Wat te denken van deze vreemde hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 15:59

Ik ben bezig om een nieuw dressuurpaard aan te schaffen. Nu heb ik een paard wat qua rijden erg veel potentie laat zien en er is ook echt een klik.

Ze heeft helaas wel een vreemde hoef voor. Qua draagvlak zijn beide voor hoeven gelijk maar de vorm is verschillend en er zit een gleuf in het midden aan de voorkant.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat is jullie mening hier over? Moet ik hier erg zwaar aan tillen?

Aangezien de prijzen erorm gestegen zijn de laatste jaren moet ik met mijn bugdet er van uitgaan dat ik toch ergens op moet inleveren. Dat zal dus in een paard met of minder potentie voor de sport of een paard met een bemerking resulteren. Hier kan ik mee leven maar de risico's op blessures moeten natuurlijk niet te groot worden.

[Loose yourself in the thing you love. Find yourself there too] ~_/">


Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: over deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:01

Wat zegt jouw hoefsmid en/of dierenarts hiervan?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:03

Neem aan dat het paard wordt gekeurd?
Vraag de keurende DA.

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:04

Door spiegeling is het nu niet geheel goed zichtbaar. Zou je de hoef droog kunnen maken en een nieuwe foto neer kunnen zetten. Heb je ook al aan de onderkant gekeken, evt al wat gekrabt om te kijken of de scheur daar ook zichtbaar is en zo ja tot hoe diep in de hoef?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:05

Ik zou ook maar even vragen waarom het paard beslagen is met tweelippige ijzers.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:05

Het lijkt erop dat er een scheur ofzo gezeten heeft die ze uitgefreesd hebben.
Zo te zien is het wel goed uitgefreesd, als in dat dat niet meer verder scheurt en oppervlakkig was?
Qua verschillende vormen voorvoeten, je weet dat dat bijna hoort?
Elk paard heeft vaak een steilere en een plattere voet, dat heeft te maken met voorkeur met grazen enzo.
En dat Rije zegt, waarom dubbellips ijzers?
Dat zou bij mij veel meer vragen oproepen als die geul.

Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:06

En opnieuw bekappen is ook geen overbodige luxe.
Maar zou inderdaad even overleggen met je eigen hoefsmid/ DA.

Black is the colour of my true love's hair

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 16:08

Nicky1963 schreef:
Wat zegt jouw hoefsmid en/of dierenarts hiervan?


Die hebben het ook vanaf deze (helaas) kwalitatief slechte fotos moeten beoordelen. Ik ga sowieso nog een keer terug voor wat betere beelden. Maar de hoefsmid zei dat de gleuf waarschijnlijk kwam doordat de hoef stijl is. Maar zaterdag zal ik meer beelden sturen zodat hij een goed oordeel kan geven. Maar ik ben toch benieuwd of er nu al mensen zij die er iets over kunnen vertellen..

[Loose yourself in the thing you love. Find yourself there too] ~_/">

JoukjeV

Berichten: 334
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:08

Het lijkt er op dat het paard een wond heeft gehad in de kroonrand. Hierdoor is er een kleine afwijking ontstaan in de hoefgroei. Hier ook gehad, kan geen kwaad......

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:10

Iets erover vertellen is lastig. Je zult toch echt aan de huidige eigenaars moeten vragen wat hier aan de hand is. Zij weten waarom deze keuzes zijn gemaakt.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:14

Die ijzers weet ik dat ze dat vaak doen omdat paarden dan beter over de toon rollen en zo de benen mooier optillen.
Mijn pony heeft jaren zo voor op de ijzers gestaan
Maar ik heb het ook gezien bij een paard wat een cyste in de hoef had ,behandeld was daar voor en daarom dit ijzer om te ontlasten.
zou er wel goed naar laten kijken :j

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:25

Het paard staat op zeer hoge hielen en de hoefwand is niet recht (verwijd niet evenredig over de volledige lengte), dat daar eens een scheurtje in is ontstaan is niet raar.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:38

moonfish13 schreef:
Qua verschillende vormen voorvoeten, je weet dat dat bijna hoort?
Elk paard heeft vaak een steilere en een plattere voet, dat heeft te maken met voorkeur met grazen enzo.


Dit vind ik dus absoluut niet. Mss dat het enkele mm scheelt maar het merendeel van de paarden heeft dit niet, en als dit erg uitgesproken is, is dat niet gezond voor in de sport mee te gaan.

De 2 lippen is misschien gedaan met het gedacht de scheur bij elkaar te houden, maar vind het nog vreemder dat het ijzer aan de hoef met de scheur de teen voorbij uitkomt en niet onder de hoef zit.

Misschien is die scheur te fixen, misschien ook niet. Weet niet of ik deze zou laten staan hiervoor, maar die voeten kunnen met de juiste verzorging wel beter worden.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:53

Ik vind het behoorlijk steile hoeven om zo te zien. Daarnaast lijken ze haast samengeknepen alsof ze door die ijzer nauw blijven.

MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:58

Ik zou t paard niet snel kopen eerlijk gezegd.. zulke scheuren kan vaak schimmel zijn en dan ben je nog lang niet klaar. Verder staat t paard niet fijn op de hoeven en zal je nog wel het eea aan correctie aan hebben. Weet niet wat ze er voor vragen? Maar als jij lekker onbezorgd wil rondsturen..

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Shenavallie
Berichten: 11513
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:04

Wij kregen wel eens paarden op het werk uit Duitsland, waar ze ook zo smal/stijl bekapt werden. Uiteindelijk met een goede smid is dat wel te corrigeren, maar dat kan dus even duren. Wel goed dat je het door je eigen smid nog eens laat beoordelen, want zoals al aangegeven is het met deze foto's niet goed te zien.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:07

Wat zeggen de eigenaren zelf over deze hoef en de reden van deze ijzers?

Het zijn wel vreselijk slechte foto's om iets zinnigs te kunnen zeggen. Het kan zijn dat er simpelweg een wondje in de kroonrand heeft gezeten en daardoor nu een afwijking in de vorm van de hoefwand, maar er kan ook gefreesd zijn in de wand om schade/schimmel weg te frezen.

koeien op de weg...

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:10

Rije schreef:
Ik zou ook maar even vragen waarom het paard beslagen is met tweelippige ijzers.


Mijn idee

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:12

Ik houd persoonlijk ook niet van zo'n smalle steile hoef. Gevoeliger voor HKO. He oud is het paard?
Maar ik zou echt advies aan de DA vragen.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 17:36

Babootje schreef:
Ik houd persoonlijk ook niet van zo'n smalle steile hoef. Gevoeliger voor HKO. He oud is het paard?
Maar ik zou echt advies aan de DA vragen.


Het is ook niet mijn voorkeur, maar onder het zadel is het wel echt een super dier.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-08-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Herkenbare informatie verwijderd.

[Loose yourself in the thing you love. Find yourself there too] ~_/">

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:37

Dit zijn GEEN gezonden hoeven. Colablikjes vormig, geen enkele demping van de straal, bovendien inderdaad hard op weg naar HKO.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 17:39

GDG schreef:
Wat zeggen de eigenaren zelf over deze hoef en de reden van deze ijzers?

Het zijn wel vreselijk slechte foto's om iets zinnigs te kunnen zeggen. Het kan zijn dat er simpelweg een wondje in de kroonrand heeft gezeten en daardoor nu een afwijking in de vorm van de hoefwand, maar er kan ook gefreesd zijn in de wand om schade/schimmel weg te frezen.


Het paard staat te koop via een bemiddelaar en die had een andere afspraak waardoor ik de vraag niet persoonlijk kon stellen.

[Loose yourself in the thing you love. Find yourself there too] ~_/">

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:40

Waardoor hebben blikjes eerder kans op HKO? (Ben een leek en ben dus gewoon benieuwd naar info :D )
Omdat er geen demping is?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat te denken van deze vreemde hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:42

omdat een paard op blikjes gaat toonlanden, een paard op blikjes heeft een onderontwikkelde straal en dito straalkussen en zal dus niet landen op de achterste helft van de voet, maar op de voorkant. Bovendien hebben colablikjes amper doorbloeding in de voet, dus werkelijk alle ingredienten zijn aanwezig voor HKO

www.hoefkatrol.nl

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:45

Ik zou hem laten staan, hier krijg je vroeg of laat problemen mee.
Je koopt al ellende.
Ik begrijp dat je op iets in moet leveren met een bepaald budget en als je een paard wilt met potentie.
Maar wat heb je in hemelsnaam aan potentie als je vroeg of laat tegen gezondheidsproblemen aan gaat lopen.
Met alle kosten die je dan gaat hebben en je jezelf al aan het paard hebt gehecht zal dat een flinke domper zijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DJZ, tengeltje11 en 8 bezoekers