Hoef’schilfers’?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Hoef’schilfers’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 00:25

Hallo,

Sinds ik terug ben van vakantie merk ik dat mijn paard last heeft van een soort ‘schilfers’ op haar hoeven onder de kroonrand. Ze heeft al niet de makelijkste hoeven maar dit is nieuw en had ze vroeger niet. Kan dit kwaad? Kan het misschien komen door de droogte van de laatste dagen en wat kun je er best aan doen?

(Zoals je ziet heeft ze een scheurtje dus tips hiertegen zijn ook welkom )

Ps: de bekapper komt deze week nog

Groetjes

[img]
Afbeelding
[/img]

[img]
Afbeelding
[/img]


Anoniem

Re: Hoef’schilfers’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 01:55

Dit soort schilfers kunnen zomaar door de droogte veroorzaakt worden, zeker met dit ontzettend warme en droge weer. Ik zou de hoef elke dag natmaken (in een natte hoefschoen/emmer water zetten of de benen tot bovenaan natspuiten zodat het water nog langdurig omlaag over de hoeven drupt) en vervolgens er iets als Duo Protect opsmeren. Dat is paardenvet wat de hoef niet compleet afsluit en goed opgenomen wordt.

De foto is vanuit een ietwat lastige hoek genomen om er goed over te kunnen oordelen, maar de hoef lijkt zo stijl dat het bijna een bokhoef is. Van daaruit is de scheur ook makkelijk te verklaren, want paarden met een bokhoef hebben in verhouding te hoge hielen waardoor ze met al hun gewicht op hun tenen rusten in plaats van gelijkmatig verdeeld over de hoef. Daardoor komt er teveel druk op de teen en scheurt die makkelijk verticaal in, zeker als de hoefwand ook nog te lang is, vooral aan de zijkanten want dat wrikt de scheur nog verder open als de hoef neergezet wordt.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Hoef’schilfers’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 06:32

Dat zijn stukjes periopel die blijven plakken. Dat velletje van de kroonrand. Ik zou er eigenlijk helemaal niks aan doen want het kan geen kwaad.

Imo lijken de hoefjes alleen maar stijl met een foto uit die hoek getrokken en zou ik daar helemaal niks over kunnen zeggen zo :P


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag en 5 bezoekers