Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 23:23

Waarom is dit ( nog steeds) verplicht tijdens (dressuur) wedstrijden?
Ik zie dat er al meer hoofdstellen toegestaan zijn, echter ( in combi met bit) altijd met een keelriem.

Ik heb een IJslander en daar is het hoogst ongebruikelijk en eigenlijk onmogelijk een hoofdstel te vinden mét keelriem.

Vandaar dat ik mij dit eens afvroeg :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:25

Traditie, traditie...
Ik vraag me voor bithoofdstellen ook af waarom er neusriemen aan zitten...

Keelriem heeft officieel natuurlijk wel functie, maar ik ben met je eens... ;)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 23:28

Neusriem begrijp ik nog wel, dat heeft nog een functie ( bit stabieler / rustiger in de mond ook al trek je niet.)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:45

Ineke2 schreef:
Neusriem begrijp ik nog wel, dat heeft nog een functie ( bit stabieler / rustiger in de mond ook al trek je niet.)


Dat werd mij ook altijd gezegd maar wellicht heeft het een andere functie.. Om de twee kaken dicht te forceren zodat hij zijn mond niet meer kan open maken waardoor hij de pijn van het bit niet meer op die manier kan ontwijken en daardoor maar zal 'luisteren'. :+ Anyways.. Ik denk dat de keelriem ervoor zorgt dat het hoofdstel niet over de oren kan vallen, geen idee of het klopt.

Spoiler:
Patience is key

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 02:38

Axivoca123 schreef:
Ik denk dat de keelriem ervoor zorgt dat het hoofdstel niet over de oren kan vallen, geen idee of het klopt.

Daar zit een keelriem veel te los voor.

Keelriem moet bij dressuurwedstrijden aan het hoofdstel zitten omdat het zo hoort. Traditie dus inderdaad. Net zoals dat er voorschriften zijn voor welk bit je mag gebruiken (en welke niet), en wat voor zadel acceptabel is, zijn er regels voor hoe het hoofdstel er uit hoort te zien. En die regels verschillen per discipline. Met een mooi pleasurezadel met prachtige tooling en hoe veel zilver je ook maar wil kom je de dressuurring nou eenmaal niet in.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 06:56

Axivoca123 schreef:
Ineke2 schreef:
Neusriem begrijp ik nog wel, dat heeft nog een functie ( bit stabieler / rustiger in de mond ook al trek je niet.)


Dat werd mij ook altijd gezegd maar wellicht heeft het een andere functie.. Om de twee kaken dicht te forceren zodat hij zijn mond niet meer kan open maken waardoor hij de pijn van het bit niet meer op die manier kan ontwijken en daardoor maar zal 'luisteren'. :+ Anyways.. Ik denk dat de keelriem ervoor zorgt dat het hoofdstel niet over de oren kan vallen, geen idee of het klopt.


Ehm ik weet niet hoor, maar daar ben je altijd nog zelf bij.
Mijn neusriem zit altijd nog ruimte tussen 2/3 vingers zoals het hoort.

Als dat de werkelijke functie van een keelriem is zat hij er bij alle hoofdstellen wel op en dat is dus niet zo, zie mijn verhaal over hoofdstellen voor IJslanders allen zonder keelriem en ja dat zijn toch ook gewoon paarden :D

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:16

Keelriem is helemaal niet verplicht, als je met een combinatie hoofdstel rijd.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 07:19

Ik heb gisteren nog bij de toegestane hoofdstellen gekeken :+
Vertel wat is een combinatiehoofdstel?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:22

Nummer 8 van de toegestane hoofdstellen bijvoorbeeld. Ik heb toevallig gekeken omdat ik geinterreseerd ben in de PS of Sweden Nirak. Deze heeft geen kinriem. Maar dit mag gewoon.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:23

Ineke2 schreef:
Axivoca123 schreef:


Dat werd mij ook altijd gezegd maar wellicht heeft het een andere functie.. Om de twee kaken dicht te forceren zodat hij zijn mond niet meer kan open maken waardoor hij de pijn van het bit niet meer op die manier kan ontwijken en daardoor maar zal 'luisteren'. :+ Anyways.. Ik denk dat de keelriem ervoor zorgt dat het hoofdstel niet over de oren kan vallen, geen idee of het klopt.


Ehm ik weet niet hoor, maar daar ben je altijd nog zelf bij.
Mijn neusriem zit altijd nog ruimte tussen 2/3 vingers zoals het hoort.

Als dat de werkelijke functie van een keelriem is zat hij er bij alle hoofdstellen wel op en dat is dus niet zo, zie mijn verhaal over hoofdstellen voor IJslanders allen zonder keelriem en ja dat zijn toch ook gewoon paarden :D


Maar veel neusriemen zijn er toch echt op gemaakt om precies dat te doen en bieden verder helemaal geen stabiliteit. Het woord aansnoerneusriem alleen al. Zitten ook nog eens anatomisch zeer in de weg.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:47

Utixo schreef:
Nummer 8 van de toegestane hoofdstellen bijvoorbeeld. Ik heb toevallig gekeken omdat ik geinterreseerd ben in de PS of Sweden Nirak. Deze heeft geen kinriem. Maar dit mag gewoon.


Weet je dit zeker? Ik heb ook een ps of sweden en heb er een losse keelriem bij gekocht op aanraden van de fitter omdat ik er anders geen wedstrijden mee mocht rijden.

Toevoeging: ik zie dat het mag per 26 juni dit jaar. Super!

Pameba- Paard en Mens in Balans
www.pameba.nl

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:10

Een keelriem hoort licht aangesloten te liggen om te voorkomen dat het hoofdstel over de oren kan schieten bij onverwachte bewegingen. Helaas dit zelf een keer bij een te losse keelriem mogen ervaren in volle rengalop na een bokpartij in het bos, gelukkig had hij het bit nog in en ik de teugels nog kort genoeg om te voorkomen dat het hele hoofdstel afviel, maar het hoofdstel bungelde dus op het bit na ergens voor zijn borst. Sindsdien let ik goed op de juiste positie van de keelriem, niet te los maar ook niet knellend.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:11

Axivoca123 schreef:
...Ik denk dat de keelriem ervoor zorgt dat het hoofdstel niet over de oren kan vallen, geen idee of het klopt.

:j wij leerden dat er een vuist(!) tussen de kaak en de keelriem moest kunnen dus dan bungelt dat ding daar... Compleet nutteloos.
Maar, ik heb eens gelezen dat de keelriem vroeger (denk aan cavalerie) strak aangesloten in de groeve achter de kaak zat. Zodat men z’n paard indien nodig aan de teugels voort kon trekken zonder dat het hoofdstel af ging.
Misschien is dat ook een verklaring waarom een IJslands hoofdstel van oudsher geen keelriem heeft?

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:40

Klopt Klijntje.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:51

En toch... Uit ervaring weet ik zeker dat een keelriem precies is waarvoor het hierboven beschreven wordt: voorkomen dat het achter de oren langs schiet (nadat een hoofdstel zonder keelriem af gleed na een bokpartij) en een neusriem oorspronkelijk echt is om het bit stabieler te laten liggen (heb kortgeleden nog zonder neusriem gereden, trok zonder moeite het hele bit door zijn mond, was me in 20 jaar paardrijden nog nooit eerder gebeurd :+). Ook aansnoerneusriemen: ik heb er een, gebruik hem nog niet, maar je hoeft hem toch niet strak te doen? Bij mij is juist het voordeel van zo'n ding dat hij een extra "kinbeschermer" heeft waardoor de baard van mijn paard niet tussen het gespje van de neusriem komt én dat kin- en neusstuk verbonden zijn door ringetjes zodat de neusriem niet krom trekt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:53

Anatomisch goed wordt zo’n neusriem volgens mij nooit, dat mag je nog zo zacht onderleggen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:57

En juist het zachte en dikke onderlegje vind ik er een groot probleem aan. Daardoor hoef je de neusriem niet eens heel strak aan te trekken om de wangen van je paard al tegen de kiezen te duwen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:00

Ik rij western, daarbij heb je wel hoofdstellen zonder keelriem en zonder neusriem. Maar het hangt wel van wat factoren af of dit veilig en verantwoord is.

Mijn verzorgpaard schud zoiets heel makkelijk af (en pakt dan heel lief het bit weer op) :+
Met keelriem is het echt nog nooit gebeurd en zorgt er bij hem voor dat het niet afgaat over zijn oren, ook al kan er bijna een vuist tussen.

Een neusriem vind hij verschrikkelijk en hoeft hij ook niet om. Bitloze hoofdstellen zijn op zn zachts gezegd geen succes bij hem gebleken, omdat je daarbij dus niet onder een neusriem uit kunt..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:08

Kan je er niet gewoon een touwtje onderlangs knopen op wedstrijd?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:34

Neusriem neemt ook een deel van de druk over die anders enkel op het bit komt, dus op de lagen en de tong. Ik vind zo der neusriem rijden verschrikkelijk. Alles wat met bit wordt gedaan veroorzaakt onrust, en ik rij niet met bit voor de sier maar met een functie voor vele verschillende hulpen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:35

suikermeisje schreef:
Neusriem neemt ook een deel van de druk over die anders enkel op het bit komt, dus op de lagen en de tong.

Klopt, maar alleen als de teugels op één of andere manier ook aan de neusriem vast zitten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:38

Ik heb de keelriem altijd wel strak.

Bij het mennen is het trouwens wel gebruikelijk om met strakke keelriem te rijden, menhoofdstellen zijn zwaarder en vallen sneller af en ik moet er niet aan denken dat ik mijn hoofdstel ineens kwijt ben als mijn paard er vandoor gaat buiten.

Sunnevalover

Berichten: 121
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:47

Ik start al jaren in de dressuur, springen en eventing zonder keelriem (ook op kampioenschappen), zowel tussen de paarden als de pony’s en ik heb er nog nooit een opmerking over gehad :+

-Spotted L1+7 L+2 M+2
-Sunneva frá Röðli
-Fenna
-Carrowbawn Dutch X "Love is immortal"

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Waarom verplicht een keelriem aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:23

Hier ook iemand die al een jaar start zonder keelriem en nooit commentaar op gehad, juist alleen maar positieve reacties :j
Ik heb voor de zekerheid wel een ander hoofdstel in mijn trailer hangen omdat ik weet dat mensen er soms wel op aangesproken worden.

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:06

Sintara schreef:
Ik rij western, daarbij heb je wel hoofdstellen zonder keelriem en zonder neusriem. Maar het hangt wel van wat factoren af of dit veilig en verantwoord is.

Mijn verzorgpaard schud zoiets heel makkelijk af (en pakt dan heel lief het bit weer op) :+
Met keelriem is het echt nog nooit gebeurd en zorgt er bij hem voor dat het niet afgaat over zijn oren, ook al kan er bijna een vuist tussen.

Een neusriem vind hij verschrikkelijk en hoeft hij ook niet om. Bitloze hoofdstellen zijn op zn zachts gezegd geen succes bij hem gebleken, omdat je daarbij dus niet onder een neusriem uit kunt..


Bij western zit er wel een kinriem aan, en op snaffle (vergelijkbaar met gemiddelde dressuurwedstrijd --> trens) hoor je wel een keelriem te hebben. :j

(Maar van mij zou alles eraf mogen)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers