(Schaaf)wondje op hak geneest maar niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

(Schaaf)wondje op hak geneest maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 19:32

Mijn paard heeft al een paar maanden af en aan een (schaaf)wondje op zijn hak.
Vorig najaar begon het, werd steeds groter, heb het goed behandeld, schoongehouden met jodiumshampoo, zilverspray, gewoon afblijven.. het duurde ellenlang maar uiteindelijk genas het.
Nu ligt hetzelfde plekje weer open >;) het wil maar niet genezen..
hij staat de hele dag buiten alleen snachts binnen. Ik laat het gewoon aan de lucht drogen en elke keer als het bijna genezen is ligt het weer open..
wat kan ik doen? Dit lijkt me geen mijt ofzo.. het is echt hetzelfde plekje telkens. Het lijkt ook geen jeuk te zijn aangezien hij niet schuurt, zn staart is niet geschuurd ofzo. Hoe krijgt hij het voor elkaar dat zn hak telkens open ligt? Iemand ideeen?


proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:37

Gaat hij misschien in de nacht in zijn box liggen en schuurt dan over de grond ?


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:48

Meestal komt het idd doordat als ze s'nachts liggen het over de grond schuurt.
Dan kun je het beste een flink dik bed maken dan knapt het wel op.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 19:48

Hij staat op stro met daaronder rubber matten. Dat zou toch zacht genoeg moeten zijn? .. Hij staat al jaren snachts op stal en heeft dit eerder nooit gehad.. het is echt iets nieuws.. Maar moet er wel bijzeggen dat hij van vlas naar stro is veranderd.. zou dit het kunnen zijn?

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: (Schaaf)wondje op hak geneest maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:50

Ja zou kunnen hoor, rubber matten zijn natuurlijk ook geen.satijnen dekbedje. :P
En stro schuift misschien makkelijker opzij.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 19:51

Hmm, dan gaan we eens flink meer opstrooien en kijken of het dan verbeterd. Bedankt! :)

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:51

komt inderdaad doordat de bodembedekking niet dik genoeg ligt. Zeker met die rubber matten. Dat brandt enorm als een paard erop gaat liggen.


Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:33

Stampt hij misschien tegen de muur?
Mijne heeft het jaren gehad af en aan gehad. Sinds hij een ruin als buur heeft, heeft hij blijkbaar de behoefte niet meer en zijn de wondjes (beide hakken) eindelijk dicht...
Overigens staat hij in dichte stal wat dus niet echt hielp

Zoiets kan bijv ook komen door voernijd en stampen...

Hoeft dus niet aan de vloerbedekking te liggen

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: (Schaaf)wondje op hak geneest maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:02

Evt laten weken met een emmer met zout en water erin tegen het ontsteken, denk inderdaad dat je de beddeking wat dikker mort doen

some of my best friends, never say a word to me...

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: (Schaaf)wondje op hak geneest maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 09:12

Voor zover ik weet heeft hij geen voernijd.. ik hem hem tenminste nog nooit boos zien kijken met eten of met voeren van brok.. hij heeft ook vrijwel onbeperkt eten.. de hele dag kan hij hooi eten buiten nu er geen gras is en in de avond krijgt hij nog een vol hooinet wat smorgens nooit helemaal leeg is dus ik geloof niet dat hij echt voernijd heeft..
ik ga wel vandaag gelijk een veel dikker pak stro neerleggen en kijken of het dan beter word.. anders misschien toch maar weer terug op vlas. Bedankt voor het meedenken!

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:25

Wat voor buren heeft hij in de stal? Mijne zelf heeft ook geen voernijd maar vond dames naast hem de moeite waard ofzo om te gaan stampen tegen de muur.. :')

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: (Schaaf)wondje op hak geneest maar niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 10:26

Mocht dikker stro niet helpen dan kan ik daar wel eens op gaan letten.. hij staat naast een ruin en de andere kant een merrie. Wanneer ik erbij ben zie ik niet echt problemen met hem en zn buren, maar savonds en snachts kan ik dat niet zien natuurlijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, ComscoreBot, Firegirl, GrapeshotBot, Sjors050, TamaraFloor, Utixo en 39 bezoekers