Slechte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 21:41

]Hey iedereen,

Ik heb sinds kort een eigen paard die nogal lastige hoeven heeft.

Toen ik mijn merrie net had waren ze heel brokkelig. Ik heb toen mijn bekapper laten komen die ze toen ‘deftig’ heeft gezet en mij afraade er ijzers onder te zetten omdat ze veels te kort waren voor zo’n groot paard. Daarnaast zei ze ook dat het beter was om de hoeven te laten bekomen en groeien. Omdat ze zulke korte hoeven had die ook nog eens bekapt moesten worden liep ze de eerste dagen nogal slecht. Ik heb toen op aanraden van m’n bekapper ook hoefschoenen (renegade viper) gekocht zodat de hoeven niet te veel slijten als we op de weg willen gaan wandelen en dus goed kunnen groeien. Ik ben net terug van een 2 weken durende reis en ze heeft dus en periode de rust gekregen om goed te groeien. Ik wou gisteren haar hoefschoenen aandon maar haar ene hoefschoen is dus te klein en krijg in niet meer over de hoefballen (ook niet met wringen). Ik heb de maat besteld van toen de bekapper ze heeft bekapt en ze dus heel kort stonden. Is het verstandig om een maat groter te kopen? Deze zijn nogal prijzig . Deze week komt de bekapper opnieuw maar het is natuurlijk de bedoeling dat haar hoeven blijven zoals ze nu zijn en zeker niet terug zo kort worden bekapt enkel om in de hoefschoen te passen. Daarnaast heb ik de hoefschoenen natuurlijk gekocht tegen het slijten en zodat haar hoeven langer kunnen worden. Wat zouden jullie doen? Daarnaast heeft ze ook zeer brokkige hoeven en zien haar hoefballen niet mooi uit.
hebben jullie soms tips op brokkelige hoeven met neiging om te barsten sterker te maken? Eventueel suplementen ofzo... ik hou ze natuurlijk liefst af de ijzers. ik heb gehoord dat hoefolie/vet de hoef afsluit voor vocht. Klopt dit? Ik gebruik nu ongeveer 1 keer in de week hoefolie uit de winkel ivm de droogte en normaal 1 keer in de 2 weken.
[img]
Afbeelding

[img]
Afbeelding
[/img][/img]

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bobette op 07-08-18 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:54


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:00

Aangezien dubbele topics niet zijn toegestaan kun je je vragen met betrekking tot hoeven in 1 topic stellen.
Dit topic zet ik daarom op slot, tips kunnen in je andere topic worden gegeven.