Regenwaterput plaatsen, hoe, wie, kosten? Wie deed het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Regenwaterput plaatsen, hoe, wie, kosten? Wie deed het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 11:14

Naar aanleiding van dit enorm droge jaar heb ik mijn oude idee vanonder het stof gehaald om misschien toch een regenwaterput te laten steken, met pomp en aansluitingen naar watervoorziening naar paarden, wasplaats, wasmachine, ...

Wie van jullie heeft dit laten doen? Zijn er zaken waarop gelet moet worden? Wat mag ik zeker niet over het hoofd zien? Wie heeft deze geplaatst? Zelf of firma?

Dankjewel voor alle tips!

Pluk de dag!


Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:16

Wasmachine zou ik niet doen als je wil dat ie lang mee gaat. Als je in stal nog water wil verwarmen, zal ik zeker werken met filters.

Als je heel diep wil gaan heb je goedkeuring van bevoegd gezag nodig en moet je een klik melding doen. Doe je dat niet en je raakt wat, is de rekening voor jou!

Mama van mijn lieve meisjes

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:20

Bedoel je een grondwater put? Regenwater vang je op in reservoirs en daar heb je geen put voor nodig?

Overigens willen wij in beide investeren. Grondwater put volgend jaar en regenwater dit jaar nog. Helaas zijn de grote reservoirs erg duur.

Wasmachine kan trouwens prima maar je moet er speciale filters tussen hebben. Je kunt er dan ook mee douchen, toilet doorspoelen etc.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:24

Mijn ervaring is dat dit dus niet kan. Apparatuur zoals wasmachines, afwAsmachnies en ketels gaan beduidend minder langer mee.

Toilet kan wel. Daar valt heeel erg veel mee te besparen. Kijk maar eens hoeveel water je daar mee gebruikt op een doorsne dag.

Mama van mijn lieve meisjes

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Regenwaterput plaatsen, hoe, wie, kosten? Wie deed het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:27

Heb je het zelf uitgeprobeerd? Zo ja, welk systeem had je? Weet je ook wat het probleem was?

Erg interessant omdat ik dus voornemens ben om regenwater aan te sluiten op het toilet, wasmachine en een buitenkraan. Maar ik heb net een nieuwe wasmachine met XL trommel speciaal voor de dierenspullen gekocht en het zou zonde zijn als dat ding meteen sneuvelt.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:29

Regenwater of grondwater ?
Grondwater wordt geboord. Regenwater is een grote citern die ondergronds geplaatst wordt.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 11:32

Citaat:
Mijn ervaring is dat dit dus niet kan. Apparatuur zoals wasmachines, afwAsmachnies en ketels gaan beduidend minder langer mee.


Ik ken toch mensen die al jaren hun wasmachine aan een regenwaterputje hangen hebben. Nu heb ik een (oude) regenput van 2000 liter (is veel te weinig)....
Hier in België zijn mensen bij nieuwbouw verplicht om wasmachine, wc, en andere zaken op regenwater aan te sluiten.

Jaren terug wilde ik er een op een foute plaats plaatsen (grondwerker weigerde put te graven, volgens hem ging mijn achtergevel dan instorten) nu zou ik hem op een andere plaats willen laten aanleggen... maar ik hoorde graag jullie bemerkingen.

En ja, het gaat over de opvang van regenwater (hemelwater), hier kan je daar ook een (kleine) subsidie voor ontvangen....

Pluk de dag!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:42

ff een vraag, in nederland is het in veel gebieden verboden om zonder vergunning water op te pompen.

Nu schrijf jij regenwater put, wat bedoel je?
een bak evt deels in de grond voor de opvang van regenwater? of een put voor het oppompen van grondwater?

Als je een put laat slaan/steken is een regionaal bedrijf vaak de beste om mee te praten. Zij weten hoe diep, soort bodem en zaken als capaciteit.

De kosten zijn een behoorlijke uitgaaf, vergunningen in Belgie weet ik niet.

Met dit soort zomers mag je reken dat ook een geslagen put droog kan staan.
Als je ophet randje met het waterpeil zit slippen de grondlagen dicht, en moet de put vervolgens dieper geplaatst worden.

Veel is afhankelijk van lokale zaken ,grondsoort waterstand.


Regenwater opvangen voor later mag volgens mij altijd.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Regenwaterput plaatsen, hoe, wie, kosten? Wie deed het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:46


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:53

Mensen... ts bedoelt heel duidelijk gewoon een ondergrondse hemelwaterput voor de opslag van hemelwater van de daken...
Staat er toch heel duidelijk??

In elk geval: geen vergunning voor nodig!
Als ik van jou was liet ik wel minstens 20 000l steken, afhankelijk van aantal paarden en gebruik ervan.

Wij hebben eentje van 10 000l steken en na 3 sproeibeurten van de pistes hier is die al leeg...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:03



BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:13

s0173957 schreef:
Mensen... ts bedoelt heel duidelijk gewoon een ondergrondse hemelwaterput voor de opslag van hemelwater van de daken...
Staat er toch heel duidelijk??

In elk geval: geen vergunning voor nodig!
Als ik van jou was liet ik wel minstens 20 000l steken, afhankelijk van aantal paarden en gebruik ervan.

Wij hebben eentje van 10 000l steken en na 3 sproeibeurten van de pistes hier is die al leeg...


ten tijde van mijn post stond dat er nog niet, bijdehandje

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Regenwaterput plaatsen, hoe, wie, kosten? Wie deed het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 12:29

Beste lezers...
het staat reeds in de titel... het gaat over REGENwater, dus helemaal geen grondwater....

Maar goed... die tip van 20 000 liter ga ik zeker onthouden. Is een goede....


Ben ondertussen aan het "googlen" en heb nog niet meteen een firma gevonden hier in de buurt (België, vlakbij grens met Nederland)

Pluk de dag!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:34

TanteFlavie schreef:
Beste lezers...
het staat reeds in de titel... het gaat over REGENwater, dus helemaal geen grondwater....

Maar goed... die tip van 20 000 liter ga ik zeker onthouden. Is een goede....


Ben ondertussen aan het "googlen" en heb nog niet meteen een firma gevonden hier in de buurt (België, vlakbij grens met Nederland)


grondwater is ooit begonnen als regenwater. een put is voor grondwater.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:38

BMHP schreef:
TanteFlavie schreef:
Beste lezers...
het staat reeds in de titel... het gaat over REGENwater, dus helemaal geen grondwater....

Maar goed... die tip van 20 000 liter ga ik zeker onthouden. Is een goede....


Ben ondertussen aan het "googlen" en heb nog niet meteen een firma gevonden hier in de buurt (België, vlakbij grens met Nederland)


grondwater is ooit begonnen als regenwater. een put is voor grondwater.


20000 liter is 20 m3, als je geen rijbak hebt is het veel.
met een rijbak heb ik uit ervanringen van anderen begrepen is een eb en vloed systeem erg fijn.
ik kan mij met dit weer voorstellen dat 10 000 niet rijkt.

Anomien

Berichten: 7370
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:48

s0173957 schreef:
Mensen... ts bedoelt heel duidelijk gewoon een ondergrondse hemelwaterput voor de opslag van hemelwater van de daken...
Staat er toch heel duidelijk??

In elk geval: geen vergunning voor nodig!
Als ik van jou was liet ik wel minstens 20 000l steken, afhankelijk van aantal paarden en gebruik ervan.

Wij hebben eentje van 10 000l steken en na 3 sproeibeurten van de pistes hier is die al leeg...


Ligt eraan hoe diep je wil gaan.
Zou zeker een klik melding doen. Kleine moeite en als de melding afwijkt van wat er werkelijk zat (water of gasleiding) ben je wel verzekerd. Anders niet!

Regenwater is vrij zuur. Ikzelf zou zeker niet een wasmachine of een vaatwasser aansluiten. Maar goed ieder zijn ervaring en mening.

Mama van mijn lieve meisjes

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:54


Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:55

BMHP schreef:
grondwater is ooit begonnen als regenwater. een put is voor grondwater.

Nee hoor; dat is niet altijd zo.
Een put kan ook zijn om wat op te vangen (mestput/regenwaterput....).
Bij dit huis (nu 80 jaar oud) zaten 2 putten; 1 voor mest (wc) en 1 voor regenwater.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:00

Knert schreef:
Regenwater is vrij zuur. Ikzelf zou zeker niet een wasmachine of een vaatwasser aansluiten. Maar goed ieder zijn ervaring en mening.

Nou; zolang mijn dak en regengoot/pijp van het huis niet aantast en mijn gras/plantjes in de tuin er niet aan dood gaan, zou ik er best mijn wasmachine mee durven te vullen.
Het voordeel is dat regenwater heel zacht is (er zitten nog geen mineralen in opgelost) en daardoor juist weer goed is voor je apparaten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers