Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:32

Ik vind het gewoon heel erg dat meiden nog steeds worden opgevoed dat ze ongewenst gedrag maar met een grapje moeten af doen en de humor er van moeten inzien.

Dan is zo een man maar beledigd, dan belt hij maar beledigd of dan is hij de volgende keer maar koppog afstandelijk....het is een baan he? Gewoon medisch technisch handelen met een vriendelijke professionele benadering. Daar hoort geen ongewenst en ongemakkelijk gedrag bij.

De geestelijk minder toerekeningsvatbaren kunnen ook nog steeds op dat moment aangesproken worden, wellicht helaas steeds elke keer als je er bent.

De een is er beter tegen bestand dan de ander, alles is persoonlijk. Maar om dan iemand die daar heel veel moeite mee heeft haar grenzen moedwillig te laten verleggen omdat ze anders zeurt...niet meer van deze tijd...


CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:28

Indestal schreef:
Ik vind het gewoon heel erg dat meiden nog steeds worden opgevoed dat ze ongewenst gedrag maar met een grapje moeten af doen en de humor er van moeten inzien.

_/-\o_

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:32

En ik vind het onzin dat we nu doen alsof elke gelegenheid die een man naar een vrouw toont meteen onder #metoo valt. Er is niks mis mee om dingen eerst op een positieve manier (met een grapje), maar duidelijk aan te geven. In plaats van meteen moord en brand schreeuwen. Naar mijn mening en ervaring ben je in 99% van de gevallen met 1 rake opmerking klaar.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:39

Anoeska schreef:
En ik vind het onzin dat we nu doen alsof elke gelegenheid die een man naar een vrouw toont meteen onder #metoo valt. Er is niks mis mee om dingen eerst op een positieve manier (met een grapje), maar duidelijk aan te geven. In plaats van meteen moord en brand schreeuwen. Naar mijn mening en ervaring ben je in 99% van de gevallen met 1 rake opmerking klaar.

Nee, daar heb je gelijk in. Je moet niet meteen beginnen schreeuwen dat je verkracht/aangerand bent. Maar het gebeurt echt veel meer dan die 99% hoor. Iedereen van mijn vriendinnen, inclusief mezelf hebben al dingen meegemaakt die er los over waren (ook met een duidelijke nee) en waar in sommige gevallen zelfs juridische stappen zijn ondernomen. Het gebeurt ZO VAAK, en dan is het soms ook beter om een #metoo te plaatsen dan geen, want veel gevallen die ik ken hebben zelfs nooit hun mond open getrokken en zullen dat ook niet doen. Het is dan beter om zoals TS even 'te snel' aan de bel te trekken dan helemaal niet.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

friendly
Berichten: 8396
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:42

Wat is er mis mee met gewoon zeggen dat je dergelijk contact niet prettig vind en het gewoon bij handen schudden wilt houden? Mensen kunnen niet ruiken dat jij je onprettig voelt. Daarvoor heb je een mond gekregen. Kijk, als het daarna nog niet ophoudt kun je andere stappen ondernemen. Maar probeer het eerst eens zelf, met woorden.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:50

Indestal schreef:
Ik vind het gewoon heel erg dat meiden nog steeds worden opgevoed dat ze ongewenst gedrag maar met een grapje moeten af doen en de humor er van moeten inzien.


Ik denk dat dat ook niet zo bedoeld is. Je er met een grapje vanaf maken, is als dat lukt, wel het makkelijkste en minst confonterende.
Ik weet niet of de TS ook met dementerende ouderen werkt, maar daar komt dit vaker voor.
Dat weet ik omdat dat ook met mijn vader het geval was. De hersenen die als je jong bent het laatst volgroeid zijn "vallen" het eerst uit. De prefontale cortex het gedeelte waar het gedrag, m.n. impuls ook zit.
Daardoor zie je ook dat remmingen wegvallen.
Mijn vader - gedurende zijn leven een hele correcte haast preutse man - veranderde in een wellustige billenknijper toen hij steeds meer dementeerde. Zorgpersoneel, met name die op een geriatrische afdeling werkt, hebben hier veel mee te maken. Dat werd mij toen ook verteld door een zuster die daar redelijk luchtig over deed. In dat licht is het advies van een grapje maken dus best begrijpelijk.
En met een grapje kunt je ook best zeggen dat hij knuffels vooral moet bewaren voor zijn vrouw.
Maar een dementerende terechtwijzen of opvoeden, gaat je niet lukken.


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:38

Ik denk dat dementerende mensen in de zorg toch een ander gevoel geeft, dan iemand die volledig bij verstand is. Zo iemand is aan te spreken op onrespectvol gedrag. En ik vind ook dat je dat mag als verpleegkundige, dat je geen ongewenst gedrag hoeft te tolereren.

Nog iets anders, jonge meiden voelen zich hierbij sneller ongemakkelijk dan vrouwen op leeftijd. Ik kijk naar mij zelf, toen ik een jonge meid was, kwam ik vaak genoeg in een benauwende situatie met oudere heren en ik was er totaal niet tegen op gewassen, ach nu is dat een hele andere zaak, als een bejaarde man mij onheus bejegend en ongewenst kust, of aanraakt, heb ik mijn duidelijke reaktie zonder vervelende confrontatie, overigens zal ik het vele malen sneller aan voelen komen en dan nog kun je verrast worden.

Laten we uitgaan van heren die gewoon bij verstand zijn en leeftijd vind ik onbelangrijk.

Ik weet niet maar ontelbare keren tijdens werk van tiener tot zeker mijn 30er jaren in verschillende beroepen toch heel onplezierige momenten meegemaakt. Daarom vind ik het tijd om het herenvolk hierin duidelijk op te voeden en zeker de generatie mannen die tegengas van vrouwen/meisjes niet gewend zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 9 bezoekers