Ingepakt hooi vs hooibalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 14:44

Bij de hooihandel hier in de buurt bieden ze momenteel twee soorten hooi aan: gewone ronde hooibalen van 260 kilo, en ingepakte ronde hooibalen, ook dezelfde maat.
Volgens de verkoper is het geen voordroog, maar echt normaal, droog hooi.. en 10 euro goedkoper dan de niet-ingepakte balen.

Het klinkt natuurlijk mooi.. balen die je gewoon buiten kan leggen, goedkoper dan de normale balen, en goede kwaliteit droog spul..
Maar ik dacht altijd dat ingepakt hooi altijd natter was dan normaal hooi.

Weet iemand waar het addertje zit? Waarom zijn die balen goedkoper?
Wordt ingepakt hooi misschien sneller stoffig? Kan het gaan schimmelen?
Of is het gewoon een goede deal en is er niks mis met ingepakt hooi?

Ik heb twee paarden die echt niet tegen voordroog kunnen, en een daarvan heeft slechte longen en kan geen stof of schimmel verdragen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:46

Bij mijn weten komt hooi idd nooit ingepakt >;)

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:49

is wel voordroog bij waar je weinig onderscheid tussen ziet en zou zeggen dat het hooi is. vriendin van mij staat op een pensionstal. en haddden een net mee in de trailer ik meende dat het hooi was maar was voordroog

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:50

Ik heb ook ingepakte balen waar gewoon droog/droger hooi in zit :) Ik wil namelijk geen nat hooi.
Zal geen 100% droog hooi zijn zoals in de onverpakte balen, maar bij mij komt het er toch aardig in de buurt!
Wij hebben of en toe een stukje schimmel, maar verder geen stoffig of vreemd hooi. Paarden eten het heel graag :)

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:54

Zodra het in plastic zit, heb je voordroog. Dat zegt verder nog niet zoveel over het droge stof gehalte.

Maar doordat het in plastic zit, is het luchtdicht verpakt (komt geen zuurstof meer bij) en komt er een fermentatie proces op gang. Zodra je het open maakt, komt er zuurstof bij en moet je het redelijk snel opvoeren. Anders komt er schimmel in. Hoe natter hoe sneller uiteraard.

Dus nee, het is geen hooi! En ja het kan nog steeds erg droog zijn (hoog droge stof gehalte).

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 14:56

Deze balen komen van hetzelfde veld als de onverpakte balen, zijn op dezelfde dag ingepakt en het hooi heeft even lang gedroogd.
Ik vind het inderdaad ook apart, had ook nooit eerder van ingepakt hooi gehoord.

'Droog' voordroog heb ik ook wel eens gehad, dat was op zich fijn spul en inderdaad best hooiachtig, maar de paarden kregen er vrij snel dikke benen van.
Ik vraag me dus af of echt droog hooi misschien niet gewoon vanzelf natter wordt als het is ingepakt ofzo..?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:57

Quir schreef:
Zodra het in plastic zit, heb je voordroog. Dat zegt verder nog niet zoveel over het droge stof gehalte.

Maar doordat het in plastic zit, is het luchtdicht verpakt (komt geen zuurstof meer bij) en komt er een fermentatie proces op gang. Zodra je het open maakt, komt er zuurstof bij en moet je het redelijk snel opvoeren. Anders komt er schimmel in. Hoe natter hoe sneller uiteraard.

Dus nee, het is geen hooi! En ja het kan nog steeds erg droog zijn (hoog droge stof gehalte).

Dit scheelt me weer type werk. Dit dus! :j

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 14:57

Quir schreef:
Zodra het in plastic zit, heb je voordroog. Dat zegt verder nog niet zoveel over het droge stof gehalte.

Maar doordat het in plastic zit, is het luchtdicht verpakt (komt geen zuurstof meer bij) en komt er een fermentatie proces op gang. Zodra je het open maakt, komt er zuurstof bij en moet je het redelijk snel opvoeren. Anders komt er schimmel in. Hoe natter hoe sneller uiteraard.

Dus nee, het is geen hooi! En ja het kan nog steeds erg droog zijn (hoog droge stof gehalte).

Dat klinkt heel logisch.
Dan denk ik dat het toch niet verstandig is om die balen aan onze paarden te voeren.
Toch maar de gewone hooibalen dus!

Wel jammer dat de beste man echt bleef beweren dat het geen voordroog was..
Een geluk dat ik het niet helemaal vertrouwde.
Wat is bokt toch handig :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:12

toch denk ik niet dat dit altijd klopt.

fermentatie heeft oa vocht nodig.

als balen 300% droog hooi in plastic gestoken worden,lijkt me daar niet plots vocht in te komen,hoe kan er dan een fermentatieproces ontstaan?

in principe zou je het kunnen controleren als je vanaf het begin bij die pakken kan raken.

normale pakken voordroog(nat of zo goed als droog),gaan na het inpakken altijd wat warmig aanvoelen,is normaal,dat is net het fermentatieproces.

als die hele droge balen,koel blijven,zullen ze dus niet fermenteren,voelen ze ook warm aan,dan wel.

maar zonder vocht(hoe minimaal ook),komt er echt geen fermentatie.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:15

Precies. Als je hooi-droog hooi in plastic wikkelt, krijg je geen (volledig) fermentatieproces.
Het hooi dat je voor je konijnen in plastic verpakt in de dierenwinkel koopt is ook hooi. In plastic. Dat is hetzelfde idee in het klein.

MizzMontana

Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:17

8nnemiek schreef:
Deze balen komen van hetzelfde veld als de onverpakte balen, zijn op dezelfde dag ingepakt en het hooi heeft even lang gedroogd.
Ik vind het inderdaad ook apart, had ook nooit eerder van ingepakt hooi gehoord.

'Droog' voordroog heb ik ook wel eens gehad, dat was op zich fijn spul en inderdaad best hooiachtig, maar de paarden kregen er vrij snel dikke benen van.
Ik vraag me dus af of echt droog hooi misschien niet gewoon vanzelf natter wordt als het is ingepakt ofzo..?


Ben toch ook wel benieuwd naar het addertje. Lijkt mij dat in plastic laten wikkelen extra productie kosten meebrengt als verder alles hetzelfde is aan deze balen? :?

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:17

Hooi is nooit 100% droog, er is altijd vocht aanwezig. Hooi heeft zo'n 80-90% droge stof gehalte. Dus is er altijd nog zo'n 10-20% vocht aanwezig.

En bij lagere droge stof gehaltes is er natuurlijk meer en sneller fermentatie dan bij droger hooi. Maar ook bij droog hooi (wat je ook gewoon in open pakken kunt stoppen) ontstaat er een fermentatie proces. :)


Ibbel schreef:
Precies. Als je hooi-droog hooi in plastic wikkelt, krijg je geen (volledig) fermentatieproces.
Het hooi dat je voor je konijnen in plastic verpakt in de dierenwinkel koopt is ook hooi. In plastic. Dat is hetzelfde idee in het klein.


Nee, want deze pakken zijn niet lucht dicht! Zitten gaatjes in.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:18

Zodra je het luchtdicht verpakt krijg je hoe dan ook fermentatie. Er is altijd vocht aanwezig hoe minimaal het ook is. Het is geen hooi. Hooi in de dierenwinkel is iets totaal anders.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:20

Ik vind het bijzonder. Voor ingepakt hooi betaal je minder dan voor onverpakt hooi. Hoe kan dat dan? Verpakken is toch duurder?

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:22

Mijn ervaring is dat je echt hooi in plastic prima lang open kan laten. De shetten hebben het hier gehad en zodra er ook maar een spoortje schimmel in zit hoeven die het echt niet. Maar ze deden gemiddeld 3 tot 4 weken met een baaltje en dat was geen enkel probleem. DrogeStof-gehalte zat op 83% (kwam met analyse).

Voordroog is niet helemaal droog, daarom heet VoorDroog. Ik heb droog voordroog gehad van 75% ds en dat ging ook bij de paarden met zeer gevoelige darmen helemaal prima. Gewoon voordroog (65% ds) ging het bij deze paarden fout en we hebben ook wel eens nat voordroog, bijna droge kuil gehad van rond de 50% ds en dat ging bij de meeste paarden mis.

Voor fementatie is niet alleen luchtdicht nodig, maar ook voldoende vocht. Ook bij hooi zie je een fermentatie/broeiproces gebeuren. Want binnen een grote hooiberg van pakjes hooi is het zuurstof na enige tijd ook echt op. Des te natter het is, des te groter dit fermentatieproces. Het is de reden dat ook puur grashooi niet gevoerd mag worden binnen 6 weken.

Dat het goedkoper is, komt waarschijnlijk o.a. dat hij het net zo min binnen hoeft op te slaan. Dit zorgt voor minder risico op schimmel (lekkage geeft direct flinke schade bij opslaan in touwtjes en balen geven vocht aan elkaar door).

Droog voordroog gaf hier met 8-9 dagen geen problemen, gewoon voordroog moest met 5 dagen op en nat voordroog met 2-2.5 dag.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:25

tengeltje11 schreef:
toch denk ik niet dat dit altijd klopt.

fermentatie heeft oa vocht nodig.

als balen 300% droog hooi in plastic gestoken worden,lijkt me daar niet plots vocht in te komen,hoe kan er dan een fermentatieproces ontstaan?

in principe zou je het kunnen controleren als je vanaf het begin bij die pakken kan raken.

normale pakken voordroog(nat of zo goed als droog),gaan na het inpakken altijd wat warmig aanvoelen,is normaal,dat is net het fermentatieproces.

als die hele droge balen,koel blijven,zullen ze dus niet fermenteren,voelen ze ook warm aan,dan wel.

maar zonder vocht(hoe minimaal ook),komt er echt geen fermentatie.


Ja, klopt dat er vocht nodig is en dan zit er ook nog in ook al heeft het net zo lang op het land gelegen als hooi. Ook in hooi zit namelijk nog steeds een vochtpercentage.

Dat mooie konijnenhooi uit de winkel wordt volgens mij luchtgedroogt?

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:26

8nnemiek schreef:
Deze balen komen van hetzelfde veld als de onverpakte balen, zijn op dezelfde dag ingepakt en het hooi heeft even lang gedroogd.
Ik vind het inderdaad ook apart, had ook nooit eerder van ingepakt hooi gehoord.

'Droog' voordroog heb ik ook wel eens gehad, dat was op zich fijn spul en inderdaad best hooiachtig, maar de paarden kregen er vrij snel dikke benen van.
Ik vraag me dus af of echt droog hooi misschien niet gewoon vanzelf natter wordt als het is ingepakt ofzo..?


Als het écht inderdaad op dezelfde dag geperst is enz. dan zal het zeker behoorlijk droog zijn.
Ik heb het afgelopen jaar ook 'hooi uit plastic' gevoerd, ja, het heet voordroog, maar dit ging écht niet schimmelen ookal zou het 2/3 weken open liggen.

Het voordeel van in het plastic is minder risico wbt het tóch mislukken van de oogst, stel je voor dat je "hooi" hebt maar nét twijfelt over het vochtpercentage(stel 75%) als je daar geen plastic om doet heb je het risico dat de hele handel aan het schimmelen gaat en op de mesthoop kan, terwijl je in plastic dat voorkomt.

Als je paard niet extreem extreem gevoelig is voor te rijk voer zou ik het wel aandurven, voordeel is ook minder stoffig, dat is ook erg fijn bij balen in plastic

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:27

Mizora schreef:
Mijn ervaring is dat je echt hooi in plastic prima lang open kan laten. De shetten hebben het hier gehad en zodra er ook maar een spoortje schimmel in zit hoeven die het echt niet. Maar ze deden gemiddeld 3 tot 4 weken met een baaltje en dat was geen enkel probleem. DrogeStof-gehalte zat op 83% (kwam met analyse).

Voordroog is niet helemaal droog, daarom heet VoorDroog. Ik heb droog voordroog gehad van 75% ds en dat ging ook bij de paarden met zeer gevoelige darmen helemaal prima. Gewoon voordroog (65% ds) ging het bij deze paarden fout en we hebben ook wel eens nat voordroog, bijna droge kuil gehad van rond de 50% ds en dat ging bij de meeste paarden mis.

Voor fementatie is niet alleen luchtdicht nodig, maar ook voldoende vocht. Ook bij hooi zie je een fermentatie/broeiproces gebeuren. Want binnen een grote hooiberg van pakjes hooi is het zuurstof na enige tijd ook echt op. Des te natter het is, des te groter dit fermentatieproces. Het is de reden dat ook puur grashooi niet gevoerd mag worden binnen 6 weken.

Dat het goedkoper is, komt waarschijnlijk o.a. dat hij het net zo min binnen hoeft op te slaan. Dit zorgt voor minder risico op schimmel (lekkage geeft direct flinke schade bij opslaan in touwtjes en balen geven vocht aan elkaar door).

Droog voordroog gaf hier met 8-9 dagen geen problemen, gewoon voordroog moest met 5 dagen op en nat voordroog met 2-2.5 dag.


Maar wat is dan in plastic verpakt hooi volgens jou?

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:29

Onder in plastic verpakt hooi versta ik letterlijk een hooibaal die in plastic is gewikkeld.

Verschil in prijs zou met de opslagkosten te maken kunnen hebben?

Ik kan me voorstellen dat het fermentatieproces voor deze verpakte hooibalen wel veel langzamer gaat dan bij voordroog met een hoger vochtgehalte, maar wat precies verschil is zou ik ook niet weten. Complete afwezigheid van fermentatie kan er in ieder geval niet zijn, maar misschien is het wel verwaarloosbaar, daar heb ik verder geen ervaring mee.

edit: zie reactie van mizora, fermentatie lijkt dus inderdaad voor de verpakte hooibalen nauwelijks plaats te vinden

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:30

Bij hooi wat niet goed/ lang genoeg gedroogd is krijg je stof....

Dat wil ik absoluut niet, dus ik vind hooi- echtdroog- voordroog hooi veel beter voor sportpaarden.

Hooi moet echt wel minimaal 5/6 dagen gedroogd hebben om stofvrij te blijven. Het stof in hooi wordt vaak veroorzaak door schimmeldampen. Het lijkt stof maar is schimmel.

Succes met je keuze.

En je moet veel opslag ruimte hebben voor 'echt' hooi :)

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:31

marijkiiii schreef:
Onder in plastic verpakt hooi versta ik letterlijk een hooibaal die in plastic is gewikkeld.

Verschil in prijs zou met de opslagkosten te maken kunnen hebben?

Ik kan me voorstellen dat het fermentatieproces voor deze verpakte hooibalen wel veel langzamer gaat dan bij voordroog met een hoger vochtgehalte, maar wat precies verschil is zou ik ook niet weten. Complete afwezigheid van fermentatie kan er in ieder geval niet zijn, maar misschien is het wel verwaarloosbaar, daar heb ik verder geen ervaring mee.

edit: zie reactie van mizora, fermentatie lijkt dus inderdaad voor de verpakte hooibalen nauwelijks plaats te vinden

Ja bij mij is een deel ingepakt en een deel hooibalen van geperst maar ik merk toch echt wel verschil...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:38

Wij hebben een aantal jaren hooi gehad dat gewoon de volledige normale droogtijd van normaal hooi op het land had gehad (zonder regen enzo dus echt goed droog spul) en dat dan niet gebaald, maar in plastic gewikkeld was. Van die rollen van ca. 100 kg / metertje doorsnede.

Dat was beter normaal droog hooi dan menig ouderwets hooibaaltje dat ik heb gezien :)

Voordroog vind ik niks. Dat ruik je ook. Maar hooi in plastic dat is prima spul hoor. Dat oogt en ruikt dan ook nog gewoon als goed hooi, niet dat rare fermentatie-luchtje.

Maargoed je weet natuurlijk nooit wat er achter dat plastic zit ;)

Ik vind het wel apart, zeg je nou echt dat de balen exact hetzelfde zijn, van hetzelfde land op hetzelfde moment gemaaid / geschud / afgevoerd en even zwaar enzo, en die in plastic zijn goedkoper :? Je zou verwachten dat die juist duurder zijn. Of ze moeten er heel graag vanaf willen omdat ze er te weinig ruimte voor hebben ofzo... :?

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 15:50

Dat klinkt dan wel weer heel fijn, pmarena!

Klopt inderdaad, het zijn dezelfde balen, ze lagen nog tussen de normale balen op het land toen we daar waren vorige week, en ik weet ook niet beter dan dat plastic balen normaal duurder zijn vanwege de verpakking..
Ze werden wel inderdaad in plastic verpakt omdat ze geen plek in de schuur hadden voor al het hooi, en de plastic balen worden dus buiten opgestapeld. Maar dan nog vond ik het vreemd dat die goedkoper zijn, want je verwacht toch dat mensen liever ingepakt hooi willen als dat echt alleen maar voordelen heeft.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:53

Enige wat ik kan bedenken waarom ze goedkoper zijn is omdat meer paardeneigenaren geen plastic balen willen, en daarbij dat de balen zonder plastic meer ruimte in beslag nemen(die moeten immers binnen staan, plastic balen kan je makkelijker ergens buiten gewoon opslaan)

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:55

Wikkelen in plastic kost per (grote) baal ongeveer 7-8 euro. Dat plastic is reteduur. Dus ja, het is raar dat-ie dat niet doorberekent.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers