Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 16:33

Vraag voor de actief wedstrijdrijdende spring/eventing ruiters onder ons...
Hoe vullen jullie de dressuurtraining in van jullie spring/sgw paard?


Mijn focus ligt voornamelijk op het springen/sgw, de rest van mijn training pas ik hier dan ook op aan, bijvoorbeeld:
maandag: longeren/hersteltraining dressuur
dinsdag: vrij/buitenrit
woensdag: springen (les)
donderdag: longeren/hersteltraining dressuur
vrijdag: vrij/buitenrit
zaterdag/zondag: wedstrijd (sgw/springen) of krachttraining (in/uitjes, lijntjes etc.)

Op maandag/donderdag en 1 dag in het weekend, pak ik dus de dressuur mee.
Ik focus mij dan voornamelijk op de losheid. Ik stel haar lager in (knie/boeghoogte) en pak veel oefeningen mee voor de training van de stelling/buiging en het loswerken van de rug. (bijvoorbeeld: slangenvoltes, voltes vergroten/verkleinen etc.)

Wij hebben een tijd niet actief kunnen springen en reden toen meer dressuur(wedstrijden).
De focus lag toen op gedragenheid en oprichting. Ik stelde haar hoger in en pakte veel oefeningen mee voor de training van het achterbeen. (bijvoorbeeld: korte stukjes schakelen, zijgangen etc.). Daarnaast trainde ik proefgericht. (bijvoorbeeld: lijnen uit de proeven verfijnen).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen:
*Hoe vaak nemen jullie de dressuur mee in jullie trainingen?
*Welke oefeningen en waarom?
*Met welk doel in jullie achterhoofd dressuren jullie: voor het herstel, proefgericht, het aanleren van nieuwe (dressuur)oefeningen of misschien een andere reden?
*Hoe pas je dit in tussen de rest van je trainingen: schema?
Laatst bijgewerkt door nummie op 30-07-18 16:38, in het totaal 3 keer bewerkt

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)


little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:35

Dressuur is de basis van het hele paardrijden .
Oftewel altijd

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 16:37

little_birdy schreef:
Dressuur is de basis van het hele paardrijden .
Oftewel altijd


Dat is ook de vraag niet en is volgens mij algemeen bekend.
De vraag is waar de spring/sgw ruiter zich op focust in de dressuurtraining.

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:46

Ik heb een soort van gecombineerde training. Ik werk het eerste halfuur op dressuur, daarna gaan we over op springtraining :) Wij doen hier allerhande oefeningen om de balans te verbeteren, buiging in het lichaam te verbeteren, gangen verlengen en verkorten. Eigenlijk van 0 tot 100. Ik rijd overgangen, maar evengoed appuyementen in mijn lessen.
Ik vind het ook interessant om voldoende oefeningen (lijnen, in/uitjes, cavaletti werk) te doen omdat ik daar dressuurmatig ook erg goed kan aanvoelen wat er nog beter moet en wat al goed bevestigd is :) Zo heb ik bijvoorbeeld meer moeite met vergroten dan verkorten op een lijn. :)

Ik train dressuurmatig puur om het makkelijker te hebben in mijn parcoursen en om mijn paarden soepel te houden. Voor mij is de dressuur echt hetgene wat ik nodig heb in mijn parcoursen :)

Mijn 'schema' ziet er elke week anders uit. Ik longeer minstens 1 dag, zoiezo 1 dag rust, verder speel ik wat met mijn gevoel. Ik werk bijna dagelijks met balken, verhoogde balken, lage sprongetjes oid. Ik ben veel weekends op concours dus vermijd om veel + hoog te springen. Normaal heb ik om de week training (2 paarden afwisselend op training).

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:49

Goed.
Ik heb een aantal jaren voor een springruiter gewerkt wie zoveel jonge als 1.60 paarden had.

Ze werden afwisselend dressuurmatig getraind .
De ene training met meer focus op het lang en laag de volgende training veel cavalettie werk.
De meeste van de paarden liepen dresuurmatig gelijk op het niveau wat ze in de springring ook liepen .(niet op dressuurwedstrijd maar thuis in training)
Dus de jonge paarden werd meer basis mee getraind dan de oudere dieren .
De oudere dieren zou je zo een Z dressuur proef mee kunnen rijden .

Gewoon een normale dressuurtraining
Paarden lang en laag losrijden daarna dus oefeningen rijden naar wat het paard nodig heeft om sterker te worden

Dus dat heb ik ook als andwoord voor je .

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 17:02

Laurievc schreef:
Ik heb een soort van gecombineerde training. Ik werk het eerste halfuur op dressuur, daarna gaan we over op springtraining :)


Dank je wel voor je reactie :). Als je gecombineerd traint, ervaar je dan niet dat je net niet lang genoeg door kan gaan op de punten in de dressuur die nog verfijnd kunnen worden, zonder te lang bezig te zijn met de training? Wanneer besluit je dat je genoeg gedressuurd hebt voor die dag?

Ik ervaar namelijk zelf dat als ik dressuur rijd, nog genoeg verfijning kan aanbrengen in de oefeningen en daar eigenlijk wel een training mee kan vullen..

Overigens rijd ik wel altijd dressuur (loswerken) voor ik begin met de springtraining :) (galop vergroten, verkleinen etc.). Maar het "echte" dressuur kan ik wel een training mee vullen wil ik het goed doen..

Hoe ervaar jij dat?

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:07

Wij proberen eigenlijk wat oefeningen te doen die die dag aansluiten op de training. Als ik echt parcourstraining heb, besteden we iets minder tijd aan de dressuur. Bij gewoon wat lijntjes gaan we daar iets langer op door. We zorgen ervoor dat we elke oefening positief afsluiten, sommige oefeningen ga ik daarna thuis op door bij de volgende ritjes als ik me daar nog niet goed genoeg bij voelde :) Het is inderdaad een beetje de balans vinden tussen genoeg dressuur, maar ook aandacht hebben voor de springtraining :)
Daar voelen mijn trainster en ik gelukkig ongeveer hetzelfde aan. Ik train normaal +- 1 uur. Bij in/uit of lijntjes is hiervan een goede 35 min dressuur. Bij parcours wordt dit teruggeschroefd naar 25 min. Ik krijg echt les vanaf instappen, ik rijd niet individueel warm :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:38

Bij ons ligt de focus echt op de dressuur. Als we eens per week springen is dat veel. Onze dressuurjuf is ook echt alleen een dressuurjuf omdat we in de wintermaanden vooral dressuur starten. En ja wat trainen we dan. Allereerst of hij goed aan het been is, nette overgangen, naar voren rijden etc. Beetje stelling meepakken. Netjes je lijnen uitrijden. Of hij mooi je hand volgt en of je hem ook wat hoger in kan stellen. En pasje wijken. Dat soort dingen. Heel basis. Eigenlijk gewoon continu de check of gaspedaal rem en stuur goed werken.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:51

Hier een SGW paard dus dressuur is zeker belangrijk bij ons. Ik train 3 dagen per week puur dressuurmatig. 1x rust, 1x longe, 1-2x springen, 1-2x conditietraining (lange buitenrit/galoptraining).

Bij de springtrainingen werken we ook eerst 20 min dressuurmatig los. De 3 dressuurtrainingen zijn 1x kort basis/langlaag, 1x vooral gericht op overgangen en voltewerk en 1x proefgericht of les.

Aangezien een SGW paard ook 'gewoon' een dressuurproef moet lopen denk ik dat de training in de dressuursessies niet veel verschilt met een paard wat alleen dressuur gestart wordt. Ook ik train op ontspanning, souplesse, gehoorzaamheid en dosering van de krachten. We trainen op balans, ritme en de juiste aanspanning. Ik gebruik daar ook zijgangen en wissels voor.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:23

Ik rij eigenlijk alleen maar dressuur in m'n training. De dag na een cross training of wedstrijd longeren en dan een dag vrij. Probeer 1 keer in de 2 weken een dressuur les en af en toe een spring les met m'n eventing paard.
We dressuren op M1 niveau dus vooral basis en wat oefeningen uit onze proef.


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:25

Ik train alleen op dinsdag serieus dressuur, alle oefeningen van mijn niveau.. het gymnastiseren doe ik tijdens mijn springtraining en losrij dag.

Ook pak ik dressuurwedstrijden mee om te kijken waar onze aandachtspunten liggen.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2


nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Invulling dressuurtraining voor spring/eventing paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 19:42

Nog meer mensen met hun visie :D?

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers