Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:12

Nou nee, niet in overleg met mij in ieder geval :')

Tot overmaat van ramp, is het er ook nog een die met de fles is grootgebracht.

Bij de paarden kan niet, daar is mijn omheining niet geschikt voor en wil ik er ook niet bij hebben staan. Zie het al voor me dat alle staarten straks afgevreten zijn...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D


julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:13

Leuk kado dan. XD Wat is het voor geitje?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 04:32

xXLiekeXx schreef:
En plots hadden wij een kalf... :Y)

Schoonmoeders was een weekend in Friesland bij vrienden en kreeg daar het aanbod om een 2 weken oud kalf over te nemen. Dus, hop. Kalf in de auto en mee terug naar Brabant.
We weten nog niet of we d'r van de winter laten slachten of dat we d'r doorhouden voor 't vlees of de fok. Dat is ook puur afhankelijk van hoe het ons gaat bevallen. We hebben allebei weinig ervaring met rundvee.
Voor nu staat ze naast de pony's op stal met wat hooi, water en melk. Pony's vonden 't erg spannend in 't begin :+ Het is trouwens een Fleckvieh, een dubbeldoel ras.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken! Het is in ieder geval een super lief ding <3


Je kan m veel beter langer aanhouden, dan is de smaak veel lekkerder! ;)

Herinner je gister, droom over morgen maar LEEF vandaag!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:26

Wij bleken van de week ineens weer bijen te hebben, dat is voor het eerst dat er een volk zelf de kast in getrokken is. Het blijken ook hele rustige bijen te zijn dus dat is super fijn. Voorgaande jaren vlogen er altijd 100 bijen om me heen als ik in de kast bezig was maar nu kan ik gewoon de raten eruit trekken zonder dat er maar 1 bij is die op vliegt.

Ben er eigenlijk wel erg blij mee.

Voor de groentetuin is het ook weer goed nieuws, al waren ze wat laat om de fruitbomen te bestuiven. Wie weet krijg ik dit volk wel de winter door :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 17:06

Dat is wel heel mooi, als ze zelf je kast uitkiezen en blij zijn met je, zonder angst :D
Misschien toch ook maar eens een kast neerzetten en zien wat er gebeurt 8-)

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:52

Afgelopen jaren hebben we telkens bijen moeten kopen of "vangen" maar dit jaar was het dus makkelijk ondanks dat we net hadden bedacht om de kast maar op te ruimen omdat de bijen telkens dood gaan door banketstaaf dingen. Ene jaar waren ze ineens weg, jaar erop alles uitgemoord door hoornaars, jaar daarop alles doodgevroren..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Siamsmeesje

Berichten: 2226
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:48

Dan helemaal gefeliciteerd met deze spontane buren :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 10:33

Nou dat is echt een hele leuke verrassing!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:43

Hier zijn we weer een stapje dichterbij het zelfvoorzienend zijn, hebben van de week wat zonnepanelen gekocht. Hadden iemand langs laten komen om te kijken of het überhaupt interessant zou zijn voor ons. Volgens hem is onze energie rekening ongeveer te halveren dus dat zou mooi zijn.
100% zelfstandig zal erg moeilijk worden ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Moonfight

Berichten: 3680
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 09:41

Wat goed Palousa boy! Wij hebben sinds anderhalf jaar zonnepanelen en dekken hiermee grotendeels ons verbruik!

Zijn hier mensen die zelf gehaktmolens hebben? Ik zou af en toe wel wat kip en kalkoen willen malen. Nu zie ik heel veel van die mooie handmolen van rvs maar vraag me af of dat heel zwaar te draaien is of niet. Een elektrische is gelijk best weer groot en ook best prijzig. Het gaat niet om grote hoeveelheden.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:39

Hoe zwaar het is hangt er van af wat er in gaat, vroeger gebruikten wij zo'n ding voor het malen van spinazie. Dat ging makkelijk tenzij er teveel beschuit of massa tegelijk in ging, iets als vocht of vet om te zorgen dat het genoeg smeert is dus in elk geval handig en het mesje aan het eind moet scherp zijn. Verder op een goed stevig onderstel vastmaken zodat je tegendruk hebt qua draaien aan de zwengel ervan. Uitproberen dus, maar zeker voor kleinere hoeveelheden is het zeker te doen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Marcella

Berichten: 36588
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 13:05

Zou het eventueel ook even mijn vader kunnen vragen of het een beetje te doen zou zijn voor kleine hoeveelheden (die is chef slager van beroep geweest).

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:31

Help... Ik heb gisteren een mini koe te leen gekregen, is dat kreng schijnbaar tochtig! Kan iemand me vertellen hoe lang dat duurt dat ze zo achterlijk lang en vaak loeien? Man man wat een geluid komt eruit! Hele nacht wakker gelegen, en kan me zo voorstellen dat de buren dat ook gedaan hebben. En aangezien we daar net wonen, is dat natuurlijk niet de beste introductie.

Fijne is, de eigenaar is nu schijnbaar 4 dagen op vakantie en zegt doodleuk, ja dat duurt maar een paar dagen, dan is het over.

Denken jullie dat we vannacht weer om de 30 seconden een luchtalarm hebben?

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:45

Ohhh ik ben jaloers! Hoe kom jij nou weer aan een mini koe. Nu kom ik zeker langs }:0 }:0

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:49

Geleend van iemand uit het dorp. Heb ook mini schaapjes en een kleine shetlanderhengst te leen. Schaapjes zijn beetje saai dus die hoef ik zelf niet :+

Normaal zou ik zeggen, harstikke leuk zo'n koetje, ze heeft ook nog een ubercute kalfje, maar nu mag ze van mij op de BBQ!!! }:0 K beest. Wat een takkeherrie zeg.

Als je nou vandaag even langs komt kun je misschien koefluisteren, dan overleeft ze hier misschien :') Ze is ook trouwens nog agressief door die tochtigheid, ook fijn. Hoef schrapen, kop omlaag etc. Maar goed dat er een hek tussen stond haha.

julius_juut

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:26

Duurt een aantal dagen, dan is het wel weer voorbij. Maar inderdaad, ze klinken alsof iemand al mes en vork in hun biefstukjes heeft gestoken. XD

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Prairy
Berichten: 8984
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:43

Maar dat achterlijke geloei in de nacht, is dat vannacht weer? Want dan zorgen ze maar dat ze hem op komen halen, moet wel leuk blijven zeg maar...

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:45

Tochtigheid duurt maar heel kort, als wij het zien in de ochtend moet er in de avond geinsemineerd worden anders zijn we te laat. Minder dan een dag dus. Agressie hoort er totaal niet bij, ze zijn juist heel aanhankelijk dan. Koeien hechten erg aan familie en andere kuddegenoten, en als ze loeien uit gemis dan kan het echt weken of langer duren. Dat kunnen ze al doen als ze in een ander groepje op zelfde bedrijf worden geplaatst hebben wij gemerkt. En de rest van de buurt ook.
Zou dus zeggen laat maar ophalen want jij wordt er niet blij van maar zij ook niet.
Ik lees bij vlagen wat mee in dit topic, maar het verbaast me een beetje hoe makkelijk er gedacht wordt over "een koetje", het zijn net als paarden gewoon kuddedieren en echt niet blij alleen. En dat zul je dan horen ook.
Wij hebben zelf dubbeldoel-koeien, brandroden, mooie oerkoeien. Wij melken ze, maken kaas, maar aan het eind van de melk, soms zijn ze al 13 jaar oud, heb je nog een koe met vlees over, in tegenstelling tot de conventionele melkkoe. Het is supermooi vlees maar wij hopen altijd dat onze stierkalfjes bij iemand, evt. als os, mogen uitgroeien tot zeker twee jaar oud. Dan heb je beste vlees. Zegt de niet-vlees-etende veehouder... ja ze bestaan :D . Een dubbeldoel-koe hoef je ook minder luxe te voeren dan een blauwe bijvoorbeeld, dus ze betalen zichzelf wat dat betreft goed terug ook al is de uiteindelijk opbrengst wat minder. Ik denk dat dit voor de dexter ook geldt. Van overige invloed op kwaliteit vlees is het voer en de leefomstandigheden dus mogelijkheden om te bewegen.
Ik kruip weer onder de meelees-steen :o

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:07

Ik hijs dit topic even omhoog.

Verbouwt er iemand graan?

Ik heb nog wel wat ruimte over, lees, dit pik in van de paarden, en wil daar eigenlijk wel wat graan op verbouwen. Ik ben benieuwd naar hoeveel opbrengst bij hoeveel m2 je nodig hebt.

Wie of wie?

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:09

Ik heb geen idee hoe het in Nederland zit maar hier ligt het gemiddeld op 7a8 ton per hectare dus dat is dan zeg maar 7500 kilo per 10000m2 dus ongeveer 0,75kg per m2

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Marcella

Berichten: 36588
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:00

Ik zit er over na te denken om volgend jaar een klein stukje tarwe in te zaaien. Maar dan is het ook deels bedoelt als bodem verbeteraar.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:12

Moet je wel op tijd de tarwe eruit halen :+
Hier een keer stro onder de aardbeien gehad en het volgende jaar stond er allemaal graan tussen -O-

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:11

palousa_boy schreef:
Ik heb geen idee hoe het in Nederland zit maar hier ligt het gemiddeld op 7a8 ton per hectare dus dat is dan zeg maar 7500 kilo per 10000m2 dus ongeveer 0,75kg per m2

dank je :D

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:20

Verder, zaai of een mini stukje met een net er over of zaai een groot genoeg stuk dat wat vogelvraat niet zo'n probleem is. Het mee-eten van bv vogels is de reden dat er maar weinig op kleine schaal aan graan verbouwd wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:14

Me vandaag maar eens gewaagd aan tomatensaus inmaken. Er zullen nog wel wat liters volgen aangezien er nog een grote bak op tafel staat en er nog veel meer aan de plant hangt maar m’n pan was vol :')

Afbeelding

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nadia_, Ashleytjuhh, Azmay, BETUWE, BingBot, Cerosa, Colien, Dees, desireeee_x, DieL_Zor, Galaika, GoogleAdsense, GrapeshotBot, karlli, lucifertje, Lynn_Nikita, marschwood, Paardennamen, Petra_O, Sarah_Elise, Saskiaa_, Sintara, sofieiets, YandexBot en 87 bezoekers