Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:29

Ik heb zo'n zwak moment, en ik twijfel al zo lang.. dat ik toch maar adviezen vraag. Wees alsjeblieft lief, ik weet dat ik fouten heb gemaakt, ik merk ze nu. En wil alleen maar het beste. Ik sta oprecht open voor ELK advies.

Ik heb een haflinger ruin van 3 jaar , ik heb hem sinds hij een half jaartje is
En ik heb een bonte merrie van 19 jaar, ik heb haar net 2 maand.

Nu ben ik veel te impulsief geweest, bij beide paarden. Ik zag mijn kans om een paard te kopen, en ik kocht een haflingerveulen. Dat kon ik dan naar eigen hand zetten, eerst de opfok in gegaan, en nu op een paddock paradise. De kans zit er alleen dik in dat hij te klein blijft om te rijden (wat uiteindelijk het doel was) dus motivatie om er echt wat mee te doen, is ver weg.

Om de rijbehoefte toch te vullen wilden we een groter paard, wat ouder en lief zodat we er prima als beginners opkunnen. Gekeken, alles goed. Prima paardje, rustig in haar koppie. Perfect! We hebben haar overgenomen en toen bleek dat de oude eigenaar samen met zijn andere paard naar dezelfde stal verhuisden, allemaal prima. Maar nu heeft zij dus zulke extreme verlatingsangst, dat het soms gevaarlijk is om haar uit de paddock paradise te halen. Rijden zit er dus al helemaal niet in. We hebben haar een week met rust gelaten, daarna 1x per week er uit gehaald, wat geaaid, snoepje en weer terug. Uiteindelijk ging dat super goed, dus geprobeerd te rijden, dit ging heel slecht omdat ze continu dus haar oude vriend aan het zoeken was.

Voelt als een enorme miskoop, en nu zit ik met 2 paarden, waar ik eigenlijk niet mee kan wat ik wil.

Ik baal als een stekker, en twijfel over allebei de paarden. De haflinger heb ik inmiddels wel een band mee, en een emotionele waarde, maar is dat voldoende? HIj staat nu prima hoor, hij heeft het naar zijn zin, maar ik haal er niet echt lol uit, geen motivatie en zin om er naar toe te gaan.

De bonte vraag ik mij enorm af of we haar niet gewoon moeten verhuizen, toch moeten proberen te trainen nog of ook weg te doen omdat zij simpelweg niet is wat we zochten voor nu.

Ja, ik heb fouten gemaakt, het was wat impulsief, en mijn ervaring past niet bij de haflinger, en ook niet om de verlatingsangst op te lossen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet het geld heb om er een gedragsdeskundige bij te halen.

Moet ik ze nou verkopen, verhuizen naar een ander plekje of maar tegen mijn zin in doorzetten?

Ik twijfel enorm aan verkopen, en rustig op zoek naar 1 paard wat bij ons past, 1 paard om de volle aandacht te geven. het voelt heel slecht om in te ruilen als het ware, maar ik denk niet dat dit voor de paarden, als voor mij eerlijk is.

Stom stom stom, wat zouden jullie zeggen?


Sintara

Berichten: 7384
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:37

Ik denk dat het een goed idee zou zijn je merrie een tijdje ergens anders te zetten, zelfs al is het maar 2 weken. Daarmee zal ze waarschijnlijk wel losweken van haar oude maatje. Kan ze niet ergens tijdelijk op de wei ergens?

Wat betreft je ruin, zou ik denken verkopen. Als je al geen zin hebt om naar hem heen te gaan.. Zelfs als hij echt te klein is om mee te rijden, kan iemand anders hem wel voor de kar beleren bijvoorbeeld.
En dan hou jij meer tijd over voor lessen of training met je merrie :)

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:39

Ik zou de haflinger verkopen en met je merrie eens goed aan de slag gaan met eventueel een gedragstherapeut. Het is dus echt de verlatingsangt waarom je haar nu minder leuk vind..

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:41

maar als ik het begrijp heb je die bonte merrie nog maar net?

en hoe groot ben jij en je haf?en wat mankeert er nu aan?eerst is hij te klein?later heb je te weinig ervaring?

elk paard heeft wel iets,een 'perfect' paard bestaat niet,je moet altijd je paard leren begrijpen en naar elkaar toe groeien.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:43

tengeltje11 schreef:
maar als ik het begrijp heb je die bonte merrie nog maar net?

en hoe groot ben jij en je haf?en wat mankeert er nu aan?eerst is hij te klein?later heb je te weinig ervaring?

elk paard heeft wel iets,een 'perfect' paard bestaat niet,je moet altijd je paard leren begrijpen en naar elkaar toe groeien.


Ik ben 1,71, mijn haf is 1,42. Maar ik ben zelf een zwaarder iemand, dus dat word lastig.
Ik heb zelf ook weinig ervaring om hem zelf echt in te kunnen rijden of zo, dus dat maakt het ook weer lastiger.
Wel zit er een emotionele waarde aan hem, wat mij dus tegenhoudt. En het principe dat je dieren eigenlijk niet weg hoort te doen als je er eenmaal voor gekozen hebt.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:48

1. de haflinger
die is 3 en blijft waarschijnlijk te klein. Hoe groot is die waarschijnlijkheid? Haflingers zijn best laatbloeiers dus het kan best zijn dat hij over een jaar of 2 "groot genoeg" is. Hoe groot ben jij en wat voor type haflinger is het? Ik had een tankje van 1.44, daar kon je niet op met een lengte van 1.85 maar alles tot 1.80 ging best.
Je hebt geen zin om wat met hem te doen maar is grondwerken een optie? Horse agilty? In hand trail?
Is hij zodanig gehuisvest, bijvoorbeeld 24/7 op de weide, dat je hem een poosje kunt laten voor wat hij is?

2. de merrie
die voldoet aan je wensen maar heeft verlatingsangst waardoor je er niet mee kunt doen wat je wil. Is het een optie om die een maand ergens anders te zetten zodat je je daarop kunt focussen?

Als ik je post zo lees denk dat ik dat je wellicht zelf op dit moment niet lekker in je vel zit en/of nog relatief jong bent en je afvraagt of je zo de komende jaren verder wilt. (Ik heb niet in je profiel gekeken.)

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:51

Maar de paardenhobby is ook veel te duur om door te zetten zonder plezier :+ Als je haf verkocht is heb je ook geld voor een gedragstherapeut.
Je kan hem niet laten groeien, maar je kan haar wel leren alleen te zijn!

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 15:52

Maflinger_S schreef:
1. de haflinger
die is 3 en blijft waarschijnlijk te klein. Hoe groot is die waarschijnlijkheid? Haflingers zijn best laatbloeiers dus het kan best zijn dat hij over een jaar of 2 "groot genoeg" is. Hoe groot ben jij en wat voor type haflinger is het? Ik had een tankje van 1.44, daar kon je niet op met een lengte van 1.85 maar alles tot 1.80 ging best.
Je hebt geen zin om wat met hem te doen maar is grondwerken een optie? Horse agilty? In hand trail?
Is hij zodanig gehuisvest, bijvoorbeeld 24/7 op de weide, dat je hem een poosje kunt laten voor wat hij is?

2. de merrie
die voldoet aan je wensen maar heeft verlatingsangst waardoor je er niet mee kunt doen wat je wil. Is het een optie om die een maand ergens anders te zetten zodat je je daarop kunt focussen?

Als ik je post zo lees denk dat ik dat je wellicht zelf op dit moment niet lekker in je vel zit en/of nog relatief jong bent en je afvraagt of je zo de komende jaren verder wilt. (Ik heb niet in je profiel gekeken.)


Ik ben 21. En mijn haflinger is erg smal gebouwd. en nu dan 1,42. Ik zit inderdaad niet lekker in mijn vel, omdat ik de lol in paarden verlies omdat het grondwerken met hem dus momenteel niet lekker gaat, en mijn andere paard ook niet is wat ik dacht dat het zal zijn.

Ze staan allebei in een paddock paradise dus ik kan ze bij wijze van maanden laten staan en er niks mee doen.


tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:58

Eerlijk,ik zou dan eerst aan mezelf werken.
Dat grondwerk niet lekker loopt,dat een paard niet bij je wil zijn,en enkel bij zijn vriendjes kan ook allebei gelinkt zijn aan jij die niet goed in je vel zit.
Niet breed en groot genoeg als ze 2 zijn?
Hier tinkers,beetje zelfde.
Ik heb echt al meermaals paarden na hun 2 nog 5 cm weten groeien,ze zijn idd laatbloeiers.
En ook in omvang,meer dan een haf begint pas echt uit te zwaren in de jaren die volgen,als ze uit hun ergste groei zijn.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:59

Ben je nu ook niet wat erg impulsief in je gedachtes? :) :(:)

De haf zou ik verkopen, die kan mooi aan het werk met iemand die er helemaal voor gaat. Die heb je nu al een aantal jaar en dat kun je nu best beoordelen.

De merrie zou ik nog wat tijd geven, een poosje ergens anders stallen en dan kijken of het verbeterd.
Een betrouwbaar beginnerspaard heb je niet zo 1,2,3 weer gevonden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:00

Gewoon lekker grondwerkles nemen om met je merrie aan het werk te gaan. Leren hoe je haar vertrouwen kunt geven en samen te werken. Dan kun je daarna lekker met haar gaan rijden en voel je je ook gelijk weer beter, wat je dan met je haf doet kun je dan nog wat langer over nadenken.

koeien op de weg...

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:01

Ik herken het wel ergens hoor. Ik heb zelf op 20 jaar een tinker jaarlinger gekocht. Alleen het probleem bij mij was niet zo zeer dat hij te klein zou blijven. Ik had me alleen zwaar vergist in hoe het is om een paard op te voeden, zeker jonge paardjes gaan zeer regelmatig uit proberen. Ik heb met hem echt een super band, maar het heeft heel erg veel bloed, zweet en tranen gekost. En een hoop doorzettings vermogen. Maargoed ik zou er uiteindelijk op kunnen rijden, alhoewel dit niet mijn voornaamste doel is.

Ik zou echt even diep in je hart kijken wat je zelf wil, als je echt wilt gaan rijden, dan zou ik er hoe moeilijk het ook is, er toch over na gaan denken om je haffie te verkopen.

En over je merrie, verlatingsangst krijg je er uiteindelijk wel uit. Ik zou haar ook even verhuizen om te kijken wat voor invloed dat heeft, en in die periode dat ze ergens anders staat, kunnen jullie ook aan elkaar wennen zonder alle andere factoren eromheen, desnoods kan je eventueel hulp zoeken daarmee. Doormiddel van lessen bijv.

En vergeet niet, paarden spiegelen, ik las dat je niet lekker in je vel zit en dat kan ook meewerken in het gedrag van je paard, probeer daar ook aan te werken.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 16:02

justkid schreef:
Ben je nu ook niet wat erg impulsief in je gedachtes? :) :(:)

De haf zou ik verkopen, die kan mooi aan het werk met iemand die er helemaal voor gaat. Die heb je nu al een aantal jaar en dat kun je nu best beoordelen.

De merrie zou ik nog wat tijd geven, een poosje ergens anders stallen en dan kijken of het verbeterd.
Een betrouwbaar beginnerspaard heb je niet zo 1,2,3 weer gevonden.


Zeker niet impulsief nu, het gaat nu enkel om gedachtes en niet iets wat ik direct ga doen.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:02

Uiteraard is hij met 3 nog smal gebouwd. Realiseer je dat een paard met 3 nog lang niet volwassen en dus uitgegroeid is. Al eens een jong van 18 met een volwassen man vergeleken? Paarden zijn pas met 8 helemaal uitgegegroeid en een haflinger van 1.42 kan nog met gemak 1.46 en lekker breed worden. Dus nu verkopen zou ik zonde vinden, je hebt tenslotte al 2,5 jaar gewacht. En inrijden kan je uitbesteden.

De oude eigenaar van de merrie staat ook bij jou op stal toch? Wil die niet helpen? Of had die dit probleem ook altijd al?

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:04

Ik vind dat je een paard waar het niet mee klikt best kunt verkopen,als je een ander fatsoenlijk adres voor hem\haar vindt. Als je om wat voor reden ook niet de juiste combinatie vormt met je paard,dan is het voor jou niet leuk en voor het paard ook niet. Maar ook niet te snel opgeven als jij en je paard elkaar wel aardig vinden. In zo'n geval nog blijven proberen en oefenen.Het is altijd wel een risico om een paard te kopen,want je moet toch redelijk snel beslissen over een dier wat je dan nog niet kent.Overigens,Haflingers groeien echt nog door na hun derde jaar,die kan best nog groter worden.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:05

Overigens vind ik niet dat je fouten hebt gemaakt, met geen van beide paarden. Voor allebei was en is je redenatie om ze aan te kopen valide.

Dat je paarden in een paddock paradise staan daar had ik overheen gelezen maar dat maakt het relatief makkelijker om er niet elke dag heen te hoeven. Wil je dat eens proberen, om er gewoon niet heen te gaan en te kijken hoe je je daarbij voelt?

Als je er elke keer heen gaat omdat het moet, kan dat verklaren waarom bijv. het grondwerken met je haflinger momenteel niet lekker gaat. De haflinger merkt ook wel dat je er niet helemaal bij bent en dan neemt een haflinger (elk paard) de ruimte die je hem geeft.

De oude eigenaar van je merrie staat nu ook op stal met het vriendje van je merrie. Is het een optie om eens samen met hen in de bak te rijden of een buitenrit te maken? Dan rij jij toch op je paard zonder dat zij last heeft van verlatingsangst.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 16:10

Maflinger_S schreef:
Overigens vind ik niet dat je fouten hebt gemaakt, met geen van beide paarden. Voor allebei was en is je redenatie om ze aan te kopen valide.

Dat je paarden in een paddock paradise staan daar had ik overheen gelezen maar dat maakt het relatief makkelijker om er niet elke dag heen te hoeven. Wil je dat eens proberen, om er gewoon niet heen te gaan en te kijken hoe je je daarbij voelt?

Als je er elke keer heen gaat omdat het moet, kan dat verklaren waarom bijv. het grondwerken met je haflinger momenteel niet lekker gaat. De haflinger merkt ook wel dat je er niet helemaal bij bent en dan neemt een haflinger (elk paard) de ruimte die je hem geeft.

De oude eigenaar van je merrie staat nu ook op stal met het vriendje van je merrie. Is het een optie om eens samen met hen in de bak te rijden of een buitenrit te maken? Dan rij jij toch op je paard zonder dat zij last heeft van verlatingsangst.


Dat heb ik inderdaad al eens gedaan, maar wij zijn allebei van hele andere rijstijl. Ik ben van de rustige stapritjes en hij wil lekker crossen, en die combinatie gaat niet, en er echt rekening met elkaar houden was een lastige. De oude eigenaar vind het ook wel meevallen helaas.

Het ze laten staan heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dan voel ik me schuldig tegenover hun en heb ik het idee dat ik ook niks verder kom, omdat ze me niet zien, zal er natuurlijk ook geen vooruitgang komen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:22

Ik zou de haflinger dan voor nu even laten voor wat het is. Hij staat er goed, je valt hem niet lastig en hij kan rustig nog wat groeien.

Ik zou focussen op de merrie. Jammer dat het met de oude eigenaar van je merrie niet voldoende klikt om samen aan de verlatingsangst te werken.
Ik zou dan les nemen, hetzij grondwerkles, hetzij rijles met de merrie om haar voor jou rijklaar te krijgen. Want rijden is wat je wilt nu. Eventueel op een andere locatie. Ik realiseer me dat geld hierbij een dingetje is.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:32

Ik zou niks verkopen.

Maar iemand zoeken die je kan helpen met grondwerk, werken aan de hand, loswerken, longeren enz.
Zodat je op de grond lekker met ze bezig kunt. Elkaar leren kennen een band opbouwen enz.
Dat je ook weer een doel hebt een uidaging om met ze aan het werk te gaan.
En van daaruit verder werken naar het rijden.

[O]

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:35

Vergis je niet in wat een verschil een jaar of 2 kan uitmaken. Ik heb een fjord x fries en die is nu 148. Maar kijk eens naar deze foto's betreft bespiering en uitzwaren.

Foto 1: 3 jaar, lekker puppy nog dus nog een jaar de wei op.Afbeelding
Foto 2: 4 jaar en 4 maanden onder het zadel.
Afbeelding
Foto 3: op een maand na 6jaar.
Afbeelding

Ik zou zeggen, geefje haf de tijd als je hem qua karakter zo leuk vindt en het goed klikt. Ik zou dan eerder de oudere merrie wegdoen als je echt wat wilt verkopen en dat geld bewaren om je haf zadelmak te laten maken en daarna les te nemen.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:47

Die haflinger verkopen, je hebt er zo te lezen weinig band mee en geen geld om goed het inrij proces door te gaan.
Dat wordt allemaal veel te ingewikkeld.
Die oudere zou ik aanhouden. Je moet zelf zo te horen veel leren en als ik het zo lees ben je een type waar elk paard van gaat klieren omdat je weinig leiding geeft/teveel nadenkt.
Geld van de verkoop/verlies stallingskosten van de haf gebruiken om een goede instrutrice te betalen en lekker aan het werk te gaan. :)

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:51


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:53

Ik zou de haf verkopen (want te klein en je mist de ervaring om in te rijden en door te rijden, zonde om hem te houden ook voor de pony) en het geld gebruiken om met je rijpaard lekker grondwerkles en rijles te gaan nemen. Verlatingsangst betekent meestal dat jij nog geen veilige leider bent en als je daaraan werkt, middels grondwerkles, dan wordt dat vaak veel beter. Zonde om het dier hierom op te geven als het verder wel geschikt is voor je.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:58

Over je haf heb ik geen mening - dat is ook van later zorg.
Het klopt natuurlijk wel dat je door één te verkopen financieel wat ruimer komt te zitten, dat is wel een overweging misschien.

De tinker, daar moet je mee aan de slag. Want ik denk dat je bij een ander paard ook weer iets tegenkomt wat je niet kent. Je bent een beginner, dat zeg je zelf! Veel mensen die voor het eerst een eigen paard kopen weten niet goed hoe ze er mee aan moeten. Ik zou hulp vragen van een goede paardenvrouw/man. Dat hoeft heus geen gedragstherapeut te zijn, iemand met gezond paardenverstand en veel ervaring lijkt me eerst voldoende. Laat je helpen, bij het uit de wei halen, bij het verzorgen, en het werk - onder de man en op de grond. Leer!

Of je je paard moet verhuizen moet je zelf besluiten. Het lijkt me wel een ingewikkelde situatie met de oude eigenaar, dus ook daarom is kiezen voor een andere omgeving misschien niet zo raar...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:05

Kendra schreef:
Ik zou hulp vragen van een goede paardenvrouw/man. Dat hoeft heus geen gedragstherapeut te zijn, iemand met gezond paardenverstand en veel ervaring lijkt me eerst voldoende.

Mee eens. Met dat paard lijkt niet zoveel bijzonders aan de hand, daar is echt geen GT voor nodig. Gewoon les nemen van een fijne instructeur en je bent er al met een beetje inzet/gevoel.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers