Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julio111

Berichten: 1167
Geregistreerd: 06-01-11

Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 22:36

Hallo allemaal!

Er liep al een week een klein katje dag en nacht buiten bij ons in de buurt. Sinds gisteren zit ze boven op ons dakterras en blijft ze in de omgeving rondhangen. Ik had al op amivedi gekeken en mijn vriend had een appje op de buurtapp gegooid met een foto. Uiteindelijk bleek ze van iemand uit de buurt te zijn. Zij hadden laatst een nestje gehad, maar hadden geen plekje kunnen vinden voor alle kittens. Zij waren nu op vakantie en haar ouders voerden de kittens. Maar ondanks het voer kwam ze bij ons binnenlopen. Mijn vriend en ik inmiddels verliefd op het kleine beestje. In gesprek met de eigenaar bleek dat ze heel blij zouden zijn als wij het katje een thuis zouden geven. Ze is echt heel erg welkom hier. Wij hebben zowel binnen als buiten een flinke ruimte waar ze rond kan lopen (binnen en heel groot dakterras). Daarnaast mag ze ook gewoon naar buiten toe op avontuur en hebben we ook nog een groot deel eigen ruimte wat hoort bij het restaurant/tuin van mijn vriend. Ruimte zat dus.

Nou komt eigenlijk het ‘probleem’. En dat is dat we niet hierop voorbereid zijn en zelf nooit katten hebben gehad. Ik ben al flink aan het lezen over het ontwormen en ontvlooien. Inentingen heeft het kleine mopje wel gehad tot nu toe. Ze is dus 4 maanden oud op het moment. We hebben nu een kartonnen doos met grind even staan waar ze haar poepje en plasje op doet. Om te zorgen dat ze toch kan eten, hebben we snel felix junior brokjes en wat natvoer gehaald. Dit eet ze in principe goed op, maar ik heb ook al gelezen dat supermarktvoer kwalitatief niet best is. Jullie begrijpen vast dat ik met een heleboel vragen zit.

- Wat kan ik haar het beste voeren? Verse vis/vlees is in principe mogelijk? Is dit voor katje beter dan bijvoorbeeld kwalitatief goede brokjes?
- We moeten zorgen voor een hoge, stevige krabpaal, een lekker mandje en een kattenbak. Waar moet ik nog meer aan denken?
- Wat zijn dingen waar we bij een kitten rekening mee moetn houden? Ontwormen het beste bij de dierenarts en ik dacht te lezen bij 3,4,5,6 maanden en dan daarna iedere 3 maanden?
- We willen haar zo snel mogelijk stereliseren zodat ze wel lekker naar buiten kan maar we straks niet met nog meer katjes zitten. Wat is hiervoor de beste tijd? Vanaf 6 maanden zijn ze vruchtbaar begreep ik.
- Als bokkers nog andere dingen hebben dan hoor ik het heel erg graag.

Mijn vriend en ik willen ons uiterste best doen om haar een goed huisje te geven! We gaan ons dus sowieso overal snel in verdiepen, maar ik hoor graag jullie meningen ook! :D

En oja, we zijn ondanks alle vragen super blij met ons kleine fritske <3

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:42

Gefeliciteerd met je frummeltje! Een kat zoekt personeel, verder niks. Zolang jij eten, drinken en een de poes op haar wenken bediend komt de rest vanzelf.

Wij voeren zelf Duits blikvoer en brokken van de een Belgisch merk. We hebben ze op KVV gehad en een kwalitatief goede brok en dat vraten ze niet, ze gingen nog liever in hongerstaking. :') Hun ontlasting is goed en stinkt niet, dus ik ben tevreden. Wij hebben niet klompend grind, vind ik fijner, maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.

Wij hebben de drie katers vrij snel laten steriliseren ivm sproeien, volgens mij waren ze een half jaar.

Ik vind 4 maanden en al buiten lopen trouwens erg jong, maar dat kan een persoonlijke kwestie zijn.

Wij ontwormen twee keer per jaar, maar die van ons komen dan ook niet los buiten, alleen in hun ren.

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:44

Laat haar chippen en registreer die chip ook goed. Mocht ze ooit kwijt raken en iemand vind haar kunnen ze aan de hand van de chip achterhalen van wie ze is.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:52

Hier ook 3 katten. Ze krijgen hier als hoofdvoer kvv met daarnaast brok.
We hebben een peewee kattenbak en vind dat echt ideaal.
Hebben heel wat krabpalen versleten. De echt goedkope zijn vaak drama. Hebben er nu eentje van dierenvilla.

Ontwormen doen we ongeveer 2x per jaar. Ontvlooien doen we bijna nooit. Maar onze katten komen ook niet buiten.

Als je de kat even weegt(samen op de weegschaal en daarna jij alleen en dat van elkaar af trekken) kun je ontworming en ontvlooispul ook prima online bestellen.

De katers zijn verschillend gecastreerd. Eentje is een herplaatser en met 12 weken bij de vorige baasjes gecastreerd uit het asiel gehaald.
De andere is op 5 maanden gecastreerd.
Poes is een ex zwerver en vermoedelijk 4/5 jaar en op 3 jaar geholpen.
Poesjes kun je ook rond 6 maanden al doen geloof ik.

Chippen en registreren zoals hierboven genoemd ook echt doen!

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:52

julio111 schreef:
- Wat kan ik haar het beste voeren? Verse vis/vlees is in principe mogelijk? Is dit voor katje beter dan bijvoorbeeld kwalitatief goede brokjes?
- We moeten zorgen voor een hoge, stevige krabpaal, een lekker mandje en een kattenbak. Waar moet ik nog meer aan denken?
- Wat zijn dingen waar we bij een kitten rekening mee moetn houden? Ontwormen het beste bij de dierenarts en ik dacht te lezen bij 3,4,5,6 maanden en dan daarna iedere 3 maanden?
- We willen haar zo snel mogelijk stereliseren zodat ze wel lekker naar buiten kan maar we straks niet met nog meer katjes zitten. Wat is hiervoor de beste tijd? Vanaf 6 maanden zijn ze vruchtbaar begreep ik.
- Als bokkers nog andere dingen hebben dan hoor ik het heel erg graag.

Wat een leukerd!
Ik heb mijn hele leven al katten, dus ik zal mijn ervaring delen.
Qua voer kun je inderdaad prima vers vlees/vis voeren. Kijk uit met konijn, er loopt momenteel een topic hier over een kat die hoogstwaarschijnlijk verlamd is geraakt door konijn. Wij geven onze huidige kat onbeperkt Applaws brokjes en 1x per dag gekookte kip.
Wij hebben geen krabdingen en kattenbak meer, omdat hij altijd naar buiten kan en wij bomen in de tuin hebben en tegen een bos aan wonen. Wel meerdere mandjes, zodat meneer kan kiezen. Overigens slaapt hij niet binnen met dit warme weer.
Laat je door de dierenarts voorlichten over ontwormen en ontvlooien.
Steriliseren kan nu al. Raad ik je ook sterk aan. Hoe jonger hoe makkelijker ze herstellen. Geloof de praatjes over eerst krols moeten worden niet. Onze laatste paar katten hebben we met 5 maanden laten helpen. Beviel me uitstekend. Meteen laten chippen als ze toch onder narcose is.
Er zijn vreselijk veel forums over katten houden, maar ook hier op bokt kun je al veel info vinden. En gewoon blijven vragen :+

Heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:56

Met 6 maanden is een goed moment om te laten steriliseren en te laten chippen, mijn dierenarts wilde het ook niet eerder doen. Heb het zelf in 1 keer laten doen. Zelf heb ik klonterend kattengrit van Biokat, dat lopen ze er niet zo uit, dus geeft minder rommel. Ontwormen en ontvlooien (in 1) doe ik nu om de 3 maanden met druppels in de nek, omdat tabletten er niet in gaan bij die van mij en dit net zo makkelijk is.

Volgens mij heb je je er al aardig in verdiept, dus komt vast helemaal goed. Kan me wel voorstellen dat je haar niet laat lopen, het is een moppie!
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 06-08-18 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:57

Fritske is vrouwlijk? Zelf vind ik voor een poes 6 maanden netjes.Wat eten betreft ,ik bestel de betere merken van zooplus.Zelf geef ik brok omdat ze ook niks anders willen eten,maar poezen zijn ook grazers.Eten het beste over de dag verdeeld kleine porties.Brok kan je laten staan zo kunnen ze zelf kiezen waarneer ze eten.Ook makkelijk als je eens een nacht weg wilt.
Behalve brokken kan je ze ook een stukje vers vis of zo geven.
En speeltjes,katten vinden balletjes muisjes of soms een propje papier leuk.

Ook zijn ze vaak gek op een lege kartonnen doos.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:58

- Wat kan ik haar het beste voeren? Verse vis/vlees is in principe mogelijk? Is dit voor katje beter dan bijvoorbeeld kwalitatief goede brokjes?
Dat kan, dat is dan de BARF methode. Je moet dan zoveel procent spiervlees, bot en organen voeren. Je kan ook aan KVV denken. Dat is ook vlees, maar al compleet. Soort gehakt en dan ingevroren.
Er zijn inderdaad ook heel veel goede brokjes. Belangrijk is dat er veel vlees in zit. Als je op de ingrediënten lijst kijkt moet je als eerst een dierlijk eiwit zien. Wat vooraan staat zit het meeste van in.

Ikzelf geef carnibest aan de ene
De ander krijgt helaas brokjes, maar dat kan niet anders meer ivm blaasgruis. Ik voer trouwens 3x per dag. Dat gaat ook in 1x op. Hier geen grazers. Ben zelf van mening dat een kat dat ook niet is. Kijk naar een leeuw. Die eet zo 30 kg op, terwijl ze maar 5 kg nodig hebben. Maar daarna eten ze ook een tijdje niet meer.


- We moeten zorgen voor een hoge, stevige krabpaal, een lekker mandje en een kattenbak. Waar moet ik nog meer aan denken? 
Speeltjes, voerbak, drinkbak. En ik zou aanraden om op meerdere plekken gelegenheid te bieden tot krabben. Kan met een paal, maar je hebt er natuurlijk van alles voor. Leg je drink en voerbak niet vlakbij de kattenbak. Katten zijn schone dieren en vinden dat vaak niet prettig. Ik heb zelf een drinkfontein. Katten drinken vaak slecht. Door de fontein stimuleer je ze wat meer te drinken. Schijnt :P


- Wat zijn dingen waar we bij een kitten rekening mee moetn houden? Ontwormen het beste bij de dierenarts en ik dacht te lezen bij 3,4,5,6 maanden en dan daarna iedere 3 maanden?
Ontwormen klopt. Al doe ik het bij die van mij 3x in het jaar. Ontvlooien doe ik eigenlijk nooit. Maar ik heb binnenkatten. Vergeet je inentingen niet. 2x een enting met 3 weken tussentijd, daarna elk jaar. Laat haar ook chippen :)


- We willen haar zo snel mogelijk stereliseren zodat ze wel lekker naar buiten kan maar we straks niet met nog meer katjes zitten. Wat is hiervoor de beste tijd? Vanaf 6 maanden zijn ze vruchtbaar begreep ik
Prima leeftijd voor sterilisatie

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:03

Ik snap volledig dat je verliefd wordt op zo’n koppie zeg, wat een leukerd <3

Mijn kat krijgt hoofdzakelijk brokjes, met een hoog percentage vlees (60-70%) en van hetzelfde merk krijgt ze ook natvoer. Ik geloof dat het real nature heet, haal het in Duitsland. Mevrouw is nogal moeilijk met natvoet en dit eet ze goed. En aangezien ze het goed erop doet blijven we hier lekker bij. Brokjes staan de hele dag ter beschikking, natvoer krijgt ze s avonds, meestal om de dag.
Kattenvoer heb ik ook klonterend meestal van biokat, ideaal, schep het zo’n 2 keer per dag schoon en de bak ruik je totaal niet.
Krabpaal heb ik bij zooplus besteld, niet idioot duur en wel een lekkere hoge.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:04

Wat een leukerd zeg, ik zal proberen wat meer informatie te geven:

Eerste: Nog niet gesteriliseerd en ze komt buiten? Houd er rekening mee dat ze wellicht al drachtig is, het komt niet vaak voor maar sommige poezen kunnen bij 3 maanden al drachtig zijn, maar dat zou een dierenarts moeten kunnen zien/voelen. Anti conceptie direct na de bevalling of het zogen (weet niet zeker of kittens er wat van meekrijgen bij het zogen) is dan een tijdelijke optie tot ze klaar is voor het steriliseren. Ik zou sowieso zo snel mogelijk een afspraak maken bij de DA om 1 en ander uit te sluiten.

Voer: Das een hele discussie en de meningen zijn er erg over verdeeld:
- Supermarktvoer is niet zo zeer slecht, maar het is ook niet echt goed, er zitten meestal veel toevoegingen bij waar een kat niks aan heeft. Veel katten doen het er toch goed op, maar leggen wat vaker een drol en deze stinken meestal ook meer.
- Vers voeren kan, sommigen zijn er voorstander van, anderen weer niet, wees er sowieso voorzichtig mee, vers vlees is niet volledig, bied daarnaast ook brokjes aan en let ook op rauw vlees... Er gaat op het moment een topic op bokt rond over een kat die verlammingsverschijnselen heeft, hoogst waarschijnlijk als gevolg van het voeren van rauwe konijn.
- Ikzelf voer een combinatie van Hills Science plan en Royal Canin, in mijn geval JD Science plan vanwege een oudere kat en Royal Canin Dental Care + Anti Hairball ter ondersteuning. Ik heb haar nu 10 jaar, ze is een jaar of 12, ze doet het hier enorm goed op (voorheen Science Plan voor bijbehorende leeftijd, dus adult en mature). Ze heeft een enorm schoon gebit, ze is nooit ziek (los van wat ze oppikt tijdens gevechten) en zelfs haar niesziekte die ze bij zich draagt steekt zelden tot nooit de kop op. Dus ik teken hiervoor. Echter zullen er mensen zijn die vinden dat ook hier teveel rotzooi in zit, het is geen biologisch voer oid, maar mijn kat doet het er enorm goed op.

Ontwormen kan je prima zelf doen, ook ontvlooien, dit doe je meestal tegelijk. Laat je bij de dierenwinkel even adviseren over het gewicht en de soorten, elk type/merk pakt weer andere wormen aan en sommige ontvlooimiddelen pakken ook teken mee, wat geen overbodige luxe is. Let wel op: Het is misschien makkelijk om ontvlooimiddel voor honden te kopen of te gebruiken, maar hier zitten GIFTIGE middelen in voor katten, doe dit dus NOOIT!

Verder, zorg dat ze elk jaar haar inentingen krijgt en op controle gaat. Ikzelf doe dat gewoon voor de zekerheid (al zijn ook hier de meningen over verdeeld over of het nou echt zo nodig is, anderen doen het bijvoorbeeld 1x in de 2 jaar en pakken dan alles mee, sommige middelen moeten namelijk 1x per jaar, anderen 1x per 2 jaar). Ik vind het zelf gewoon prettig dat ze verder gewoon haar controle krijgt, mocht er toch iets mis zijn dat je zelf niet had opgemerkt.

Schrijf in bij Amivedi etc, denk er over na om bij het chippen gelijk een tracker in te laten brengen. Ik weet het fijne er nog niet van, maar ik meen dat ipv een normale chip je een soort gps chip in kan laten spuiten die dan te volgen is met een app op je telefoon. Mocht je dr eens kwijt zijn...

Leuke krabpalen tegen een redelijke prijs kan je vandaan halen bij: TecTake. Zijn niet top notch maar doen prima hun werk.

Voor bestel ik meestal bij: Zooplus en/of Brekz, daar vind ik op het moment de meest gunstige prijzen.

Ontzettend leuk dat ze jullie heeft gekozen! Wat is haar naam?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:07

Gefeliciteerd met de aanwinst, ik kan wel begrijpen dat jullie voor haar gevallen zijn :)

Er zijn al nuttige tips gegeven, inderdaad eet- en waterbakje niet te dicht bij de kattenbak. Katten vinden het ook fijn om meerdere slaapplekken te hebben, dan kunnen ze die afwisselen. Uit hygiënisch oogpunt doen ze dat van zichzelf al.

Mijn kater is met 6 maanden gecastreerd, de poes met 9. Ze is in mei geboren en in februari gecastreerd, ik heb het toen zo gedaan vóórdat ze in het voorjaar krols zou worden. En ja, ze is ook in die eerste 9 maanden regelmatig buiten geweest. Nou heb ik wel een poetie met haar op d'r tanden, ze valt élke kat aan.

Let erop dat katten geen varkensvlees mogen hebben. Kunnen ze erg ziek van worden. Die van mij krijgen brokjes van Royal Canin. Daar doen ze het al jaren prima op en ze lusten het graag, maar welk voer nou het beste is voor katten is een wereld op zich. Onze eerste katten zijn, in de jaren '80, 18 geworden op Brekkies dus ja... hoe slecht is supermarktvoer dan.

Wat een leuke en grappige manier is om wat meer over katten te leren is kijken naar Simon's Cat Logic. Daarin geven ze handige tips over het leven met katten. Simon's Cat is trouwens ook de moeite waard, dan ben je vast wat voorbereid :D Op youtube hebben ze een eigen kanaal.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:15

Wat een leukerd zeg! Niks toe te voegen aan bovenstaande. Ik zou enkel even met de dierenarts overleggen wat de sterilisatie betrft. Meesten doen het vanaf zes maanden, maar dar ze nu al buiten loopt is wel een risico om serieus te nemen. Ze is nog zo jong. En zo snel mogelijk chippen en registreren als dat nog niet is gedaan.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:23

In mijn ogen is de basis van kattenvoer nat voer. Dus natvoer of kvv. Ik voer zelf liever geen kvv, dus ben op zoek gegaan naar een betaalbare complete! (let erop dat het er echt op staat, veel kattennatvoer is enkelvoudig) kattenvoeding en toen ben ik uitgekomen op Animonda Carny. Daarvan geef ik dan 50g per kg kat vanwege het vocht dat erin zit, en daarnaast eventueel brokjes (afhankelijk van hoe ze op gewicht blijven). Katten drinken veel te weinig over het algemeen en er zijn aanwijzingen dat dit de oorzaak is van ontzettend veel nierproblemen op oudere leeftijd. Alleen maar natvoer (dus zo nodig meer dan 50g/kg kat) mag natuurlijk ook, maar is wel kostbaarder.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ees/538458

Applaws zou ik zelf nooit voeren, dat zit extreem hoog in zijn calcium en fosfor (en dus waarschijnlijk in zijn magnesium of het is uit balans). Ook hoog in zijn eiwit, wat overigens niet slecht is per se (je wilt een eiwitgehalte van minimaal 30%). Maar Ca, P, Mg en ammonium (afgebroken eiwit) zijn de 4 grondstoffen van blaasgruis. Die wil je dus niet te ruim in het voer hebben zitten.

Ik vind zelf Royal Canin Sensible 33 een erg fijn voer bij katten die niet snel te dik worden. Het is niet natuurlijk (volgens een hoop mensen), maar wel mooi in balans met zijn eiwit (33%), vet (22%) en dus met zijn koolhydraten (die hoeven voor een kat niet hoog te zijn, is puur energie en verder niet nuttig) relatief laag voor een brok. De katten eten het over het algemeen zeer graag en doen het er uitmuntend op. Dat vind ik belangrijker dan of het natuurlijk is.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:30

Nessa schreef:
Hier geen grazers. Ben zelf van mening dat een kat dat ook niet is. Kijk naar een leeuw. Die eet zo 30 kg op, terwijl ze maar 5 kg nodig hebben. Maar daarna eten ze ook een tijdje niet meer.


Ik vis deze quote er even uit, omdat hier een belangrijke gedachtefout gemaakt wordt. Een kat is geen leeuw! Een leeuw vangt grote prooien (meer dan hun eigen gewicht), eet zich daar klem aan en gaat daarna uitbuiken. Katten vangen over het algemeen kleine prooien (muizen wegen gemiddeld tussen de 20-30g, mussen tussen de 25-40g) en doen dat een heel aantal keer per dag (10-20x per dag als ze daarvan leven).

Ondanks dat het allebei katachtigen zijn, is het dus echt niet vergelijkbaar. Katten kunnen zelfs zeer slecht tegen meer dan 24 uur niet eten, dat geeft vaak allerlei nare medische klachten.

Dat gezegd hebbende: met 3x per dag voeren dek je de behoefte van meerdere malen per dag eten in mijn ogen afdoende af. Ik heb dus geen commentaar op hoe je het doet, puur op je onderbouwing.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:36

Even een aanvulling, niet omdat dat nu ter sprake is maar wel omdat het het leven van mijn kat heeft gered en aansluit op het stukje voeding:

Wat Mizora hierboven al zegt, katten moeten echt regelmatig eten anders worden ze heel erg ziek. Zoals ik al eerder zei heeft mijn kat last van niesziekte. Dit is maar 1x op komen steken sinds ik haar heb en ze is hier ook echt 2 weken lang dood en doodziek van geweest, was echt kantje boord. Eten weigeren was daar onderdeel van. De levensredder in dit geval was Meloxidyl, een pijnstiller/ontstekingsremmer, ze was dan wel doodziek maar kon het nog wel opbrengen zo nu en dan wat te eten. Het is makkelijk te krijgen bij een dierenarts mocht je eens voor een dergelijke situatie komen te staan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:40

Meerdere keren per dag voeren is inderdaad belangrijk. Onbeperkt brok verstrekken werkt hier niet, dan is het allemaal binnen een half uur op :Y) Ze krijgen 4 a 5 keer per dag hun brokjes, afhankelijk van hoe mijn dag eruitziet (werk, paarden, dagje weg enz). Elke dag meet ik hun voer af in een bekertje en daar krijgen ze dan dus in de loop van de dag steeds 1/4 of 1/5 van.

Die van mij hebben Renal Special van Royal Canin. Ben dit gaan voeren omdat mijn kater gevoelig is voor nierklachten, als kitten al. Met dit voer is de ontlasting niet meer zo keihard en heeft hij ook geen zweertjes meer in zijn bek. Mijn poetie kreeg een brok voor gecastreerde binnenkatten maar op een gegeven moment vrat ze 't niet meer. De Renal is kennelijk heel lekker. Dus nou ja, vooruit maar... ik ben tenslotte d'r personeel, en heb maar te doen zoals mevrouw wenst.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-08-18 23:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:43

Hier ook niet. Dan kun je er 1 wegrollen en de ander wordt graatmager :+
Plus dat de 1 op dieetvoer zit.

Mizora daar heb je zeker een punt. Vind zelf onnodig om 24 uur voer te hebben staan.
Sowieso gaat dat niet met het voeren van KVV. Dat krijgen ze vanaf het begin. Nu sinds een paar maanden is er eentje over op dieet voer. De vreetzak ook, dus die eet netjes alles op.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:25

Mizora schreef:
Applaws zou ik zelf nooit voeren, dat zit extreem hoog in zijn calcium en fosfor (en dus waarschijnlijk in zijn magnesium of het is uit balans). Ook hoog in zijn eiwit, wat overigens niet slecht is per se (je wilt een eiwitgehalte van minimaal 30%). Maar Ca, P, Mg en ammonium (afgebroken eiwit) zijn de 4 grondstoffen van blaasgruis. Die wil je dus niet te ruim in het voer hebben zitten.

Ik had erbij moeten zetten dat ik de volledige visvariant voer, daar gaat dit verhaal niet voor op volgens mij.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... aws/583875

Overigens hebben onze katten eerst jarenlang de andere Applaws-varianten gegeten en geen blaasgruisproblemen ontwikkeld.
Helaas wel ervaring met een blaasgruis-patient, maar dat was voor de tijd dat er zoveel over bekend was. Oma spreekt :+

julio111

Berichten: 1167
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 11:00

Goedemorgen!

Wauw wat een reacties al! Als eerste iedereen bedankt voor het delen van ervaringen. Ik ga zo goed mogelijk proberen op iedereen te reageren.

KimD: ze is inderdaad vrij jong. De eigenaar had door het nestje eigenlijk teveel katten, dus vandaae dat ze naar buiten is gegaan denk ik. Bij ons blijft ze tot nu toe vooral op eigen terrein waar de gezelligheid is. Jij denkt dat t verstandiger is om haar nog binnen te houden?

Rockwitch: goede tip! We zijn op zoek naar een goede dierenarts omg. Veghel. Zodra we die hebben laten we haar chippen. Bedankt!

Kiwiwitje: bedankt voor het delen van jouw ervaring! Zitten zeker een aantal bruikbare tips bij. Wat is het voordeel van zo’n peewee kattenbak?

Dorien 66: ik had het topic over het voeren van rauw konijn inderdaad al gelezen! Het dingetje waar ik mee zat met vers voeren is dat ik op internet las dat het bepaalde vitaminen zou afbreken als je dat te vaak voert aan je kat. Weet jij hier iets meer van?

Flappie28: ik denk dat we wat betreft het stereliseren even gaan overleggen met de dierenarts. Het liefst hebben we haar zo snel mogelijk gestereliseerd omdat ze nu al ‘gewend’ is om buiten te lopen. En we willen absoluut voorkomen dat ze op deze leeftijd al zelf kittens krijgt. Bovendien hebben we al helemaal geen verstand van kittens ter wereld brengen en de rest eromheen. Ontvlooien en ontwormen in 1 klinkt handig!

Beatje: fritske is inderdaad vrouwelijk haha! We noemde haar al zo toen ze hier rond liep en niet van ons was. Dus deze naam heeft ze lekker gehouden. Ons fritske! Bedankt voor de speeltips. Ze zit nu al vaak in de kartonnen doos die op ons dakterras staat :P

Nessa: ja de brokjes die we nu hebben zijn dan sowieso niet goed. Hier zit 45% granen in (junior brokjes felix). Het natvoer wat we daarnaast een beetje geven is wel meer dierlijk eiwit en ze krijgt dan ook nog af en toe wat verse vis. Ook bij jou de vraag: ik las dat verse vis bepaalde vitaminen af kon breken? Weet jij daar iets van. Goede tip van de drink en voerbak. Die stonden nu ernaas inderdaad. Ga ik ze zo verplaatsen. Ik ben ook benieuwd naar het fonteintje. Bedankt voor de tips!

Santigo_: dankjewel voor het delen van je ervaringen! Merk jij niet dat ze te veel eten bij het continu beschikbaar stellen van brokjes of is dat een gewenning? Bij onze muppet is het bakje nu zo leeg haha.

Xyris: ze liep inderdaad al buiten voordat ze ook uberhaupt van ons was. Nu blijft ze vooral op eigen terrein maar kan natuurlijk wel andere katjes tegen komen. We maken zo snel mogelijk een afspraak met de dierenarts en dan zal ik ook navragen of ze kan kijken of ze al drachtig is.. ik hoop echt van niet! Bedankt voor de tip wat betreft hondenvlooi middel. Heb hier inderdaad ook ooit n topic over gelezen. Bedankt voor je uitgebreide reacties en tips verder!!

Koper: het is dus handig om meerdere mandjes te halen? Of zorgen ze zelf voor een andere slaapplek. Ze ligt nu vooral op de grond eigenlijk :') terwijl er toch zachtere plekjes beschikbaar zijn. Ik ga eens naar het youtubekanaal kijken! Thanks.

Sourire: bedankt! Ik ga inderdaad snel een afspraak maken met de dierenarts en tot dan houd ik haar alleen op ons grote dakterras. Daar kan ze wel lekker rondrennen en spelen, maar geen andere katten tegenkomen!

Mizora: bedankt voor je tip wat betreft voeding! Ik ga alles eens langs elkaar leggen en kijken wat ik het beste vind voor Fritsje.

Okee dus ik begrijp dat katten niet een aantal dagen zonder eten kunnen als ze ziek zijn zoals wij dt wel soms kunnen. Ook heel goed om te weten!

Ik heb al super veel informatie van jullie gehad! Echt top :D

Frits says hii

Afbeelding


Even kroelen
Afbeelding

En ze springt continu op schoot om lekker hier te slapen
Afbeelding

Even kleine spam omdat ik zo blij ben met ons kleine meisje <3 *\o/*


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:25

De peewee vind ik ideaal omdat het super zuinig is in gebruik. Je hebt een onderbak en een bovenbak(zeef) Op de bovenbak strooi je korrels(hout van Peewee of een ander merk). In de onderste bak doe je ook wat korrels. Dit is om plas op te vangen. Omdat de bovenste bak een zeef is plassen ze grotendeels door de zeef. Dat betekend dat de korrels in de bovenbak dus minder vies worden. Deze vallen uit elkaar als ze nat zijn en door het graven wat de meeste katten in de bak doen, valt dit gruis dus ook door de zeef. Je kan dus de onderbak met plas en gruis leeg gooien in de kliko en drolletjes scheppen. Zo gooi je dus nooit meer weg dan wat daadwerkelijk vies is. Enorm zuinig in gebruik. Ik ben een miep, en kan aan nog goedkopere korrels komen(Cranenbroek) en ben met 3 katten ongeveer 25 euro aan korrels per jaar kwijt..

Hier al verschillende katten(eigen katten en van vrienden/kennissen) omgezet op de peewee en iedereen is meer dan tevreden.

https://www.youtube.com/watch?v=qPUhOKniRu0

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:48

Wat gaaf hoe ze bij jullie gekomen en gebleven is en wat mooi hoe je je serieus aan het verdiepen bent om Fritske een fijn leven te geven +:)+ . Ik lees al heel veel goede tips, daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen. Wat je nog zou kunnen overdenken is of je er een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd bijneemt, veel kittens vinden het heerlijk om samen op te groeien en samen te donderjagen.

Heel veel plezier met Fritske, maar dat komt zo te lezen wel goed +:)+ .

julio111

Berichten: 1167
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 11:59

Kiwiwitje: dat ziet er inderdaad fantastisch uit!! Ik vind het qua prijs ook nog wel meevallen dan. Ik zit nu naar deze te kijken. Dan heb ik de goede voor me toch?

https://www.bol.com/nl/p/peewee-ecohus- ... lsrc=aw.ds

GDG: jaa we zijn ontzettend blij dat ze ons heeft ‘uitgekozen’ als baasje. Ze is hier heel erg welkom. Er loopt nog een 2e kitten buiten rond die hebben we ook al eerder zien lopen. Echter is dit wel een broertje of zusje, dat weet ik niet. Zou dit een probleem zijn en is het verstandig om meteen 2 kittens te nemen? Opzich hebben we de ruimte ervoor.

Edit: wat doen jullie op t moment tegen de warmte? Fritsje is natuurlijk zwart en het wordt vandaag 37 graden. Ze kan dus buiten op dakterras rondlopen, hier staat wel n klein windje en daar zijn meer dan voldoende schaduwplekken. Ook heeft ze genoeg drinkwater. Zijn er nog meer dingen die ik voor haar kan doen?
Laatst bijgewerkt door julio111 op 07-08-18 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:00

julio111 schreef:
Dorien 66: ik had het topic over het voeren van rauw konijn inderdaad al gelezen! Het dingetje waar ik mee zat met vers voeren is dat ik op internet las dat het bepaalde vitaminen zou afbreken als je dat te vaak voert aan je kat. Weet jij hier iets meer van?

Sorry, ik weet er echt te weinig van. Ruim vijf jaar geleden heb ik hier de heren geprobeerd op vers/kvv te zetten, maar ze wilden er niets van weten. Ze vingen hun eigen muizen en de Applaws-brokjes waren kennelijk genoeg als aanvulling. Ik heb me er dus ook niet meer in verdiept.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:02

julio111 schreef:
Kiwiwitje: dat ziet er inderdaad fantastisch uit!! Ik vind het qua prijs ook nog wel meevallen dan. Ik zit nu naar deze te kijken. Dan heb ik de goede voor me toch?

https://www.bol.com/nl/p/peewee-ecohus- ... lsrc=aw.ds

GDG: jaa we zijn ontzettend blij dat ze ons heeft ‘uitgekozen’ als baasje. Ze is hier heel erg welkom. Er loopt nog een 2e kitten buiten rond die hebben we ook al eerder zien lopen. Echter is dit wel een broertje of zusje, dat weet ik niet. Zou dit een probleem zijn en is het verstandig om meteen 2 kittens te nemen? Opzich hebben we de ruimte ervoor.

Ja dat is zeker de goede.
sommige katten moeten wennen aan de geur. Als je dan een beetje plas/oud grind en een drolletje van haar in de bak legt komt het wel goed. :)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat nieuw huisje geboden, zelf weinig kennis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:32

Er zijn al heel veel goede tips gegeven. 1 tip: koop nooit vlooienmiddelen of ontworming in de supermarkt!! Er zijn diverse merken die giftig zijn voor katten. Zou de eerste niet zijn die overlijdt aan bijv Exil.

Kattenplaza.nl is een leuk forum voor kattenliefhebbers, soort Bokt voor katten met een enorme berg informatie.