Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 22:23

Bokt.nl / bbc.co.uk
Wetenschap
Afbeelding
De ruïnes van Vindolanda

Vroeg-Romeinse "hoefschoenen", ontdekt bij een opgraving bij het fort Vindolanda nabij de Muur van Hadrianus (Hadrian's Wall) in Engeland, zullen binnenkort tentoongesteld gaan worden.

Barbara Birley, de beheerder van Vindolanda, dat vlakbij Hexham in Northumberland ligt, zei dat het "ontzettend zeldzaam" is om een volledige set te vinden van vier ijzeren hipposandalen. Ze vertelde dat de hoefbeschermers zo goed bewaard zijn gebleven, dat de zool die moest voorkomen dat de paarden zouden uitglijden nog steeds duidelijk zichtbaar was.

De vangst is gevonden door een vrijwilliger - een van de 250 die elk jaar meehelpt bij de opgravingen bij het fort.

Aangezien de Romeinen tussen de 400 en 500 jaar lang in Britannië geweest zijn, vertelde mevrouw Birley, zouden de teams nog 150 jaar lang verder kunnen gaan met de opgravingen en dan zouden ze nog steeds nieuwe schatten tegen kunnen komen. "Over de jaren heen zijn er negen verschillende forten gebouwd op deze locatie. Elke keer dat er nieuwe Romeinen aankwamen, overdekten ze het oude fort weer met klei en turf om de funderingen te maken voor een nieuw fort," legde ze uit.
"Dit betekent ook dat dingen goed gepreserveerd zijn gebleven. Een van de hipposandalen heeft een hele fijne breuk, dus het zou kunnen dat deze set in de greppel gegooid was omdat er eentje beschadigd was.

De set hipposandalen, die gedateerd kan worden tussen 140 en 180 n.C., zal tentoongesteld worden bij het nabijgelegen Romeins Legermuseum in Greenhead, wanneer het museum heropent in februari 2019.


Bekijk hier foto's van de vondst.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:52

Apart hoe die er uit zien. Ik zou dat niet eens herkennen als iets wat aan de hoef van een paard kan als ik het zou vinden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:59

Wauw wat apart dat ze dat toen al hadden!

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:00

Ja heel gek te bedenken dat ze toen al hoefschoenen hadden.

Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 06:58

Huh, hoe dan?! Ik zit toch echt te puzzelen hoe die dingen hebben gezeten en ook nog zo dat ze bleven zitten en het paard zelf er geen verwondingen van kreeg. >;) Met die weerhaken zou je bijna denken dat het al steigerend als wapen kon worden gebruikt maar dat is pure speculatie. Misschien zijn ze wel in de greppel gegooid omdat het waardeloze dingen waren haha :+

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:01

Haha, ze zien er wel heel apart uit inderdaad..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:05

Ik zit ook even te kijken, lijkt me dat die ogen als doel hadden de schoenen aan te houden ofzo, met een touwtje naar boven. En dan de kleine haak voor als ze door de koot gingen, dan kregen ze extra grip met dat kleine haakje.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:05


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:05

Haha geen wild steigerende paarden met pinnen dus :+ maar wat interessant dat filmpje! Heel wat beter te begrijpen nu.


ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:13


Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:32

Vraag me dan wel af of die kootholte niet helemaal afgekneld raakte, of zouden ze daar iets tussen hebben gedaan, windsels ofzo?

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:31

Shalimar schreef:
Vraag me dan wel af of die kootholte niet helemaal afgekneld raakte, of zouden ze daar iets tussen hebben gedaan, windsels ofzo?


Vast niet. Ze gingen in die tijd niet Penny met de paarden om denk ik. Als ik verhalen lees over hoe dat ging in de oorlogen dan word je echt heel verdrietig hoor.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:43

Suzanne F. schreef:
Shalimar schreef:
Vraag me dan wel af of die kootholte niet helemaal afgekneld raakte, of zouden ze daar iets tussen hebben gedaan, windsels ofzo?


Vast niet. Ze gingen in die tijd niet Penny met de paarden om denk ik. Als ik verhalen lees over hoe dat ging in de oorlogen dan word je echt heel verdrietig hoor.


En toch, paarden, en dan zeker goed opgeleide strijdpaarden, waren heel waardevol. Een kreupel paard kan niet snel draaien en is gevaarlijk voor zijn bereider omdat die andere niet snel kan ontwijken.
Het zou mij dus niet verbazen als die er wel tussen zaten


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:46

Sneu dat het paard altijd zo "misbruikt" is door de mens..maar goed, was een hele andere tijd natuurlijk.

Wel heel interessant om te zien hoe die hoefschoenen bevestigd werden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:02

Een kreupel paard is een waardeloos paard, ze zorgden echt wel dat die beesten hun werk konden doen. Beetje een prijzige boel wanneer je ze aan de lopende band stukrijd en in de pan moet doen. :P
De eerste eeuw van de republiek en daarvoor waren de ruiters in het Romeinse leger ook de hogere laag van de bevolking (de equites), niet het gepeupel, dus ook vermogend genoeg om goede paarden te hebben die goed verzorgd werden. Pas later kwamen er ook ruiters uit de lagere klasse.

Gok wel dat die dingen voor speciale gelegenheden waren. Als je wist dat je over terrein dat vol lag met voetangels moest rijden, dan zorgde je voor iets om te zorgen dat dat beest op de been bleef, maar het lijkt me niet dat je over de goede wegen van het Romeinse rijk met zulke schoenen ging rijden.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:17

Elisa2 schreef:
Sneu dat het paard altijd zo "misbruikt" is door de mens..maar goed, was een hele andere tijd natuurlijk.

Wel heel interessant om te zien hoe die hoefschoenen bevestigd werden.


Misschien denken mensen over 200 jaar (als de aarde dan nog bestaat) dat ook wel over ons, al moet ik zeggen dat er nu al mensen zijn die dat denken :')

Het ziet er inderdaad wel erg ingewikkeld uit :j

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:40

Ja is waar..en zit ook een kern van waarheid in.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:57

' Horseshoe' in het Engels is toch gewoon een vertaling naar hoefijzer?

Es war schön.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:15

julius_juut schreef:
Een kreupel paard is een waardeloos paard, ze zorgden echt wel dat die beesten hun werk konden doen. Beetje een prijzige boel wanneer je ze aan de lopende band stukrijd en in de pan moet doen. :P
De eerste eeuw van de republiek en daarvoor waren de ruiters in het Romeinse leger ook de hogere laag van de bevolking (de equites), niet het gepeupel, dus ook vermogend genoeg om goede paarden te hebben die goed verzorgd werden. Pas later kwamen er ook ruiters uit de lagere klasse.

Gok wel dat die dingen voor speciale gelegenheden waren. Als je wist dat je over terrein dat vol lag met voetangels moest rijden, dan zorgde je voor iets om te zorgen dat dat beest op de been bleef, maar het lijkt me niet dat je over de goede wegen van het Romeinse rijk met zulke schoenen ging rijden.

Die dingen zijn alleen geschikt om mee te stappen op de verharde! Romeinse wegen van die tijd. In conditie houden van hoeven zodat ze er onbeschermd veel km's op konden lopen is lastig, zo'n schoen werkt dan simpeler.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:03

tamary schreef:
julius_juut schreef:
Een kreupel paard is een waardeloos paard, ze zorgden echt wel dat die beesten hun werk konden doen. Beetje een prijzige boel wanneer je ze aan de lopende band stukrijd en in de pan moet doen. :P
De eerste eeuw van de republiek en daarvoor waren de ruiters in het Romeinse leger ook de hogere laag van de bevolking (de equites), niet het gepeupel, dus ook vermogend genoeg om goede paarden te hebben die goed verzorgd werden. Pas later kwamen er ook ruiters uit de lagere klasse.

Gok wel dat die dingen voor speciale gelegenheden waren. Als je wist dat je over terrein dat vol lag met voetangels moest rijden, dan zorgde je voor iets om te zorgen dat dat beest op de been bleef, maar het lijkt me niet dat je over de goede wegen van het Romeinse rijk met zulke schoenen ging rijden.

Die dingen zijn alleen geschikt om mee te stappen op de verharde! Romeinse wegen van die tijd. In conditie houden van hoeven zodat ze er onbeschermd veel km's op konden lopen is lastig, zo'n schoen werkt dan simpeler.


Edit : conclusie uit eerdere filmpje ( https://youtu.be/a7QSaRpfybk?t=28m11s ) : net nog geschikt om rechtuit mee te stappen, niet om af te wenden, te keren of lasten te trekken/dragen. Eerder mogelijk een medische toepassing, wat ook meteen de kleine aantallen zou verklaren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:56

Nielojram schreef:
' Horseshoe' in het Engels is toch gewoon een vertaling naar hoefijzer?


Dat klopt. Deze voorwerpen uit de Romeinse tijd noemden ze "hipposandalen", en dat was een soort hoefijzer/hoefschoen. Het is van ijzer maar werd niet onder de hoef geslagen maar meer als hoefschoen om de hoef heen bevestigd. Het is dus niet helemaal te vergelijken met een modern hoefijzer.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:12

Dat filmpje ziet er inderdaad bijzonder onpraktisch uit!


Al zoekende kwam ik dit stuk tegen, erg interessant. https://en.wikisource.org/wiki/Horse_sh ... hapter_VII
Iemand die de conclusie trekt dat die dingen helemaal niet gemaakt zijn om onder dierenvoeten te binden, maar als rem op wagenwielen. Als je beschrijvingen leest (dik 700 gram per stuk!) vind ik dat een stuk logischer. :P

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:11

Als de vondst inderdaad hipposandalen zijn geweest dan zijn ze in ieder geval erg verbogen. Ook is het dan een kleine maat. Ik zou de paarden van toen groter verwacht hebben, als ik het vergelijk met de handpalm op die foto.

Ook ik blijf ze aan alle kanten ernstig onpraktisch vinden. Zelfs op de rechte weg. Een beetje maaier haakt volgens mij zijn benen open. Op andere foto's via de leuke links die jullie gevonden hebben, vind ik het er maar lastig uitzien zoals het vastgemaakt zou moeten worden. Lijkt me altijd wrijving geven in de kootholte. Daarbij waren de Romeinen technisch behoorlijk vooruitstrevend en kenden ze al, zeg maar, vetergaatjes om te rijgen, dus waarom dan zulke grote pennen.

Vooral die langste pen, zie ik echt niet voor me hoe dat moet gaan werken voor een paard. Kennelijk zit die dan aan de voorkant van de hoef, achterzijde is al helemaal onmogelijk. Maar als een paard stapt dan raakt dat ding dan volgens mij de voorkant van de kogel. Lijkt me raar.

Vind het er meer uitzien als van die kaarsenhoudertjes van vroeger waarmee je 's nachts liep. Maar ja dat is weer niet logisch om er 4 bij elkaar te vinden. En waarom zou je een kaarsenhouder aan de onderkant grip strepen geven.

Misschien was het wel de Megasus horsrunner van de Romeinen. Idee een 10, uitvoering een 0, gauw wegflikkeren die dingen, LOL

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vroeg-Romeinse hoefschoenen opgegraven bij fort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:21

Zo groot waren de paarden toen niet, onze D-pony's zijn daarbij vergeleken al aan de grote kant. Groot fokken krijg je ook door flink rijk voer en dat betekent heel voedzaam gras + gerichte selectie en dat is een langdurig proces. Bovendien zouden zulke paarden het buiten zo'n situatie niet volhouden omdat ze meer voer nodig hebben dan er onderweg te krijgen is. Veel Romeinse cavalerie was afkomstig uit de ingenomen gebieden en daar waren de pony's sober, compact, wendbaar en inderdaad niet zo groot. Mensen waren ook wat kleiner, maar wat wij nu als een niet passende combi zien, was toen normaal. Ga voor de werkelijke stokmaat maar uit van grote B-tot grote C maat pony. Is ook makkelijker opstappen als je zonder beugels rijdt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lukasje, Vagabondo en 18 bezoekers