Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 07:27

Beste Bokkers,

Sinds 1.5 jaar wonen we met erg veel plezier in onze woning.
Sinds we er kwamen wonen waren de buren erg behulpzaam, zo ook de buurman op de hoek. Dit is een oudere man die altijd onze container netjes terug zet, de straat veegt en zich ook graag overal mee bemoeid.

Voornamelijk hebben wij, maar ook onze visite, erg last van het laatste punt. Meneer weet niet meer van ophouden en bemoeit zich werkelijk waar overal mee :=.
Uit het raam schreeuwen als we in de tuin zijn (drive-in woning) en dubbelzinnige opmerkingen maken waarvan je je afvraagt of hij nu knettergek is of dat het hele bijzondere humor is.

Hij controleert meerdere keren op een avond of onze schuurdeur wel op slot zit door eraan te trekken. Op alles wat niet in zijn straatje past worden wij aangesproken (container te dicht bij zijn hekje etc.)

Nu is hij afgelopen week, toen wij op vakantie waren,erg uitgevallen tegen mijn schoonmoeder en stond hij zelfs in de schuur :oo
Volgens hem was de schuur niet goed dicht en hij moest dit controleren. Bovendien "brak ze in" bij ons en hadden wij hem gevraagd voor ons huis. Uhhh....echt niet!

Mijn vraag is wat moet ik hiermee? Met die man valt amper normaal te praten. Hij is echt niet gek, maar dat zou je echt denken als je hem ziet en hoort praten. Buren bevestigen ook dat hij echt niet gek is.
Ook vindt hij het doodnormaal om zijn afval in onze containers te gooien. Aanspreken heeft geen zin want hij reageert heel onverschillig : "Ja nouja, de mijne zat vol!".

Ik ben mijn geduld verloren en weet niet zo goed meer wat nu wijsheid is. Iemand tips?


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:33

Misschien samen met je man nog eens een goed gesprek met hem aangaan en duidelijk zijn.
Desnoods met de wijkagent!
Is de beste man getrouwd? Anders ook zijn vrouw hier eens bij betrekken.

Ik zou helemaal gek worden van zoveel bemoeizucht :=

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:35

ooh jeetje, deze meneer gaat ver over je grenzen heen.

het gros zal hier reageren met: zet hem er uit en zeg dat hij nooit meer mag komen.

ik denk dat je eerst moet kijken waar het vandaan komt. dit kan meerdere oorzaken hebben.
is hij eenzaam en heeft hij zo wat om handen? is hij uber nieuwsgierig? is ie gewoon gek?
als je dat weet, weet je ook hoe je het het beste kan aanpakken.

wat het ook is. hij gaat over jullie grenzen en dat kan sowieso niet. je moet hem dus duidelijk maken wat je van hem verwacht en hoe jij het ziet. hoe je het hem verteld hangt dus af van de achterliggende gedachte

Be your best self

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:35

Ik denk precies hetzelfde als Cayenne. Nog 1 laatste poging om er zelf uit te komen en daarna de wijkagent inschakelen.
Er bestaat ook nog zoiets als huisvredebreuk.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:37

"Ja, nou ja, dan regel je nog een tweede kliko. En blijf es met je tengels van die schuurdeur af". Hop zak uit de kliko en voor de voeten van de buurman neerzetten. Issie nou helemáál.

Met zo iemand zou mijn geduld vrij gauw op zijn. Dan maar niet beleefd.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-08-18 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:39

Waarom denk je dat hij niet gek is/een of ander ziektebeeld heeft? :=
Lees heel wat wat er wel aan doet denken :')

Zou de wijkagent inschakelen.

[o]

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 07:42

Dat is het dus precies. Ik reageer steeds kortaffer en dat dit helemaal niet in mijn aard.

Ik heb meerdere keren gedacht dat hij knettergek is, maar de buren ontkennen dat (wonen al 35 jaar naast hem). Hij houdt gewoon erg van zich overal mee bemoeien en wordt door de buurt dus ook uitgekotst. Vooral ook door mensen met kinderen want hij schijnt ook erg onaardig te zijn tegen kinderen, pfff!

Ik ga met mijn man die kant maar eens op. Hem aanspreken en zeggen dat het klaar is en ik hem niet zomaar meer op het erf wil zien. Zéker niet als er visite komt. Hij hoeft zich daar helemaal niet mee te bemoeien!!!

Hij woont met zijn vrouw, maar zijn vrouw kan amper meer iets. Loopt erg moeilijk en is in slechte gezondheid. Hij is behoorlijk fit voor zijn leeftijd. Het zal ook wel een deel eenzaamheid zijn, maar dit gaat veel en veel te ver.....

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:44

Misschien moet hij dan maar eens een andere hobby gaan zoeken. Of naar de ouwel*llensoos in het wijkcentrum.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:46

Doet hij dit alleen bij jullie, of heeft hij meer van die adresjes?

Zou hem duidelijk zeggen dat je zijn bezorgdheid waardeert maar liever zelf uitmaakt of je je schuurdeur open if dicht laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:47

Ik had al lang en breed echt kwaad uitgevallen. Is hij helemaal van de pot gerukt. Als hij niet stopt na laatste poging tot aanspreken de wijkagent bellen. (En eens informeren naar kosten vervangen van sloten en extra sloten voor poorten en de mogelijkheid tot verhalen op de buurman ivm schending privacy)

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 07:48

Hij bemoeit zich ongeveer met de hele straat, maar bij ons echt extreem.... Hij spreekt ook kinderen erg naar aan op hun gedrag.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:50

Een wijkagent kan inderdaad helpen. Heeft meneer een huurwoning? Anders kun je ook contact opnemen met de verhuurder. Hebben wij hier ook gedaan (nogal luidruchtig gezin wat de stoep gebruikt als fietsen- en autoreparatiewerkplaats. Inclusief het dumpen van fietswrakken en motorkappen bij de vuilniscontainers. Een "nogal abstract gezin" volgens de verhuurder. "Kosovaarse tokkies" volgens de buurt) en dat heeft geholpen. Ze gedragen zich dit jaar bijzonder fatsoenlijk. De verhuurder heeft het heel serieus opgepakt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 07:53

Het is helaas een koopwoning, dus we kunnen de verhuurder er niet op aanspreken.
We gaan vandaag of morgen het gesprek met hem aan. Helpt het niet dan schakel ik de wijkagent in.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:53

VvE die iets kan doen?

Hebben de andere buren al eens contact gehad met een wijkagent? Misschien slim om eens te informeren hoe dat gegaan is en wat het (niet) heeft opgeleverd zodat je weet wat in elk geval niet heeft gewerkt. Zodat je niet zelf ook een vruchteloos pad gaat bewandelen, en met de wijkagent over een andere oplossing kunt nadenken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-08-18 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:57

Wanneer dhr weer iets doet wat je niet op prijs stelt aangeven dat je dat niet wil.
Dhr ik begrijp dat u goed op de omgeving let maar graag mijn visite
met rust laten.Dat is aan mij om iets van te zeggen als dat nodig is en niet aan u.
Dhr wij controleren zelf de schuur, wij vinden het niet prettig dat u dat doet en het is bovenal niet nodig.Graag niet meer op ons terrein de deuren controleren....

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 07:58

Zat ik ook al aan te denken.....

Ik zal eens bij de buren informeren vandaag :)!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:08

Ik vind dit echt klinken alsof deze meneer iets heeft. Het feit dat hij zichzelf oplegt om meerdere keren op een dag te controleren of jullie schuurdeur wel op slot zit is dwangmatig gedrag. Hier is echt meer aan de hand hoor!

Merexa

Berichten: 1162
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:10

Flinke lading stroom op de deurklink zetten en/of een stier van een waakhond aanschaffen }>

Even zonder gekheid. Naast dat dit echt onbeschoft is liegt hij ook nog eens maar komt hij ook zomaar op jullie terrein. Hij voelt zich daar wel het haantje zeg. Container te dicht bij zijn hek.. :roll: Hij staat toch nog op jullie terrein?
Van te voren zou ik gewoon alleen al even een belletje naar de wijkagent doen, dat hij/zij in ieder geval op de hoogte is. Dan heb je een stok achter de deur als praten niet goed uitpakt.
Het zou wel extreem zijn als er nou kosten gemaakt moesten worden om meneer te weren.
Dit lijkt mij nou niet echt een type waar je rustig mee kan praten, maar gewoon hard bij moet zijn want als hij niet gek is zal hem toch wel duidelijk zijn dat jullie er niet van gediend zijn.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 08:16

Oh, ik bedoel met container te dicht bij zijn hekje dat de container op de leegplaats te dicht bij zijn hekje staat. Meneer heeft een hekje van zijn voordeur tot het einde van de oprit. In die bocht moeten wij de containers neerzetten als ze geleegd moeten worden. Hij mag dus absoluut niet net naast zijn hekje staan.

Dwangmatig gedrag, ja, dat is het eigenlijk wel ja! Hij voelt zich heel wat hier. Loopt ook langs alle voordeuren heen over de opritten heen.

.
Heb al een keer een paar planten gekocht en ervoor gezet en die zet hij aan de kant. Ook leegt hij onze ijzeren gieter die onder de regenpijp staat op de oprit. Dit water gebruik ik voor de hortensia op de oprit, maar vaak verbaas ik me erover dat er geen water in zit na een regenbui. Heeft meneer hem al leeg gegooid :=.

Ik word nu ook steeds kwader dus ik hoop dat ik me nog een beetje kan inhouden straks...
Laatst bijgewerkt door Coconut op 09-08-18 08:21, in het totaal 2 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:19

En wat gebeurt er als je zegt dat je dat niet wil hebben?
Dat je daar zelf voor zorgt?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 08:20

Gillbo schreef:
En wat gebeurt er als je zegt dat je dat niet wil hebben?
Dat je daar zelf voor zorgt?


Heb ik al een keer gezegd, zonder mijn man, maar toen keek hij me raar aan en deed hij alsof ik gek was. Echt verschrikkelijk. Nu gaat manlief mee :+


Vraag; mag je nu met die nieuwe privacywet wel een camera ophangen die je voordeur en schuurdeur filmt?
Voor onze voordeur zit de onderkant van het balkon. Daar willen we eventueel een camera plaatsen die de voordeur filmt en de schuur. Dan kunnen we op een app zien wie er voor de deur staat en wat er zoal gebeurt om de deur.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Bemoeizuchtige buurman, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:24

Hebbje het 1x gezegd? Dan snap ik wel dat het niet stopt.
Duidelijkheid helpt het beste.
Dhr doet dit blijkbaar al jaren in de buurt en men vindt dat goed.
Je zal dus duidelijker moeten aangeven dat je het niet wil, hie goed hij het ook bedoelt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:27

Hoe oud is de man? Kan het zijn dat hij wat dementerend begint te worden? Maar zelfs dan. Gieters legen en in een schuur staan gaat te ver. Is er een mogelijkheid door eventueel een hek op je oprit te plaatsen, lastiger voor postbode maar misschien net de rem voor buurman?

Maar beetje herkenbaar, wij hebben een oudere vrijgezel wonen die ook graag helpt. Aardige man, ik ben blij dat hij mijn kliko soms aan de weg zet maar ik waak voor teveel bemoeienis

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

doezel2

Berichten: 2558
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:29

Heb je geen poort met slot??

Spoiler:
kiekeboe,
[o]

doezel2

Berichten: 2558
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:30

Coconut schreef:
Gillbo schreef:
En wat gebeurt er als je zegt dat je dat niet wil hebben?
Dat je daar zelf voor zorgt?


Heb ik al een keer gezegd, zonder mijn man, maar toen keek hij me raar aan en deed hij alsof ik gek was. Echt verschrikkelijk. Nu gaat manlief mee :+


Vraag; mag je nu met die nieuwe privacywet wel een camera ophangen die je voordeur en schuurdeur filmt?
Voor onze voordeur zit de onderkant van het balkon. Daar willen we eventueel een camera plaatsen die de voordeur filmt en de schuur. Dan kunnen we op een app zien wie er voor de deur staat en wat er zoal gebeurt om de deur.

Als je van te voren aangeeft dat er gefilmd word wel. Geloof ik

Spoiler:
kiekeboe,
[o]