Paard loopt als een giraffe op wandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 08:27

Dag Bokkers,

Mijn paard is op buitenrit nogal angstig. Hij ziet overal zaken waar hij van schrikt.
Wanneer we thuis onze dressuur trainen loopt hij niveau M. Hij kan mooi voorwaarts neerwaarts, gebruikt zijn rug, doet zij gangen, is aan het been....

Echter op wandeling is hij zo bang dat hij verandert van dressuurpaard in giraffe. :(:)

Ik ga telkens mee met de koets wandelen en wanneer hij hier achter mag, is hij met 2 vingers te rijden. Jammer genoeg is onze pony in de koets een a ponietje waardoor onze gang te groot en te snel is. We gaan dus al gauw voor de pony rijden omdat we sneller zijn.

En dan start zijn oe ah gedrag. Ik probeer hem technisch te rijden en af te leiden door te wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts... Te rijden. Dit helpt af en toe maar niet lang. Want dan ziet hij een grassprieten, dan een boom, dan denkt hij dat hij 4m breed is en niet door kan.

Ik zit 100% op mijn gemak (eindelijk, heeft een poos geduurd maar we zijn er) en ik krijg hem overal door en over. Ondanks zijn angst doet hij alles en blijft mooi bij mij. (topper!)
Enkel loopt hij de hele wandeling als een giraffe. Hoofd in de lucht en rug weggedrukt. En dit zou ik toch anders willen zien.

Ik rij nu met een martingaal die veel te groot is (het is het gedacht dat telt ;))
Ook heb ik van de paarden tandarts zijn bit moeten veranderen. Dit is geen succes. Ik ben van dubbel gebroken naar een enkel gebroken bit gegaan. Mijn bit was van maat te groot dus kleinere maat maar man mzn man wat is hij hard nu.

Dus op de planning staat terug nieuw bit aankopen dat paard wel fijn vindt en kleinere martingaal die kan inwerken. Oh ja en oefenen oefenen oefenen.

Hebben jullie nog ideetjes?

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:36

Angsttraining. Leer je paard ontspannen, ook wanneer er voor hem enge zaken zijn.
Begin op de grond en ga later door naar het rijden.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:48

Heel herkenbaar, zeker als we eerst ergens achter lopen en daarna voorop. Dan gaan de ogen op stokjes.
Bij ons helpt het om voorop te starten, de eerste keren was het nogsteeds :wow:
Maar dat werd bij ons na verloop van tijd minder. Al blijft hij altijd goed opletten.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 11:22

Het grappige is dat hij thuis naar niks of weinig kijkt. Ook op straat is hij betrouwbaar auto's, bussen, tractoren... Het doet hem weinig.

We zijn ook langs een minituurvliegplein gepasseerd met vliegtuigjes zoement boven ons hoofd maar neen dat is niet erg *zucht* maar o wee mensen en geparkeerde auto's daar moet ik mijn hoofd voor in de lucht gooien wat dat is heel naar!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:26

Gewoon veel oefenen is meestal toch de beste oplossing :j

Eerst lekker elke week een paar keer samen wandelen dus ernaast, dan heeft hij steun aan jou.
Daar worden ze stoer van.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:31

Eigenlijk doet hij het al heel braaf, hij luistert en hij blijft bij je. Heb je eventueel nog mogelijkheden om met een groter paard buiten te rijden? Inderdaad veel oefenen en doen, maar eerlijk gezegd er zijn ook paarden die altijd zo kijkerig en nerveus blijven...

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:34

Ik zou oefenen op de grond met lengtebuiging vragen zonder je paard aan het hoofd te zitten.

Je geeft aan dat ze onder het zadel wel in een correcte houding loopt, doet ze dat ook aan de hand? In stilstand kun je ook oefenen dit te vragen. Lijntje ietsje naar beneden door voorzichtig met druk te werken, los zodra ze iets zakt want je zoekt naar ontspanning. Het moet een gewoonte worden. Je kan lijncontact dan zelfs afbouwen door een handgebaar.

Waar ik ook aan denk is dat je haar wil aanmoedigen na te denken. Dus ipv rennen zintuigen gebruiken (voelen met de neus, ruiken, kijken). Je kan dan ook denken aan oefenen met het aanraken van de dingen die ze spannend vind.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:38

Je geeft zelf de oplossingen al hoor TS !!!
Een goed passende martingaal, veel oefenen en lekker nageeflijk rijden buiten....

