[BLOG] Mongol Derby 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

[BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 17:03

*Bokt.nl
Bokt community


De tiende editie van de Mongol Derby staat weer voor de deur. Op woensdag 8 augustus galopperen drieënveertig moedige ruiters op semi-wilde paarden de Mongoolse horizon tegemoet. Zij zullen al navigerend op GPS 1000km afleggen in maximaal 10 dagen. De route, die dit jaar van het zuidwesten naar het noordoosten loopt, is gebaseerd op het oude postsysteem van Genghis Kahn in de twaalfde en dertiende eeuw. Tijdens de tocht zijn ruiters geheel op zichzelf aangewezen. Zij moeten het doen met hun eigen wijsheid en dragen de verantwoordelijkheid voor hun eigen welzijn én hun paarden.

Afbeelding

Dat de Mongol Derby niet alleen een leuk avontuurtje is zal al snel blijken. De paarden zijn semi-wild en hebben een behoorlijk eigen willetje. De race kent een uitvalspercentage van soms wel 50%. Veel ruiters krijgen te maken met ziekte, koude, oververhitting, uitdroging, extreme vermoeidheid of blessures, waaronder botbreuken. Om de derby te kunnen finishen wordt gezegd dat je 33% outdoor skills, 33% horsemanship, maar vooral ook 33% geluk moet hebben.

Nederlandse deelnemers

Dit jaar zijn er maar liefst 2 Nederlandse deelnemers, dus er kan weer naar hartelust stipjes gevolgd worden. Allereerst is daar Hinke van der Werf (28), de geboren Friezin in een rasechte avonturier met het hart op de goede plaats. Voor het werk als verpleegster en haar interesse in sociologie reisde ze onder meer naar India waar ze in aanraking kwam met een ander avontuur van The Adventurist, de organisator. Vanaf dat moment wist ze wat haar te doen stond: mee doen aan de Mongol Derby! In haar tot in de puntjes verzorgde voorbereiding heeft ze veel aandacht besteed aan het verzamelen van de juiste spullen. Daarnaast is één van haar sterkte punten het mentale gedeelte, waar ze ook veel trainingsuren aan heeft besteed en veel lessen uit heeft geleerd.

Afbeelding

Ook Rouke Bloemsma (52) heeft zich serieus voorbereid op de Mongol Derby. In aanloop van de Derby viel ze maar liefst 22 kilo af. Haar grote voordeel is dat ze zelf Ijslandse paarden heeft. Dit ras is het meest vergelijkbaar met de Mongoolse paarden: hun gangen en stevigheid zijn aardig vergelijkbaar. Rouke heeft een grote motivatie voor het volbrengen van de Derby. Ze wil hiermee namelijk geld inzamelen voor Alzheimer Nederland omdat haar moeder te kampen heeft met deze ernstige ziekte.

Internationaal deelnemersveld

Ook dit jaar zien we weer een aantal oude bekenden onder de Derbygangers. “Good old Devan” is er wederom bij. Voor het derde jaar probeert zij als eerste de finish te bereiken. De overwinning glipte in 2013 door eigen toedoen door haar vingers toen zij weliswaar als eerste over de finish kwam, maar alsnog een tijdstraf kreeg omdat haar paard niet snel genoeg herstelde. Daarna probeerde zij het in 2016 opnieuw en ondanks een vliegende start, werd zij halverwege geveld door ziekte en moest opgeven. Ze zegt dat dit écht haar laatste poging is.

Buiten Devan lijken er dit jaar nog geen geijkte favorieten te zijn voor de winst. Onder de deelnemers zijn dit jaar veertien Australiërs. Ed Archibald (31) heeft een geschiedenis in polo en heeft nooit eerder een endurancerit gereden. Zijn motivatie om mee te doen is “to push myself to my limits and see it as an opportunity to explore Mongolia is the most unique way.” Hij gaat de uitdaging aan met zijn twee broers Jack en Robert en zamelen geld in voor onderzoek naar Multiple Sclerosis. Daarnaast zien we uit Australië vader en dochter Mike (55) en Chase (21) Becker. Chase scheurde in 2016 een pees en moest opgeven. Dit jaar proberen zij opnieuw de finish te bereiken. Onder de Australische deelnemers is ook Annabel Neasham (?). Zij rijdt op FEI** niveau eventing.

Uit Canada komt veterinair Tamara Beckstead (54). Zij is op paardengbied behoorlijk allround. Ze rijdt jachten voor de snelheid, dressuur voor schoonheid en perfectie, maar ook met het dameszadel komt ze goed uit de voeten. Kelsey Riley (29) had voorafgaand aan de Derby al twee jaar niet meer gereden. Door zich in te schrijven voor deze tocht moest ze wel weer gaan rijden. Manuel Esprequeira Mendes (28) komt uit Portugal en heeft met name ervaring als springruiter. Samen met Hinke heeft hij getraind voor de Derby.

Afbeelding

Naast deze deelnemers zijn er veertien Amerikanen, twee Zuid-Afrikanen, één Uruguayaan, één Brit, drie Nieuw-Zeelanders, één Pakistani, twee Ieren en één Botswana. Het mooie van de Derby is dat jaar op jaar blijkt dat het niet per definitie de enduranceruiters zijn die als eerste de finish bereiken. Sterker nog, diegene met de mooiste avonturen, zijn misschien wel diegene die niet als eerste finishen, maar hun ogen openen voor de cultuur en het avontuur onderweg. Wél geldt bij de Mongol Derby bovenal het eeuwenoude endurance gezegde: “To finish is to win”.

Mongol Derby regels

Voor de regels betreffende de Mongol Derby verwijs ik graag door naar de volgende Bokt Wiki over dit onderwerp. Daarnaast zijn er dit jaar wel enkele aanpassingen gedaan om de veiligheid van ruiter, paard en crew te garanderen:

Nieuwe rijtijden – 06.30 tot 20.00 uur.
Door het aanpassen van de rijtijden is er 's avonds eventueel extra tijd om in daglicht handelingen te doen door de veterinairen en de crew.

Vet checks tussen horse-stations.
De laatste jaren was de trend meer en meer om buiten te gaan slapen om een extra voorsprong te kunnen pakken. Het voordeel voor de ruiters was altijd dat er geen veterinaire controle was op die momenten, wat in sommige gevallen tot onverantwoorde situaties leidden. Om dat tegen te gaan heeft de organisatie enkele maatregelen genomen. Ten eerste worden de paarden van de ruiters die buiten slapen óók gecontroleerd. Ten tweede is er een extra controle op de plaats waar de ruiters overnachten. Zo moet er bijvoorbeeld water en gras in de buurt zijn. “This year riders camping between stations are subject to the same vet check as riders at the urtuus. If your horse is not back to a resting heart rate in 30 minutes, you'll get a vet penalty. If we find your camping spot and it's the middle of nowhere, no grass, no water, you'll get a vet penalty. And if we clock you gunning it at 35kph and then stopping dead and hobbling the horse at 8pm sharp, to maximise your riding time, you'll get a vet penalty. What you should do, if you wish to camp between stations, is check whether it is appropriate for the leg coming up. You will have information, in the mapping, from the family at the ger, from the vet team at the urtuu, about what is between you and the next urtuu. If it's a dry leg, camping is not an option.
The Ops Room will be monitoring what riders are doing in the period just after 8pm if they are camping. If you have stopped between stations for the night we would expect to see you wondering around, backwards of your finishing position, walking the horse off. We'd expect to see you by a river. And we'll be sending a vet to check on you and your horse. We may not be able to get to everyone but we do intend to have zero tolerance on abusive and negligent rider behaviour wherever we see it. If you wouldn't treat your own horse like that, you shouldn't do it on the Mongol Derby. Your horse is more important than your race.”

Vet penalties worden direct uitgezeten.
Sinds 2014 werden tijdstraffen uitgezeten op twee speciaal aangewezen horsestations. Vanaf dit jaar worden ze weer ter plekke uitgezeten.

Handige linkjes

Anders dan andere jaren zal ik dit jaar gewoon in één centraal topic de updates plaatsen. Daardoor houden we het overzichtelijker én zullen updates veel sneller online komen. Naast dit topic kun je via de volgende kanalen de Mongol Derby volgen:

Mongol Derby Tracking website
Mongol Derby Twitter
Mongol Derby Facebook
Erik Cooper – Crew
Hinke van der Werf Mongol Derby Facebook

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:13

Fijn dat je ons weer op de hoogte gaat houden, het zijn altijd mooie samenvattingen. En ik hoop ook live weer wat te kunnen volgen.
Veel succes voor Hinke en Rouke!

Fem

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:15

Ik ga het ook volgen! Altijd super interessant en spannend!

Anoniem

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:27

Ik ben weer van de partij !

Benieuwd wat Devan dit jaar ervan bakt :)


De nieuwe regels klinken goed :j

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:55

Deze film gaat over de Mongol Derby (en gaat binnenkort in Nederland in première).

Om een goed beeld te krijgen van de soort paarden en wat de derby zelf inhoudt is dit wel een mooie (trailer) om te kijken :)






Rebecca schreef:
Ik ben weer van de partij !

Benieuwd wat Devan dit jaar ervan bakt :)


De nieuwe regels klinken goed :j


Ik ben ook benieuwd hoe Devan het er dit jaar vanaf gaat brengen, zag al wel veel voorbereiding op d'r facebook voorbij komen ;)

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:13

xxwienekexx schreef:
Deze film gaat over de Mongol Derby (en gaat binnenkort in Nederland in première).

Om een goed beeld te krijgen van de soort paarden en wat de derby zelf inhoudt is dit wel een mooie (trailer) om te kijken :)

[ Video ]


Oh dit geef mij geen moed.

Hinke heeft jaren geleden Jamy, bij ons gekocht. Haar vader bleef toen maar hele gekke testjes doen om te kijken hoe braaf hij was, want ja, zijn brokkepoot van een dochter was gevallen voor een arabier, dat kon niet goed zijn. Geloof dat ze toen net herstelt was van een val van haar oude pony waarbij ze beide polsen gebroken had.

Ik ga heel hard hopen dat ze al haar pech al heeft opgemaakt en een fantastische tijd tegemoed gaat.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:24

Stipje :) altijd leuk om te volgen!!

Wat goed om te lezen dat sommige regels strakker zijn geworden!
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 05-08-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:27

Wat goed, die nieuwe regels. Ik had me nooit gerealiseerd dat je door buiten te slapen de vet check kon omzeilen.

Ik ga zeker weer stipjes staren!

Wat zijn de Nederlandse tijden dat er gereden wordt?

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:30

Ik ga volgen en ben fan van de "50-ers". Super gaaf dat deze rit door jong en oud(er) gereden kan worden. Ik wens alle deelnemers succes, plezier en gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:30

_/-\o_ die trailer :~ , heel vet die beelden wij zien vooral foto's

Ik blijf het beeld in mij hoofd houden van de militair die (met zijn paard ) of bij zijn paard knielt , heeft ergens veel indruk gemaakt ..

Klinkt goed van Devan!

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:35

Zahlina schreef:
xxwienekexx schreef:
Deze film gaat over de Mongol Derby (en gaat binnenkort in Nederland in première).

Om een goed beeld te krijgen van de soort paarden en wat de derby zelf inhoudt is dit wel een mooie (trailer) om te kijken :)

[ Video ]


Oh dit geef mij geen moed.

Hinke heeft jaren geleden Jamy, bij ons gekocht. Haar vader bleef toen maar hele gekke testjes doen om te kijken hoe braaf hij was, want ja, zijn brokkepoot van een dochter was gevallen voor een arabier, dat kon niet goed zijn. Geloof dat ze toen net herstelt was van een val van haar oude pony waarbij ze beide polsen gebroken had.

Ik ga heel hard hopen dat ze al haar pech al heeft opgemaakt en een fantastische tijd tegemoed gaat.


Nou ik zou ook wel even 2 keer nadenken voor ik op zou willen stappen inderdaad. Sommige reageren wel héél heftig (en ik ben niet zo'n held na een gebroken bekken).

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 22:17

Het klopt inderdaad dat eindelijk All The Wild Horses in Nederland in de bioscoop komt. Aanvankelijk zouden we maar één voorstelling maar als snel had ik door dat het wel heel goed liep en toen hebben we nog vier voorstellingen gepland. Alles weliswaar in Leiden, want daar woon ik, maar wellicht binnenkort daar meer nieuws over. ;)

Anoniem

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:38

Ik had al een kaartje gekocht, onwijs veel zin in :D

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:54

Ik volg ook weer :D

Prachtige trailer zeg!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:06

Dat is een droom van mij om aan de mongoolse derby mee te doen *D wordt wel eerst in een paar jaar, moet wel genoeg sparen en trainen XD maar ik nog jong, kann alle kanten op :D

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:06

Fijn dat er weer een blog ko.t ik zat op facebook al vol plezier te volgen.

Weet iemand hoe het boek heet wat uitgebracht is door een deelnemer ?

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 10:08

AfricanLady schreef:
Fijn dat er weer een blog ko.t ik zat op facebook al vol plezier te volgen.

Weet iemand hoe het boek heet wat uitgebracht is door een deelnemer ?


Het boek heet "Missie: Mongolie: 1000 kilometer, 9 dagen, 24 paarden en ik" van Frederique Schut. Het is echter al verramsjt dus het is de vraag of het nog te krijgen is.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:09

Oké ik ga zoeken hopelijk kan ik ze nog ergens krijgen

Anoniem

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:12


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:06

Ja gaaf, ik volg ook weer!

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:38

Bedankt ik heb nog 1 exemplaar gevonden via www.boekwinkeltjes.nl voor 4 euro.

Dat zijn zowel particulieren als boekenwinkels die boeken erop verkopen.

Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:22

Ook dit jaar volg ik weer!

Zag hier voorbij komen dat iemand zich niet realiseerde dat je de vet check kon ontlopen door buiten te slapen, maar dit had ik idd ook nooit gerealiseerd..

Fijne nieuwe regels om de welzijn van de paarden voorop te stellen ;)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:30


egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:42

Stipje ik ga ook volgen vanuit mijn vakantie in Frankrijk. Leuk deelnemers veld zo te lezen. En Chris fijn dat je ons weer op de hoogte gaat houden

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: [BLOG] Mongol Derby 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:33

Ohhhh yessss!!! Leuk om weer te gaan volgen! Leuk dat jij gaat bloggen Chris, je hebt een hele leuke en fijne schrijfstijl vind ik!