Zijn het enkel de bloedwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 14:43

Hey-ho!

Na zelf een beetje ouder te zijn en beter geschikt (hoop ik) om om te gaan met verscheidene meningen en opmerkingen, zal ik toch maar eens een topicje posten :o

Mijn merrie was in tip top conditie vorig jaar, tot ze in juli boem pats een abces kreeg aan haar voorhoef. Ze verloor spieren, ze zag eruit alsof ze 27 was, you name it. Ter info - ze stond met een graasmasker op de weide vanwege haar vermogen om in alle hoeken en kantjes gigantisch veel vet op te slaan. Zodra ze opeens op drie benen liep en de dagen erop gigantisch veel gewicht verloor het ding afgegooid omdat ik me zorgen maak over zowat alles :') (Volgens mij zijn alle dierenartsen mij ook gewoon kotsbeu := )

Dus, daar was het dan, een abces, ze hinkte door de weide, de mensen waar ze bij stond destijds belden me op om te zeggen dat ze mijn paard dood zagen liggen in de weide. Ja, echt, ik was niet de meest kalme persoon op dat moment. Aangekomen stond ze recht, maar was ze op drie benen aan het rondhinken, legde zich continu terug neer.

Hoefsmid laten komen, die heeft zitten snijden omdat hij dacht dat het een blaar was - nope, het zat in het leven, super - en nadien dierenarts laten komen. Gaf wat ontstekingsremmers, en that's it. Uiteindelijk is het abces gebarsten in de bal van haar hoef en is het mooi geheeld geraakt, maar ze heeft maanden slecht gelopen. De week na het abces ging ze door de prikkeldraad in de weide van een boer, achterbenen onder het bloed, maar leek geen blijvende schade te hebben.

Uiteindelijk toch terug dierenarts bijgehaald. Ze was suf, had een opgeblazen buik, verloor spieren, zag er bleek uit. Dierenarts nummer twee, want de eerste bleef ontstekingsremmer voorschrijven en ondertussen had ze al 4 weken daarvan gezien. Bleek dat ze bloedwormen had (ik heb twee maanden moeten zeuren achter dat bloedresultaat) en ze zeiden "ontworm ze eens". Ik kreeg nooit tips en er werd mij niets verteld over de bloedwormen, gewoon "wormen". :')

Dierenarts nummer drie komt langs, wie ook osteopate is. Ze behandelt haar en ziet het rapport, waarop ze alles omgooit en zegt ga nu equest pramox halen en binnen twee weken equest; Als dit nog lang duurt is ze er niet meer. Ze heeft ze ook behandeld met succes. Een week later stond mijn paard een paar gradaties donkerder in de weide (ik wou dat ik er een foto van had, dat een vachtkleur zo snel kan veranderen...) en een stuk happier. Ontwormd zoals ze zei, en het ging terug de betere kant op. Mijn enige probleem was dat ze nog steeds vrij loom was en korte stapjes zette, dus ik reed amper tot uiteindelijk niet. En toen ik reed, was het stappen. Enkel stappen om op te bouwen. Ik heb drie maanden met haar ge "ponied" vanaf een ander paard, en dit deed haar duidelijk goed.

Toch wrong er iets. Verhuisd naar een stalling omdat de boer achter mijn rug om dingen voerde en mijn paard er terug geïnfecteerd uitzag en hij zijn paard nooit ontwormde, noch mij terugbetaalde om zijn paard te ontwormen.

Op deze stalling (waar ik nu nog sta) stond ik enkel samen met een andere persoon met een arabier. Eerst leek het allemaal van een leien dakje te gaan - paardjes allemaal gezond en happy, mijn merrie was heer en meester van de ruinen, en ze bokten er op los in de weide.

Ik kwam er echter achter dat de persoon van de arabier ze heel weinig hooi gaf in de winter. Ze stonden op de weide en kregen voor 2.5 paarden (shetlandpony) maar een halve bot hooi. Een halve bot hooi per dag voor drie paarden. Ik meen dit, ik was heel erg boos. Mijn merrie vermagerde zienderogen, en op een gegeven moment waren haar ribben te tellen. Mijn ouders dachten dat ik me teveel zorgen maakte, dus ik haalde haar deken af voor hun ogen (ook vrij dik, omdat ze zo koud aanvoelde en geschoren was in de herfst voor haar hoest, wat wel hielp) en zelfs mijn moeder was geschokt.

Diezelfde week (ze hebben een grote inloopstal) gingen ze samen binnen vanwege het nog-steeds-niet-gefikste-elektriciteitsbakje. Ik herinner me het nog perfect, want ik was aan het schoonmaken in het tweede stallenblok en ik zei nog aan haar - Doe het niet, Lana is verzwakt, ik heb ze samen in de weide bezig gezien en aan zijn uitdrukking te zien is dat een slecht plan. Toch deed ze het, zei ze "het is maar voor tien minuten" en ik knikte ondanks een slecht voorgevoel te hebben. Ze stonden gelukkig apart in de loopstal - of dat dacht ik toch. Ik moet écht stoppen met te snel ja te zeggen tegen mensen, en ik denk dat ik dat na dit debacle wel leerde.

5 minuten. Ik hoorde gegil vanuit de loopstal, lawaai en klappen. Ik liep uit het stallenblok, rende de inloopstal in, en vond de arabier in een hoek, vlak voor Lana, haar aan het opdrijven en hij was vlakaf op haar ribben aan het inslaan. Mijn merrie stond er bibberend bij, volledige paniek, geraakte niet weg van de ruin. Mijn shet stond helemaal aan de andere kant in paniek heen en weer te draaien, probeerde rond de arabier te raken tot bij mijn merrie. Ik gooide mij er gillend, roepend en tierend tussen en klauwde van mij af, hij bleef terugkomen om haar terug op te jagen. Op de grond gestampt, in zijn richting gestampt, ik moest en ik zou mijn paard verdedigen, en na wat voelde als een halfuur maar in werkelijkheid vijf minuten waren, ging hij toch in een hoekje mij skeptisch staan aankijken. Mijn paard stond vlak achter mij en was dichterbij gekropen, was helemaal aan het trillen en hield één voorbeen trillend in de lucht, hoofd omlaag, ogen samengeknepen. Ik vreesde voor het ergste.

Ze bleek mank te zijn, maar verbeterde snel, weg van de arabier. Na een week was haar manken over. Ze bleef natuurlijk nog steeds loom en suf, had amper bespiering.

Dierenarts nummer.... drie? Kwam erbij. "Ik ga er alles aan doen om het te vinden". Hij kwam kijken en zei dat ze er wat "raar" uitzag. Maar "ze was tenslotte al 13". :n Bloedonderzoek gedaan, alles kwam er zogezegd perfect uit terug. Zogezegd - lees verder.

Hij zei dat hij me niet kon helpen en verwees me door naar een prof voor het bewegingsapparaat. Bel een osteo ofzo, zei hij - dus ik belde mijn vaste osteo. Zij kwam weer terug in februari, was ook vrij bezorgd om hoe mager ze erbij stond en hoe schraal. Behandelde haar, ze bleek te lijden aan ataxie en was enorm verzwakt. Zei dat ze zelf ook niet per se iets vond dat haar rare gang zou veroorzaken, maar artrose bleek het niet te zijn. Na de behandeling liep ze wel alweer een stuk beter vanuit de achterhand, waar het probleem lijkt te zitten. Ik moest ze 24/7 hooi geven (met veel gegrommel van de stalgenoot, die vond dat ik ze aan het overvoeren was) en fibreforce van cavalor, samen met een gewrichtensupplement.

Zo gezegd zo gedaan. Ze verbeterde zienderogen in haar lijf, maar haar karakter bleef achter. Alle soorten supplementen op de markt geprobeerd - medicatie voor maagzweren, supplementen voor gewrichten, msm, horseflex joint power, zeewier, magnesium, andere soorten voer, pre en probiotica.

Uiteindelijk detox van NAF gaan halen. Ik leek haast mijn merrie terug te hebben - ze fleurde op, keek terug op als ik de berg afkwam, ging terug met volle teugen richting haar eten en durfde zo nu en dan eens te draven in de weide, en ik dacht, laat ik haar eens meenemen onder het zadel met een vriendin. Ze heeft zich toen rot geamuseerd in de velden, en haalde de andere pony met gemak in (al hield ik haar wel een beetje tegen, stel je voor dat ze nog iets verrekt ofzo). Haar stap was vlot.

Maar je kan de verhoogde dosis niet zo lang geven, natuurlijk. Een week, en toen we op de onderhoudsdosis overgingen leek het effect weg te ebben, maar ze hield zich duidelijk beter dan voor de detox.

Ik was nog niet tevreden. Er wás iets, maar niemand geloofde me. Dierenarts nummer vier doet zijn intrede en zegt me dat mijn paard moet afvallen (oh, de ironie) en dat dat het enige probleem is. Terug bloedonderzoek (derde keer nu) en volgens haar was er "niets mis". Ik was het beu dat iedereen meteen stopte met zoeken, ik wilde een echo, een opvoeling, iets. Deze dierenarts zei tegen me dat ik haar er gewoon "door moest rijden" en er niets met haar mis was.

Nog steeds niks, dus. Raar stapje, loom in de weide. Ze zag er ook oud uit, gespannen. Dikke buik, maar voor de rest volledig onbespierd.

Dierenarts nummer vijf. Ze was de eerste die een volledig onderzoek deed met buigproeven, die tegen me zei "ja, een bloedonderzoek nu, als je er een maand geleden weer eentje had, is nutteloos" en ze bekeek de vorige rapporten. Haar buigproeven waren "niet goed, maar ook niet slecht" en haar rechterachterbeen leek volgens haar ook iets raars te doen, ze tilde dat meer op, draaide het rond.

Ze bekeek het voer, het hooi, de weide, het rijden, het zadel. Ik moest een smallere boom in het zadel steken, een andere singel om vooruitschuiven te voorkomen nu met haar buik, 24/7 hooi in de weide parkeren, 2 kilo krachtvoer (hier was ik wat minder happig op, en stiekem heb ik dat eigenlijk gewoon teruggeschroefd naar 500 gr na twee weken 1 kilo per dag te geven) en duivelsklauw, samen met om de 12 weken equest, een jaar lang.

Duivelsklauw doet niets voor haar, ze reageert er ook totaal niet op, haar gang verandert niet.

Na de equest werd ze meteen iets levendiger, maar niet met een grote marge.

Van het krachtvoer verdikte ze (van het hooi zag ze er gewoon mooi rond uit, haar flanken vulden een heel klein beetje extra terug op).

Nieuwe prolite singel die alles netjes op zijn plek houd, geen schuurplekjes meer waar de singel zat, en zadel schuift niet meer.

Maar ze is nog steeds zo... zielig. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Ze is happier nu, maar ze zit precies weer vast op een plateau. Ze kijkt op en bromt als ik met eten afkom, maar als ze ervoor moet afkomen doet ze dat enkel in stap, terwijl mijn shet erop af sjeest (niet echt normaal voor haar, hiervoor zou ze in volle galop op je afkomen en een sliding stop maken voor je neus). Mijn shet plakt ook enorm aan haar. Als zij traag loopt begint hij in draf af te komen, maar kijkt hij achter zich en als hij beseft dat ze achterblijft, gaat ook hij niet sneller gaan. Hij lijkt wel volledig gezond, en doet zijn grond- en koetswerk met volle aandacht en vind bijna niets leuker dan targetten en de piste.

Ze schuift ook regelmatig uit met haar achterbenen, voornamelijk op lichte tot sterke afdalingen. Bergop schuift ze niet zodanig uit, of toch niet dat het opvalt. Op rechte vlakken schuift ze uit op gras en op asfalt. Ze heeft geen ijzers en is recent bekapt. Ik merk dat als ik haar teen zo goed mogelijk afrond, ze iets minder last heeft. Ze kan ook amper haar gangen verruimen.

Als ze zweet, staan er letterlijk "bezorgdheidslijntjes" boven haar ogen.

Dus euhm... tot zover de situatie"schets". Sorry, sorry dat ik zo'n boek heb geschreven, maar soms is het afgelopen jaar zo'n chaos in mijn hoofd dat ik alles er zo stapje voor stapje aan moet lijmen 8)7

In het kort - 5 dierenartsen, nog nooit antibiotica gehad, negatief voor cushings, lyme en leptospirose, en geen artrose.

Hopelijk komen hier nog goede tips uit! Staat ook op amerikaanse fora, waar ik ook veel tips heb gekregen. *\o/*


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:51

Wow, heb je een korte samenvatting van wat nu eigenlijk je vraag is?

Antwoord topictitel:
Bloedwormen kunnen helpen zijn en énorm veel schade doen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 14:58

Sorry :') Mijn vraag is eigenlijk - heeft iemand nog een idee van waar ik moet zoeken? Ze heeft weliswaar niets in haar mest, en volgens de derde dierenarts die een mestonderzoek deed zat er ook niets in.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:04

Ze hoeft geen wormen meer te hebben. Maar de schade die ze opgelopen heeft door eerdere besmetting kan er wel nog zijn. Soms is de darmwand zodanig aangetast dat voedingsstoffen niet goed meer opgenomen worden.

Leef en laat leven.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:05

Zou ze dan geen moeite hebben met verdikken? Want die moeite heeft ze duidelijk niet meer :=


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kirania op 08-08-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:07

Nog tig mogelijkheden.

Variërend van gewoon wat flegmstiek karakter tot ataxie tot verkeerde beenstand tot maagzweren (alsnog ondanks meds in het verleden. Wordt vaak heel fout mee omgegaan) tot pijnlijke kogels tot etc.

Kortom, wij op bokt gaan aan de hand van een geschreven verhaal, zonder het dier ook maar ooit live gezien te hebben, níets meer kunnen vertellen dan 5! verschillende afgestudeerde dierenartsen.

Hoe naar ook, en hoe graag ik je ook een kant-en-klare oplossing zou willen bieden...

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:11

Geen probleem, dat snap ik! Daarom heb ik er ook zoveel dierenartsen bijgehaald, uiteindelijk. Het is maar dat ik gewoon zoveel geprobeerd heb, dat ik het licht aan het einde van de tunnel niet zie :')

Ataxie heeft ze niet meer volgens de laatste DA. Rustig karakter is het niet, aangezien ze normaliter nooit zo is, enkel dit afgelopen jaar (en erger sinds de winter). Hoe wordt er nog fout omgegaan met medicatie voor maagzweren? Ik heb een maand abprazole moeten geven, de helft volle dosis, de helft gehalveerde dosis. Kan er dan nog steeds een maagzweer aanwezig zijn?

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:20

Staan ze nog met de arabier?

Er zijn wat dingen in het verhaal die ik herken van mijn merrie. Die werd slomer, kreeg "fronsen" boven haar ogen, draafde niet meer lekker de wereld in als we gingen wandelen, opgetrokken buik, niet happy... ze stond samen met mijn ruin en nog twee andere paardjes. Heb 'r daar weggehaald, een paar weken later mijn ruin ook. Mijn merrie was binnen een week al erg opgeknapt. Die paarden pasten niet bij haar, ze was daar de kleinste, oudste en minst assertieve en vond er geen aansluiting. Doordat het mentaal minder met haar ging kregen de fysieke klachten snel de overhand. Nu ze weer met mijn ruin samen is zonder andere (voor haar ongeschikte) paarden gaat 't weer prima met haar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:25

Super om te horen! Nee, ze staat wel nog op dezelfde stal (al hopen we binnenkort te verhuizen om verscheidene redenen) maar ik heb haar resoluut weggehaald van de arabier. Mijn shet en zij staan nu alleen op de weide, waar ze ook eerst samen stonden met een bende andere paarden. Ze stonden met 5! paarden op een halve hectare grond, geen gras. Voeren was een gevecht. Nu mijn merrie gewoon bij mijn shet staat daar is ze al een stuk beter in haar attitude, maar een twee weken terug ben ik nog heel erg boos geworden op de eigenares van de arabier.

Ik had namelijk gevraagd of mijn paarden ook even op het gras mochten (wat er nog van over is), terwijl enkel de twee warmbloeden op het gras staan nu. Ik kreeg de oke, ik heb de warmbloeden meer plek gegeven en ze in feite gewisseld voor een voormiddagje, maar in de avond kreeg ik het bericht dat de eigenares van de arabier alle poorten had opengezet en ze het "zo mooi" en "vredig" vond nu alle paarden "gezellig" bijeen stonden. Wie had weer een wondje... mijn merrie... terug apart gezet.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:26

Wat een mooie Haflinger. Dat verhaal van jou dat die Arabier haar aanviel vind ik wel heavy. Staat die er nog steeds bij? Want misschien heeft ze stress van hem en gedijt ze daatom niet?

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:28

Lastig maar volg je gevoel, jij weet beter dan wie dan ook als er wel iets mis is, zou denken:

- verhuizen naar een betere leefomgeving, met veel paddock/weidegang, goed hooi en fijne paardenvrienden.
- maagzweer behandelen
- hooi met een goed gedoseerd kwalitatief vitamine korrel zoals Victorious of Trace, magnesium en geen brok. https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/

Niet banketstaaf maar poetsen.

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:30

Als ik jou was zou ik ze eerst verhuizen en eens aankijken hoe het daarna gaat. De omgeving kan zó veel met ze doen. Heb het met allebei gehad, met mijn merrie afgelopen winter en met mijn ruin 6 jaar geleden, toen ik nog in pension stond. Toen ze eenmaal weg waren uit de voor hen ongeschikte omgeving waren ze heel gauw weer opgeknapt.

Overigens heeft mijn merrie veel last gehad van bloedwormen. Ik ontworm haar regelmatig, maar sinds ik haar WurmSchreck kruiden geef (van Bergsiegel/Agrobs) hoeft dat veel minder vaak. Ik heb 't gevonden bij René Wielens, je doet laaaang met een zak.

Heb je nu zelf in de hand hoe veel hooi ze krijgen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:32

Wat een verhaal, heb je ook een samenvatting van waar je precies een vraag over hebt? In een hoek gezet worden door een weidemaatje heeft namelijk niets met wormen te maken, dus dat maakt je boekwerk lastig te beantwoorden...

Als een paard zoveel vage klachten heeft zou ik eens een cushing/ppid test laten doen.verder zou ik in plaats van al die bloedtesten eens een haar onderzoek laten doen, niet alle vitamine en mineraalgehaltes zijn betrouwbaar in bloedanalyse, terwijl als in een laboratorium haar onderzocht wordt dan heb je wel een realistisch beeld van hoe je paard eraan toe is.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:38

anjali schreef:
Wat een mooie Haflinger. Dat verhaal van jou dat die Arabier haar aanviel vind ik wel heavy. Staat die er nog steeds bij? Want misschien heeft ze stress van hem en gedijt ze daatom niet?


Nee, staat er niet meer bij, maar kan hem wel zien aangezien haar weide grenst aan zijn weide. :j


Hannanas schreef:
Lastig maar volg je gevoel, jij weet beter dan wie dan ook als er wel iets mis is, zou denken:

- verhuizen naar een betere leefomgeving, met veel paddock/weidegang, goed hooi en fijne paardenvrienden.
- maagzweer behandelen
- hooi met een goed gedoseerd kwalitatief vitamine korrel zoals Victorious of Trace, magnesium en geen brok. https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/


Dat ben ik inderdaad van plan... ik voel me zelf ook niet op mijn gemak daar, met wat er allemaal gebeurt en dat terwijl de stalbaas zich helemaal niet moeit. Hij vind het allemaal veel leuker moesten alle paarden bij elkaar staan, en vind het een beetje muggenziften.

Ze is inmiddels met Abler behandeld, welk product zou jij aanraden? Aangezien er zoveel op de markt zijn... :=

Hooi is nagekeken en blijft ook mijn leverancier (ik laat mijn eigen hooi leveren, ik ben koppig en het hooi van de stal zelf is enkel voor de volpensionners, terwijl dat hooi gewoon stro lijkt te zijn) omdat het echt superkwaliteit is en hij short-notice kan komen *\o/* Victorious of Trace ken ik niet! Ik zoek het zeker meteen op :j Ik geef momenteel Vital 100 gr, optiform van mijten bij zodat ik de supplementen kan mengen, en NAF in the pink senior.


Koper schreef:
Als ik jou was zou ik ze eerst verhuizen en eens aankijken hoe het daarna gaat. De omgeving kan zó veel met ze doen. Heb het met allebei gehad, met mijn merrie afgelopen winter en met mijn ruin 6 jaar geleden, toen ik nog in pension stond. Toen ze eenmaal weg waren uit de voor hen ongeschikte omgeving waren ze heel gauw weer opgeknapt.

Overigens heeft mijn merrie veel last gehad van bloedwormen. Ik ontworm haar regelmatig, maar sinds ik haar WurmSchreck kruiden geef (van Bergsiegel/Agrobs) hoeft dat veel minder vaak. Ik heb 't gevonden bij René Wielens, je doet laaaang met een zak.

Heb je nu zelf in de hand hoe veel hooi ze krijgen?


Jep, ik laat nu mijn eigen hooi aanslepen en deel niet meer met andere pensionklanten (ook mede door de droogte... je eigen vel een beetje redden := ). Zo doe ik ook niet meer mee aan het voedersysteem en geef ik gewoon zelf iedere dag voer. Ik heb een grote bak staan in de weide met een enorme slowfeeder in, die ik helemaal volprop en om de paar dagen opnieuw volprop. Eerst lag de baal op de grond met een net, maar mijn merrie vindt het gewéldig om er ook op te plassen :')

Van Agrobs veel goeds gehoord! Ik vind hier in de buurt wel niet meteen een verdeler :(

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:40

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:42

xyzutu, weet jij toevallig waar je zo'n onderzoek kan laten doen? Of is dat opsturen naar de VS? Daar is dat vrij populair, heb ik gehoord :j

Voor cushings drie keer getest geweest in verschillende seizoenen, en dat was telkens negatief, gelukkig.

Kort samengevat - Mijn paard is dus loom, komt niet meer met volle teugen naar haar voer, heeft goede ontlasting, geen wormen in de ontlasting maar volgens de DA wel in haar bloed, schuift vaak uit achteraan en heeft een koudere achterhand (sorry als ik soms dingen vergeet, het is wat veel :') ). Kan ook niet meer strekken in haar gangen. "Fronst" constant.

C_arola, dank je! Ik wist niet goed waar ik het moest zetten. :o

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Zijn het enkel de bloedwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:44

Geen probleem :)


LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:45

Het kan uiteraard vanalles zijn, maar ik wil het toch even gezegd hebben: Houd EMND in je achterhoofd. Dierenartsen komen daar vaak niet mee.

Jouw verhaal lijkt erg op dat van mij voordat er bij mijn paard EMND geconstateerd werd: Tig dierenartsen versleten en allemaal vonden ze wel een dingetje aan mijn paard dat aangepakt kon worden; wormen, voerbeleid, tanden, strenger zijn, maagsupplementen, etc, etc. Dat gaf steeds wel iets verbetering, maar het echte probleem kwam nooit boven water. Er kwam ook nooit iets uit bloeduitslagen. Totdat ik naar de universiteitskliniek ben gegaan.
Gevoeligheid voor hoefzweren en andere ontstekingen kan er ook bij horen.

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:48

Misschien iets heel kleins maar mijn merrie was zo gedeprimeerd en lusteloos door zand in de darmen/mest. weet niet of je dat al eens hebt meegenomen in alle controles.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:52

LindyH, interessant! Even gegoogled :o en het is inderdaad wel iets dat mij zorgen zou baren. Is die van jou er goed doorgekomen? Voor zover dat kan :/

Hoefzweren heeft ze tot nu toe maar een keertje gehad, een paar jaar terug. Ze is niet gevoelig voor hoefbevangenheid, kan zich letterlijk platvreten zonder ook maar even te waggelen op haar voeten, en de laatste paar weken houd ik extra goed haar hoeven bij. Dit doet haar duidelijk wel deugd, en de dubbele zool begint boven te komen en komt van zichzelf los, haar hoeven scheuren niet meer, en ze draaft en galoppeert zelfs op haar gemakje op grind, iets wat een paar weken geleden helemaal niet kon. :D

Set_Elkol schreef:
Misschien iets heel kleins maar mijn merrie was zo gedeprimeerd en lusteloos door zand in de darmen/mest. weet niet of je dat al eens hebt meegenomen in alle controles.


Daar dacht ik ook aan! De reguliere mest in water test gedaan, en er was amper iets van zand te bespeuren. Voor alle zekerheid een psylliumkuur gegeven, maar dat maakte heel weinig verschil voor haar. Ze eet nochtans graag de natte, mossige grond bij boomwortels op... en knaagt graag in wortels van bomen. :?

mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:57

Geen idee wat het zou kunnen zijn, maar dit stukje in je verhaal viel me even op:

Citaat:
Bel een osteo ofzo, zei hij - dus ik belde mijn vaste osteo. Zij kwam weer terug in februari, was ook vrij bezorgd om hoe mager ze erbij stond en hoe schraal. Behandelde haar, ze bleek te lijden aan ataxie en was enorm verzwakt. Zei dat ze zelf ook niet per se iets vond dat haar rare gang zou veroorzaken, maar artrose bleek het niet te zijn.


Is ze wel eens op de foto gezet? Een osteo (of DA) kan van de buitenkant echt niet zien of er artrose zit, daar heb je toch echt foto's voor nodig. Het verhaal klinkt niet direct al artrose, maar dit vind ik wel heel makkelijk uitgesloten.

pien_2010

Berichten: 42802
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:58

Wellicht tijd om eens onderzoek te laten doen via de lechner antenne. Mijn natuurkundige heeft bij ons paar keer vol in de Roos gezeten, terwijl dierenartsen er naast zaten of niets konden vinden. Je mag voor haar mailadres pb -en. Het is alternatief en dat voelt niet goed voor iedereen.
Ongeacht of je dit wel of niet gaat doen wil ik je veel sterkte wensen. Heel lastig dit.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:02

Skyefate schreef:
LindyH, interessant! Even gegoogled :o en het is inderdaad wel iets dat mij zorgen zou baren. Is die van jou er goed doorgekomen? Voor zover dat kan :/

Nou ja, hij is er nog, bijna 5 jaar na de diagnose, en doet het naar omstandigheden goed. Veel beter dan voor de diagnose in ieder geval. Echt serieus rijden kan niet meer, maar hij is op zijn tijd nog jolig zat en handhaaft zich prima in de groep.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 16:08

mylittlejoy schreef:
Geen idee wat het zou kunnen zijn, maar dit stukje in je verhaal viel me even op:

Citaat:
Bel een osteo ofzo, zei hij - dus ik belde mijn vaste osteo. Zij kwam weer terug in februari, was ook vrij bezorgd om hoe mager ze erbij stond en hoe schraal. Behandelde haar, ze bleek te lijden aan ataxie en was enorm verzwakt. Zei dat ze zelf ook niet per se iets vond dat haar rare gang zou veroorzaken, maar artrose bleek het niet te zijn.


Is ze wel eens op de foto gezet? Een osteo (of DA) kan van de buitenkant echt niet zien of er artrose zit, daar heb je toch echt foto's voor nodig. Het verhaal klinkt niet direct al artrose, maar dit vind ik wel heel makkelijk uitgesloten.

Ik ook, dus wil binnen een paar maanden als er terug wat funds binnen zijn zeker terug een foto laten nemen. Nooit foto's gehad (ook geen echo, niet opvoelen, geen thermoscan, de dierenartsen vonden het niet erg genoeg), maar tegelijkertijd ook niet gereageerd op de devil's relief, op verscheidene kruiden, ontstekingsremmers of alles dat ik tot nu toe al gekocht heb om eventuele artrose te behandelen.

Het is inderdaad vrij gemakkelijk uitgesloten. Alles, een beetje :') Ze loopt wel niet beter bij meer beweging, maar slechter, en dan zijn het echt vooral stapritten met bergjes, soms gewoon vlaktes over verschillende ondergronden. Ze is ook niet stijver in het begin, eerder stijver aan het eind van de wandeling. Maar foto's laat ik voor de zekerheid zeker nog maken na de zomer! Momenteel is het allemaal dierenartsen betalen, en er is eveneens een craniosacraal therapeute geweest. Daar had ze wel helemaal geen verschil van...


LindyH schreef:
Skyefate schreef:
LindyH, interessant! Even gegoogled :o en het is inderdaad wel iets dat mij zorgen zou baren. Is die van jou er goed doorgekomen? Voor zover dat kan :/

Nou ja, hij is er nog, bijna 5 jaar na de diagnose, en doet het naar omstandigheden goed. Veel beter dan voor de diagnose in ieder geval. Echt serieus rijden kan niet meer, maar hij is op zijn tijd nog jolig zat en handhaaft zich prima in de groep.


Da's wel echt goed om te horen :j Zolang de paarden zich goed voelen ben ik ook al blij.


pien_2010 schreef:
Wellicht tijd om eens onderzoek te laten doen via de lechner antenne. Mijn natuurkundige heeft bij ons paar keer vol in de Roos gezeten, terwijl dierenartsen er naast zaten of niets konden vinden. Je mag voor haar mailadres pb -en. Het is alternatief en dat voelt niet goed voor iedereen.
Ongeacht of je dit wel of niet gaat doen wil ik je veel sterkte wensen. Heel lastig dit.


Bedankt! Ja, uiteindelijk ga ik een beetje alle kanten uit nu. Ze heeft ook al een sportmassage gehad, maar dat hielp niets. Ik masseer haar wel via cross-fibre met massagehandschoen iedere week, en daar geniet ze wel enorm van. Of het werkt, geen idee, maar ze is er gek op :')

Ik zal je zeker een pb sturen! Een vriendin heeft me ook iemand van Duitsland aangeraden ervoor, en ik moet toegeven, dat supplement dat ze maakt voor haar paarden is een of ander raar topmiddel := Met micro-organismen ofzo, gegist spul. Is een soort bruine vloeistof en mijn shet loopt er opeens super mee. Ik wist niet eens dat hij zich iets minder goed voelde toen, maar zijn energie vloog plots de pan uit. _/-\o_

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:12

Als ze wel bloedwormen zijn jou je toch eerder verwachten dat de mest eens in de zoveel tijd niet goed is? heeft je merrie ook geen koliekachtige verschijnselen?

Ik heb ook geen Agrobs verkooppunt in de buurt. Voor die ene keer per jaar dat ik er wat spullen bestel vind ik het ook niet zo'n punt om online te bestellen :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, SemrushBot en 31 bezoekers