iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brandweer
Berichten: 158
Geregistreerd: 12-07-04

iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:39

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die zijn ervaringen wil delen over een paard jonger dan 15 met PPID/Cushing. Liefst een sportpaard maar is niet noodzakelijk. Heb jij zo'n paard en kun je mij er iets over vertellen dan graag even een pb!.

Dank Brandweer


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:09

Mijn shetlandertje was 11 jaar. Geen sportpaard dus, maar mocht niemand anders reageren mag je altijd pb sturen

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:21

Wij hadden een pony van 14jaar met cushing. Helaas moeten laten inslapen omdat het te gevaarlijk werd. Ze kreeg een soort epilepsie aanvallen door de tumor en dit resulteerde in letterlijk blinde paniek. Het was ons niet eerder opgevallen. We hadden haar net 2jaar (via een handelstal) en ze was erop vooruitgegaan qua conditie, spieren, verharen, ... We waren er dus te laat bij.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:27

Mijn pony was onder de 15 toen hij de diagnose kreeg. Achteraf al enkele jaren daarvoor 'vage symptomen' die na de diagnose op hun plek vielen. Pony werd niet uitgebracht op wedstrijd maar werkte wel fanatiek. Is geloof ik 2 jaar na de diagnose ingeslapen, met name de steeds terugkerende hoefbevangenheid (ook zonder gras) deed hem de das om. Medicatie reageerde hij heel slecht op, zelfs op 1/8e pilletje.

Overal mee gestopt en nog een poosje lekker paard laten zijn op het land met heleboel vriendjes en daarna op de kliniek laten inslapen. Een vreselijk moeilijke keuze (ik had hem 10 jaar) maar de enige paardwaardige optie voor hem. Hij is 14 jaar geworden.


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:23

Mijn inmiddels 21 jarige heeft als 17 jarige de diagnose gehad, maar ik was sinds zijn 14e al aan het rommelen met vage dingen. Half pilletje er in en hij gaat als een speer.

Ik breng ook een 20 jarige met cushing uit in de M dressuur en Z vaardigheid, pony is niet van mij, heeft een klein jaar de diagnose, hij heeft ook daar voor al een paar jaar lopen rommelen.

Beide niet helemaal wat je zoek.
Ik had ook nog een pony die 16 was toen ze de diagnose kreeg, liep gewoon nog in de sport tot ze heftig bevangen raakte. En heb nog een 24 jarige ex fok merrie lopen met cushing. Ik heb de jackpot wat cushing betreft .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:46

Ik ken iemand die een shetlander had die volgens mij rond 6? jaar al de diagnose van cushing had. Zij zit ook op bokt volgens mij. :j

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Re: iemand een jong paard (<15) met Cushing/PPID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:02

Kennis pony van 10. Twee jaar geleden licht bevangen geweest aan een voet. Dit jaar januari compleet ander gedrag. Ook zeer waarschijnlijk cushing. Ze is met prascend begonnen en na ongeveer 10 weken knapte het dier op. Heeft er wel een tik van gehad en ze moest zaken opnieuw leren. Maar nu gaat het goed voor wat ik hoor. Inmiddels ook weer hengstig geweest.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, girlyggirl, ImkeTarek, Reusje_xx en 95 bezoekers