Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 22:54

knhs / knmi / sportzorg
Overige


Wat is er nu fijner dan een heerlijke buitenrit tijdens een zwoele zomeravond? Houd er alleen wel rekening mee dat de meeste onweersbuien plaats vinden in de vroege avond. Zeker na alle prachtige tropische zomerdagen kan het weer zomaar omslaan. Check daarom altijd eerst de weersverwachting voordat je op pad gaat. Word je onderweg toch overvallen door onweer? Blijf dan veilig met deze tips.

Het gevaar om persoonlijk door de bliksem getroffen te worden is relatief klein, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Jaarlijks worden in Nederland één of twee mensen dodelijk getroffen door de bliksem. Het licht van de bliksem is bijzonder fel en een nabije inslag kan verblinden. Onweersbuien kondigen zich meestal luid en duidelijk aan. Wil je weten hoe ver de onweersbuien van jou verwijderd zijn? Met de bekende 10 secondenregel kun je de afstand relatief goed inschatten. Geluid is veel langzamer dan licht. Hierdoor zie je eerst de flits en hoor je daarna pas de donder. Je telt het aantal seconden tussen flits en donder en deelt dit door drie. De uitkomst is ongeveer de afstand in kilometers. Tel je 10 seconden of minder, dan is de bui gevaarlijk dichtbij en wordt het tijd om maatregelen te nemen.

Als je onderweg overvallen wordt door onweer kun je het beste zo snel mogelijk een schuilplaats zoeken. Een huis of gebouw is de veiligste plaats. Ook een afgesloten auto is veilig. Bij een blikseminslag wordt de lading direct afgevoerd. De restlading die op de auto achterblijft, is gering. Het is zeker niet verstandig om te schuilen onder een boom. Is er geen stal, schuur, of huis in de buurt om te schuilen? Stap dan van je paard af. Zeker op open vlaktes wil je niet het hoogste punt van de omgeving zijn. De meest verstandige optie is om je paard aan een stevige stronk of struik vast te zetten -absoluut niet aan een hoge boom- en afstand van je paard te nemen. Zet je paard het liefst niet vast aan de teugel, omdat hij in geval van paniek dan aan het bit kan trekken. Het meest ideaal zou zijn als je je paard kunt vastzetten aan een halster, maar mocht je die niet bij je hebben kun je altijd nog de teugel aan de neusriem vastmaken voordat je de teugels aan een struik knoopt.

De reden dat je afstand van je paard moet nemen is omdat paarden en pony’s vaker slachtoffer worden van een blikseminslag. De zogenaamde stapspanning is bij een paard veel groter dan bij een mens. Tussen de hoeven ontstaat bij een inslag namelijk een spanningsveld op de grond. Ga zelf op gepaste afstand gehurkt zitten met de voeten tegen elkaar. Door jezelf zo klein mogelijk te maken en je voeten bij elkaar te houden verklein je de kans om getroffen te worden, want de stroom kan dan niet door het lichaam lopen. Houd ook minstens drie meter afstand van hekwerk en afrastering. In een bos kun je het beste dekking zoeken laag bij de grond (gehurkt) op een plek waar veel kleine boompjes bij elkaar staan.

Dus samengevat:
• Zoek een schuilplaats in een stevig gebouw.
• Ook een auto is een goede schuilplaats
• Stap van je paard en bind hem vast aan een lage struik, beslist niet aan een hoge boom!
• Blijf uit de buurt van hoge bomen, lantaarnpalen en torens. Dit geldt ook voor metalen voorwerpen als tentstokken, fietsen, hengels, enz.
• Blijf minstens op drie meter afstand van hekwerken of afrasteringen.
• In een bos: zoek een laag groepje bomen op in het laagste deel van het terrein.
• Op een open veld: ga gehurkt op je tenen zitten, sla de armen om de knieën en houd je hoofd zo laag mogelijk. Ga nooit plat op de grond liggen.
• In groep loop je een groter risico op blikseminslag. Blijf dus niet bij elkaar maar zoek beschutting of hurk verspreid van elkaar.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:43

Ik heb het 1 keer met mijn merrie meegemaakt, ik ben toen met mijn merrie gaan schuilen in een grote tent van de scouts die toen aan het kamperen waren. Was naderhand best grappig maar op het moment zelf..
De scouts vond het geweldig om een paard in hun tent te hebben, tot ze van de stress besloot om even de tent onder te sch**ten :') ben toen na de storm teruggekeerd om alles netjes op te ruimen en de leiding te bedanken.

Als je zo een onweer op je ziet afkomen terwijl je te paard zit slik je toch even.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:47

"ga gehurkt op je tenen zitten, sla je armen om je benen en hoofd zo laag mogelijk"

Ik ben redelijk soepel maar dit gaat het hem echt niet worden voor langer dan 10 min :+ ...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:51

Ooit op weg naar huis met paard vanaf het strand in het onweer beland. Net voor het dorp getwijfeld of ik even aan de boer zou vragen of ik mocht schuilen.
Toch maar op een drafje doorgereden.... Potverdorie wat was dat spannend. Je voelt jezelf heel hoog zo op het paard.
Was heel blij toen ik de beschutting van de huizen in het dorp inreed. Ergens een eind achter me sloeg een bliksem in een hoge mast.
Volle draf verder gedraafd, waren een paar spannende minuten tot ik op stal was.

Had ik maar geschuild bij de boer...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:54

Bind je paard aan stronk of struik....ik denk dat de meeste paarden mét stronk of struik de benen nemen onderweg als er slecht weer over trekt en de baas zit ergens anders :+
Wat dacht je er van om bij onstabiel weer maar even niet een stuk het bos in te gaan maar lekker bij huis te blijven?

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:28

Ik ben onderweg ook wel eens overvallen door een forse onweersbui (pre buienradar tijd) Sloeg de bliksem in op de hoogspanningsmast langs het pad (ik kon niet anders dan op het pad blijven. Ene kant kanaal, andere kant wei- en bouwland met omheining) Getver, heel de lucht was statisch. Paard hield het hoofd goed koel en uiteindelijk doorweekt, maar veilig weer thuisgekomen. Was geen feestje

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:17

Ik durf mn paard echt niet aan een struik of stronk te knopen en zelf afstand te nemen.
Straks wordt ie geraakt! Liever graaf ik eigenhandig een kuil waar we allebei in gaan liggen ofzo. Brrrrr

Ik zou toch onder lage bomen of iets gaan schuilen. Of nat regenen bij lage struiken die net boven ons uitkomwn ofzo. Ik zou niet zomaar mn paard alleen laten.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:31

Hoe ga je je paard vastbinden dan? Meeste mensen nemen geen halster en halstertouw mee als ze op buitenrit gaan voor zover ik weet...

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 03:13

Wij zijn in open vekd eens overvallen door een onweersbuo.. Bouwde zich enorm snel op.. Er was geen enkele mogelijkheid tot schuilen, dus we zijn er maar in vliegende galop vandoor gegaan, tot we weer in de buurt kwamen van huizen..

Dat was echt een heel enge ervaring..

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:45

Vorig jaar mee gemaakt, was echt niet grappig :(:)

We hadden de keuze, of in het bos blijven onder de hoge bomen of de Lemelerberg over.
Kiezen uit 2 kwaden, we hebben voor de bomen gekozen.

Wat moet je anders op zo'n moment.

Noodweer kwam echt out of the bleu, er was een klein miezer buitje voorspeld.

Hoop het nooit weer mee te maken

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:55

DezeNaam schreef:
Hoe ga je je paard vastbinden dan? Meeste mensen nemen geen halster en halstertouw mee als ze op buitenrit gaan voor zover ik weet...


Teugels loshalen door de neusriem en vast knopen

Neemt niet weg dat ik nooit zou knopen en weg lopen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:14

Er staat ook niet 'weglopen' maar gepast afstand nemen. Bovendien lijkt me dit vooral iets wat je doet als het onweer echt boven je zit en het gevaarlijk wordt. Meestal zal je het aan zien komen en zorg je dat je op tijd thuis bent of kan schuilen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:29

Goede tip om tijdens een buitenrit te schuilen in een auto :+

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:38

Slechte tip om paard vast te binden. Zal ik zelf nooit doen. Als schuilen niet mogelijk is en ook een wei waar ze tijdelijk op kunnen niet lukt loop ik met ze verder zsm naar huis.

Als het hier onweert, komen de paarden zelf uit hun schuil stal. Altijd! Wij halen alle stroom vd draden af en zetten alles open zodat ze weg kunnen mocht er een boom omvallen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:29

malih schreef:
DezeNaam schreef:
Hoe ga je je paard vastbinden dan? Meeste mensen nemen geen halster en halstertouw mee als ze op buitenrit gaan voor zover ik weet...


Teugels loshalen door de neusriem en vast knopen

Neemt niet weg dat ik nooit zou knopen en weg lopen.


Ik had een Mexicaans hoofdstel... Zou niet echt stevig geweest zijn vrees ik. Buiten dat zou mijn paard makkelijk een struik uit de grond kunnen trekken, lijkt me alleen maar meer paniek dan. Zou je paard gewoon vast houden, als hij zich lostrekt pech dan, heeft hij ten minste geen struik achter zich aan.

Ik was ook eens op een manege aan het rijden in de binnenpiste. Was tussen 10-12 uur in de nacht en het begon plots ook heel hard te stormen. De regen kwam met bakken uit de lucht gevallen en er was ook ontzettend veel bliksem. Op de stal was er ook een paard uitgebroken en het was nogal onrustig.
Heb ik wel geluk dat mijn paard een koele kikker was want we moesten wel nog door het bos terug naar de wei (ongeveer 10 minuten rijden).. := (En ja we hebben gewacht tot het rustiger werd, maar dat werd het niet bepaald.. :+ )

Ik vraag me wel af hoe groot de kans daadwerkelijk is dat de bliksem op je inslaat? Zo groot is die kans toch niet of wel? (Ik sta namelijk graag buiten op het terras bij bliksem. :+ )

Sakura789 schreef:
Goede tip om tijdens een buitenrit te schuilen in een auto :+

Gewoon iemands ruit in slaan joh... _O-

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:44

* stapt heel casual bij iemand in de auto met paard en al* HOOI! :D

oh of gewoon even een gebouw instappen, ook een leuke optie..

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:14

Ik ben ook eens in zeer heftig onweer terechtgekomen in het bos. Het kwam zo plotseling op! Het was dichtbij al ingeslagen, de grond dreunde en ik zag geen hand voor ogen (bij een inslag verderop was het te licht om iets te zien, daarna flitste alles, maar verder was het ontzettend donker geworden). Ik heb de teugels losgegooid en mijn merrie heeft zelf haar route naar huis gekozen in een vlotte, maar gecontroleerde galop. Ze was altijd het meest geconcentreerd in slecht weer. Ik vertrouwde meer op haar instinct dan op mijn verstand in het zoeken van een goede route en/of schuilplaats. Eenmaal aan de bosrand ben ik eraf gesprongen en hebben we het laatste stuk door het open veld rennend afgelegd. Rijden ging vast sneller, maar ik wilde ons zo laag mogelijk houden, dus ik heb gerend voor mijn leven, haha. Wat was ik bang. Ik heb me altijd afgevraagd wat nou het verstandigst was geweest om te doen. :P

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:03

Sakura789 schreef:
Goede tip om tijdens een buitenrit te schuilen in een auto :+


Ik had precies dezelfde gedachte

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:06

Echt niet grappig om te rijden terwijl de bliksemschichten langs je oren vliegen.

Tig jaren geleden meegemaakt met mijn paard. Reed lekker in het bos (ruim een halfuur vanaf de weide) en het begon te rommelen. Gauw ruiterpad terug genomen, maar de hemel brak open. Gelukkig was ik vlakbij de manege waar ik altijd op zaterdag reed. Paard mocht in een lege box hooi kauwen en ik kon mijn ouders bellen dat ik veilig was :).

Heb de bui afgewacht en ben toen weer naar huis gereden.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:51

Niet in de buurt van stroomdraden schuilen en proberen om een zo laag mogelijke plek te vinden . Of viaduct of midden in het bos zijn veiliger dan kale open vlakte. Of, wanneer het in de buurt is een drooggevallen sloot.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:02

Joh, het zijn maar tips. Niet nodig om goedbedoelde tips gelijk af te branden. Misschien ben je wel op buitenrit met de trailer en weet je de parkeerplaats te bereiken? Dan is het goed om te weten dat je veilig bent in de auto toch?

Wat vastbinden betreft weet ik het ook niet hoor, heb je liever dat je paard zich van jou lostrekt, wegrent en een open veld bereikt, of een autoweg?

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:10

Magrathea, er wordt niks afgebrand, maar ik moest wel een beetje lachen om de gedachte dat je halverwege je buitenrit ergens een auto op moet zoeken

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:19

Bravura schreef:
Wat dacht je er van om bij onstabiel weer maar even niet een stuk het bos in te gaan maar lekker bij huis te blijven?


Daarom gaat dit stuk ook over onverwacht onweer :j

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:21

Ik heb het zelf ook eens gehad. Heerlijk weer, zonnetje, geen gekke dingen op buienradar. Halverwege barstte het onweer los. Midden op de hei.. :D
Was was ik onwijs blij met mijn rustige merrie. Ze deed alles wat ik vroeg. Nu ik dit lees, deed ik wel alles verkeerd meer dat terzijde.

Handige tips!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:24

In de open vlakte is het hoogste punt een probleem, dat is dan waarschijnlijk toch je paard ... Hmm, doodliggen klinkt ineens helemaal niet als een verkeerd vrijheidsdressuurtrucje.