De ethiek van rodeo- discussie topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

De ethiek van rodeo- discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 07:45

Omdat topics over rodeo evenementen al jaren exact dezelfde ethische discussie opleveren hier een discussie topic. Bijvoorbeeld: [WN-ITP] Rodeo, USA


Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: De ethiek van rodeo- discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:23

In een woord walgelijk. Zoek eens op youtube, staat genoeg...te veel om het een moment opname te noemen..en diegene die het goed praten, hebben geen empathie voor dieren

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:31

Cinnepin schreef:
In een woord walgelijk. Zoek eens op youtube, staat genoeg...te veel om het een moment opname te noemen..en diegene die het goed praten, hebben geen empathie voor dieren


Ik vind het jammer dat een dergelijk bericht in een discussietopic wordt geplaatst. Jij staat duidelijk niet open voor discussie. Een discussie bestaat uit goed onderbouwde meningen met eventueel (bewezen) argumenten.

Ik heb er te weinig verstand van om er echt iets over te zeggen, maar ik vind het wel interessant!

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:45

Cinnepin schreef:
In een woord walgelijk. Zoek eens op youtube, staat genoeg...te veel om het een moment opname te noemen..en diegene die het goed praten, hebben geen empathie voor dieren

Datzelde kun je ook zeggen over menig dressuurwedstrijd, dichtgesnoerde neuzen, sporenallergie en rollkur. Ook erg diervriendelijk.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:45

Ik moet er vast meer over weten om een goede mening te vormen.. Maar voor zover ik het zo zie vind ik het niet leuk en ook absoluut niet fijn voor de dieren. Erg stressvol en je ziet paniek in de ogen.

Insta: @fjordfons_
Facebook: Fjord Fons
Classical dressage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:48

Cinnepin schreef:
In een woord walgelijk. Zoek eens op youtube, staat genoeg...te veel om het een moment opname te noemen..en diegene die het goed praten, hebben geen empathie voor dieren

Ja zo een bericht biedt ook echt mogelijkheid tot het voeren van discussie :') _O- +:)+

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:48

cissy schreef:
Cinnepin schreef:
In een woord walgelijk. Zoek eens op youtube, staat genoeg...te veel om het een moment opname te noemen..en diegene die het goed praten, hebben geen empathie voor dieren

Datzelde kun je ook zeggen over menig dressuurwedstrijd, dichtgesnoerde neuzen, sporenallergie en rollkur. Ook erg diervriendelijk.


Maar daar gaat het nu niet over ;)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:52

Ik houd niet van een ruwe omgang met dieren.Je kunt ook op een mechanische stier laten zien hoe goed je kunt blijven zitten.En runderen opjagen voor de sport vind ik ook niet prettig om te zien.Wat ik wel leuk vind is een show met mooi getoiletteerde en goed verzorgde fokdieren.Paarden of runderen.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:01

Ik vind dat alles valt of staat met de juiste foto's.
Ik heb een aantal dagen op de rodeo van Salinas gelopen en kan ook een topic maken met alleen blije paardjes erop, vrolijk oortjes naar voren bokkend of rondrennend....of filmpjes, maar dan nog hebben veel mensen een vooroordeel over de rodeo omdat men zich er niet in verdiept.

Zo kun je ook de fotocollage nemen waarom al die rukkende trekkende ruiters ,met versxchgrikkelijke bitten te zien zijn of foto's van bebloede mondjes..... of neem het standaard "trainingswerk" op grote stallen eens op....( rollkur Anky, longeerfoto power&Paint) Dan zijn het "enkele mensen"...
Hier wordt meteen de hele rodeo wereld afgebrand terwijl er ook bij de rodeo nare maar ook zeker heel veel goede dingen gebeuren.
Mensen kijken alleen maar oppervlakkig en roepen maar wat....


De rodeo paarden en stieren van de Rodeo Companies zijn erg veel geld waard en atleten. Daar zijn ze zuinig op. Ze worden er speciaal voor gefokt zoals de vader van Medicine Woman die vele kampioenen heeft voortgebracht. Rodeos betalen een enorm bedrag om deze dieren te contracteren, ze leveren publiek op en de beste deelknemers. Ze leven het hele jaar op ranches in kuddes en hoeven maar een aantal keer 8 seconden op te treden.

