Moeder weer op het paard

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Moeder weer op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 20:43

Hallo Bokkers!

Ik wou jullie even vragen om hulp, mijn moeder heeft als kind 4 jaar lang gereden. Nu heb ik dat over genomen en komt er over een tijdje zelfs een eigen paard bij :j Maar daar mag ik nog even op wachten, nu heeft mijn moeder me vaak heel vaag verteld over hoe ze weer wil rijden *\o/* Maar dan komt hier het probleem. Het is 25 jaar dat ze voor het laatst op een paard heeft gezeten (niet eens gereden, alleen gezeten) Vroeger, ging ze vaak naar een tuincentrum in de buurt. Achter het centrum zaten enorme prachtige Friesen, maar helaas net op die dag besloten ze uit te breken, ze kwamen stormen in het tuincentrum en mijn moeder heeft zich verborgen in een hokje tot ze weg waren. Ze is sinds toen altijd bang voor paarden geweest. Ze hielp me vroeger toen ik klein was nog wel met opzadelen maar ze ging niet de stallen in, en als een paard maar even haar kant op keep rende ze al ervan door. Nu moet ik zeggen dat ze minder angstig is omdat ik haar mee heb genomen naar mijn verzorgpony's, laatst rende een van de twee tegen het draad aan terwijl ze hem vast had, hij was aardig geschrokken. Mijn moeder deed rustig aan toen, ze vond het eng maar rende niet de andere kant op. Ik had er toen over met mijn moeder dat ik haar weer te paard wilde, we hadden het er niet lang over, tot vandaag :o Mijn moeder had vaagjes gezegd dat ze met mij wel over het strand wou rijden op Friese paarden, na een dik gesprek hebben we afgesproken dat ze paardrijden weer zou oppakken. maar dan komt ze met het volgende aan:

Ze wil niet een paar lessen nemen op de manege.

Ja, en wat moet je dan? Ik weet niemand in de buurt die zouden kunnen helpen. En op mijn verzorgpaarden gaat ook niet, die zijn veel te heet. Daarnaast vindt ze zichzelf te dik, wat trouwens reuze meevalt. Zei zal op een dieet gaan en dan lessen nemen ergens. Nou ja prima.

Maar hoe vindt je nou iemand die mijn moeder kan lessen -O-
Ideeën worden gewaardeerd *D

Bedankt voor het lezen!

Do u wanna glo? Baby we could glo <3


sofietjevdh
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Moeder weer op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:48

Prive lessen op een manege dan toch? Zit je niet in zo‘n grote groep en gaat alles op je eigen tempo. En anders voor een heel braaf paard in de buurt 1x per week bijrijden gaan zoeken denk ik. Maar leuk dat je moeder weer wilt gaan rijden!

Rex_Rolfo

Berichten: 5363
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Moeder weer op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:13

Ik heb als kind ook veel gereden en heb het een paar jaar geleden weer opgepakt. De keren dat ik in de dertig jaar daartussen nog op een paard gezeten heb kon je tellen op de vingers van één hand (of misschien twee, wie weet). Ik denk dat ik dus wel een klein beetje recht van spreken heb ;)

Heel leuk dat ma weer wil gaan rijden, dat kan prima. Alles wat ze in haar jeugd geleerd heeft komt snel genoeg terug, wat dat betreft is paardrijden net fietsen. Ook erg leuk dat jij/jullie een eigen paard krijgen. Of dat een geschikt paard is om voor de eerste keer op te stappen kan ik niet inschatten. Paarden spiegelen erg goed en als ma het stiekem toch spannend vindt helpt dat bij sommige paarden niet. Anderen doen juist extra voorzichtig.

Ik snap ook wel dat ma niet op de manege tussen de jonge meiden wil gaan rijden. Maar op veel maneges krijgen nieuwe ruiters toch 1 of 2x een privé les zodat de instructrice/instructeur het niveau in kan schatten. En na 2x is het misschien juist heel leuk en gezellig om met een volwassenen groep mee te rijden. Ik heb het met plezier gedaan.

Groot voordeel is dat een goed manegepaard gewend is aan een ruiter die nog geen goede balans heeft, misschien wat onzeker is, niet goed getimed de juiste hulpen geeft enz. Die lopen lekker hun rondje, laten zich niet van de wijs brengen en geven zo de ruiter vertrouwen. En ook de omgang met jullie nieuwe paard zal vertrouwen kweken, het duurt soms even voor je eraan gewend bent dat een 'groot paard' wat groter is dan een pony, maar dat komt vanzelf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers