Welke kleur is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lady_Tamzz

Berichten: 937
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: ..

Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 16:23

Hallo.

Wij hebben een aantal shetlanders.
En ik weer eigenlijk niet precies welke kleur ze hebben.

Prada:
Afbeelding

Bertus: (veulen van prada)
Afbeelding

Harm:
Afbeelding

Harm heeft op dit moment zijn been gebroken, is nog niet bekend of het goed gaat komen. Hij komt nu wel wat uit het haar, en wordt donkerder van kleur. Zijn manen en staart worden steeds witter. Ook krijgt hij volgens mij een aalstreep.

Kunnen jullie mij misschien helpen?

Mvg

Eyecatcher mijn Topper!
Diamond, 8 april geboren: [KS-ITP] 8 April geboren: Diamond! Geweldig zwart veulen!
Nothing seems to change, but everything's diffrent!


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:54

Ik zou denken Bertus en Prada valk, en Harm een vosje.. wat zijn de ouders voor kleur van allen?
Beterschap voor Harm!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:13

Prada en bertus zijn geen valk, maar zo te zien grullo, oftewel wildkleur zwart/ zwart-dun.
Harm zou een wildkleur vosje kunnen zijn, of een gewone vos.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:16

De eerste twee grullo, het veulen waarschijnlijk vos.


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:28

Als leek, waarom geen valk? Die zijn er toch ook heel donker? Ik dacht altijd dat grullo grijzer was?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:33

Pluttersput schreef:
Als leek, waarom geen valk? Die zijn er toch ook heel donker? Ik dacht altijd dat grullo grijzer was?


Geen valk vanwege aalstreep, crème verdunning geeft geen aalstreep, dun wel.
Bij Shetlanders (en meerdere robuuste rassen en ponyrassen) geeft grullo vaak een wat bruinigere kleur.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:37

Valken hebben geen aalstreep, hooguit countershading (een minder strakke donkere streep over de rug) .
Daarnaast is valk een verdunde versie van bruin, dus verwacht je een bruine/gele tint. Dit is meer grijzig, wat duidt op een zwarte basiskleur.

Als laatste zijn zowel crème (wat valk maakt) en wildkleur verdunningen, maar verdunnen ze op een andere manier. Wildkleur is wat minder egaal, vaak blijft het hoofd wat donker bijvoorbeeld. Crème maakt heel de haar ligt, wildkleur zorgt voor haren met een lichte buitenkant maar donkere kern. Dat is alleen onder de microscoop te zien, maar daardoor heb je in het grote plaatje dus net een ander soort verzadiging van kleur.


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:40

Ah top, thanks voor de uitleg!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:51

Bertus inderdaad wildkleur bruin. Dat is de kleur die de meeste fjorden ook hebben.

Prada zou ik zeggen smoky black. Dat is zwart met creme. Geen wildkleur zwart omdat de manen en staart één kleur zijn. Maar daarbij heb ik natuurlijk alleen de foto om op af te gaan.

Welke kleur is de vader van Bertus?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lady_Tamzz

Berichten: 937
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: ..

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 18:41

De vader van Bertus is 3 kleur bont. Donkerbruin, vos en wit. En de vader van Harm is vos bont. Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Eyecatcher mijn Topper!
Diamond, 8 april geboren: [KS-ITP] 8 April geboren: Diamond! Geweldig zwart veulen!
Nothing seems to change, but everything's diffrent!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:02

Bruin met vos bestaat niet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lady_Tamzz

Berichten: 937
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: ..

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 19:05

2 kleuren bruin wel?

Eyecatcher mijn Topper!
Diamond, 8 april geboren: [KS-ITP] 8 April geboren: Diamond! Geweldig zwart veulen!
Nothing seems to change, but everything's diffrent!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:14

Hoe bedoel je? Bruin is maar 1 kleur. Die in diverse tinten kan voorkomen. Het kan best dat een paard bij voorbeeld bruin is met lichtere plekken op bij voorbeeld hoofd of benen.

Heb je geen foto van hem?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:48

3-kleur bont bestaat niet … 'gewoon' bruin bont.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:07

Peterina schreef:
3-kleur bont bestaat niet … 'gewoon' bruin bont.



3 kleur bestaat wel (chimera) maar is zeldzaam.

Veel mensen noemen bruinbont ook 3 kleur maar dat is eigenlijk gewoon... bruinbont :+

~Riding is the best solution to any problem~

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:12

Kunnen ook smokey grullo zijn maar daarvoor zal je ze moeten testen.

Veulen is vos

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:47

DarkCupid schreef:
Peterina schreef:
3-kleur bont bestaat niet … 'gewoon' bruin bont.



3 kleur bestaat wel (chimera) maar is zeldzaam.

Veel mensen noemen bruinbont ook 3 kleur maar dat is eigenlijk gewoon... bruinbont :+


Chimera heeft niets met kleuren genetica te maken!

Veel mensen die niet op de hoogte zijn van kleuren genetica noemen bruinbont '3-kleur bont' … maar dat heeft alleen te maken met gebrek van kennis. :+

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:54

Ik heb zelfs een zwart-bruin-bonte :j :') .
Dikke ruzie met de chipper, hij vertikte het om zwart-bont op papier te zetten.

Ik zie een wildkleur zwarte, een wildkleur bruine en een vos.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:02

Koper schreef:
Bertus inderdaad wildkleur bruin. Dat is de kleur die de meeste fjorden ook hebben.

Prada zou ik zeggen smoky black. Dat is zwart met creme. Geen wildkleur zwart omdat de manen en staart één kleur zijn. Maar daarbij heb ik natuurlijk alleen de foto om op af te gaan.

Welke kleur is de vader van Bertus?

Ik quote dit bericht even, omdat er wat dingen incorrect geschreven worden.

Bertus lijkt een grulla/o (=wildkleur zwart) te zijn. Geen wildkleur bruin, dan zou ie een hele andere tint van het lichaam hebben. Wildkleur bruin is inderdaad het brunblakk bij de Fjorden, de meest voorkomende kleur. TS, als leek zoals ze dat zelf noemde, kan deze kleur opzoeken en zal dan zien dat er een groot verschil in zit. Grulla/o heeft bij de Fjorden grå en deze kleur zal meer overeenkomen met Bertus. Tinten van een grulla/o gaan van grijs naar grijs met een bruinere tint erdoorheen tot bijna zwart. (Wellicht met een duidelijkere foto van opzij kan er nog eens naar bruin/zwart gekeken worden, maar de kans op zwart oog ik groter, evt. in combinatie met een foto van de vader van Bertus).

Prada lijkt mij een donkere grulla/o. Smoky black kan niets over gezegd worden. Smoky black is zoals Koper al zegt zwart met een cream-gen. Cream verdund niet op zwart.
In dit topic een smoky black, je zult zien dat dit qua kleur gelijk een zwarte is.
Daarom vermoed ik dat Prada een donkere grulla/o is. Mede omdat Bertus duidelijke dun-kenmerken heeft (aalstreep, verdunde vacht).

Het veulen is inderdaad een vos.

Life's too short to be scared. So, screw the gap. Let Ethan razz your berries, goose your gander, tickle your tail feathers, cup your coconuts, rock your rump, poke your hontas, wallop your wonderland!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:06

Bertus is die op de tweede foto, die is echt niet wildkleur zwart.

Wildkleur zwarten hebben donkere én lichte manen. De merrie op de eerste foto heeft alleen donkere manen. Vandaar dat ik wildkleur bij haar niet waarschijnlijk vind.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Welke kleur is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:13

Zo te lezen verschillen de meningen heel erg. Denk dat je het alleen te weten komt door gewoon kleur te testen. De bovenste merrielijkt bijvoorbweld heel erg op paard van een vriendin van mij en dat is gewoon een donker gekleurde valk merrie.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:19

Koper schreef:
Bertus is die op de tweede foto, die is echt niet wildkleur zwart.

Wildkleur zwarten hebben donkere én lichte manen. De merrie op de eerste foto heeft alleen donkere manen. Vandaar dat ik wildkleur bij haar niet waarschijnlijk vind.

Een grulla/o hoeft geen wit-zwarte manen te hebben. Daarbij zit er wel degelijk een tint-verschil in de manen van Prada als je de foto uitvergroot.

Afbeelding
Afbeelding

En hieronder een grulla/o met een bruine tint.
Afbeelding

Ik geef niet voor niets in mijn bericht aan dat met een duidelijkere foto van Bertus er nog eens naar bruin/zwart gekeken kan worden. Voor alsnog lijkt hij mij zwart. Maar met een betere foto ben ik niet te beroerd om een evt fout van mijn kant toe te geven ;)

Life's too short to be scared. So, screw the gap. Let Ethan razz your berries, goose your gander, tickle your tail feathers, cup your coconuts, rock your rump, poke your hontas, wallop your wonderland!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:54

Uit mijn ervaring van de dun fok, (gezien wij ons in de Irish Cobs hierop focussen) is dat kleuren enorm kunnen verschillen. Hoeft dan niet te betekenen dat de een geen grullo is omdat hij/zij zo donker is. Kan gewoon voorkomen. Daarom denk ik persoonlijk dat beide grullo zijn. Testen kost niet zo veel, wie weet klopt wat wij zeggen wel niet, maar met een test weet je het wel zeker.

Hier een paar foto's ter vergelijking

Afbeelding
Mijn bay dun ter vergelijking

En haar vader, een 100% grullo/wildkleur zwart:
Afbeelding


En nog een smokey grulla (grullo + cream)
Afbeelding

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:29

Peterina schreef:
Chimera heeft niets met kleuren genetica te maken!

Veel mensen die niet op de hoogte zijn van kleuren genetica noemen bruinbont '3-kleur bont' … maar dat heeft alleen te maken met gebrek van kennis. :+


klopt,

chimerisme heeft idd niet met kleuren genetica te maken maar is een soort samengesmolten tweeling, waardoor ze soms 2/3 kleuren hebben.

~Riding is the best solution to any problem~

AnnaR

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:04

chimello schreef:
Uit mijn ervaring van de dun fok, (gezien wij ons in de Irish Cobs hierop focussen) is dat kleuren enorm kunnen verschillen. Hoeft dan niet te betekenen dat de een geen grullo is omdat hij/zij zo donker is. Kan gewoon voorkomen. Daarom denk ik persoonlijk dat beide grullo zijn. Testen kost niet zo veel, wie weet klopt wat wij zeggen wel niet, maar met een test weet je het wel zeker.

Hier een paar foto's ter vergelijking

[img=530x800]https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13177869_565735803586680_3985738322289971622_n.jpg?_nc_cat=0&oh=231705e8463e74f93f5a965e6d6adc3d&oe=5C01AA77[img]
Mijn bay dun ter vergelijking

En haar vader, een 100% grullo/wildkleur zwart:
[img=800x598]https://img.equinenow.com/slir/w800/equine/data/photos/1212542/1528569491/flashy-gypsy-vanner-horse.jpg[img]


En nog een smokey grulla (grullo + cream)
[img=800x530]https://ykw-gypsyhorses.com/images/chazie1.jpg[img]


Bij het laatste paard ben ik benieuwd of het cream gen nu iets uitmaakt, normaal zou het op een zwart paard niks moeten doen maar is dit paard nu lichter door een combinatie van dun en cream of is het gewoon een toevallig lichte grullo die cream bij zich draagt?

Niet geschoten, is altijd vrede.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: blondies en 29 bezoekers