Pony blijft verharen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 10:12

Hallo bokkers

Ik heb mijn pony sinds april en toen hij kwam had hij nog steeds een dikke wintervacht en was hij volop aan het verharen. Het probleem is dat we nu in augustus zitten, en hij nooit gestopt is met verharen en nog steeds verhaart. Ik poets hem altijd gemiddeld twee keer peer week en dan komt er altijd veel haar af. Het is geen wintervacht meer wat eraf komt, het zijn wel gewoon korte haren. Maar elke keer als ik hem poets komt er best veel haar vrij. Het is uiteraard wel minder in vergelijking met de winter wanneer heel de grond onder de haren ligt. Het andere paard dat bij mijn pony staat heeft dit totaal niet. Is dit raar dat hij nog steeds haar blijft verliezen of is dit gewoon normaal?

Alvast bedankt!

My little bandit Zaro


Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:19

Meestal betekent dit juist dat de pony niet makkelijk verhaart. Dat klinkt vast heel gek :D

Maar de meeste paarden hoeven niet eens gepoetst te worden om hun vacht kwijt te raken en doen het dus meer ´in één keer´. Gewoon met rollen of in de wind staan vallen de haren er al uit.

Kan het zijn dat hij iets in zijn voer mist qua vetten, vitamines mineralen?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 11:25

Sintara schreef:
Meestal betekent dit juist dat de pony niet makkelijk verhaart. Dat klinkt vast heel gek :D

Maar de meeste paarden hoeven niet eens gepoetst te worden om hun vacht kwijt te raken en doen het dus meer ´in één keer´. Gewoon met rollen of in de wind staan vallen de haren er al uit.

Kan het zijn dat hij iets in zijn voer mist qua vetten, vitamines mineralen?


Omdat hij eerst te dik was staat hij nu 24/7 buiten en krijft hij hooi. Verder hangt er een liksteen. Omdat hij niet heel hard werkt krijgt hij verder niet echt iets. Wel eens een beetje brok of snoepjes of een appeltje qua beloning. In de winter krijgt hij wel brok maar nu in de zomer niet. Dus misschien ligt het inderdaad aan zijn voeding?

My little bandit Zaro

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:37

Je zou dan eens kunnen kijken naar een vitaminebrokje. Daar worden ze niet dik van en je hoeft er maar weinig van te voeren om hem toch aan zijn voedingsstoffen te laten komen, samen met zijn hooi :) .

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:40

Ja, een vitamine brok is heel goed voor paardjes die verder weinig mogen krijgen, zo doe ik het ook met mijn ponies, die zijn heel mooi in de vacht.
Ik geef metazoa, bestel via internet.
Een grote zak is duur, maar je geeft er maar weinig van dus je doet er lang mee.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:43

onze pony´s hebben gewoon hun zomervacht, maar door het extreem warme weer zijn ze weer aan het verharen. blijkbaar om een nog dunnere vacht te krijgen.
volgens mij normaal nu met dit weer.
ik hoor en zie het bij meer paarden nu.


Marije_jiplover

Berichten: 25304
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:04

Bij 24/7 buiten staan is het best normaal dat ze nu alweer verharen.
We zitten al bijna 1,5 maand van de langste dag af. De dagen worden alweer merkbaar korter en daglengte is een behoorlijke trigger voor het verhaarproces.

Ik heb er 1 die op ergens 25-30 juni begint met verharen en datzelfde doet hij ook rond kerst met zijn wintervacht. Ook 24/7 buiten, de wisseling in lengte van het daglicht maakt dat hij begint met verharen.

Gezien zijn leeftijd is hij er ook een behoorlijke poos druk mee, ik heb hem meestal ergens in mei volledig in z'n zomerjas.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:11

Het is ook wel een normale tijd om te verharen, maar een half jaar lang door blijven verharen is toch wel een tikkie lang ;)

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:45

Als ik het zo lees, was je pony bezig met verharen van wintervacht naar zomervacht. Zoals Marije hierboven al typt, is het inmiddels tijd om weer aan de wintervacht te beginnen. Zie ik bij onze pony's ook.

Oy with the poodles, already

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 19:55

Bedankt iedereen voor de reacties. Dan weet ik dat ik er me er niet echt druk over hoef te maken! :)

My little bandit Zaro

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:55

Hier zijn ze ook al weer aan het verharen, heel zachtjes aan veranderen ze in fluwelen paardjes. Is een voorstadium van de wintervacht.

Mijn shet heeft wel gehad dat ze laat begon met verharen in het voorjaar en in juli of augustus pas klaar was. En dan in één moeite door weer wintervacht ging aanmaken. Dit jaar is ze in januari begonnen en was het er in april/mei grotendeels wel af.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:32

Hier ook verharende shetlanders, is niks raars mee. Mijne komen verder ook van een moederlijn die sowieso erg laat zijn met zomervacht en zitten meestal alleen de maand juli volledig in zomervacht. Ik help ze dus door ze in april-mei te scheren waardoor ze niet de halve zomer in wintervacht lopen. Verder scheer ik mijn shet die in training staat vanaf september meestal alweer omdat ie het anders niet redt in zijn wintervachtje.

Alex en Jorie <3

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:50

Hier ook twee Shetlanders die dit jaar eigenlijk steeds zijn blijven verharen.
Het leek haast of ze van wintervacht eerst naar een lentevacht gingen, en vervolgens door naar hun zomervacht.
Dit zijn moeder en dochter, de derde set verhaart gewoon normaal.

Ik heb het nog nooit eerder gehad, dat is iets nieuws van dit jaar :)

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Pony blijft verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:02

Ik raad teunisbloem olie aan, deze zijn niet heel duur en je kunt ze verkrijgen in tablet vorm of gewoon de olie, heeft mijn shetlander heel goed geholpen:)

Be the chance you wish to see in the world❤ [o]

Lenor
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:31

Mijn pony's hebben door het extreem wisselvallige weer ook regelmaat verhaart dit jaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers