[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:17

Idd net logisch dat hij niet op de artrose zelf vast gaat zitten maar op het deel waar hij mee gaat compenseren. Dat hij vastzit ansich is al reden genoeg imo om er niet met zo'n pad op te gaan. Ik snap daar ook de meerwaarde niet van. Wat voor verschil maakt dat voor jou TS? Voel je je dan dichter bij je paard of..? Is een oprechte vraag hoor, ik heb dat nooit echt goed begrepen. Als je niet met je voeten in de beugels wil haal je die er ook gewoon af dus wat is dan de reden dat je met zo'n padje erop wil gaan. Gewoon lekker verder doen hoe het nu gaat zou ik zeggen, als dat begint te vervelen (lees: het is routine en limo heeft totaal nergens meer problemen mee) kan je nog altijd wat nieuws gaan proberen. Maar voor nu zou ik gewoon afmaken waar je mee bezig was.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 16:52

Wat bbp betreft ben ik mee in jullie gedachtengang.
Maar bitloos mag ik toch wel proberen? Werd me namelijk meermaals aangeraden en trainster opperde dat ook al eens. Zelfs mijn zus die anders zo tegenstrijdig is voor mijn dingen die ik doe vind bitloos wel een optie proberen waard.

Over de rug wou ik eigenlijk in najaar/winter nog eens een foto laten maken van diezelfde plaats waar volgens de kliniek die artrose zit. Misschien heb ik dan beter zicht want op de eerdere foto's leek er iets te zijn maar als andere artsen er niks op zien stel ik me er vragen over. En ik wil dan aan de arts zelf vragen waar op de foto het nu exact is.


Routine lijkt limo eerder aan te zetten tot zelf nadenken en dan beginnen klieren, wegspringen en uiteindelijk vluchten.
Heb de eerdere trainingsweken zo vaak enkel stap en draf gedaan maar na een aantal keer begint hij te klieren of voor zichzelf uit te maken waar we in draf gaan aanspringen. En als ik hem dan terug vraag zie ik hem duidelijk veranderen naar een chagrijnig paard. Dan wil hij bv niet meer halthouden of rechtdoor gaan op linkerhoefslag.

Als trainster rijdt kliert hij soms ook, zo heeft hij hulpen genegeerd en toch een bocht gemaakt ipv rechtdoor te gaan. Hij werd er ook duidelijk boos van. Heb filmpjes ook hoor.
Bij gewoon uitstappen is hij ook een keer aan de kletter gegaan.

En bij mij een keer 100x langs de hoefslag gereden en de 101e keer ineens wegspringen en willen vluchten. Tja wat doe je in die situatie? Waar ga je dan aan denken? Pijn? Uittesten?

Leef en laat leven.

Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:10

Vaak is klieren / zelf nadenken ook een uiting van op dat punt niet de leiderschap krijgen die ze nodig hebben en die ruimte pakken om zelf invulling te geven. En dan hoeft er geen reden te zijn voor gedrag, het is een gevolg van. Het verschilt per paard in hoeverre dat zich uit en hoe je het op moet lossen. De een moet je meer aan het werk zetten en meer uitdaging bieden, de ander is gebaat bij afwisseling en weer een ander heeft te veel op zijn bord. En noem maar op. Een paard kliert niet om te klieren; kijk naar je paard en denk als een paard. Al is gedrag soms ook gewoon niet te verklaren en moeten we het nemen zoals het is (als pijn uitgesloten is natuurlijk).

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

purny

Berichten: 27457
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:55

Net wat leo zegt. Een paard kliert niet omdat hij dat leuk vind een paard kliert omdat hij een ongemak ondervind. Heb je alles uitgesloten dan kan je pas spreken dat je paard kliert omdat hij dat leuk vind.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:03

Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die je hem bied. Geef je hem dus de mogelijkheid om een bocht om te gaan ipv rechtuit en is dat zijn beslissing en jij doet daar niks aan, tja dan zal hij dat niet laten. Als hem dat inderdaad lukt zonder dat jij als ruiter dat van plan was ben je simpel te laat met het geven van je hulpen om dit te voorkomen.

Betekend die dat het paard “ kliert”
En ja ze kunnen heus grapjes bedenken, maar als je als ruiter vlug genoeg bent proberen ze het 1x en dan niet nog eens.
Ben je te laat dan zullen ze het niet laten om het grapje te herhalen :D
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 06-08-18 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:04

Nouuu jonge paarden kunnen best gewoon eens klieren/uitproberen zonder dat dat gelijk betekend dat ze mankementen hebben volgens mij

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:


Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:37

Ik doel ook niet op mankementen met mijn post (hoogstens op het stukje vluchten, maar als eigenaar van een vluchter zonder lichamelijke problemen weet ik helaas ook hoe het kan gaan) maar op de manier zoals Ineke ook heel mooi uitlegt :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 21:42

Nou mijn trainster deed alle moeite hem rechtdoor te sturen maar limo negeerde al die hulpen en maakte tóch de bocht. Had het toen zelfs gefilmd en heel vaak herbekeken.
Heb alle vertrouwen in mijn trainster. Zij is toen namelijk ook terug gereden naar het punt waar limo de bocht inzette en is van daaruit opnieuw rechtdoor gegaan.

Limo mag wel eens gaan leren dat wij bepalen en niet hijzelf. Beetje strenger optreden dus ;)

Vandaag niet veel gedaan. Enkel mijn commando "rust" geoefend. Als ik dat vraag verlang ik dat hij het hoofd daalt en daardoor rustig wordt. Hij begrijpt de bedoeling al goed. Ik praat daarbij ook op heel zachte toon met hem. Echter is hij nog snel afgeleid van geluiden in de omgeving.

Leef en laat leven.

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:41

Art_Ificious schreef:
Wat bbp betreft ben ik mee in jullie gedachtengang.
Maar bitloos mag ik toch wel proberen? Werd me namelijk meermaals aangeraden en trainster opperde dat ook al eens. Zelfs mijn zus die anders zo tegenstrijdig is voor mijn dingen die ik doe vind bitloos wel een optie proberen waard.

Over de rug wou ik eigenlijk in najaar/winter nog eens een foto laten maken van diezelfde plaats waar volgens de kliniek die artrose zit. Misschien heb ik dan beter zicht want op de eerdere foto's leek er iets te zijn maar als andere artsen er niks op zien stel ik me er vragen over. En ik wil dan aan de arts zelf vragen waar op de foto het nu exact is.


Routine lijkt limo eerder aan te zetten tot zelf nadenken en dan beginnen klieren, wegspringen en uiteindelijk vluchten.
Heb de eerdere trainingsweken zo vaak enkel stap en draf gedaan maar na een aantal keer begint hij te klieren of voor zichzelf uit te maken waar we in draf gaan aanspringen. En als ik hem dan terug vraag zie ik hem duidelijk veranderen naar een chagrijnig paard. Dan wil hij bv niet meer halthouden of rechtdoor gaan op linkerhoefslag.

Als trainster rijdt kliert hij soms ook, zo heeft hij hulpen genegeerd en toch een bocht gemaakt ipv rechtdoor te gaan. Hij werd er ook duidelijk boos van. Heb filmpjes ook hoor.
Bij gewoon uitstappen is hij ook een keer aan de kletter gegaan.

En bij mij een keer 100x langs de hoefslag gereden en de 101e keer ineens wegspringen en willen vluchten. Tja wat doe je in die situatie? Waar ga je dan aan denken? Pijn? Uittesten?


Ik raad je niet af om een bitloos hoofdstel te proberen. Maar, je hebt/ gaat nog het zadel weer verwisselen voor een andere (of aanpassen, ik weet het niet precies?) je hebt alweer een paar bitjes geprobeerd en het rijden is nog niet helemaal vertrouwd voor Limo als ik het goed lees.. Hij heeft net vakantie gehad en daar werd hij de vorige keren ook wat onzeker van toch?

Daarom raad ik je aan om het niet nú te proberen, maar pas als de rest normaler voor hem is geworden.

Oja, en voorspelbaarheid betekent natuurlijk niet dat je elke keer in de zelfde hoek moet aandraven :) .
Maar bv het baasje komt, we gaan rijden. Dat betekent gepoetst worden, opzadelen, naar de bak gebracht worden. De singel wordt nog iets strakker gedaan, ruiter stapt op. Stuur werkt zo, de gangen vragen werkt zo. Als ik braaf ben, dan doet de ruiter zo. Als ik iets doe wat niet de bedoeling is, doet ze zo. Hier moet hij blind op kunnen vertrouwen, zodanig dat hij het wel kan dromen.

Helaas is dit tijdens de eerste trainingsweken onder de ruiter niet goed gegaan. Dat vluchten en klieren is hierin bevestigd. Of dat door het zadel, bit of wat dan ook is gekomen weet ik niet, maar tijdens deze weken is het ook in het rijden bevestigd. Dit bedoel ik niet als kritiek, het is gegaan zoals het is gegaan. Maar dit betekent wel dat het geven van de zekerheid en voorspelbaarheid meer moeite en tijd gaat kosten dan gemiddeld.

Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 12:20

Zijn vakantie is gestart na een positieve training. Dus zeker niet na klieren of moeilijk doen ;)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 21:09

Dinsdag komt zadelmaker :)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 17:23

Zadelmaker is geweest.
Kieffer is een verkeerde boomvorm, banaanvorm en limo heeft een rechtere boomvorm nodig. Dus de kieffer is helaas niet bruikbaar voor ons.

Limo zijn rug volledig gemeten en uitgetekend.
Dan zijn er meerdere zadels gepast. Waarvan er 2 echt mooi lagen. Deze heb ik beide getest met rijden. En van één zadel was ik zelf echt tevreden. Voelde veilig en comfortabel aan. Limo briesde regelmatig en ontspande zich mooi tijdens draven. Echt een fijn paard reed ik. Heb tevens ook bitloos gereden met hem wat ook al een heel verschil gaf, eerst aan de longe gereden maar met het tweede zadel voelde ik me zo goed dat ik ook twee rondjes los gereden heb inclusief draf.

Het zadel wat het uiteindelijk zal worden:
Jeffries sport jumping 17inch met verkorte pannels zodat de laatste 2 ribben minder belast worden. (Heb gemeld van de foto's op de kliniek en wat zij in de facetgewrichten zagen bij de laatste 2 ribben).

Ik ga vragen of ik de foto's en filmpjes van testrijden ook krijg. :)

Alle zadels die ze bij had, de twee uiterst links waren toevallig de twee die het beste lagen op limo.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:30

Mooi, fijn dat je nu een passend zadel hebt. Ben benieuwd naar de verdere voortgang.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 18:26

Wel een zadel van 1.990€ maar mag in twee delen betalen. 50% Voorschot en 50% bij aflevering (9 weken tussen plaatsen bestelling na ontvangst voorschot en aflevering).
Voorschot betaal ik begin september.

Zolang ik het zadel niet heb zal limo aan de hand getraind worden met oog op rechtrichten.

Leef en laat leven.


Lynn_Nikita

Berichten: 25448
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:07

waarom heeft deze zadelmaker een prolite pad erbij ( op foto) ?

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:12

Lynn_Nikita schreef:
waarom heeft deze zadelmaker een prolite pad erbij ( op foto) ?


Waarschijnlijk omdat je nou eenmaal niet van alle zadels alle maten mee kan nemen :+
Ik heb er ook altijd een mee bij nieuwe klanten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:13

Dat is best gebruikelijk, als je bijvoorbeeld zelf geen zadel hebt en het zadel dat je koopt moet gemaakt worden (langere wachttijd) kan de zadelmaker je een voorlopig zadeltje geven en corrigeren met een pad indien nodig. Of om te kijken wat ophogen doet met de ligging zonder effectief het zadel aan te passen. Anders duurt het allemaal nogal lang, als je elke keer vulling erbij moet doen of weer weg moet halen. En idd zoals hierboven gezegd wordt, je kan als zadelmaker moeilijk elke mogelijke maat/model meebrengen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25448
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:25

Ik heb het nog nooit gezien vandaar mijn vraag.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 22:32

Prolite pad en mattes bontje met inlagen zijn geprobeerd geweest om de ligging van de kieffer die ik had te verbeteren als voorlopig optie. Maar ik vond het niks en wou niet meer rijden met een zadel die niet goed past. Dus die optie hebben we van tafel geveegd ;)

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 11:02

Heb dit filmpje toegestuurd gekregen. Het moment waarop ik los durfde draven. Bitloos en met nieuwe zadel wat besteld wordt.
Ik ben zelf wat gespannen maar heb lange tijd niet meer gereden met limo. Achteraf wel een smile op mijn gezicht omdat het zo goed ging.
Filmpje aan de longe heb ik nog niet binnen. Dat was waar hij zo lekker ontspande.


Leef en laat leven.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:05

Je ziet idd dat jij heel gespannen bent, mooi dat limo niet gaat rennen want dat zouden veel andere jonge paarden wel doen. Dat zegt toch al wat over zijn vooruitgang in de afgelopen weken :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 11:10

:) hij heeft idd een mooie vooruitgang geboekt :j

Helaas ben ik bijna op elk paard gespannen sinds ik eens van merrie Dante vroeger gevallen ben. Is echt iets waar ik aan moet werken.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 11:54

Klein stukje van aan de longe ohja... geluid aanzetten ;)

Leef en laat leven.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:07

Netjes!!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, MairiMacBran, OmgiliBot, SemrushBot en 120 bezoekers