Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 22:38

Vol goede moed.. Na alle ellende en pech..

Balou_k @ [MD] Duimen draaien voor ons Grace

Balou_k @ [IM] Tot een volgende keer lieve zwartkop..

[IM] Dag lieve clown, dag lief vriendje, dag Dakota.

‘Schat, zullen we het toch nog een keer proberen? Ik mis de paarden zo enorm. -O-

Half Nederland en heel België afgestruind naar een Quarter of Paint jaarling. Want immer ben ik zwanger en heel handig is het dan niet om een paard te kopen waar we dan direct op ‘moeten’. Daarnaast is zo’n jong dier leuk bij ons haflingerveulen dat in augustus wordt geboren. :j

Eerste jaarling bleek PSSM te hebben, jammer.. :n
Nog wat paardjes later vonden we ‘hem’ dan. Little mister breeze, een paint jaarling hengstje. Leuk, nuchter karakter. 5 panel getest en klinisch goed. Moest dringend naar de hoefsmid, maar dat lost zich redelijk vanzelf op.

Thuis direct ontwormt, waarna de wormen in groepjes gedag kwamen zeggen. %)
Bloedje getrokken, en buiten wat ijzer tekort ook goed. Mooi, goed voeren en over enkele weken nog eens een mestonderzoek en alles zou goed zijn.

‘Aldus, of zo, dachten wij dan’

Bij het buiten zetten vandaag raakte zijn buurman dusdanig in paniek dat deze zich uiteindelijk los trok en de stal in rende. Hier is hij zo van geschrokken dat hij over zijn stal is gesprongen. Mister is +/- 1,35 en de stal 1,45. Recht tussen de voeremmers. Hij bleef hangen met zijn achterbenen en na enig spartelen kwam hij toch los.

Direct alles gekoeld en ontsmet. Dierenarts heeft ontsteking remmers en pijnstillers gegeven. Deze heeft hij deze avond nogmaals gehad. Hij heeft oprecht pijn. Loopt over het algemeen stijf en kreupel. Morgen komt de DA weer en als nodig laden we hem op en rijden door naar de kliniek. -O-

Iemand ervaring met dergelijke ongeluk’jes’? Het topic is vooral bedoeld om de vorderingen bij te houden en om mijn hart te luchten. Uiteraard heb ik contact met mijn dierenarts. :j


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


fierefluiter
Berichten: 198
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:01

Jeetje wat naar !
Wat een pecht steeds :(:)
Heb hier geen ervaring mee maar wil toch beterschap wensen !

Cioccolato

Berichten: 6595
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:03

Wat een prachtig dier! Maar wat een pech hebben jullie. Mijn duimen draaien.


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:06

Zo, wat een pech. Meestal zijn ze gewoon bont en blauw dus pijn en stijf. Goed de benen blijven koelen en zorgen dat er spijlen in de opening komen zodat hij het niet weer probeert, sterkte er mee.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 23:10

bigone schreef:
Zo, wat een pech. Meestal zijn ze gewoon bont en blauw dus pijn en stijf. Goed de benen blijven koelen en zorgen dat er spijlen in de opening komen zodat hij het niet weer probeert, sterkte er mee.


De stallen zijn college open aan de bovenkant. Doordat zijn buurman de stallen in kwam gerend en tegen de wand op trapte is hij gewoon enorm geschrokken.

De benen zijn gekoeld inderdaad! En terug ontsmet vanavond. Morgen verder zien, stalhouder kijkt rond 05:00 voor zijn werk en zijn vrouw kijkt rond 07:00 nog eens. Hij staat voor vannacht in de binnenbak. Dan kan hij i.i.g. bewegen als hij wilt. :j

Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:51

Gatver, jullie hebben toch een pech met paarden.
Hopelijk knapt hij snel weer op. Wel een heel gaaf paardje <3

Julius <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:14

Oh Daphne prachtig paardje.
Wordt wel een grote zo te zien.

Komt goed met hem. Beetje oppervlakkige schaafwondjes en voor de rest zal hij stijf zijn door spierspijn.

Spirit heeft snee op zijn kaak door ander paard, maar ook dat geneest gewoon. :)
Snap natuurlijk je bezorgdheid het zijn toch ook gezinsleden. :j

Leef en laat leven.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:20

Wij hadden hier een tweejarige kruising Tinker/haflinger die ook over de onderdeur van de stal heen kwam. Hij bleef hangen met zijn achterbenen en wij hebben hem er echt vanaf moeten duwen/slepen zodat hij weer gewoon met 4 op de grond kwam.
Hij hield er wat schaafwonden aan over, bij zijn koker en in de liezen, ook wat in de oksels voor.
Ik heb dat verzacht met calendulan waar het oppervlakkig was en waar het wat meer door was heb ik het gekoeld en ingesmeert met honingzalf.
Succes!

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 00:26

Sterkte ermee, gaat helemaal goed komen. Mijn paard is als veulen bij het afspenen uit de stal gesprongen. Toen kon ze er nog met gemak overheen. Als 3 jarige nog eens gedaan. Is toen ook blijven hangen met alle gevolgen vandien. Benen kapot en het zag er vreselijk uit. Da heeft gespoten tegen zwelling en ontsteking. Ik heb nooit zalf gesmeerd. We hebben haar voor een jaar terug op de wei gezet en laten herstellen. Ondertussen heeft ze er 2 seizoenen endurance opzitten met 300 wedstrijdkilometers en nog nooit afgekeurd.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 18:59

Wat foto’s van vandaag. Zo nog eens ontsmetten. De wonden zijn echt oppervlakkig, maar ben vooral totaal niet blij met hoe hij loopt.

Filmpjes gemaakt en naar de DA gestuurd. Zal ze later hier ook uploaden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:09

Met die verwondingen is het logisch het paard nie t lekker loopt. Ook zal hij wel enige spierpijn hebben. Goed blijven bewegen dus. Komt met wat geduld vast wel goed.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:14

Hier heeft paardlief het al meerdere keren geflikt. En na een week zielig zijn is ze meestal weer haar zelf dus ik zou het toch even aankijken tot de spierpijn en beursheid eruit is

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:20

Sneu, hopelijk is het slechts spierpijn. Maar een jaarling hoort niet op stal te staan maar in de opfok. Buiten, in de Eiffel of elders. Dan heb je rustig de tijd tot het weer kan en de kinderen groot genoeg zijn. Voor het paardje veel gezonder.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:21

Spijtig voorval maar zo te zien allemaal oppervlakkige wonden, goed ontsmetten en geduld. Als de stijfheid binnen enkele dagen verdwenen is zal Little Mister Breeze spoedig terug de oude zijn.

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 20:24

Zijn hooi delen met de stalhonden. :+

Sowieso komt de chiro als de pijn er af is. :) :j
Heeft nu nog weinig zin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 20:25

Floortz schreef:
Sneu, hopelijk is het slechts spierpijn. Maar een jaarling hoort niet op stal te staan maar in de opfok. Buiten, in de Eiffel of elders. Dan heb je rustig de tijd tot het weer kan en de kinderen groot genoeg zijn. Voor het paardje veel gezonder.


Jammer dat dit bericht er door moet. Hij heeft wormen, dus stond in quarantaine. :) Na de ontworming enkele dagen later zou hij met een drachtige merrie en een andere jaarling buiten komen te staan. :j

Edit: daarnaast heb ik ze graag regelmatig in handen. Liever dagelijks 10/15 minuten dan een keer in de maand een uur.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:55

Floortz schreef:
Sneu, hopelijk is het slechts spierpijn. Maar een jaarling hoort niet op stal te staan maar in de opfok. Buiten, in de Eiffel of elders. Dan heb je rustig de tijd tot het weer kan en de kinderen groot genoeg zijn. Voor het paardje veel gezonder.


een veulen hoor in een gemende groep te staan. en maakt dus niet uit waar hij dan staat.

maar daar gaat het dus nu niet over

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 23:22



Nogmaals, alles gaat in overleg met de DA. :j

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:28

Och gut het arme dier. Heb t filmpje echt met samengeknepen ogen bekeken. Het lijkt of hij echt pijn heeft. Wil eigenlijk graag met de baas meelopen (of het de baas is even daargelaten) maar wil eigenlijk ook niet teveel lopen want doet pijn. Ik hoop dat het alleen spierpijn is. Merk je verschil met vandaag en gisteren?

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:30

bigone schreef:
Zo, wat een pech. Meestal zijn ze gewoon bont en blauw dus pijn en stijf. Goed de benen blijven koelen en zorgen dat er spijlen in de opening komen zodat hij het niet weer probeert, sterkte er mee.

Dit, en als je hem op stal zet, in een box waarbij hij niet over de deur heen kan springen.

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 23:54

RoyceMack schreef:
Och gut het arme dier. Heb t filmpje echt met samengeknepen ogen bekeken. Het lijkt of hij echt pijn heeft. Wil eigenlijk graag met de baas meelopen (of het de baas is even daargelaten) maar wil eigenlijk ook niet teveel lopen want doet pijn. Ik hoop dat het alleen spierpijn is. Merk je verschil met vandaag en gisteren?


Hij loopt wel beter als gisteren! :j
Ik stuur de filmpjes ook door naar mijn DA. Hij krijgt overigens inflacam. Ik verwacht morgen toch zeker ook verbetering.

Mijn maag draait ook om als ik hem zie lopen. %) Het liefst rij ik hem naar een kliniek, maar zowel man, stalhouder als DA zegt wacht het even af. Hij kan nu 24/7 in de binnenbak rond scharrelen met eten en drinken. Wondjes worden tweemaal daags behandeld, maar daar maak ik me niet zozeer zorgen over.

Over de stal: ik verwacht niet dat hij daar overheen springt. Dit was ook een paniek reactie op zijn buurman die in paniek uit de paddock de stal in rende en donderde etc. Deze stal bestaat nu twee jaar en dit is nog niet gebeurt, niet met jonge en niet met oude paarden. Deze discussie is nu ook niet iets om nu te bespreken denk ik. Eerst maar beter worden. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 12:19

Zo onder de douche huppen en richting meneer brokkenpiloot. :j

En om dan toch maar alle voordelen hiervan te zien.. Water, wormenkuren (oraal inflacam), temperaturen, spuitbussen. Das toch helemaal niet eng, aldus meneer jaarling brokkenpiloot. :j
Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 19:03


23-12-2018, Soms lacht het leven even.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard verwond zichzelf door uit stal te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:08

Vind de achterkant juist niet fijn bewegen, houd de rug heel erg vast. Nog even aankijken want er zal ook stijfheid van zijn onbezonnen actie nog bijzitten maar over een aantal dagen moet het toch goed verbeteren. In ieder geval niet te veel dwingen om te lopen, heb je een stukje weiland dan daar mooi op zetten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Balou_k

Berichten: 14047
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 19:15

bigone schreef:
Vind de achterkant juist niet fijn bewegen, houd de rug heel erg vast. Nog even aankijken want er zal ook stijfheid van zijn onbezonnen actie nog bijzitten maar over een aantal dagen moet het toch goed verbeteren. In ieder geval niet te veel dwingen om te lopen, heb je een stukje weiland dan daar mooi op zetten.


Hij staat 24/7 in de binnenbak. Heeft enkel even brokken gegeten in stal. Want dat mag geen ‘enge’ plek worden. Het lopen wou ik bewust eventjes zo voor de film.

Ik vind hem vooral links achter (knie?) niet fijn en.. Na ja, alle benen niet fijn.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.