Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 21:18

Van de week is er een nieuw pak hooi open gegaan en na het vullen van de netten en een nachtje slapen zit ik weer onder de kleine rode jeukende bultjes -O-
Zolang ik afleiding heb en er vanaf blijft gaat het redelijk, maar als je eenmaal begint te krabben dan blijft het jeuken. En daarnaast loop ik rond met een nek vol met rode bultjes dus wordt ook nog aangekeken of ik misschien besmettelijk ben :=

Beetje gegoogled en het lijkt wel te worden veroorzaakt door mijten? Zijn er meer mensen met charmante armen vol bultjes en wat kan ik smeren om te jeuk te verzachten?
En kan ik ook iets smeren om onaantrekkelijk te worden, of zit er niets anders op dan een coltrui aan te trekken?

Neem nu vooral een warme douche in de hoop dat het de beestjes in elk geval weg spoelen, maar tussen het vullen van de netten en mijn douche zit wel een tijdje. De paarden hebben gelukkig nergens last van :)

"Een draver, is gaver" :D


Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:20

Ik had laatst balen met heule fijne naaldjes van het gras erin. Na met een goede loep te hebben gekeken zaten er dus allemaal splinters in m'n armen en waar ik het hooi nog meer kreeg. Wellicht is dat aan de hand?

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:21

Er bestaat zoiets als hooistofmijt, ik heb een kat gehad die er allergisch voor was. Wat toen hielp was meteen als ik thuis kwam de stalkleding uittrekken. Zodat ze daar niet mee in aanraking kwam.

Misschien even een overall, handschoenen en sjaal neerleggen voor als je hooinetten gaat vullen? En weer uittrekken als de netten vol zijn. Balen zeg, hopelijk is de volgende baal beter.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 21:25

Die splinterjes herken ik ook wel, maar daar lijkt het in deze toch niet echt op. Het lijkt ook echt af te hangen van de baal, eerder ook zo'n baal gehad en een gelijkwaardige reactie, daarna eigenlijk niet en deze komt uit dezelfde lading.

Ik vrees ook dat het inpakken wordt, mijn handen hebben overigens nergens last van, gaat echt via de polsen omhoog en dan op de plekken waar geen kleding zit, daar zit ik onder de bultjes. Hoewel mijn benen ondanks de korte broek alleen last hebben van dazen-bulten.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:28

Wat raar? Zou er dan geen plantje in het hooi kunnen zitten wat voor die irritatie zorgt? Je handen zijn eigenlijk altijd wel min of meer bloot, en kunnen daardoor denk ik wat meer hebben dan bij voorbeeld je onderarmen, die een deel van het jaar bedekt zijn. Zou het zoiets kunnen zijn?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:29

Dat ken ik. Bij mij is het gerelateerd aan mijn hooikoorts en bij de ene baal heb ik het wel en bij de andere niet. Na een dag is het weg maar ik draag zoveel mogelijk lange mouwen bij het voeren.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 21:40

Koper schreef:
Wat raar? Zou er dan geen plantje in het hooi kunnen zitten wat voor die irritatie zorgt? Je handen zijn eigenlijk altijd wel min of meer bloot, en kunnen daardoor denk ik wat meer hebben dan bij voorbeeld je onderarmen, die een deel van het jaar bedekt zijn. Zou het zoiets kunnen zijn?


Ik dacht eerst ook aan een allergische reactie of iets dergelijks, maar het beeld komt ook erg overeen met wat ik las en hoorde over iets als een grasmijt achtig beestje. Geeft hooguit een dag jeuk (maar dan kom ik weer in aanraking met hooi dus vul ik de beestjes aan) en wordt ook opgelopen door wandelen door hoog gras bijvoorbeeld.
Ik denk dat omdat de huid dikker is op je handen dat ze daar wellicht niet kunnen bijten en dus hogerop zoeken?
Hooi schud ik uit dus het kan vrij makkelijk in mijn nek terecht komen dan denk ik.

maximuss schreef:
Dat ken ik. Bij mij is het gerelateerd aan mijn hooikoorts en bij de ene baal heb ik het wel en bij de andere niet. Na een dag is het weg maar ik draag zoveel mogelijk lange mouwen bij het voeren.

En dan ook op je handen of echt alleen op je blote armen? Bij jou lijkt het dan gerelateerd aan allergie. Hmmm..

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:41

Zou je het kunnen uitschudden met een vork? En dan even laten liggen zodat je niet in een beestjeswolk staat, en daarna de netten vullen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:17

@ TS: nooit op mijn handpalmen maar soms wel op de bovenkant. Wat helpt is direct na het voeren mijn handen/ armen afspoelen met koud water, dan is de irritatie veel minder.
Blote benen zijn ook not done trouwens: zelfde probleem.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:30

VSM Prrrikweg gel :) Helpt ook oa tegen processierupsbultjes. Pappen wanneer het weer begint te jeuken, het verzacht meteen.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:58

maximuss schreef:
Dat ken ik. Bij mij is het gerelateerd aan mijn hooikoorts en bij de ene baal heb ik het wel en bij de andere niet. Na een dag is het weg maar ik draag zoveel mogelijk lange mouwen bij het voeren.

Dat heb ik ook en het ligt ook per baal.Ik ben allergisch aan bepaalde planten en ik vermoed dat die dan net in die baal zitten.
Mijn onderarmen zien er dan uit of je in de brandnetels heb gezeten.
Ik voer nu met lange rubbere huishoudhandschoenen en lange mouwen er over.
Gelukkig staan ze bij mij met deze warmte nog op gras.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 10:18

Ik werd vanochtend gek van de jeuk, maar na smeren met calendula zalf die ik nog had liggen lijkt de jeuk weg. Of ik ben voldoende afgeleid..
Mijn nek ziet er alleen niet uit :=
Afbeelding

Afbeelding

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:24

Oeh jeetje... gelukkig ben je van de jeuk af maar het is inderdaad een naar gezicht. Kun je niet zeggen dat het van de zon komt, dan heb je in elk geval een enigszins elegant antwoord als mensen er wat van zeggen :P

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:23

Oh jee...ik volg dit even. Ik had gisteren exact hetzelfde, ook mijn hals en nek vol met gelijke bultjes als jij hebt en geen flauw idee waarvan. De huidige baal hooi pak ik al 4-5 dagen van dus ik associeerde het niet meteen daarmee.
Ik heb het gisteren 3x ingesmeerd met een eigen mengsel van shea boter en oliën en het is nu beduidend minder.

http://www.beadalot.nl/ Paardenhaar Sieraden
http://www.facebook.com/beadalot : Regelmatig leuke acties!

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:17

Ik heb het ook, op de armen.
Lijk wel of ik drugs spuit. :j
Dacht eerst van de hitte maar vriendin heeft het ook en die zegt hooi.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 08-08-18 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:19

Lijkt me eerder gevalletje brandharen van de eikenprocessierups. Vooral omdat jullie het over naaldjes in het hooi hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:38

bigone schreef:
Lijkt me eerder gevalletje brandharen van de eikenprocessierups. Vooral omdat jullie het over naaldjes in het hooi hebben.


Daar dacht mijn man ook meteen aan omdat ik ook met de hond in het bos wandel en er een paar bomen voorzien zijn van waarschuwingstape. Het is heel vervelend in ieder geval.
Heb begrepen dat de brandharen niet zichtbaar zijn voor het blote oog.

Van hooi heb ik het ook wel eens op mijn armen maar dit is heel anders.
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 08-08-18 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

http://www.beadalot.nl/ Paardenhaar Sieraden
http://www.facebook.com/beadalot : Regelmatig leuke acties!

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:38

bigone schreef:
Lijkt me eerder gevalletje brandharen van de eikenprocessierups. Vooral omdat jullie het over naaldjes in het hooi hebben.

Lijkt me dat de paarden er dan ook last van zouden moeten hebben en TS geeft aan dat dat niet het geval is.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:40

En ik gaf de schapen de schuld. Antihistamine pilletje en wat babyolie heeft de jeuk grotendeels opgelost. We zullen wel merken wat het is, want hopelijk geen schaapworstelen vandaag.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 14:58

Ik denk echt dat het aan 'iets' in het hooi ligt want de dagen dat ik geen hooi aan raak zakt het af, maar veranderd er verder niets in mij routine qua lokatie. Dan zou de progressierups toch minder waarschijnlijk zijn..

"Een draver, is gaver" :D

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:27

RianneH schreef:
Ik denk echt dat het aan 'iets' in het hooi ligt want de dagen dat ik geen hooi aan raak zakt het af, maar veranderd er verder niets in mij routine qua lokatie. Dan zou de progressierups toch minder waarschijnlijk zijn..

Waar komt je hooi weg? Wanneer het geoogst is van land dat niet is omzoomd door eiken dan kun je dat afstrepen .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:36

Ik heb het ook sinds kort nu we hooi bijvoeren op het land. Aan de binnenkant van mn onderarmen alleen, maar jeuken dat het doet!
Na paar dgn wel weg maar na hooi voeren weer jeuk. De bultjes zijn inmiddels wel bijna weg want wellicht doordat we nu een ander pak hooi hebben liggen. Zal wel een plantje zijn waar ik niet tegen kan.
Smeren met Bepanthen, Purol en Nestosyl helpt niet echt. Krab me soms gek en dan gaat het echt zeer doen.
Swinters nooit last maar dan vaak lange mouwen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 16:55

bigone schreef:
RianneH schreef:
Ik denk echt dat het aan 'iets' in het hooi ligt want de dagen dat ik geen hooi aan raak zakt het af, maar veranderd er verder niets in mij routine qua lokatie. Dan zou de progressierups toch minder waarschijnlijk zijn..

Waar komt je hooi weg? Wanneer het geoogst is van land dat niet is omzoomd door eiken dan kun je dat afstrepen .


Ik heb het ook, van eigen land. Geen eikenbomen maar wilgen langs de wei.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Beestjes/mijten uit het hooi, nu vol met kleine rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 09:17

Geen idee of er eiken langs de weide staan waar het gemaaid is geweest, mijn staleigenaar koopt in :)

Maar, nieuwe baal nieuwe kansen, en ik heb nergens meer last van..nog wel veel bultjes die nog moeten weg trekken maar geen nieuwe.
Zelfs niet met korte mouwen, gelukkig maar want was eg onprettig om ingepakt en bezweet die netten te doen.

Vind een beestje het meest logische maar ook een raar idee, want zou die niet overlopen naar de volgende baal? Een allergie voor een plantje oid in die baal is veel logischer omdat het zo beperkt lijkt tot enkele balen.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:28

Ja zou kunnen natuurlijk. Maar als het een allergie voor een plantje is dan lijkt me dat dat plantje dan ook door de héle baal moet zitten. In de balen waar je jeuk van krijgt zou dat plantje dan neem ik aan in dusdanige hoeveelheden moeten voorkomen dat het ook visueel waarneembaar is.

Dus: heb je in de balen waar je op reageert een plantje gevonden wat niet in de andere balen zit?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Lalladidoo, lizard, Lizzah, Ninouschka en 43 bezoekers