De stieren idem dito, zijn brave rustige dieren waar de eigenaar vaak gewoon bij in de kraal kan. Ze krijgen fysio, de kraker komt erbij....
Jonge stieren worden bekeken met een soort robotje op hun rus en dan geleerd hoe te reageren en óf ze goed reageren, dan wordt besloten of ermee verder wordt gegaan.

De paarden en stieren houden vaak direct op met bokken als de ruiter eraf is, galopperen vrolkijk rond of draven rustig naar de uitgang, ze kennen het spelletje...

De meeste dieren hebben geleerd op de strap te reageren,
En ze zitten NIET om testikels of koker of whatever van de dieren, kijk maar goed naar de foto's. En de beste paarden zijn overigens merries....

Wat betreft de ropers.... zie maar eens hoe fanatiek de paarden staan te wachten met de oortjes naar voren, en zijn bloedfanatiek

Meeste barrelracers hebben een hackamore en geen sporen om, paarden zijn zelf erg fanatiek maar je ziet vaak zat gewoon redelijk lange teugels hoor.

Enige mindere vind ik de calf roping, maar ik denk ook niet dat ze er veel aan over houden,

en nare filmpjes op youtube zijn er zat. maar ook veel mooie!!!
Kijk maar eens op de site of FB pagina van Bushwacker, of the Rodeo Frontier Company....
Google eens op bareback mare Medicine Woman,
Ieder plaats wat hij wil zien, of je nu pro of anti bent.

Ieder zijn mening maar kreten als walgelijk, zielig etc etc voegen weinig toe.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: De ethiek van rodeo- discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:05

Anjali, ik doe regelmatig working cowhorse met mijn paard.
Hij vindt het geweldig en steeds wordt de koe of de kudde gewisseld voor een verse koe of kudde,
dus ze doen maar kort mee met een les of clinic en daar wordt hier goed op gelet hoor.

En je " jaagt "ze juist niet op !!! daar kun je niet mee werken met bang of hysterisch vee!!!Die breken overal doorheen.,
Je moet juist eerst de kudde settelen en dan met 1 koe aan de gang.
Dit is dus een verkeerd beeld wat je hebt

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:05

cissy schreef:
Cinnepin schreef:
In een woord walgelijk. Zoek eens op youtube, staat genoeg...te veel om het een moment opname te noemen..en diegene die het goed praten, hebben geen empathie voor dieren

Datzelde kun je ook zeggen over menig dressuurwedstrijd, dichtgesnoerde neuzen, sporenallergie en rollkur. Ook erg diervriendelijk.



klopt, ook mee eens


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 12:09

Ik denk dat dit typisch zo’n geval is ‘bij gebrek aan kennis is de zekerheid groot’. Rodeo is topsport en zoals bij alle (top)sport met dieren wordt er veel gevraagd van de dieren. Immers de hypotheek moet betaald worden, daarin is weinig verschil met dressuur, rensport of springen.

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: De ethiek van rodeo- discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:13


Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:23


Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:26

De rodeo bestaat uit een heel aantal verschillende onderdelen, wat het moeilijk maakt er een enkele mening over te hebben.

Zo zie ik het probleem van een bokkend paard/koe niet zo, dat is voor mij niet veel anders dan andere redenen om er op te gaan zitten en pasjes laten zien. Wel zie ik een probleem in bijv. roping. In het veld waar het functioneel is (vangen, vastleggen, ballen er af, brandmerk er in en weer lopen) vind ik het sneu maar snap ik het, als entertainment vind ik het niet ok.

Ook zou ik graag zien dat horsemanship/zachtheid beloond werd, maar dat is in vrijwel alle takken van paardensport zo. Mensen willen presteren, paarden zijn vaak op vreemd terrein wat opgefokter, en dat gaat niet lekker samen met een vriendelijke hand.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

xLaraaj

Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:33

Je hebt ook de serie fearless op netflix. gaat vooral om de ruiters maar je ziet daar op het einde vooral ook veel over de ranches waar de dieren gefokt worden, hoeveel deze dieren waard zijn en hoe ze getraind worden. Heel mooi om te zien. een stier die meer waard is als hun boerderij gaan ze niet mishandelen hoor :)

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:39

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van die paarden zo laten bokken (sensatie??) en over de zeik laten gaan? Buiten dan het zolang mogelijk blijven zitten van de ruiters. Of zijn ze niet over de zeik? Ik lees hierboven iets over dat rodeo paarden ook topsportpaarden zijn, maar worden die dieren dan echt getraind om zo'n extreem gedrag te vertonen? Gebruiken ze die paarden steeds opnieuw? Ik vind rodeo er ook verschrikkelijk uitzien, maar ja ik ken er helemaal niks van. Ik heb in mijn hoofd zitten dat ze van die wilde paarden van de prairie plukken en er een zadel opgooien en dan voor leedvermaak laten zien hoe die beesten helemaal uit hun plaat gaan. Maar dat is misschien niet zo? Ik vind het heel moeilijk om het me diervriendelijk voor te stellen, dus somebody explain please :list:

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:47

En wat over de 'andere' tak van de rodeo dan; the wild horse race?



Is het ook oké voor deze paarden omdat ze daarna 'vrolijk' een jaar de wei opvliegen? Ondanks dat deze dieren overduidelijk stress hebben en op sommige video's zelfs gewoon door hun benen zakken van de angst?

Het argument dat mensen hun dieren trouwens niet zouden mishandelen omdat ze veel waard zijn... Daar geloof ik niet zo in hoor. Een tennessee walking horse die goed loopt zal ook vast wel veel waard zijn, toch worden die dieren dag in, dag uit mishandelt.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 07-08-18 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:48

ow prachtig dat bullriding, heb het altijd op tv kunnen volgen tot de zender van de schotel ging. zooooooo jammer.

er is zo'n omschreven stampede rodeo, daar heb ik ook al een hoop afschuwelijke beelden van gezien, keur ik ook zeker niet goed.
Maar dat zie je ook bij de races met de Engels Volbloeds, dat is niet erger zeker.
De roll kur, dat fijne longeer filmpje, saddlebreds die bijtende vloeistof op de hoeven en benen krijgen, ach das niet zo erg toch.
Nee de rodeo dat is echt not done.

In elke tak van paardensport is er wel iets wat niet klopt maar zoals andere ook al zeggen om dan gelijk de hele discipline maar als slecht te bestempelen klopt ook niet natuurlijk. Overal zijn rotte appels.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:52

Je hebt die mensen met vee prikkers die eens even lekker dat beest over de rooie jagen nog. Maar dat is niet de tendens.

Ik vond rodeo ook 3 keer niks; dierenmishandeling, walgelijk, harteloze mensen. Het stond voor mij gelijk aan het stierenvechten zo'n beetje.

En toen heb ik eens gevraagd aan een paar western ruiters / rodeo liefhebbers wat dat nou is. Hoe kun je zoiets leuk vinden? Waarom trekt je dit?

Het antwoord was dat ik simpelweg niet wijzer was dan wat er in die veeprikker/liesafbinders/steek-filmpjes getoond wordt.

Ik heb wat links gekregen en filmpjes, over wat een bucking horse is, hoe ze getraind worden (geen wilde, vers uit de natuur geplukte bronco's die weleens gebroken zullen worden).

Achter het hele rodeo gebeuren zit net zoveel kwaads en goeds als in dressuur, springen, mennen, endurance- noem maar welke tak van sport je doet of kijkt.

Klojo's zitten overal tussen. Ik zie inmiddels echter liever een bucking horse of barrelracer met de oortjes naar voren deelnemen aan een wedstijd, dan menig dressuur, springruiter, draver, steeplechaser waar paarden meer dan eens in pijnlijke, onnatuurlijke bochten getrokken en geslagen worden.

@heleenn: ja, deze paarden worden speciaal gefokt, geselecteerd en getraind. Ze hebben een relatief vrij leven, en komen in de bucking sport terecht wanneer ze er aanleg en wil toe hebben.

Die paarden vinden het prima zo, ook bij trainingen zie je als de ruiter op de grond ligt dat ze daarna rond draven of stappen met oortjes naar voren en zonder stress.

Het is voor zowel het paard als de ruiter een tak van sport die je moet kunnen beoefenen en die je niet met zomaar even over de zeik helpen kunt beoefenen.

Als dat paard steeds in de stress schiet, mishandeld wordt, noem maar op- dan heeft het geen nut meer, dan is het paard voorgoed verpest. Zo'n paard is een 'prized posession', een trots, waar meestal veel geld in zit (in fok, en onderhoud als athleet). Die verknal je niet zomaar voor een paar keer een lolletje.

Die gaan ook echt niet wekelijks een hele dag bokken

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:55

monnikenburg schreef:
ow prachtig dat bullriding, heb het altijd op tv kunnen volgen tot de zender van de schotel ging. zooooooo jammer.

er is zo'n omschreven stampede rodeo, daar heb ik ook al een hoop afschuwelijke beelden van gezien, keur ik ook zeker niet goed.
Maar dat zie je ook bij de races met de Engels Volbloeds, dat is niet erger zeker.
De roll kur, dat fijne longeer filmpje, saddlebreds die bijtende vloeistof op de hoeven en benen krijgen, ach das niet zo erg toch.
Nee de rodeo dat is echt not done.

In elke tak van paardensport is er wel iets wat niet klopt maar zoals andere ook al zeggen om dan gelijk de hele discipline maar als slecht te bestempelen klopt ook niet natuurlijk. Overal zijn rotte appels.


Wie zegt dit precies?
De gehele discipline als slecht bestempelen hoeft inderdaad niet. Erkennen dat er dingen 'not-done' zijn binnen een discipline en dat hieraan gewerkt moet worden ter bevordering van het welzijn toch wel hoop ik?

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: De ethiek van rodeo- discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:59

Nee je moet het even zo lezen dat er steeds zoveel ophef over rodeo's zijn terwijl er misschien nog wel veel ergere dingen gebeuren waar je heel weinig over hoort.
Net als die 2 jarige engels volbloeds die al zo moeten racen, vele halen hun eerste wedstrijd niet omdat ze hun benen al gebroken hebben.

Absoluut moeten sommige dingen veranderen, die jonge stiertjes die soms door de lucht vliegen hoeven voor mij ook absoluut niet. Maar dat is weer een onderdeel van en bij rodeo zijn er toch veel mensen die alleen daar aan denken en niet aan andere onderdelen. Ik was vroeger niet anders hoor.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:22

ik denk dat de ethiek van de discussie ligt in iedereen in zijn waarde laten.

Laten wij die maatstaf ook toepassen voor de rodeo zelf.
Gezien het hoge aldrenaline gehalte is het voornamelijk een uitnodiging voor fouten.
Beenbreuken, het testen van de teugeldruk, flying calfs met een onzachte landing.
Alles wordt opgeofferd aan de festival sfeer, die ook een hoog alcoholmisbruik percentage kent.
sorry mij gaat het niet lukken om repect op te brengen voor mensen die hun plezier vooropstellen, dat is echt teveel gevraagd.

Voor de mensen die daar zijn opgegroeid is het bijna hetzelfde als een NH-kermis.
Het duurt lang voordat dit soort tradities zich kunnen meten met normaal gedrag / ethiek.
Met aanhangers (mensen die een semi soort van dronkenheid als vertier zien) gaan discuseren zal niet eenvoudig zijn.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:31

BMHP schreef:
ik denk dat de ethiek van de discussie ligt in iedereen in zijn waarde laten.

Laten wij die maatstaf ook toepassen voor de rodeo zelf.
Gezien het hoge aldrenaline gehalte is het voornamelijk een uitnodiging voor fouten.
Beenbreuken, het testen van de teugeldruk, flying calfs met een onzachte landing.
Alles wordt opgeofferd aan de festival sfeer, die ook een hoog alcoholmisbruik percentage kent.
sorry mij gaat het niet lukken om repect op te brengen voor mensen die hun plezier vooropstellen, dat is echt teveel gevraagd.

Voor de mensen die daar zijn opgegroeid is het bijna hetzelfde als een NH-kermis.
Het duurt lang voordat dit soort tradities zich kunnen meten met normaal gedrag / ethiek.
Met aanhangers (mensen die een semi soort van dronkenheid als vertier zien) gaan discuseren zal niet eenvoudig zijn.

Ik vind het een soort vertier in de arena.Al sinds het oude Rome vinden sommigen dit leuk.Niet erg fijnbesnaard.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:36

Anjali, vertier in de arena ???? das dan de wereld ruiterspelen ook.... ook vertier in een arena...
DezeNaam: Wild Horse race hoort niet bij de standaard rodeo onderdelen.
Er zijn een aantal onderdelen ter vermaak van het publiek zoals dit maar het hoort er niet echt bij.
Soms doen ze trekwedstrijden, op een zeil gesleurt worden, grappen en grollen...

Dit zijn de onderdelen
Bull riding
Bareback riding
Saddle bronc riding
Steer Wrestling
Calf Roping
Team Roping
Barrel Racing
Pole Bending
Bull Fighting ( zo knap)
Chuck Wagon race vind ik ook er wel bij horen...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 07-08-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers