Paard in training alleen op vitamine korrel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 17:02

Mijn hafje blijft wat dik..

Ondanks training enz. Hij krijgt wat lucerne 200 gram en dieetmix 500 gram van subli aanvullen mrt Pavo vital korrel en uiteraard voldoende ruwvoer (helaas geen hooi maar t is ook niet t natte kuil)

Nu wil ik alleen de Pavo vital geven. Maar hoe doen jullie paarden het op alleen vitamine brok en wat is hun niveau/hoevaak aan t werk.

Oja kwa energie is Stanley nooit heel hoog in energie geweest of ik nou veel of weinig krachtvoer geeft.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:04

Als je echt bespiering wil trainen zal je toch ook iets van eiwitten/proteïnen moeten voorzien denk ik? Wat wil je met je paard gaan doen qua training?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 17:09

Op moment rij ik 2-3x per week en 2-3x per week grondwerk. Wat voornamelijk stap is

Kwa spieren zit er genoeg op.


Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28502
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:21

een paard wordt niet dik van krachtvoer. Wel van ruwvoer.
Ik zou het dus eerder zoeken in armer ruwvoer te geven, of het ruwvoer dmv slowfeeders te verstrekken (geef je onbeperkt? in slowfeeder? porties?). Eventueel mengen met stro.
Dit in combinatie met meer bewegen.

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:26

Dit type paard wordt niet dik van ruwvoer. Issie voor gebouwd!
Voor sobere rassen is het juist zo belangrijk om altijd te kunnen eten. Daar is hun maag en darmstelsel echt op gebouwd. Neem je dat weg en geef je maar een beetje en meer krachtvoer, dan zie je ze juist uitdijen.
Dit hadden de vorige staleigenaren ook steeds maar niet begrepen. En paard kreeg steeds minder ruwvoer omdat ie te dik was aldus hun. Echter vond de nieuwe staleigenaar (die er veel meer verstand van heeft) dat ie juist iets ondergewicht had en met een opgetrokken buik liep van de honger. Beest heeft echt n week nonstop gegeten voordat ie weer wat aandacht voor iets anders kon hebben

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:49

mijn paard krijgt ook enkel een vitamine brokje en onpeberkt ruwvoer.
Zit goed in zijn lijf en bespiering.
Word bijna dagelijks getraind.

roekes

Berichten: 751
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:52

Mijn welsh a waar ik zz vaardigheid en m dressuur mee start krijgt onbeperkt ruwvoer en 250 gram ultimate balancer van dodson&horrel. Hij loopt minstens 60 km per week voor de wagen. zit volop in de bespiering en ziet er goed uit voor zijn leeftijd van 18 jaar. Lucerne geef ik hem niet want daar wordt hij erg heet van.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 17:56

Ik kan kwa soort ruwvoer niet veranderen ook geen slowfeeder. Hij staat in een hitactief stal. Hij mag elk uur wat eten. Als hij op 400 minuten zou staan (de max aantal minuten per 24 uur) is dat ongv 16 minuten eten per uur.

Hij staat nu op 180 minuten. Lager wil ik echt niet gaan. En nu nog 4 uur op t land.

De minuten die t paard niet eet per uur komt automatisch bij de volgende beurt. Zodat ze ook echt aan de minuten komen.

De rest van de paarden staan de meeste gewoon op 400 minuten en eten gemiddeld 250/300 minuten.

Stanley is maar 1.40. Als ik hem op 400 minuten zet dan eet hij dat ook.. in de winter heb ik hem op 230 minuten.

Maarja m’n haf die neemt zodra de Luik dicht gaat nog een berg mee naar buiten...

Ik heb keer proberen te wegen hoeveel hij eet per 10 minuten. Maar als ik hem even in de stal zet eet hij een stuk rustiger.

Wat ik me ook afvroeg hoeveel werk doen jullie paarden

Ik heb hem ook een tijd op de 400 minuten gehad maar hij werdt echt nog dikker..

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:01

Mijn pony's lopen ook op alleen een vitamine brokje. En soms een handje van iets als ik wat gewonnen heb (muesli, lucerne oid).

Lopen TM het ZZ voor de wagen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:25

Niet meer dan 150 gram vitaminebrok geven. Dat is meer dan genoeg voor dit soort sobere paarden. Samen met zijn ruwvoer krijgt hij dan voldoende binnen, helemaal als hij ook nog op gras staat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:36

Echte Haf wordt nog dik van lucht. Enige oplossing is dus om 'm in het luchtledige te stallen B-)

Duhelo

Berichten: 28502
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:46

RoyceMack schreef:
Dit type paard wordt niet dik van ruwvoer. Issie voor gebouwd!
Voor sobere rassen is het juist zo belangrijk om altijd te kunnen eten. Daar is hun maag en darmstelsel echt op gebouwd. Neem je dat weg en geef je maar een beetje en meer krachtvoer, dan zie je ze juist uitdijen.
Dit hadden de vorige staleigenaren ook steeds maar niet begrepen. En paard kreeg steeds minder ruwvoer omdat ie te dik was aldus hun. Echter vond de nieuwe staleigenaar (die er veel meer verstand van heeft) dat ie juist iets ondergewicht had en met een opgetrokken buik liep van de honger. Beest heeft echt n week nonstop gegeten voordat ie weer wat aandacht voor iets anders kon hebben

Ben ik wel benieuwd waar je leest dat ik zeg dat je het ruwvoer moet wegnemen?
Ik ben voor onbeperkt voederen, maar bij voorkeur dmv een slowfeeder en het soort ruwvoer aanpassen (armer, ev gemengd met stro).

Daarnaast is het voor de sobere rassen beter voor een vitamine brok ipv een meusli. Maar hier zal ts het moeten hebben van beweging. Dat bzetje krachtvoer wegnemen zal het verschil niet maken en aan het ruwvoer kan niks aangepast worden.

Enige dat mss een optie kan zijn is om hem snachts apart te zetten met een slowfeedernet met voederstro oid erin?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 19:10

Hij kan niet snachts op stal. Ik ben ook bang dat ik van de beweging moet hebben.

De enige keren dat hij goed slank was en goed op gewicht was op stallen waar hij ooit stress heb gehad dus stal waar hij niet kon wennen.

Ik had gehoopt nu hij meer buiten loopt in een hitactief en dus uit de voerstations moet lopen en naar achter om water te drinken.

Hij blijft wel steeds rond de 450 wegen. Zelf op stallen waar hij meer binnen stond. In de winter zelf 22 uur binnen. Bleef hij rond dat gewicht haha.

T zou ook beetje z’n bouw/aanleg voor zijn.

Ik Ga t gwn proberen om hem alleen op de vitamine korrel en wat lucerne zetten. Kwa energie zou het niet veel uit maken.

Ik heb hem ooit 1x heet gehad toen stond die op granenmix al 4 dagen.. ik dacht yes!! Was t maae voor 1 dag. :+ volgende dag en dagen daarna was hij gewoon t zelfde kwa energie haha

Ik geef nu 75/80 gram dat zou volgend Pavo beker genoeg zijn voor paard van 500 kg

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:13

Ik vind 'm niet mega dik, hoor. Kunnen ze ook stro eten in jullie hit? Was in Arnhem (Maesberg) wel, waardoor je in hooiminuten iets terug kon en je paard toch ruwvoer kon eten.

Oy with the poodles, already

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:14

plutolover schreef:
Mijn hafje blijft wat dik..

Ondanks training enz. Hij krijgt wat lucerne 200 gram en dieetmix 500 gram van subli aanvullen mrt Pavo vital korrel en uiteraard voldoende ruwvoer (helaas geen hooi maar t is ook niet t natte kuil)

Nu wil ik alleen de Pavo vital geven. Maar hoe doen jullie paarden het op alleen vitamine brok en wat is hun niveau/hoevaak aan t werk.

Oja kwa energie is Stanley nooit heel hoog in energie geweest of ik nou veel of weinig krachtvoer geeft.


Ik geef hetzelfde als jij voor mijn Connemara. Alleen gebruik ik vitalbix en Equifibra ipv luzerne en die vital korrel van pavo. Ik moet zeggen dat hij met voldoende ruwvoer het prima doet. Hij is eerder iets te dik. Als ik echt intensief aan de slag ga, (nu rijd ik 2x per week, waarvan 1 keer les, rechtrichten, cavaletti, longeren de rest van de week), dan krijgt hij wel ander soort muesli of brok.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:15

plutolover schreef:
Op moment rij ik 2-3x per week en 2-3x per week grondwerk. Wat voornamelijk stap is

Kwa spieren zit er genoeg op.


[ [url=m/rl4tU8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo dik vind ik hem niet.. Mag wel iets af, maar is niet ramp..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:19

Ik vind je paard eigenlijk ook niet dik.
Als hij verder niet toeneemt lijkt mij dit prima zo?
Het is altijd goed om op te letten maar ik vind dat je vooral kritisch naar voeding moet kijken in relatie tot de gezondheid van het paard.
Net zoals er “magere “mensen zijn die “ongezond” maar weinig eten en mensen die wat dikker zijn omdat ze wat meer eten maar wel “gezonde” dingen.

Stelvio
Berichten: 818
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:28

Ik zou het ook gewoon op een vitaminekorrel houden, zo te zien heeft hij niet meer nodig. Van de winter wanneer hij niet meer op het gras komt, kun je altijd nog wat gaan toevoegen.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 19:29

Echt te dik dik is hij Ind niet. Maar zie hem liever iets slanker.

Ik ga gwn proberen op de vitamine korrel dan geef ik wel 100 gram omdat hij geen krachtvoer krijgt.

Hij heeft links voor atrose vandaar dat ik toch wat af wilt hebben.. ik zal morgen een recentere foto maken zonder zadel

Van de winter gaat z’n ruwvoer minuten ook omhoog en kunnen ze wat stro eten

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:33

Mij lukt het niet met mijn IJslander op alleen een vitaminekorrel. Loopt momenteel ca. 50 km per week in het bos en nog 2x een uur dressuur.

Hij reageert qua energie vooral goed op extra, snel opneembare aminozuren (eiwit) direct na de training. Daarnaast lijnzaad en haver afgestemd op het werk van die dag. Het verschil met alleen een kale vitaminekorrel is voor ons te groot, maar dat is met ieder paard een kwestie van proberen!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:05

Wijslander schreef:
Mij lukt het niet met mijn IJslander op alleen een vitaminekorrel. Loopt momenteel ca. 50 km per week in het bos en nog 2x een uur dressuur.

Hij reageert qua energie vooral goed op extra, snel opneembare aminozuren (eiwit) direct na de training. Daarnaast lijnzaad en haver afgestemd op het werk van die dag. Het verschil met alleen een kale vitaminekorrel is voor ons te groot, maar dat is met ieder paard een kwestie van proberen!


Je hebt geloof ik ook vitamine brok met extra amino zuren. Ik heb dat een keer geprobeerd. Maar mijn paard werd er gek van..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:06

Duhelo schreef:
RoyceMack schreef:
Dit type paard wordt niet dik van ruwvoer. Issie voor gebouwd!
Voor sobere rassen is het juist zo belangrijk om altijd te kunnen eten. Daar is hun maag en darmstelsel echt op gebouwd. Neem je dat weg en geef je maar een beetje en meer krachtvoer, dan zie je ze juist uitdijen.
Dit hadden de vorige staleigenaren ook steeds maar niet begrepen. En paard kreeg steeds minder ruwvoer omdat ie te dik was aldus hun. Echter vond de nieuwe staleigenaar (die er veel meer verstand van heeft) dat ie juist iets ondergewicht had en met een opgetrokken buik liep van de honger. Beest heeft echt n week nonstop gegeten voordat ie weer wat aandacht voor iets anders kon hebben

Ben ik wel benieuwd waar je leest dat ik zeg dat je het ruwvoer moet wegnemen?
Ik ben voor onbeperkt voederen, maar bij voorkeur dmv een slowfeeder en het soort ruwvoer aanpassen (armer, ev gemengd met stro).

Daarnaast is het voor de sobere rassen beter voor een vitamine brok ipv een meusli. Maar hier zal ts het moeten hebben van beweging. Dat bzetje krachtvoer wegnemen zal het verschil niet maken en aan het ruwvoer kan niks aangepast worden.

Enige dat mss een optie kan zijn is om hem snachts apart te zetten met een slowfeedernet met voederstro oid erin?


Ik bedoel met 'neem je dat weg...' dat als je dat onbeperkt ruwvoer (dus droog hooi in mijn ogen) verminderd dat het maag-darmstelsel daar niet voor gemaakt is.
Dit type paard doet het goed op goede kwaliteit hooi. Liefst geen voordroog, geen kuil en geen stro (zit niks in? Alleen maar koliekrisico). Gewoon simpel hooi. Goede kwaliteit, goed stekelig zodat de darmen goed worden geprikkeld. Vitaminebrokje erbij als vital bix of natures best is prima.
Voor de rest veel beweging (en daar gaat t vaak mis op pensionstallen, vooral in de herfst/winter maanden) en gezonde training.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:09

Een paard kan prima functioneren op alleen enkel goed ruwvoer. Wil je iets bijvoeren zou ik eens kijken naar de vitaminekorrel van vitalbix. De merken die jij noemt bevatten aardig wat suikers en zetmeel.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:14

Gizeppie schreef:
Wijslander schreef:
Mij lukt het niet met mijn IJslander op alleen een vitaminekorrel. Loopt momenteel ca. 50 km per week in het bos en nog 2x een uur dressuur.

Hij reageert qua energie vooral goed op extra, snel opneembare aminozuren (eiwit) direct na de training. Daarnaast lijnzaad en haver afgestemd op het werk van die dag. Het verschil met alleen een kale vitaminekorrel is voor ons te groot, maar dat is met ieder paard een kwestie van proberen!


Je hebt geloof ik ook vitamine brok met extra amino zuren. Ik heb dat een keer geprobeerd. Maar mijn paard werd er gek van..


Apart geven vind ik juist fijn, omdat ik dan per paard en training de hoeveelheden zelf kan afstemmen. :j

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 21:23

sjanien schreef:
Een paard kan prima functioneren op alleen enkel goed ruwvoer. Wil je iets bijvoeren zou ik eens kijken naar de vitaminekorrel van vitalbix. De merken die jij noemt bevatten aardig wat suikers en zetmeel.



Ondanks dat het een haflinger is, eet hij de Vitalbix niet. Ook metazoa niet. Vandaar de Pavo vital. En daar hoeft hij ook maar 75/100 gram van.

De dieetmix van subli zit per kg maar 11% (suikers&zetmeel) in de lucerne zit ook maar weinig. En van beide krijgt hij niet eens een kilo. Dat heb ik wel opgezocht.

Hij kreeg vroeger spreek over 10 jaar geleden toen hij nog net van mij was. En ik amper verstand had van voeding. Kreeg hij 3x per dag halve schep biks van de stal en nog halve schep naar het rijden van mij. Hij was toen een stuk jonger en zag er toen net zo uit.. en kwa energie Miss iets energieker omdat hij toen jonger was. Hij is nu 20.

Foto uit 2009

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers