Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614


Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 08:52

Ik zag gisteren dit filmpje van de NOS:


Toen ik de bedragen zag dacht ik: zo laag? :wow: mijn studieschuld ligt wel wat hoger dan dat.. en ik ben nog niet eens afgestudeerd! Dus ik vroeg me af hoe hoog de gemiddelde studieschuld is op bokt (zie poll), trek wel het gedeelte eraf dat je kwijtgescholden krijgt.

Ook vroeg ik me af of jullie dit hebben toegeven bij het aanvragen van een hypotheek, zie video (graag in reactie).

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:56

€0,-. Heb altijd minimaal 20 uur per week naast mijn (voltijd) studies gewerkt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:00

Dat kan de hypotheek verstrekker toch gewoon opvragen bij het BKR?
Dus niet opgeven lijkt me niet heel zinvol.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:04

Volgens mij staat studieschuld niet bkr geregistreerd. Een telefoonabonnement kan wel overigens !
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 05-08-18 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:04

NatasjavE schreef:
Dat kan de hypotheek verstrekker toch gewoon opvragen bij het BKR?
Dus niet opgeven lijkt me niet heel zinvol.


Nope, studieschuld staat niet in het BKR. Daarom zijn er mensen die het niet aangeven.
Wat ik erg dom vind, omdat je verplicht bent alle schulden op te geven. Ongeacht of het BKR geregistreerd staat. Het gaat om een flink bedrag wat je wilt lenen van een bank, ik zou niet rommelen met de gegevens. :)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:10

Onze hypotheek adviseur gaf aan dat je het niet verplicht bent aan te geven, dat een hypotheek verstrekker er pas achter aan gast op het moment dat je aanspraak wilt maken op bijvoorbeeld de NHG.

Toen wij het contract van de verstrekker binnen kregen, stond daar een losse clausule in, waardoor wij, bij tekenen, aangaven ofwel geen studieschuld te hebben, ofwel dit aangegeven zouden hebben zodat de verstrekker daar zelf naar kon kijken wat ze er wel of niet mee zouden doen.

Toen ik de adviseur daarover belde gaf hij nogmaals aan dat ze in principe niet er achteraan gaan, tenzij je dus aanspraak wilt maken op bepaalde regelingen.

Mijn studieschuld was niet hoog, dus in overleg met mijn man besloten het spaargeld er in te steken en gewoon de hele schuld in een keer af te lossen. Gelukkig hadden wij die mogelijkheid, want ik had me niet fijn gevoeld als ik het contract had ondertekend, wetend dat wij niks hadden aangegeven....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:16

Cinderella schreef:
NatasjavE schreef:
Dat kan de hypotheek verstrekker toch gewoon opvragen bij het BKR?
Dus niet opgeven lijkt me niet heel zinvol.


Nope, studieschuld staat niet in het BKR. Daarom zijn er mensen die het niet aangeven.
Wat ik erg dom vind, omdat je verplicht bent alle schulden op te geven. Ongeacht of het BKR geregistreerd staat. Het gaat om een flink bedrag wat je wilt lenen van een bank, ik zou niet rommelen met de gegevens. :)


Aha...ok wist ik niet.

Inderdaad dom niet te doen. Als je je schuld aan het afbetalen bent zal je het toch als vaste lasten moeten meenemen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:33

Wij zitten samen op ongeveer 70.000 euro, geloof ik. ;( Tijdens onze studies hebben wij ongepland een dochtertje gekregen en hebben we er een tijd uitgelegen omdat zij medisch gezien een slechte start heeft gehad. We hebben allebei ongeveer 6,5 jaar geleend, ook voor bv. collegegeld omdat we vanuit onze ouders nooit een cent gekregen hebben. Wel allebei veel gewerkt tijdens het studeren. Door de studielening hebben wij "gewoon" als gezin kunnen leven en ons leven is nu wel aardig op orde.
We zouden echter wel graag op termijn een huisje willen kopen en dan is die studieschuld wel een doorn in het oog.
Ik heb wel gehoord dat mensen hun studieschuld bewust hebben verzwegen bij het aanvragen van een hypotheek, maar je kunt dan flink de pineut zijn als er iets misgaat in je persoonlijke situatie. De bank zal je niet "redden" als je partner bv. komt te overlijden en je zelf de lasten niet meer kunt dragen.
Mijn man wil dat we eerst de studieschulden aflossen en dan pas iets kopen. We hebben ook allebei nog geen vast contract, dus kopen ligt nu sowieso nog niet binnen de mogelijkheden, maar het is wel iets dat we uiteindelijk graag zouden willen.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:36

NatasjavE schreef:
Dat kan de hypotheek verstrekker toch gewoon opvragen bij het BKR?
Dus niet opgeven lijkt me niet heel zinvol.

Zelfs een hypotheek staat niet geregistreerd bij de BKR; alleen als je achterstand met betalen hebt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:41

Heb nu na één jaar al zo’n 8.000 euro schuld, moet er nog 5.. := Vanaf september ga ik wel weer werken en kan ik mn pony voordeliger stallen, dus hoop toch wel een stuk minder afhankelijk van duo te worden.

Ik zou het zelf niet aandurven om mn studieschuld niet aan te geven. Het gaat om veel geld en daar wil je geen gedoe mee krijgen..

blackpromise
Berichten: 235
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:42

Imaginaerum schreef:
Wij zitten samen op ongeveer 70.000 euro, geloof ik. ;( Tijdens onze studies hebben wij ongepland een dochtertje gekregen en hebben we er een tijd uitgelegen omdat zij medisch gezien een slechte start heeft gehad. We hebben allebei ongeveer 6,5 jaar geleend, ook voor bv. collegegeld omdat we vanuit onze ouders nooit een cent gekregen hebben. Wel allebei veel gewerkt tijdens het studeren. Door de studielening hebben wij "gewoon" als gezin kunnen leven en ons leven is nu wel aardig op orde.
We zouden echter wel graag op termijn een huisje willen kopen en dan is die studieschuld wel een doorn in het oog.
Ik heb wel gehoord dat mensen hun studieschuld bewust hebben verzwegen bij het aanvragen van een hypotheek, maar je kunt dan flink de pineut zijn als er iets misgaat in je persoonlijke situatie. De bank zal je niet "redden" als je partner bv. komt te overlijden en je zelf de lasten niet meer kunt dragen.
Mijn man wil dat we eerst de studieschulden aflossen en dan pas iets kopen. We hebben ook allebei nog geen vast contract, dus kopen ligt nu sowieso nog niet binnen de mogelijkheden, maar het is wel iets dat we uiteindelijk graag zouden willen.


maar volgens mij moet je een overlijdensrisicoverzekering
afsluiten bij een hypotheek. en dat wil dan zeggen dat heel de hypotheek bij overlijden van 1 van de 2 wordt afgelost. (je kan zelfs voor een paar euro meer per maand het beginbedrag van de hypotheek verzekeren dat je dat krijgt) maar dan alsnog is het niet handig om te verzwijgen.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 09:42

Ik zou ook echt heel graag een huis willen kopen. Maar Mn studie is nog niet afgerond, heb wel Mn studiefinanciering helemaal uitgezet aangezien ik nu ook fulltime werk. Maar ik studeer inmiddels al ruim 7 jaar. Dit is hopelijk echt het laatste jaar. Ik denk niet dat ik Mn studie zomaar ineens kan aflossen binnen een paar jaar tijd. Als ik nu naar de toekomst kijk krijg ik echt het gevoel dat ik nooit een huis zou kunnen kopen en daar maar ik me nu dus echt heel erg zorgen over.. :(

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:44

Ik heb geen studieschuld. Ooit 500,- geleend voor een verplichte minor als toelatingseis voor de postmaster die ik ging doen. Ik ben nog van het oude stelsel en mijn lening is mooi omgezet in een gift. En ik woonde tijdens het studeren nog thuis. Dat scheelt ook een hoop

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:44

blackpromise schreef:
maar volgens mij moet je een overlijdensrisicoverzekering
afsluiten bij een hypotheek. en dat wil dan zeggen dat heel de hypotheek bij overlijden van 1 van de 2 wordt afgelost. (je kan zelfs voor een paar euro meer per maand het beginbedrag van de hypotheek verzekeren dat je dat krijgt) maar dan alsnog is het niet handig om te verzwijgen.

Dat zou heel goed kunnen! Ik heb me er eerlijk gezegd nog niet zoveel verder in verdiept. :o

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

blackpromise
Berichten: 235
Geregistreerd: 28-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:47

Imaginaerum schreef:
blackpromise schreef:
maar volgens mij moet je een overlijdensrisicoverzekering
afsluiten bij een hypotheek. en dat wil dan zeggen dat heel de hypotheek bij overlijden van 1 van de 2 wordt afgelost. (je kan zelfs voor een paar euro meer per maand het beginbedrag van de hypotheek verzekeren dat je dat krijgt) maar dan alsnog is het niet handig om te verzwijgen.

Dat zou heel goed kunnen! Ik heb me er eerlijk gezegd nog niet zoveel verder in verdiept. :o


Bij ons was dat iig wel zo. dat wil dus zeggen dat stel na 10 jaar gaat 1 van de 2 dood dan krijg ik heel het orginele hypotheek bedrag terug waarmee je de hypotheek af kunt lossen en de rest hou je dan over om bijvoorbeeld je verminderde inkomsten op te vangen.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:52

Hier HBO in het nieuwe leenstelsel en mijn studieschuld gaat waarschijnlijk twee keer zo hoog uitvallen als die in het filmpje. Ik woon uit huis, werk 12 uur naast mijn studie, maar daar kan ik net mijn kamerhuur van betalen. Mijn ouders betaalden het collegegeld (a €2000) afgelopen jaar en willen dat komend jaar weer doen. Verder krijg ik geen tegemoetkomingen of andere zakcentjes.

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:06

Mijne is rond de 7000 door een mislukt hbo jaar. Willen aankomend jaar een huis kopen. Het bedrag zal niet veel invloed hebben omdat ik een 0 uren contract heb en mijn loon niet mee nemen. Vriend heeft ronde 3000 geloof ik studieschuld. En een vast contract. Dus geloof dat het wel goed gaat komen volgend jaar :)

Pfoe wat een hoge bedragen lees ik hier eigenlijk :=

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:07

Ik heb na volgendjaar ongeveer 30/40.000 euro, mijn vriend heeft 50.000 overgehouden. Ik heb er altijd bij gewerkt, snap werkelijk niet dat je zonder kleerscheuren door je studie komt, tenzij je geholpen wordt door familie.
Vorig jaar (op mijn vriend zijn salaris) hebben we een huisje gekocht, het kan wel. Is idd niet bkr geregistreerd, onze adviseur heeft het niet van ons koop bedrag afgetrokken, maar wij hebben wel een huisje gekocht die het toelaat om terug te betalen, we zijn ongeveer 50.000 onder ons maximale bedrag gaan zitten. Was flink zoeken in de randstad, maar we willen absoluut niet in de financiele problemen komen. Kopen is in deze regio wel vele malen goedkoper, we houden dus zelfs met onze schulden ietsje meer over dan huren. Ik vind het echt verschrikkelijk onverstandig om geen rekening te houden met studieschuld en huis kopen, dus raad het aan om in je eigen planning daar goed rekening mee te houden :)

sorry voor de spelfouten, ik heb dysl.. disle.. diesl.. ik kan niet spellen!
https://www.instagram.com/horse_driver/
Alex: Z1 dressuur, B eventing

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:12

Horse_Driver schreef:
Ik heb na volgendjaar ongeveer 30/40.000 euro, mijn vriend heeft 50.000 overgehouden. Ik heb er altijd bij gewerkt, snap werkelijk niet dat je zonder kleerscheuren door je studie komt, tenzij je geholpen wordt door familie.
Vorig jaar (op mijn vriend zijn salaris) hebben we een huisje gekocht, het kan wel. Is idd niet bkr geregistreerd, onze adviseur heeft het niet van ons koop bedrag afgetrokken, maar wij hebben wel een huisje gekocht die het toelaat om terug te betalen, we zijn ongeveer 50.000 onder ons maximale bedrag gaan zitten. Was flink zoeken in de randstad, maar we willen absoluut niet in de financiele problemen komen. Kopen is in deze regio wel vele malen goedkoper, we houden dus zelfs met onze schulden ietsje meer over dan huren. Ik vind het echt verschrikkelijk onverstandig om geen rekening te houden met studieschuld en huis kopen, dus raad het aan om in je eigen planning daar goed rekening mee te houden :)


Het kan wel dus :) . Mits je thuis kan wonen en ernaast minimaal 16 uur werkt. Maar ik ken er ook genowg diw van de lening op vakantiw zijn gegaan... Tja, dat is gewoon dom.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:18

Gimme_Spurs schreef:
Horse_Driver schreef:
Ik heb na volgendjaar ongeveer 30/40.000 euro, mijn vriend heeft 50.000 overgehouden. Ik heb er altijd bij gewerkt, snap werkelijk niet dat je zonder kleerscheuren door je studie komt, tenzij je geholpen wordt door familie.
Vorig jaar (op mijn vriend zijn salaris) hebben we een huisje gekocht, het kan wel. Is idd niet bkr geregistreerd, onze adviseur heeft het niet van ons koop bedrag afgetrokken, maar wij hebben wel een huisje gekocht die het toelaat om terug te betalen, we zijn ongeveer 50.000 onder ons maximale bedrag gaan zitten. Was flink zoeken in de randstad, maar we willen absoluut niet in de financiele problemen komen. Kopen is in deze regio wel vele malen goedkoper, we houden dus zelfs met onze schulden ietsje meer over dan huren. Ik vind het echt verschrikkelijk onverstandig om geen rekening te houden met studieschuld en huis kopen, dus raad het aan om in je eigen planning daar goed rekening mee te houden :)


Het kan wel dus :) . Mits je thuis kan wonen en ernaast minimaal 16 uur werkt. Maar ik ken er ook genowg diw van de lening op vakantiw zijn gegaan... Tja, dat is gewoon dom.


Helaas was thuiswonen geen optie, moeder woont in een piep klein dorpje zonder ov verbinding midden op de veluwe :+ ik werk gemiddeld 3 tot 10 uur in de week, maar zit om de kunstacademie met minimaal 40 contacturen per week dus dat is moeilijk. Wellicht als ik een andere studie had gekozen dat het wat makkelijker zou zijn geweest, of dat moeders bij een stad zou wonen haha.

sorry voor de spelfouten, ik heb dysl.. disle.. diesl.. ik kan niet spellen!
https://www.instagram.com/horse_driver/
Alex: Z1 dressuur, B eventing

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:20

Ik heb inderdaad ooit een docu gezien waarin te zien was dat studenten flinke studieschulden opbouwden. Niet om van te kunnen studeren/leven. Maar om luxe te kunnen leven. Reizen. Of om de kosten van wen paard van te kunnen betalen :D

Ik had ooit lang geleden onder een oud stelsel een basisbeurs en een stukje aanvullende beurs terwijl ik thuis bleef wonen. Ik had geloof ik 3 duizend gulden schuld. Van mijn fulltime loon kocht ik eerst een nieuwe fiets (noodzaak) en daarna ben ik eerst gaan aflossen. Daarna kon ik met mijn geld doen wat ik wilde.

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:25

Straks na 4,5 jaar studeren (bachelor + master) €0 studieschuld. Altijd gewerkt om mijn studie en paard te kunnen betalen en daarnaast heb ik ook altijd nog kunnen sparen.

Ik ken genoeg mensen die maximaal lenen en daarnaast niet werken. Nou is werken misschien ook niet naast elke studie mogelijk, maar als het enigzins kan zou ik het zeker aanraden.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:31

WoW, ik schrik van de bedragen die hier genoemd worden als schuld. Heb €0,- schuld en een prima spaarpot. Maar vind het bizar hoe hoog de studieschuld is. Heb daarnaast altijd gewoon gewerkt en het merendeel zelf betaald.
Laatst bijgewerkt door Justme_Lisaa op 05-08-18 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:35

Mijn studieschuld is ook 0. Maar ik heb altijd thuis gewoond en gewerkt en geen gekke dingen gedaan.
Mijn vriend heeft wel studieschuld maar die is tijdens zijn studie een tijd ziek geweest en heeft hierdoor veel moeten lenen omdat hij natuurlijk niet kon werken en de vaste lasten wel doorliepen.

Het lijkt me onverstandig om het niet aan te geven, maar wij zitten momenteel nog niet op genoeg spaargeld voor een eigen huis. Dus dat moeten we eerst even regelen.
Dus tegen die tijd hebben we zijn schuld misschien wel afbetaald.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:37

Wij gaan de studieschuld (nu nog €8700, het was meer) eerst afbetalen voor we gaan kopen. Door niet melden kun je gruwelijk in de problemen komen, door wel melden heb je 15000 euro meer eigen geld nodig. Dan is afbetalen gewoon slimmer...
Sowieso een beetje stom :+ Als je dat eigen geld zou hebben, dan had je waarschijnlijk geen studieschuld :)*
Tenminste, met de huidige sneue spaarrentes is aflossen slimmer dan de schuld laten staan. “Vroegâh” was dat natuurlijk niet zo...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, Maaraatje, xKatinkii en 39 bezoekers