Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 10:44

Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Afgelopen maand heeft bokker QuintaenJojo de maand afgesloten met de 10 vragen en gaf voor deze maand het stokje door aan bokker Amber_. Zij vertelt over haar hengst en waarom zij zich registreerde, 13 jaar geleden. Nieuwsgierig geworden? Hieronder lees je haar antwoorden op de 10 vragen.

1. Waarom heb je je 13 jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik heb mezelf op 21 juni 2005 geregistreerd. Goh dat is al een beste tijd geleden. :D Samen met mijn ouders en broertje waren we net terug verhuist naar Nederland vanuit Curaçao. Ik was toen bijna 16 jaar oud. Het paardrijden kon ik natuurlijk niet missen, dus al snel zat ik weer te paard op een manege. Daar hoorde ik het woord ‘Bokt’ voor het eerst vallen. Zo nieuwsgierig als ik was, heb ik mezelf dezelfde dag gelijk aangemeld.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Amber_ schreef:
Met een Fjord kan heel mooi zijn !!! :D


Hier moest ik wel om lachen…. Alles was Fjord. Fjord Fjord Fjord *\o/* Ik kende de Fjorden alleen van plaatjes uit de Penny: Ondeugend, eigenzinnig, goed in vanalles, rechtopstaande manen en een streep over de rug. Dat vond ik wel zo bijzonder. In Curaçao hadden ze geen Fjorden, dus ik was maar al te blij dat hier een Fjord op de manege was. Al snel had ik in Nederland een bijbaantje bij een handelaar, waarbij ik zijn verschillende pony’s moest rijden. Helaas had de handelaar pech dat een pensionklant een Fjord had :+ . Hierdoor werd ‘Bas’ al snel mijn vaste pony ipv het bijverdienen.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Ik denk een 7. Het valt mij nog mee als ik het zo terug lees haha. Wel duidelijke kindertaal nog met veel smiley’s en spelfouten. Gelukkig ben ik wel altijd beleefd gebleven!

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik denk dat de meeste mij kennen door Fjordy. Fjordy was echt mijn alleskunner, mijn springtopper! Bij toeval liep ik tegen Fjordy aan. Dit was in 2006. Ik had toen net zelf een eigen fjordenmerrie Bo gekocht van mijn krantenwijk. Ik vond een plekje bij een boer voor haar en de buren hadden een veel te dikke fjordenruin staan. Een vriendin van mij ging hem sporadisch verzorgen en zodoende leerde ik Fjordy echt kennen. Ik werd verliefd op Fjordy haha. Hierdoor had ik de beslissing gemaakt om Bo te verkopen en met Fjordy verder te gaan. Ik werd een kind aan huis bij de familie en met Fjordy leerde ik lezen en schrijven.

Wat begon met oefenspringen en crossjes in de buurt, groeide uit tot officiële spring en SGW wedstrijden. Fjordy had een ongekende power in zich. Hij deinsde voor niets terug en was niet moe te krijgen. Ik begon met Fjordy toen ik 17 was, dus we hebben helaas nooit echt bij de pony’s gestart. Toen ik eenmaal zelf mijn rijbewijs, autootje en trailer had, ben ik met hem officieel tussen de paarden gaan starten. Met zijn 1.42 deed hij niet onder tussen de paarden. We zijn uiteindelijk B+8 springen geworden en M SGW startgerechtigd. _/-\o_ Over de dressuur praten we maar niet…. Dat was gewoon geen doen :+. Met 155 punten naar huis gaan in het B was geen uitzondering! Fjordy deed niets wat hij niet wilde. Zo wist ik aan eind van het crossseizoen ook heel goed, wanneer Fjordy er klaar mee was. Ik kreeg hem dan niet over hindernis 1 heen. Dan was het tijd voor vakantie! Helaas heb ik veel te vroeg afscheid moeten nemen van mijn trouwe held….. Ik lees heel soms zijn topic nog terug, zijn afscheidstopic. Ik word er elke keer weer warm van binnen als ik alle steunbetuigingen terug lees: [IM] Mijn spring fjord Fjordy

5. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Elke dag spiek ik wel even meerdere keren op bokt. Ik ben niet meer zo fanatiek met posten als vroeger, maar ik zou niet zonder kunnen. Ik lees veel en zoek ook regelmatige dingen op als ik iets wil weten qua gezondheid bijvoorbeeld. Ook is het handig om foto’s terug te vinden van fotograven op wedstrijden / evenementen, want niets is zo leuk om je paard en jezelf tegen te komen op foto. :D Vaak worden er ook wel dingetjes onderling georganiseerd, zo vond ik de Cow Clinic van Marlies geweldig. Daarnaast heb ik ook echt leuke vriendschappen via bokt opgedaan.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Ja zonder enige twijfel :))….. Ik wist dat ik later de beste Gullblak fjorden dekhengst van heel de wereld ging hebben en niemand zo goed kon blijven zitten op paarden als mij. Van beide ben ik wel hard teruggekomen trouwens. :Y)


7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Heel cliché, maar met 50 miljoen op mijn bankrekening zou ik heel blij zijn. Het maakt het leven net wat makkerlijker. Ik zou heel graag een mooi huis willen met genoeg grond en stallen, zodat ik de paarden aan huis kan houden. Dan zou ik meerdere goede, gekleurde Fjordenmerrie’s hebben staan voor de fok, die mooi bij Gio passen. Toch zou ik ook graag een ‘echt’ paard willen hebben om hogerop in de SGW te komen. Alleen zou ik wel een staphulp erbij willen, want ik wil nog niet stoppen met werken. Sinds vorig jaar werk ik bij de bereden politie en dat is toch ook wel een droom die uit gekomen is.

Afbeelding


8. Hoe kom je aan zo'n geweldige fjord en wat doe je allemaal met deze hengst?
Dat heb ik eigenlijk te danken aan mijn ex vriend haha. Ik zat te neuzen op Marktplaats (wat trouwens een afrader is als je niets nodig hebt :+) en daar zag ik Gio te koop staan. Hij stond in de buurt en hij was rood van kleur. Ik wilde altijd al een rodblakke fjord. Aangezien mijn vriend toentertijd alles vergeten was: valentijn, mijn verjaardag, ons 4 jaar samen zijn, kreeg ik Gio als cadeau van hem. :* Zodoende kwam Gio op 5 maanden oude leeftijd bij mij!

Gio is nu alweer 8 jaar oud, de tijd vliegt…. Hij heeft alle tijd gehad om op en uit te groeien. Met 3 jaar is hij op de hengstenkeuring exterieur goedgekeurd. Met 3.5 jaar is hij goed ingereden en heeft hij zijn hengstenproef behaald. Nu was hij goedgekeurd voor de dekdienst. Hiermee was hij de 1e rodblakk fjorden dekhengst in Nederland. Daar was ik stiekem wel trots op! Hierna heeft hij weer vakantie gehad en in 2014 heeft hij voor het eerst gedekt. In dat jaar hebben we ook wat oefen wedstrijdjes en evenementen meegereden. Elke winter had hij eigenlijk altijd wel vakantie vanwege het slechte weer en geen binnenbak. In 2015 heeft hij een seizoen bij de hengstenhouder B. vd Berg gedekt in Wannerperveen en is hij beleerd voor de wagen.

Ik kreeg eind dat jaar een geweldig aanbod van een vriendin. Zij werkt voor SBB op de Goeree-Overflakkee ZH. In verband met bloedspreiding is Gio in 2016 daar voor een half jaar het wild in gegaan. Hier liep hij met bijna 40 merrie’s op 650 hectare! Natuurlijk heb ik hem vreselijk gemist, maar ik wilde hem deze kans ontnemen. Amber_ @ [ITP] Mijn hengst in de wilde kudde van Staatsbosbeheer!

In 2017 hebben wij Gio zelf ter dekking gesteld. Zo kon ik hem toch zelf blijven rijden en was hij lekker dichtbij huis! Toch was het dekken niet te combineren met wat ik wilde doen met hem. Bij de Fjorden dekken ze nog natuurlijk en dat vergt toch veel energie van een hengst. Soms had hij meerdere dekkingen per dag. Zodoende ben ik gestopt met het rijden om hem niet te veel te belasten.

Daarom dekte Gio dit jaar niet particulier. Eindelijk is hij lekker sinds dit voorjaar de sport in gegaan! Ik vond een super fijne bijrijdster Lisa, welke een goede klik had met Gio. Samen zijn ze zo naar het M2 gevlogen. Helaas is Lisa verhuist naar Spanje en zijn we nog zoekende naar een nieuwe Lisa. Ik heb Gio dit jaar voor het eerst in het B SGW gestart!! Alsof hij vroeger alles afgekeken heeft van Fjordy, want ook dat doet hij super. We hebben nu 4 wedstrijden gestart; Markelo, Winterswijk, Leiden en Renswoude. De tellers staan nu op M2+4 en B SGW+ 7. :))

Of Gio echt nog volledig de fokkerij in gaat weet ik niet. Ik wil hem niet meer ‘weg’ doen en ik wil niet dat hij weer fysiek inlevert. Uiteindelijk heb ik Gio, om samen met hem te genieten van de dingen die we doen. Gio staat overigens altijd samen met mijn lieve Gullblak fjordenmerrie Arwen. Samen zijn ze meegegaan naar Groningen. Voor het werk ben ik namelijk verhuist van midden NL naar Groningen. Ze hebben een heerlijke grote inloopstal met een ruime wei. Gio heeft zo’n top karakter, braaf, lief, geduldig, werkwillig, meegaand en vreselijk sociaal. Hij staat altijd samen en zal van mij nooit alleen te hoeven staan.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
maximiliano

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Hoe hou jij je paard zo fit en getraind voor het Z / 1* niveau SGW?

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:17

Wat een leuk stuk!
En wat een topper heb je.
Je maakt zo nog eens wat mee.

Heb je een idee hoeveel nakomelingen hij nu heeft incl het half jaar weg.

josewoos

Berichten: 4809
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:45

Heel leuk stuk inderdaad.
Jij heb voor mij altijd in combinatie met een fjord gestaan.

Zo hebben we elkaar ook leren kennen toen ik nog een fjord had.

Ik heb dan geen fjord meer, maar blijf er altijd een zwak voor hebben. Daarom vind ik het ool heel leuk om je te volgen via social media.
Jij laat de veelzijdigheid van de fjord zien en ik geniet echt van je getrouwde stel en hoe je met hun omgaat :D
En natuurlijk je nieuwe job, leuk maar ook heel interessant om de kant van de ruiter te zien!

Lekker doorgaan met alles wat je doet en we zien elkaar vast wel weer een keer ergens :*

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:58

Wat een leuk stukje.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:56

Ah wat lief Jolanda! Zack was ook een crosser. Ik weet de fjorden crossles nog wel :)). Ik vind leuk dat we elkaar volgen, want stiekem ben ik wel verliefd op je prinses haha!

linnie050 schreef:
Wat een leuk stuk!
En wat een topper heb je.
Je maakt zo nog eens wat mee.

Heb je een idee hoeveel nakomelingen hij nu heeft incl het half jaar weg.


Erg he dat ik niet precies weet haha.... Maar alles bij elkaar gok ik 40 nu! De 'particuliere' volg ik vaak wel. Dat is zo leuk :D

Zo word Gio volgend jaar al opa!

Maar sommige veulens uit de kudde zijn via een stal verkocht, dus helaas ben ik die merendeel uit of verloren.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:18

Leuk!!!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:28

Leuk stukje! Snap helemaal dat je hem grotendeels uit de fokkerij terug hebt gehaald. Vond het altijd zo knap van je dat je hem daarvoor beschikbaar stelde, maar zelf eigenlijk weinig met hem kon doen daardoor. Ik kon het destijds niet, dus vandaar hier al snel de beslissing om hem een paar grammetjes lichter te maken ;) Echt super leuk om te zien hoe fanatiek jullie nu zijn, hopelijk kan je nog lang van hem genieten!

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:29

Wat een leuk verhaal. Het avontuur in de de half wilde kudde vond il zo tof!

En werken bij de bereden politie is natuurlijk ook machtig. Echt als agent ook?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:43

Het is natuurlijk ook wel een eer Susanne. *D Ik deed voor de lol mee aan de hengstenkeuring. Hengsten komen niet zomaar erdoor idd... dus ik was wel trots als eerste rodblakk Fjordenhengst in NL. Maar helaas is het geen roze wolk haha!


@Corine1981. Ja zeker :D. Na de opleiding heb ik 3 jaar als hoofdagent op straat gelopen en motor gereden. Maar dit voelt idd als een droombaan :)) Ik zou echt niks anders meer willen haha.

Afbeelding

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:07

Echt super gaaf dat je je droombaan hebt, Amber.
Leuk stukje ook!

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:38

Dank je wel :D

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:51

Leuk stukje Amber!! Ik vind het ook super tof dat Arwen er lekker bij staat! Heb je voor haar trouwens nog plannen voor het rijden? Ik neem aan dat ze drachtig is of dekt Gio haar niet? Ik heb echt geen ervaring met hengsten die bij merries blijven en vraag me altijd af hoe dat dan gaat :P

Ik vind het altijd fijn om te zien dat je je inzet op de keuringen en voor de fokkerij. Jonge mensen die het stokje willen overnemen lijken me zo belangrijk! Ik hoop zelf ook ooit een toevoeging te kunnen zijn :)

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:08

Dank je wel, wat een compliment :D Je bent altijd welkom hoor om ons te versterken haha :)) Kunnen we zeker gebruiken.

Arwen is wel zadelmak, maar niet ingereden. Dit is opzich wel de bedoeling, maar ik zit vooral met de tijd knel haha :+. Ze is idd weer dragend :)) Arwen staat natuurlijk 24/7 bij Gio in, hij dekt haar alleen als ze hengstig is en ze zelf aangeeft. Hij haalt niet in zijn hoofd om het eerder te proberen :+

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:40

Leuk stukje.

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 02:44

Leuk stuk en wat een gaaf paard heb je!

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:14

Dank je wel :D

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Doorgeefstokje van de maand augustus: Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 02:07

Leuk stuk, prachtige fjord! <3