Hoefscheur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 20:34

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Mijn pony kampt met een hoefscheur, verticaal. Hij heeft er geen last van, maar t zit me niet lekker.

Rond 20 juni is de hoefsmid geweest en heeft de scheur (foto 1) eigenlijk weg kunnen krijgen, maar niet helemaal. (De foto waar je echt ziet dat de hoef “uit elkaar” staat en ook langer is). Stom genoeg geen foto gemaakt van het resultaat Hij gaf aan dat het wss weer zou scheuren. Hij wilde het eventueel helemaal openhalen tot aan boven toe, zodat het er helemaal uit is en het weer kan aangroeien. Ik vond dat wat n raar/eng idee en heb t toen niet laten doen.

Inmiddels is het wel weer gescheurd, foto 2. Iets minder erg (foto waar de scheur nog wel meer “bij elkaar” zit). We zijn nu ongeveer 1,5 maand verder.

Wat is verstandig. Het helemaal laten uitsnijden? Heeft iemand ervaringen? Of andere oplossingen? Zelf dacht ik aan op ijzers zetten, zodat het kan groeien zonder dat het slijt en dat je dan op een gegeven het helemaal goed kunt bekappen.

Ik zal de hoefsmid sws weer laten komen, maar zou graag een ander z’n mening horen die hier ervaring mee heeft. Op internet kan ik niet hele concrete antwoorden vinden.


Alvast bedankt!!!
Laatst bijgewerkt door STW op 04-08-18 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt


Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:36

die hoef heeft enorme flares, vind het niet raar dat hij gaat scheuren. Is sowieso aan een goede bekapbeurt toe.

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 20:37

Kinke schreef:
die hoef heeft enorme flares, vind het niet raar dat hij gaat scheuren. Is sowieso aan een goede bekapbeurt toe.


Dank voor je reactie, heb je de foto van “nu” ook gezien? Ging niet helemaal goed met uploaden zonet

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:41

ik las het even overnieuw, maar is foto 1 ook net na een bekapbeurt?

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 20:41

Kinke schreef:
ik las het even overnieuw, maar is foto 1 ook net na een bekapbeurt?


Dit is vandaag, dus nu 6 wk later

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:54

Ik weet dat ze soms een horizontale gleuf kunnen maken zodat de scheur niet verder verticaal gaat. Maar weet niet of alle smeden dat zomaar doen en of het werkt. Heb dat ooit eens op bokt voorbij zien komen..
Wellicht het overleggen waard.

Maar inderdaad, foto 1, van voor de bekapping, paard had al veel eerder een rondje bij de smid mogen hebben :)

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 20:57

Pluttersput schreef:
Ik weet dat ze soms een horizontale gleuf kunnen maken zodat de scheur niet verder verticaal gaat. Maar weet niet of alle smeden dat zomaar doen en of het werkt. Heb dat ooit eens op bokt voorbij zien komen..
Wellicht het overleggen waard.

Maar inderdaad, foto 1, van voor de bekapping, paard had al veel eerder een rondje bij de smid mogen hebben :)


Dank voor je reactie & i know... Iets met n nieuwe aankoop . Echter wil ik het graag verhelpen. En zo’n horizontale gleuf heeft de hoefsmid heel ligt gezet, allen gaf hij zelf ook aan dat het uiteindelijk niet helpt en er weer doorgaat. Dan zou je dus echt n “gat” moet maken?

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:58

Ik zou even de zoekfunctie gebruiken, ik weet niet precies hoe dat zit :)
En anders kan je smid je dat vast wel vertellen!

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 20:59

Pluttersput schreef:
Ik zou even de zoekfunctie gebruiken, ik weet niet precies hoe dat zit :)
En anders kan je smid je dat vast wel vertellen!


Oké dank!

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:00

zo'n horizontale gleuf is onzin, dat pakt namelijk de oorzaak niet aan. Er moet wat aan die flares gedaan worden zodat er niet meer zoveel druk op staat. Ik zou zeggen, hoefwand flink afronden en kwartierboogjes maken.

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 21:01

Kinke schreef:
zo'n horizontale gleuf is onzin, dat pakt namelijk de oorzaak niet aan. Er moet wat aan die flares gedaan worden zodat er niet meer zoveel druk op staat. Ik zou zeggen, hoefwand flink afronden en kwartierboogjes maken.


Dankje wederom, echter snap ik niet helemaal wat je bedoelt met kwartierboogjes. Kan je dat uitleggen? Alvast bedankt!

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:06

doe maar even een rondje Google op kwartierboogjes hoeven :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:13

Hier is niet echt iets aan te doen. Door voortaan op tijd te bekappen groeit de scheur er hopelijk uit. Dat hij misschien nog een keer iets verder scheurt is niet erg, als hij op termijn maar minder snel scheurt dan dat de hoef groeit. Dan groeit hij er vanzelf uit. Liever dus de hoefsmid iets te vroeg laten komen dan iets te laat.
Als de hoef niet verder scheurt dan duurt het ongeveer een half jaar voor de scheur eruit gegroeid zal zijn. Gedurende die tijd dus goed op tijd de hoefsmid laten komen.

Mocht de scheur er echt niet uitgroeien dan zou de smid er tijdelijk een ijzertje onder kunnen doen.


STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 21:16

LindyH schreef:
Hier is niet echt iets aan te doen. Door voortaan op tijd te bekappen groeit de scheur er hopelijk uit. Dat hij misschien nog een keer iets verder scheurt is niet erg, als hij op termijn maar minder snel scheurt dan dat de hoef groeit. Dan groeit hij er vanzelf uit. Liever dus de hoefsmid iets te vroeg laten komen dan iets te laat.
Als de hoef niet verder scheurt dan duurt het ongeveer een half jaar voor de scheur eruit gegroeid zal zijn. Gedurende die tijd dus goed op tijd de hoefsmid laten komen.

Mocht de scheur er echt niet uitgroeien dan zou de smid er tijdelijk een ijzertje onder kunnen doen.


Dankje!! Oh dat stelt wel gerust. Hij komt weer langs. Maar het was er de vorige x echt bijna uit & dan begint het weer.. zou zo vervelend zijn als er een kreupelheid door komt...

Ik laat het mooi weer bekappen en neem de andere tip over de manier van bekappen ff mee voor de smid! Dankje

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:30

Hoewel ik zelf ook heel erg voor de manier van bekappen van Kinke ben, lijkt het me toch niet slim om daarmee bij je hoefsmid aan te komen. Ik vermoed zomaar dat hij het niet erg zal kunnen waarderen dat jij met je internetkennis hem even vertelt hoe hij zijn werk moet doen. De gemiddelde hoefsmid kennende... :o

Dan kun je beter iemand zoeken die die manier van bekappen al toepast, of het zelf gaan doen. En anders lekker je mond houden en hem zijn werk laten doen. Dan komt het ook vast goed.

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 21:33

LindyH schreef:
Hoewel ik zelf ook heel erg voor de manier van bekappen van Kinke ben, lijkt het me toch niet slim om daarmee bij je hoefsmid aan te komen. Ik vermoed zomaar dat hij het niet erg zal kunnen waarderen dat jij met je internetkennis hem even vertelt hoe hij zijn werk moet doen. De gemiddelde hoefsmid kennende... :o

Dan kun je beter iemand zoeken die die manier van bekappen al toepast, of het zelf gaan doen. En anders lekker je mond houden en hem zijn werk laten doen. Dan komt het ook vast goed.


Snap wat je bedoelt, maar ik kan altijd even vragen natuurlijk hoe hij er tegenaankijkt en wat hij wil doen, wellicht stelt hij t zelf wel voor. kan altijd goed met m sparren. Maar goed dat je even aangeeft, kan indd gevoelig liggen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:36

Als jullie verhouding zodanig is dat je het erover kunt hebben, dan zeker doen! Succes!

STW
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 21:38

LindyH schreef:
Als jullie verhouding zodanig is dat je het erover kunt hebben, dan zeker doen! Succes!


Top!! Ik was vooral benieuwd naar mensen die misschien ervaring hebben met het oplossen ervan. Hij kwam dus zelf ook wel met dingen, maar wilde me graag even verder verdiepen!

Bedankt voor jouw inzichten.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:14

hoe kom je er nou bij dat er niets aan te doen is Lindy? Hier is juist vrij gemakkelijk iets aan te doen. Zoals al gezegd, de druk moet van die zijkanten af en dat is eenvoudig te realiseren. Ik ben het met je eens dat er vaker bekapt moet worden. Ben wel benieuwd of de smid open staat voor eventueel een andere aanpak.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:27

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, dat de scheur eruit moet groeien en dat door middel van goed bekappen voorkomen kan worden dat de hoef verder inscheurt. Maar de scheur zal niet dicht kunnen groeien. Dat ben je hopelijk toch wel met me eens? :D

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:32

huh? wie heeft het dan over dichtgroeien?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:45

Niemand direct, maar als je zegt dat er wel iets aan die scheur gedaan kan worden dan zou dat door mensen begrepen kunnen worden als dat die scheur op één of andere manier gedicht kan worden, zoals een wond die dicht kan groeien ofzo. Dat kan niet, en in die zin bedoelde ik dat er niets aan die scheur gedaan kan worden.

Ik denk echt dat we hetzelfde bedoelen, alleen verschillend verwoorden.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:47

oh ja, ik vergeet wel eens dat je op bokt alles tot in de puntjes moet uitleggen. Maar inderdaad, ik bedoel dat je nu moet voorkomen dat het op deze manier doorgaat en dat er zeker wat aan te doen is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DayDream21 en 7 bezoekers