Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 11:30

Hoihoi

Mijn vraag luid. Waar kan ik mijn pony bomproof laten maken.
En anders hoe doe je dat zelf.

Mijn pony is constant van dingen onder de indruk niet erg hoor.

Maar als me jonge dochtertjes erop zitten vind ik dit toch best eng.
Hij bokt en stijgert namelijk een beetje en stapt opzij enzo.

Lief maar pittig dier.

Spoiler:
Kiekeboe


shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:31

Ik stuur pb

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:33

Kilometers maken is de oplossing. Lekker veel en verschillende dingen laten zien. En eventueel les volgen hoe op te lossen als de pony schrikt.

Be happy eat a snackkie

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:54

Ik vind een pony die bokt en steigert niet geschikt voor kinderen. Door grondwerk, schriktraining en simpelweg kms maken kan een pony echt wel makkelijker worden. Maar er zijn ook genoeg dieren die bij een schrik reactie eens opzijspringen en weer doorlopen of alleen stil gaan staan. Niet iedere pony is of word een kinderpony. Voor mij zou veiligheid en plezier prioriteit hebben. Ik heb geen kinderen maar zou dat wel zo zijn ging een pony die bokt en steigert echt de deur uit. Of in ieder geval mochten ze er niet meer op.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:56

Dat is niet echt een fijne pony voor kinderen, als die bokt en steigert.
Bomproof heeft niet echt te maken met bokken en steigeren, dat is meer ondeugend. (opvoeding/karakter)
Wil je deze pony gebruiken voor je dochtertjes?
Hoe oud is de pony dan, wat kent hij al?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-08-18 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:03

Dat hangt van de pony af, bij Alex weet ik dat het ondeugend zijn is als hij niet gaat stilstaan en kijken naar iets engs maar gaat rennen of wat dan ook. Die zoekt gewoon naar redenen om te schrikken zeg maar. Jorie is heel gevoelig dus als die gaat rennen van schrik dan corrigeer ik hem met een rustige lieve stem en zachte ophoudingen. Bij hem beloon ik uitgebreid met stem als ie langs iets engs loopt of er naar blijft staan kijken ipv te gaan rennen. Bokken is wel uit den boze maar dat doet hij niet bij wat engs. Eerder uit enthousiasme.

Alex en Jorie <3

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 05:32

Dat bokken en steigeren is echt alleen gebeurd bij de laatste keer toen er bij een manege op een onvoorziene hoek waar wij stonden die vrouw al schreeuwend en galoperend met meer dan 20 andere ponys ofzo langs kwam geraced en wij zo schrokken. Hij kwam niet met de voetjes van de vloer maar het leek erop. En dat bokken was omdat ik hem natuurlijk niet los wou laten en die paarden langs ons door bleven rijden waardoor ik hem niet rustig kreeg en gaf hij een soort hobbeltje als bokje :(.

Het klinkt wat ernstiger in mijn berichtje sorry het is geen overdreven bonkende pony xD.

Maar zelfs dat kleine beetje vond ik wel eng. Hij moet gewoon langs paarden kunnen rijden toch ?

Verder als zoiets niet gebeurd met paarden of een vrachtwagen langskomt is hij heel braaf en kan mijn dochter van 3 hem goed meenemen hij loopt echt met haar mee en laat verder alles toe ze knuffelt hem bij zijn hoofd en hij blijft ook echt stil staan dan.

Hij is dus vooral met paarden die langs rijden niet echt te vertrouwen. Hinniken ook enzo.

De pony is 6 jaar we hebben hem 3 max 4 maandjes nu.
Hij is super lief en ondeugend speelt graag. Als ik ga rennen in de wei rent hij achter me aan.
Ik kan hem roepen uit de wei dan komt jij naar me toe.
Op commando kan hij liggen soms duurt het iets langer maar hij doet het uit eindelijk wel ( nog mee bezig )
Hij kan kusjes geven ( ook nog mee bezig )
Poetsen is hij braaf loopt hij enkel soms even heen en weer.
In de wei speelt hij met een vriendje super leuk.
Met zadel kan hij bereden worden maar met als het berichtje hierboven is hij snel geïnteresseerd in dingen en als hij op een ruiterpad komt wilt hij rennen.

Hij heeft lange tijd op een boerderij gestaan wat een kinderboerderij weer wou worden maar niet is gebeurd. En heeft dus al die tijd alleen gestaan!

Spoiler:
Kiekeboe

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 06:17

Zoals hem in je laatste bericht omschrijft is het... net een echte pony :+

Zonder gekheid, het is wel een levend wezen en ik vind het daarom niet meer dan heel normaal dat hij graag met andere paarden mee wilt. Al helemaal omdat hij langere tijd alleen heeft gestaan terwijl een paard een kuddedier is.

Wat hij dan doet klinkt in mijn ogen alsnog als ontzettend braaf en makkelijk te handelen.

Waar staat hij nu? Ik bedoel met andere paarden in de wei?
Heb je begeleiding / les?

Zo niet dan zou ik om te beginnen iemand zoeken die je kan helpen met grondwerk en rijden onder het zadel. Zodat je pony zijn reacties echt leert kennen en vooral hoe daar dan mee om te gaan zodat je de volgende keer dat zo’n situatie zich voordoet minder bang bent. Dan weet je beter wat je moet / kunt doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 03:47

Klopt het is echt een shetland pony en hij is zo leuk. Ik ben zelf 25 en te zwaar voor hem dus voor mij word het geen rijden. Ik heb een meisje die dat wel kan dus dan word even kijken. Ik heb nu 2 mensen een berichtje gestuurd betreft lessen en om hem te trainen. Ik heb wel echt een band met hem en we knuffelen samen het is echt een dier wel echt een eigenwijs sterk karakter haha.

Niet voor beginnende 6 jarige ruiter wat ik later wel hoop voor me dochtertje xD.

Maar die mensen die appen na 2 x vragen ineens niet meer ?

Spoiler:
Kiekeboe

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:25

Citaat:
Maar die mensen die appen na 2 x vragen ineens niet meer ?


Dan bel je op?

Of je gaat verder op zoek. Welke omgeving staat de pony?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 22:01

Ineke2 schreef:
Citaat:
Maar die mensen die appen na 2 x vragen ineens niet meer ?


Dan bel je op?

Of je gaat verder op zoek. Welke omgeving staat de pony?


Capelle aan den ijssel.

Ze nemen niet op en bellen niet terug :(.

Spoiler:
Kiekeboe

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:30

Ik zou gewoon even wat maneges afspeuren en kijken of ik wat dunne niet al te lange meiden zag die het een beetje achter de ellebogen hebben en dan elke dag latrn rijden en zorgen dat 2x pw priveles is

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 05:33

shilady schreef:
Ik zou gewoon even wat maneges afspeuren en kijken of ik wat dunne niet al te lange meiden zag die het een beetje achter de ellebogen hebben en dan elke dag latrn rijden en zorgen dat 2x pw priveles is


Ik sta nu op een mooie stalling gelukkig heb 1 meisje die op hem kan gaan rijden gelukkig. Maar dat duurt nog even eind deze maand. Ik wil hem verser met grondwerk trainen.

Ik wilde hem op een manege privé les laten nemen met eventueel vrijwillig een goede leerling van daar. Maar dat mag helaas enkel als je ook op de manege zelf staat ook ivm ziektes die van buiten af in een stalling snel verspreid worden wat ze willen voorkomen om paarden of ponys van buitenaf te laten komen.

Die van mij word optijd ingeënt en ontwormt tandarts hoefsmid alles erop en eraan maar dat maakt niet uit.

Ik wil hem niet op de manege zetten omdat ik dan 300 euro kwijt ben om hem daar neer te zetten en dat vind ik te duur dus dat is geen optie ':D

Ik moet echt een instructeur hebben waar ik naar toe kan en zelf ook les van kan krijgen.

Iemand aan te bevelen ? Dan graag :D

Spoiler:
Kiekeboe

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 06:27

Zet een advertentie op boktmarkt voor een instructeur in grondwerk in omgeving Capelle a/d Ijsel?
Of bij Ervaringen / Diensten op het forum.

Ik helaas niemand aan die kant van Rotterdam

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 06:28

idd gewoon kilometers maken en het de tijd geven.En blijven zoeken naar een ouder ervaren ruitertje!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:49

Heel veel zien/doen! En dat vooral heel vaak herhalen, want ja, als je het van de ene kant ziet, betekend het niet, dat de andere kant ook niet eng is! :o /3 (volgens paarden)

Horses are like dreams, but better.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:01

Een shetlandpony moet je mentaal uitdagen en fysiek bezig houden. Zelfs kun je hem longeren en dressuur aan de langen teugel met hem doen. Zeker een paar keer per week laten rijden door een handig ruitertje. Zet hem minstens 5 dagen per week aan het werk. Shetlanders willen graag leren en werken.
Jullie hebben hem nog maar kort, wordt vast beter als je hem wat langer hebt.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 18:09

Top dames heb er al wat meer vertrouwen in. Ik ga zeker even berichtje zetten op bokt.
Ik ben nu al 6 dagen pw bezig zondagen is het terrein gesloten en doen de mensen daar de ponys dus een beetje een rustdag.

Heb er 1 die erop kan rijden dus dat is dan al een uitdaging en zelf doe ik grondwerken leren te Longeren en dat lange lijnen lijkt me ook super gaaf om te doen.

Ik ga denk ik ook even een boek kopen. Basis oefeningen ?
Hebben jullie boeken waar van je zegt nou daar leer ik van ?

Spoiler:
Kiekeboe

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:41

Voor dressuur aan de lange teugel heb je het meest aan boeken/dvd's van Piet Bakker.
Longeren aan de dubbele longe kom je een eind met Lammert Haanstra.

Qua grondwerk moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 21:56

Ik ben zoiezo nu weer stuk terug bij het begin :(. Nu net nog bij me shetje geweest en mijn verzorgster is gisteren geweest en me pony was vandaag helemaal uit ze doen. Deed raar ook met borstelen ik zijn lichaam gecontroleerd alsof hij helemaal strak stond van spanning en op zijn kont giga zweep slagen gevonden. Ik kon het niet eens weg borstelen en gevoeld en het was ook echt dik.

Ik voel me zo schuldig en heb heel de tijd zachtjes gedaan en geknuffel met hem.

Na wat gras weer terug gezet in de wei met zijn vliegenmasker en wat lekker gegeven. Hij was nog niet helemaal weer tot rust dus ik ga morgen ook weer om even rustig te wandelen met hem en hem weer te kalmeren.

*zucht*

Spoiler:
Kiekeboe

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:06

Dat is heel zonde schijnbaar heeft ze het geduld verloren en heeft uit frustratie flink geslagen..
Ik ken wel een kleone meid van 20 uit hoogvliet die jou denk ik wel zou kunnen helpen met rijden

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 22:15

shilady schreef:
Dat is heel zonde schijnbaar heeft ze het geduld verloren en heeft uit frustratie flink geslagen..
Ik ken wel een kleone meid van 20 uit hoogvliet die jou denk ik wel zou kunnen helpen met rijden


Ja idd. Meid van 12 uit Moordrecht. Ze reageert ook niet op mijn bericht ik heb enkerl gaar gezien maar wil ook graag dr ouders contact aangezien ze meer dan 30 min moet fietsen naar me pony voor als er iets gebeurd maar daarna reageert ze nu niet meer. Ik bel haar morgen even op en zeg ik dat ik een andere verzorgster zoek.

Ben echt even uit me doen wat er gebeurd is met me vriendje:(.

Als ze niet te zwaar is graag ♡
De beweging kan hij goed gebruiken en kan dan zijn energie positief gebruikt worden.

Dat zal ook dan gelijk beter helpen qua geduld met grondwerk en longeren.

De boeken zal ik zeker even gaan opzoeken bedankt!

Spoiler:
Kiekeboe

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:31

Met heel veel kevlar.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:55

Benfan schreef:
Met heel veel kevlar.

Wat?? :o?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33040
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waar of hoe maak je je pony Bomproof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:59

Ts het beste is om zulke jonge meiden ook niet zonder toezicht bij je pony te laten.

Als eerste ben jij als pony eigenaar áltijd verantwoordelijk voor als er iets gebeurd met het meisje.

Maar als tweede je weet niet wat ze er mee uitspoken en op zo’n jonge leeftijd doen ze vaak ook hele spontane impulsieve dingen. Ze snappen ook de gevolgen van hun spontane acties vaak niet ( hoort bij de leeftijd).

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers