Rotstraal gaat niet weg..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 19:23

Hoi bokkers!

Ik plaats hier niet heel snel een topic maar op moment zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn fjord kruizing heeft nu al bijna een jaar last van rotstraal. Ondertussen is het voerrantsoen veranderd, wel of niet op stal gestaan, verschillende middeltjes van de hoefsmid geprobeerd en niks werkt..

het heeft echt typische rotstraalgeur en word niet beter maar ook niet slechter.. wat kan ik hiermee?

Ze krijgt nu metazoa voer. Verder heeft ze een zoutliksteen en onbeperkt hooi in slowfeeder.
er staat geen gras en hier komt ze dit jaar ook niet meer op.

Hebben jullie misschien tips e.d.?

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)


orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:33

Weken in Sanogene van Aad (https://www.turbohoof-solutions.nl/) in een hoefzak helpt wel bij die van mij. Verder goed de straal open houden zodat er lucht bij kan. Bacteriën van rotstraal houden van luchtdichte ruimten zonder zuurstof. Elke dag hoeven goed uitkrabben en zooi weghalen, liefst 24/7 buiten, zodat ze veel beweging krijgen en ze niet hele tijd in de mest staan.
Insmeren met hypozin heeft ook wel eens gewerkt bij die van mij, maar als er echt diepe groeven in midden van de straal zitten komt hypozin daar niet voldoende bij. Dan is weken wel belangrijk.

Mijn paard kreeg rotstraal toen zijn weerstand wat minder was, dus daar kun je ook nog naar kijken. Voeding of kruiden geven die weerstand ondersteunen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:15

Heb je al eens simpele huismiddeltjes geprobeerd als chloor en tandpasta(met fluoride)?
Tandpasta hielp bij die van mij enorm! Consequent dagelijks doe, met drie weken was het weg.

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:25

Heb je al kopersulfaat geprobeerd, TS?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:36

Wat zegt je hoefsmid ervan?

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 21:14

Dank voor alle reacties.

Orion456: weerstand is goed. Onlangs vitaminekuurtje gehad en ze word altijd gelijk een beetje verkouden als de weerstand minder is. Op dit moment niet het geval

Dank voor je tip. Ik ga het even uitzoeken. Ze heeft inderdaad geen groeven oid

@sim nee dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga eens kijken hoe of wat. Dankjewel

@shenavallie nee ook niet. Wat is daar de werking van?

Lara_silver: die had verwacht dat het ondertussen echt weg moet zijn. Geeft nu aan evt ander voer te kunnen proberen ivm misschien vitamine tekort. Alleen wil ik nu niet op ander voer over gaan gezien we over enkele weken een EK hebben

Oh ja voor de mensen die daar over vallen: ze heeft er totaal geen pijn of last aan. Als dit wel zo was zou ik het direct merken aangezien ze wat haar hoeven betreft snel gevoelig word op harde ondergrond.

Ze staat trouwens voor op ijzers. En maar 2a 3 nachten per week op stal dit moment.

Bijgevoegd foto's van alle hoeven. Misschien dat de echte kenners hier wat aan zien.
Let op. Hier had ze voor voeren even 5 min op stal gestaan en daarna Uitgekrabt. Is dus wat viezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:48

Wie is je smid?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:57

Het paard staat op stal, mest en urine vreten de beschermlaag van de straal aan en zo krijgen bacteriën en schimmels een kans, ongeacht wat je erop smeer. Bovendien zijn de stralen slecht van kwaliteit, met name bij de beslagen hoeven. De stralen zijn niet doorbloed en zullen daardoor ook geen weerstand hebben tegen rotstraal. Je kunt er op gaan smeren wat je wil, het enige wat echt gaat helpen is formaldehyde, hetzelfde waarmee ze dooie dieren op sterk water zetten zeg maar.

Of je verandert de voeding, huisvesting en bekapping.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:34

Elke dag een azijnbadje en na een tijdje overgaan op elke dag insprayen met azijn ipv badje, helpt erg goed. Als het weer in orde is kun je af en toe sprayen als onderhoud. Na het azijnbadje/spray wat hoefduo erop helpt om te voorkomen dat er rommel op plakt.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:46

Kabayo schreef:
Wie is je smid?

Nou dit! De ene smid is de andere niet

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:52

In plaats van azijn gebruikten wij een vuiltje citroen waar we meermalen per dag wat van op de hoef spoten. Deed wonderen!

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:53

Ik weet dat veel bokkers er heel erg op tegen zijn, maar mijn paard heeft 1x kort heftige rotstraal gehad. Was er ook echt kreupel op. Op advies van de smid heb ik een paar weken elke 2 a 3 dagen geteerd en het was weg. Wel eerst héél goed schoonmaken!! Heel ouderwets maar super effectief. Nu houd ik hem elke week met de teer bij (1x per week) en hij heeft absoluut top conditie hoeven - uit het boekje...

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:56

Bij rotstraal werkt zeewater erg goed. 2 a 3x per week pootje baden. Of dit haalbaar is is natuurlijk afhankelijk van waar je woont

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:57

Ben je niet bang dat het inmiddels straalkanker is geworden? ...

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 06:58

@kabayo
Ga ik niet openbaar neerzetten. Mag evt in pb.

@arabesk
Van dat jaar staat ze pas een half jaar op ijzers. Dit heeft geen verschil gemaakt. Ijzers waren toen noodzakelijk ivm paar keer door een ander zeer verkeerd te zijn beslagen. Hier gaat ze na de zomer af.

Voeding huisvesting en bekapping is zoals je begrijpt afgelopen jaar al flink veranderd. Van 24/7 buiten naar snachts binnen. Van subli naar Pavo naar metazoa. En dit is de 3e smid.eindelijk een waar ik niet een week na bekappen haar op rust moet hebben ivm gevoeligheid.

Formalidehyde. Hoe werkt dit? Wat doet dit?

@shalimar. Is het proberen waard. Dankjewel

@elisevds ook een idee dankje!
@mareintje ik ga niet zomaar teer smeren. Ben veel te van dat ik de bacteriën opsluit. Toch bedankt voor de tip!

_engel_ helaas is dat niet mogelijk . Woon lang niet in de buurt van zout water.

@girlygirl niet echt eigenlijk. Maar het ik ga eerdaags contact zoeken met René Vroom uit ruinen. Deze is erg ervaren met Probleemhoeven en kan mij vast verder helpen.

Mare: Trec T2
Working Equitation Klasse Z (Master)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:07

Ik kan hypozin aanraden. Dit is heel makkelijk in gebruik en kan je ook gebruiken als je even twijfelt of rotstraal is of niet. Ik heb altijd standaard ook 1 tuner op voorraad liggen.

Epplejeck verkoopt het tegenwoordig ook. Heb ook nog wel een filmpje ocer hoe aan te brengen.

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:09

@ TS: Dat is een ouderwets middel dat normaal gesproken zeer goed werkt. Hoef goed schoonmaken, kopersulfaat er in tjetten en dan afbinden met een bandage. Paar dagen laten zitten.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:17

Shenavallie schreef:
@ TS: Dat is een ouderwets middel dat normaal gesproken zeer goed werkt. Hoef goed schoonmaken, kopersulfaat er in tjetten en dan afbinden met een bandage. Paar dagen laten zitten.


Dr. Pol :D

Shenavallie
Berichten: 11553
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:20

Die gebruikt het ook, inderdaad. En vroeger werd het bij ons op stal ook gebruikt. Vandaar dat ik het in de serie gelijk herkende. :D

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:21

Ik smeerde er duo hoef op, was binnen een paar dagen weg!

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:37

Mijn paard heeft weken gesukkeld met een blijn wat rotstraal tit gevolg heeft gehad...

Blijn:
Weken? Niet mogelijk, sloeg in paniek en liep, desnoods mepte, iedereen om uit pure paniek
Weken in hoefzak? Heeft de stalhouder geweten, gebroken sleutelbeen door panikerend paard
Uiteindelijk blijn eruit door veearts: dagelijks verdoven en/of praam, speciale compressen van dierenarts en inbandageren en volledige boxrust =>
Rotstraal op de andere drie hoeven, desondanks dat eijn stal 2-3x dagelijks gedaan werd..

Alles geprobeerd wat we konden doen op advies van da en oude hoefsmid. Werd alleen maar slechter tot het punt dat we niks meer konden/mochten doen. Hoeven gaf hij nog, tot we met zoveelste smeersel in handen stonden. Door de praam doorbrekend. Geef hem eens ongelijk na 3 maand gemarteld te zijn geweest

Toevallig toen een andere hoefsmid op stal na een half jaar die ons bezig hoorde daarover en op 6 weken het opgelost heeft gekregen...
was een hoefsmid met engelen geduld en aangezien wij niet meer aan de hoeven mochten komen en hij wel, is hij om de 2-3 dagen even langsgekomen met een bot mes, daar een zuivere ontsmettende doek om en waar de rotstraal zat ertussen/in/langs strijken om volledig zuiver te maken

Eerst was het hoeven uitkrabben en daarna zuiver spuiten (dat mochten we gelukkig zelf nog van paardlief) met kraanwater
Daarna met spuit en gedestilleerd water naspoelen
Toen ging hij met een bot mes van paar mm dik en ontsmettende doek langs/in/tussen alle plekken om het volledig zuiver te hebben
Nog eens met gedestilleerd water spoelen
Ergens droog zetten en hoeven droegen
Gevolgd door klein rood potje met witte dop, best stinkend spul wat hij overal smeerde.
En dan 10min laten drogen voor hij terug op stal of wei mocht
Dagen dat we zelf moesten doen was het ook uitkrabben, spoelen en dan met een groen busje met spuitsysteem inspuiten

Dat alles in ondersteuning met biotine en extra vitamine (bleek toch vitamine te kort te hebben desondanks dat hij bij minste te kort ook hoeste en dit niet deed)
Na half jaar sukkelen was het op nog geen 6 weken volledig weg...
Paard staat nu op ijzers en biotine en hebven al half jaar nergens last van (daarvoor wekelijks veearts erbij)

Wat het vooral gedaan heeft is dus het echt zuiver houden van die plaatsen, en daar waar je met de hand niet bijkunt met een hulpmiddel.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:46

Er zijn meerdere middeltjes.
CTC (Blauw spray) droogt de stralen mooi uit.
Hypozin hebben wij ook een tijdje gebruikt.
Betadine
En toen het echt heftig was heb ik van de hoefsmid Formaline gemengd met Betadine gekregen.

Mijn jongste heeft hele kleine, nauwe hoefjes in vergelijking met zijn grote. Dus heel gevoelig voor rotstraal.
Op een gegeven moment was mijn smid zelfs even bang dat hij straalkanker aan het ontwikkelen was. Dus toen moest er "grof" ingezet worden met de formaline.

Sinds we naar een andere stal zijn gegaan en geregeld een rondje strand doen, is het een stuk beter met de stralen van onze paarden.

Demaano1
Berichten: 14
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 08:16

ik heb het ook gehad afgelopen winter bij mijn fjord we zijn er af gekomen door hoefschoenen aan te doen, in een droge weide te zetten (die heb je nu wel degelijk, het kwam toen omdat het slecht weer was elke dag). het was opkomen dagen toen we haar zonder ijzers hebben gezet. en insprayen vraag de DA misschien even waar jij het het beste mee kan inspuiten.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:44

Mijn hoefsmid heeft me destijds aangeraden de stralen iedere dag te reinigen met betadine zeep, grondig te drogen en dan de straal te behandelen met teer. Na minder dan een maand was de rotstraal weg. Mijn pony is beslagen, staat gewoon op stal, krijgt muesli en onbeperkt hooi en komt iedere dag een paar uur buiten. Hij had de rotstraal in de natte zomer van 2016 en het is sindsdien niet meer terug gekomen.

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Rotstraal gaat niet weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:46


❥ Esprit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers