel F zal dus wel recent moeten zijn.

De verkoper krijgt een soort meerkeuze vragen waar je ja of nee op moet invullen. Ook het bouwjaar van de cv ketel telt hier in best zwaar mee.
Een uitgebreide verklaring voor het label valt vaak op te vragen bij de verkopende makelaar.


De verplichting gaat echter pas in bij de werkelijke verkoop. Wij hadden alles zo goed als rond met de verkoper en die heeft daarna pas het label aangevraagd. Het stond al die tijd te koop met een voorlopig label dat gebaseerd was op bouwjaar en andere standaard gegevens.

Als dit huis dus de niet te koop heeft gestaan sinds de invoering van het energie label kan het best zijn dat het F label niet recent is :)
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 10-08-18 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:35

Waarom daar naar kijken. Verbruik opvragen en huis goed bekijken zegt veel meer.

Geloof dat mijn huis ook f zou krijgen. Maar heel goed geisoleerd inclusief muurisolatie maar twee deuren beneden zijn enkel glas en de kiepraampjes ook. Energieverbruik heel laag maar de enkelglas deuren halen het label naar beneden ondanks zonnepanelen

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:51

Ik zou je niet laten afschrikken door het label, en inderdaad navragen hoe en wat er precies is geïsoleerd (dubbelglas of HR++ glas maakt ook al een verschil).

Hier zie je bijvoorbeeld dat een standaard geïsoleerd dak voor een woning uit die periode slechts 0,85 als Rc waarde krijgt.
Alleen indien het 'extreem goed' nageïsoleerd is, krijg je 3,5 als Rc waarde. De definitie daarvan kan ik niet vinden, maar dan zou het redelijk recent uitgevoerd moeten zijn met materiaal waarvan de Rc waarde bekend is.
Gezien het bouwjaar is de kans aanwezig dat het dak al langere tijd geleden is geïsoleerd en daardoor dus met 0,85 als waarde wordt gerekend.
Terwijl die waarse bij een woning welke 5 jaar later is gebouwd al als oorspronkelijke waarde bij een ongeïsoleerd dak wordt genomen.

Dit ter illustratie dat door bepaalde antwoorden in zo'n vragenlijst het label bij oudere huizen niet heel hoog zal uitvallen, tenzij recentelijk geïsoleerd. Verbruik zegt inderdaad veel meer :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:07

Ons huis had niet eens een energielabel, cv was 30+ jaar oud en isolatie zit er amper op, niet eens overal dubbel glas.
Toch stoken wij niet veel meer dan gemiddeld (met nieuwe A+ CV) terwijl het een vrij groot huis is en we hem rond de 20C houden.

Denk niet dat ik een huis erom zou af schrijven.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:17

Hoi TS. Wat je omschrijft komt aardig overeen met mijn vorige huis. Bouwjaar 1960, dubbel glas met rolluiken en plafond tussen bovenverdieping en zolder geïsoleerd. Dat huis kreeg ook label F. Nu woon ik in een eco-woning met label A+, nogal een verschil.

In mijn vorige huis had ik een thermostaat met een programma. Overdag bleef de cv constant aan- en uitgaan om bij te verwarmen. Om kwart over 10 s'avonds ging dan de thermostaat op slaapstand, 16 graden. Na een kwartiertje, half uurtje voelde je gewoon dat het afkoelde in huis, wat mijn huidige huis totaal niet heeft.

Als ik was blijven wonen in mijn oude huis had ik voor spouwmuurisolatie gekozen. Ik heb begrepen dat dit wel tot 30% van de energiekosten kan besparen. Maar vooral het comfort en goede binnenklimaat wat ik nu heb in mijn goed geïsoleerde huis vind ik erg prettig.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Huis kopen met energielabel F?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:22

Dit soort zaken vallen toch onder de onderzoeksplicht van de koper of ben ik nu erg abuis.