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:05

Dit is geen fysiek ding, dit is mentaal. Als je er een martingaal aan hangt is t misschien ok voor het oog, maar je helpt het paard er niet mee.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:36

swartbeessie schreef:
Dit is geen fysiek ding, dit is mentaal. Als je er een martingaal aan hangt is t misschien ok voor het oog, maar je helpt het paard er niet mee.


Inderdaad. Die martingal geeft net nor meer druk aan je paard op momenten at hij het moeilijk heeft. En meer druk zorgt voor minder ontspanning en juist meer opwinding. haal die druk ervan af en leer je paard ontspannen bij voor hem enge zaken door gewoon veel te oefenen

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:39

het is ook niet of of, het is beide. Martingaal zorgt er voor dat je op een nette manier teugelgebruik kan behouden indien nodig, en het oefenen zorgt er voor dat de klachten verminderen.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:41

Meters maken, tot alles gewoon wordt. En wat denk ik ook helpt is met een ander (relaxed) paard samen gaan, dus allebei onder het zadel.

Zoeterbraake
Berichten: 20
Geregistreerd: 16-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:01

Meekeren herkenbaar wat voor mij hielp was heel veel doen maar dat verschild natuurlijk

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:11

Na het rijden in de baan, buiten uitstappen maakt het idee van buiten rijden meer ontspannen. Als dat naar je zin is dan nog even een drafje, enz. Dan is buiten een toetje en niet een ding op zich.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:17

Alleen gaan rijden.
Ik ben vanaf het begin met mijn paard buiten gaan wandelen samen met mijn partner erbij.
We liepen samen met paard bij ons over de weg. Uiteindelijk paardlief ingereden maar in principe is paard mij dan 'kwijt' naast zich omdat ik erop zit. Vandaar dat mijn partner mee was. Dan had mijn paard hem nog als vangnet om netjes naast te lopen. En nu oefenen we kleine zijweggetjes (die weer op het grote pad uitkomen) dan slaan we af zonder mijn partner erbij. En moet ie zelf zo stoer zijn om het te doen met alleen mij.
Ik moet zeggen dat die van mij dat super goed oppakt. Ik ga ook echt nog niet mew met mijn stalgenoten. Die willen rijden en gang maken. Terwijl ik veiligheid en ervaring op eigen benen veel belangrijker vind. Dus wij pakken nog een tijdje onze eigen routes.. Alleen oefenen geeft een paard uiteindelijk ook meer zelfverteouwen, zekerheid, lef en ervaring dan achter een ander aanplakken

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:17

Ik zou hier eigenlijk niet echt actief iets mee doen. Je hebt een paard dat braaf is buiten. Wel vol spanning, maar braaf. Ik zou juist 'bang' zijn dat als je hem gaat 'forceren' om in een houding te lopen of allerlei oefeningetjes te doen, dat dan juist de dop van de champagnefles gaat om het zo maar even te zeggen. Ik zou dus gewoon kilometers gaan maken totdat die zelf wat meer ontspannen.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:56

Wat een onzin dat een martingaal niets zou doen... hij werkt juist alleen in wanneer nodig, mits goed afgesteld.
Het voorkomt juist de te hoge hoofd/halshouding waardoor je buiten spel gezet wordt én beschermt tegen onrustige ruiterhand.

En niks doen vind ik geen optie, je laat het dier dan maar gewoon zijn gang gaan, afleiden met bv stelling vragen of een oefening kan helpen, en met een paard wat iets nageeflijk loopt heb je gewoon iets meer controle. En wanneer braaf.... teugels langer. Het is niet zwart / wit.... het ligt eraan hoe het paard reageert..

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 17:43

Grappig dat mijn topic weer is beginnen leven.

Wat heb ik al gedaan:

Nieuw passend bit gekocht op aanraden van tandarts. Hier heb ik al dressuurmatig mee gereden en dit geeft al een hele verandering.

Ik heb ook terug contact opgenomen met lesgever om terug te lessen. Door de drukte met werk en zo was dit niet meer gelukt.

Ik hoop dit weekend te op wandeling te kunnen gaan.

Oh ja de tip om alleen op wandeling lukt jammer genoeg niet. We wonen aan een drukke baan en met al zijn angst zie ik dat niet zitten. Ook vindt hij het niet leuk om de groep alleen te laten. Als ik hem oplaad en met de trailer ergens heen breng om te rijden lukt dit wel. Jammer genoeg ontbreekt de tijd.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:06

Daarom ook zelf er naast gaan wandelen zodat hij steun heeft aan jou en zo kan wennen in het zonder andere paarden op pad gaan :j

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:35

Laibadji schreef:
Grappig dat mijn topic weer is beginnen leven.

Wat heb ik al gedaan:

Nieuw passend bit gekocht op aanraden van tandarts. Hier heb ik al dressuurmatig mee gereden en dit geeft al een hele verandering.

Ik heb ook terug contact opgenomen met lesgever om terug te lessen. Door de drukte met werk en zo was dit niet meer gelukt.

Ik hoop dit weekend te op wandeling te kunnen gaan.

Oh ja de tip om alleen op wandeling lukt jammer genoeg niet. We wonen aan een drukke baan en met al zijn angst zie ik dat niet zitten. Ook vindt hij het niet leuk om de groep alleen te laten. Als ik hem oplaad en met de trailer ergens heen breng om te rijden lukt dit wel. Jammer genoeg ontbreekt de tijd.


Volgens mij ben je goed bezig.
Indertijd heb ik voor mijn paard een pelham gekocht. Je rijdt dan met twee teugels aan een 'bit'. Hij reageerde daar geweldig op, en zocht zelf de aanleuning op.

Mijn paard had veel liever een ongebroken dan een gebroken bit. Ik reed hem eerst met een enkelgebroken trens, daarvan ging hij met zijn hoofd zwaaien. Overgestapt op dubbelgebroken, ging veel beter, maar pas toen hij (bij menlessen) een ongebroken trens (is dus dikker dan een gewone stang) inkreeg werd hij heel fijn te sturen. De (ongebroken) pelham was ideaal. De 'stangteugel' van de pelham, hing altijd net los.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:41

Wat doet hij als je hem gewoon de lange teugel geeft en in stap "enge" dingen passeert op die manier?

Bij sommige paarden helpt dit omdat ze dan de tijd hebben om "enge" dingen op hun eigen tempo te bekijken en er langs te gaan. En zo groeit hun zelfvertrouwen.

Wat je nu doet (afleiden) kan ook heel goed, en zou ook de oplossing kunnen zijn in combi met km's maken. Maar dat ligt verder geheel aan het karakter van je paard wat het beste is.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 09:53

Met losse teugel zou wel lukken denk ik. Hij doet het voor mij maar is dan wel ongecontroleerder. Hij gebruikt ook de hele straat dus moet hem echt een beetje begrenzen dat hij links niet het veld of de beek in loopt. Hij let namelijk niet op omdat hij zo aan het kijken is naar datgene wat hem angstig maakt.

Maar hij vertrouwt mij nu en eindelijk gaat hij er voorbij ipv om te draaien. Ik ben al heel blij hoor hiermee! Ik ben vooral blij dat ikzelf 100% rustig ben en ondanks zijn kijken echt wel geniet.

Er naast wandelen ben ikzelf bang voor. Hij is nogal groot en sterk. Als hij zegt ik draai mij om of ik wil niet mee, heb ik niets te zeggen. Paard heeft wel een karaktertje.

De tip van het ongeboren bit ga ik onthouden. Mijn paard reageert op een enkel gebroken bit ook zeer slecht. Een dubbel gebroken bit is al veel beter dus wie weet ligt de sleutel bij een ongebroken bit.

Bedankt voor de tips.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Paard loopt als een giraffe op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:58

Ik zou toch zeggen dat een grondwerklesje hier wel op z'n plaats is... Daar zou je denk ik echt mee geholpen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:05

swartbeessie schreef:
Ik zou toch zeggen dat een grondwerklesje hier wel op z'n plaats is... Daar zou je denk ik echt mee geholpen zijn.


Ben ik helemaal met je eens!
Ook ik heb een soortgelijk paard die in de bak zo braaf is als het maar kan maar met buitenrit alles ziet en eng vind.
Ben zelf ook begonnen met grondwerklessen, zijn nu zover om onder begeleiding van een goede instructrice om onder het zadel buiten te gaan.
Door de grondwerklessen leer ik mijn paard omgaan met iets engs, niet om er voor weg te rennen maar juist te onderzoeken.
Heb mijn paard al 17 jaar en dit is het eerste wat echt werkt.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:16

swartbeessie schreef:
Ik zou toch zeggen dat een grondwerklesje hier wel op z'n plaats is... Daar zou je denk ik echt mee geholpen zijn.


Dit idd maar ga vooral aan jezelf werken: ik hoor gewoon teveel "ik ben bang" in je verhaal en jouw angst en zenuwen versterken de onzekerheid van je paard en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel...

Verder is het op vlak van veiligheid niet zo slim om een paard buiten in de krul (of met het hoofd naar beneden) laten lopen: dat beperkt NL heel erg het gezichtsveld en kan tot ongewenste reacties leiden. Laat je paard dus gewoon rondkijken.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 18-08-18 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt